Skaffa katt

Fille

Trådstartare
Hallå! Har haft flertalet hästar och hund i 8 år(som jag tyvärr fick ta bort igår). Men aldrig haft katt. Kommer bli väldigt tomt nu utan varken häst eller hund. Så funderar därför på att skaffa mig en eller två katt/er under våren/sommaren.
Troligen blir det någon bondlatt, kanske från katthem eller från annons.
Vad ska man tänka på och vad krävs? Vilket är bästa kattsanden tex? Eller vad ska man ge dom för mat? Har fått för mig att färskfoder är lite bättre än mkt annat billigt som man köper på ica/coop/willys. Vad rekomenderar ni? När vaccinerar man och mot vad? Försäkring är självskrivet! Vilket bolag är bäst?
Flyttar till hus nu i mars med möjlighet att framöver låta katten/erna gå ut, funderar på kattlucka. Finns det någon lite bättre som man ska spana på?
 
Katthem tycker jag låter som en bra ide, många som behöver hem! Finns både yngre och äldre katter, och katthemmet där jag bor ordnar med vaccinationer och id-märkning på alla deras katten.
Vilken typ av kattsand beror på vad du (katten) föredrar. Finns klumpbildande, kristaller, "pellets" om går att spola ned i toan osv.

Den mat du ska ge är mat som innehåller så lite spannmål och "skit" i som möjligt - dvs undvika torrfoder (för att dra det enkelt. Finns ju såklart vissa bättre sorter, vilket ex. RC inte är även om det för många anses vara ett dyrare kvaliétsfoder) Katter har inte så bra törstreflexer och dricker ofta för lite om de äter torrfoder, vilket kan leda till njurproblem. Kroppen kan inte ta vara på spannmålen, bajsen luktar mer illa, för energirikt så att de kan lätt bli överviktiga.
Bra mat är exempelvis Mjaus blötmat, Bozita (de stora) tetror, MUSH. Har du lust att lägga lite energi kan du fixa egen "BARF" (rå mat) som är det bästa för katten. finns massor att läsa på internet om du söker lite :)
 
Katthem tycker jag låter som en bra ide, många som behöver hem! Finns både yngre och äldre katter, och katthemmet där jag bor ordnar med vaccinationer och id-märkning på alla deras katten.
Vilken typ av kattsand beror på vad du (katten) föredrar. Finns klumpbildande, kristaller, "pellets" om går att spola ned i toan osv.

Den mat du ska ge är mat som innehåller så lite spannmål och "skit" i som möjligt - dvs undvika torrfoder (för att dra det enkelt. Finns ju såklart vissa bättre sorter, vilket ex. RC inte är även om det för många anses vara ett dyrare kvaliétsfoder) Katter har inte så bra törstreflexer och dricker ofta för lite om de äter torrfoder, vilket kan leda till njurproblem. Kroppen kan inte ta vara på spannmålen, bajsen luktar mer illa, för energirikt så att de kan lätt bli överviktiga.
Bra mat är exempelvis Mjaus blötmat, Bozita (de stora) tetror, MUSH. Har du lust att lägga lite energi kan du fixa egen "BARF" (rå mat) som är det bästa för katten. finns massor att läsa på internet om du söker lite :)

Tack, ska googla på barf! Kollade lite o bozita verkar ju vara svenska råvaror vilket är bra! Men behöver man ge nåt tillskott eller får dom i sig allt om man ger tex bozita på tetra?
 
Tack, ska googla på barf! Kollade lite o bozita verkar ju vara svenska råvaror vilket är bra! Men behöver man ge nåt tillskott eller får dom i sig allt om man ger tex bozita på tetra?

Bozita är ett helfoder så tillskott behövs inte om du ger det. :)
 
Hallå! Har haft flertalet hästar och hund i 8 år(som jag tyvärr fick ta bort igår). Men aldrig haft katt. Kommer bli väldigt tomt nu utan varken häst eller hund. Så funderar därför på att skaffa mig en eller två katt/er under våren/sommaren.
Troligen blir det någon bondlatt, kanske från katthem eller från annons.
Vad ska man tänka på och vad krävs? Vilket är bästa kattsanden tex? Eller vad ska man ge dom för mat? Har fått för mig att färskfoder är lite bättre än mkt annat billigt som man köper på ica/coop/willys. Vad rekomenderar ni? När vaccinerar man och mot vad? Försäkring är självskrivet! Vilket bolag är bäst?
Flyttar till hus nu i mars med möjlighet att framöver låta katten/erna gå ut, funderar på kattlucka. Finns det någon lite bättre som man ska spana på?
Undvik tex blocket eller dyl. Utan från seriös kattuppfödare eller gärna katthem om du vill ha blandras. Som du säger är färskfoder, barf eller blötmat bäst. Gärna blötmat från märket Mjau eller Bozita. Torrfoder är inte bra för nåt. Vi har Klumpe sand från ÖB, funkar kanon. Våra är försäkrade i folksam, billigast och bra villkor! Släpp inte ut kattunge vind för våg, vänta tills de är riktigt hemmastadda. :-)
 
Undvik tex blocket eller dyl. Utan från seriös kattuppfödare eller gärna katthem om du vill ha blandras. Som du säger är färskfoder, barf eller blötmat bäst. Gärna blötmat från märket Mjau eller Bozita. Torrfoder är inte bra för nåt. Vi har Klumpe sand från ÖB, funkar kanon. Våra är försäkrade i folksam, billigast och bra villkor! Släpp inte ut kattunge vind för våg, vänta tills de är riktigt hemmastadda. :-)

Tack för tips! Gillar att bozita verkar vara svenskt också, känns som en stor fördel :)
 
Jag tycker inte att man ska vara rädd för torrfoder. Speciellt om man har kattlucka och katten kommer och går som den vill, då är det skönt med torrfoder som alltid står framme så katten får i sig mat när den vill. Sen kan man ju alternera torrfodret med annat ifall man vill.

När det kommer till kattlucka köp en som reagerar på chippet så att alla katter inte kan gå in, utan bara din egen.

Jag har ingen försäkring på min katt, eller på hundarna, utan lägger istället undan 10.000:-/år på ett djurkonto. Just nu är det 39.000:- på det kontot och då fixade jag precis tänderna på gammelhunden och kastrerade katten till ett sammanlagt pris på 8.000:- ungefär. Så istället för att betala pengar som försvinner till försäkringsbolagen så har jag pengar kvar själv. Det har funkat för mig i flera år. Började göra såhär efter att If chockhöjde ena hundens försäkring när hon fyllde 7 år och många runt omkring mig med många hundar hade samma system och pengar på kontot. Någon hade haft över 100.000:- på kontot eftersom den hade varit skadefri i några år och de små grejer som hade hänt inte krävde dyra operationer.
 
Om du ska försäkra kan det vara bra att läsa villkoren och ta en försäkring som inte sänker ersättningsbeloppet när katten blir äldre. Jag har valt Svedea på min katt. Det är gammalt Agria folk som startat upp djuravdelningen där. Mitt val föll på Svedea då dom Bl.a ersätter FORL / TR. En vanligt, trist tandsjukdom som är dyr att åtgärda och det är väldigt få bolag som ersätter det :)

Min gamla katt sa jag upp försäkringen på när han var 5-6 år. Då hade han ändå ingen livförsäkring, och varit så sjuk så länge att vi bestämt oss för att han aldrig mer skulle utsättas för något större ingrepp (men hade ändå ca 30.000 kr på ett kattkonto, utifall att vi skulle ändra oss)
 
Knapplånar lite!

Vad ska man tänka på när det gäller kattsäkring av hemmet? Äter katter på sladdar? Går det att ha förbjudna zoner (ex köksbänken) eller är det en "omöjlighet"? Balkongsäkring är jag med på! :)
 
Knapplånar lite!

Vad ska man tänka på när det gäller kattsäkring av hemmet? Äter katter på sladdar? Går det att ha förbjudna zoner (ex köksbänken) eller är det en "omöjlighet"? Balkongsäkring är jag med på! :)
Mina katter äter inte på sladdar, men visst kan det hända att en kattunge försöker. Här hemma har vi sagt att katterna inte får vara på vardagsrumsbordet, eller på köksbordet när det är mat. Inga problem, men de är ju dock ögontjänare så vardagsrumsbordet är de uppe på under nätterna ;). Vi har använt vattenspruta på de större, och på de minsta har vi helt sonika muntligt sagt till och tagit ned dem från bordet. Nu om de glömmer bort sig räcker det med att säga till så hoppar de snabbt ned.

Det är viktigt att tänka på vad man har för blommor, eftersom katter gärna tuggar på sånt. Finns tyvärr många giftiga... Sen får man tänka på att inte ha ljus tända på bord eller bänkar där katterna kan ta sig upp. Här hemma har vi ljuslyktorna mest som dekoration. Väldigt sällan jag vågar tända dem :). Ömtåliga saker är väl också bäst att gömma. Typ den fina vasen som man fått i arv kanske inte ska stå så katterna kan komma åt den.
 
Knapplånar lite!

Vad ska man tänka på när det gäller kattsäkring av hemmet? Äter katter på sladdar? Går det att ha förbjudna zoner (ex köksbänken) eller är det en "omöjlighet"? Balkongsäkring är jag med på! :)


Jag har misslyckats med att införa förbjudna zoner i två års tid nu. De går dit de vill gå. Säger jag till får jag en kall blick. De flyttar sig under tvång, och då med bistert ihoptryckt nos.

Jag får dem inte att kliva ur vägen när jag kommer gående heller, och att de skulle resa sig för att ge plats är helt uteslutet. :meh:

Men du kanske får tag på mer väluppfostrade katter. Who knows! Det går rykten ibland om att såna finns därute någonstans...

Ha koll på vilka växter som är giftiga och vilka som är ok. Mina tuggar och smakar/slickar på det mesta. De förstör inte, och välter sällan ned saker - men ex påskliljor kan ju skada dem ordentligt även om de bara får i sig litegrann.

Toapapper kan vara bra att ha svårtillgängligt. Det är roligt att massakrera om det rullar lätt och blir kul papperremsor som rör sig.

Generöst tilltagen toalåda rekommenderas. Det blir lättare att städa om de kan gräva och hålla på i lugn och ro, och det minskar risken för protestkissningar på andra platser.

Mina har aldrig gått på sladdar. Men öppna fönster och balkonger får man vara lite försiktig med.
 
Min erfarenhet är att det är svårt att fostra katter. Däremot är de genier på att fostra oss :laugh:

Så sant! Frasse har uppfostrat oss väldigt bra under den månad han har bott här. Han har lärt mig att det är på mitt ansikte han ska sova på nätterna, att han ska bli upplyft när han ställer sig på bakbenen och kramar mina ben med sina framben osv. :D:o

Sen ibland, när han kommer på och ids, så struntar han i att kliva upp på bordet :rofl:
 
Om du ska försäkra kan det vara bra att läsa villkoren och ta en försäkring som inte sänker ersättningsbeloppet när katten blir äldre. Jag har valt Svedea på min katt. Det är gammalt Agria folk som startat upp djuravdelningen där. Mitt val föll på Svedea då dom Bl.a ersätter FORL / TR. En vanligt, trist tandsjukdom som är dyr att åtgärda och det är väldigt få bolag som ersätter det :)

Min gamla katt sa jag upp försäkringen på när han var 5-6 år. Då hade han ändå ingen livförsäkring, och varit så sjuk så länge att vi bestämt oss för att han aldrig mer skulle utsättas för något större ingrepp (men hade ändå ca 30.000 kr på ett kattkonto, utifall att vi skulle ändra oss)
Är svedea nytt? Aldrig hört talas om! Men låter ju bra det med tänderna!
 
Om du ska försäkra kan det vara bra att läsa villkoren och ta en försäkring som inte sänker ersättningsbeloppet när katten blir äldre. Jag har valt Svedea på min katt. Det är gammalt Agria folk som startat upp djuravdelningen där. Mitt val föll på Svedea då dom Bl.a ersätter FORL / TR. En vanligt, trist tandsjukdom som är dyr att åtgärda och det är väldigt få bolag som ersätter det :)

Min gamla katt sa jag upp försäkringen på när han var 5-6 år. Då hade han ändå ingen livförsäkring, och varit så sjuk så länge att vi bestämt oss för att han aldrig mer skulle utsättas för något större ingrepp (men hade ändå ca 30.000 kr på ett kattkonto, utifall att vi skulle ändra oss)
Jag har läst om svedea lite på jobbet och det stämmer verkligen det där med tänderna - jättebra! Men då ska man försäkra som kattunge och jag vet inte om det går att bara byta och få allt som finns på försäkringen.
 
Ja så här står det på deras hemsida: "vi ersätter behandling av TR (FORL) om din katt har försäkrats hos oss innan den är fyra månader"
Synd, det skulle nog vara enda anledningen för mig att byta försäkringsbolag.
 
Ja så här står det på deras hemsida: "vi ersätter behandling av TR (FORL) om din katt har försäkrats hos oss innan den är fyra månader"
Synd, det skulle nog vara enda anledningen för mig att byta försäkringsbolag.

Ja, man hinner ju knappt få hem dom innan dess, men det är ju om man kan försäkra hos uppfödaren?
 
Ja, man hinner ju knappt få hem dom innan dess, men det är ju om man kan försäkra hos uppfödaren?
Fanns någon särskild försäkring för uppfödare men man ska ju leta efter uppfödare som passar en och inte sortera den efter deras försäkring :p

Apropå fodret så vill jag bara tillägga att jag själv ger min katt både torr- och blötfoder så det funkar också. Än så länge iallafall :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 863
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 071
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 764
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp