Bukefalos 28 år!

Skaffa katt

Visst går det att ge torrfoder. Det är absolut smidigast och enklast för ägaren, därför det är så vanligt. Men hur bra det är för kattens hälsa är en annan sak. Man kan överleva länge på skräpmat som människa. Men kroppen mår oftast därefter☺
 
Har ett begagnat akvarium som kattlåda med ökoplus som kattsand. Har en väldigt stor katt, men tycker att akvarium är väldigt praktiskt eftersom det har så höga kanter att sanden inte följer med ut på samma sätt som det annars hade.
 
Har ett begagnat akvarium som kattlåda med ökoplus som kattsand. Har en väldigt stor katt, men tycker att akvarium är väldigt praktiskt eftersom det har så höga kanter att sanden inte följer med ut på samma sätt som det annars hade.
Smart, jag gillar ÖkoPlus men ibland blir jag galen på allt strö som hamnar utanför :arghh:
 
Smart, jag gillar ÖkoPlus men ibland blir jag galen på allt strö som hamnar utanför :arghh:
Är inte helt skonad heller, men tänkte testa dörrmatta. Träbaserade kattströer är det enda som fungerar för mig. Katten bryr sig överhuvudtaget inte, skulle kunnat riva reklam, men det suger ju inte upp kiss :p
 
Har på flera ställe läst att ever clean är den absolut bästa sanden. Vad gör att ni inte använder den? Finns det andra som är motsvarande/bättre?
 
Har på flera ställe läst att ever clean är den absolut bästa sanden. Vad gör att ni inte använder den? Finns det andra som är motsvarande/bättre?
EC har nyss bytt recept och jag vet många om bojkottat dom efter det, att det blivit markant sämre.

Jag använder Olivers vita kattsand. Den skräpar lite mer, men tycker den är jättebra ändå!
 
EC har nyss bytt recept och jag vet många om bojkottat dom efter det, att det blivit markant sämre.

Jag använder Olivers vita kattsand. Den skräpar lite mer, men tycker den är jättebra ändå!

Aha!
Okej, vad innebär skräpar? Att de drar med sig sand ut från lådan?
 
Den bästa klumpande sanden enligt mig är Arken Zoos egna märke Smily Cat. Jag har testat flera EC och de dammar som satan allihopa. Och är dessutom svindyra :meh:

Jag tänkte bygga in kattlådan i en "byrå" som står här hemma och skräpar, så dammproblem kommer nog bara vid påfyllning/tömning? Eller det kanske räcker för att det ska bli "för" dammigt?


Nästa fråga: Hur ofta bajsar en katt som käkar våt/färskfoder?
 
Jag tänkte bygga in kattlådan i en "byrå" som står här hemma och skräpar, så dammproblem kommer nog bara vid påfyllning/tömning? Eller det kanske räcker för att det ska bli "för" dammigt?


Nästa fråga: Hur ofta bajsar en katt som käkar våt/färskfoder?

Smily Cat dammar litegrann när man häller i det, EC dammar när katten krafsar och när man mockar, väldigt otrevligt både för katterna och mig.

Har ingen aning om hur ofta de skiter men en till två gånger per dag kanske? Jag mockar lådorna (har två st) minst en gång per dag. Min är dock utekatter (när det är varmt :meh:) men kan sitta och knipa på bron och kasta sig på lådan när jag släpper in dem :grin: men chansen finns ju att de gör ifrån sig ute också. De får både blötmat och torrfoder.
 
Jag har två grävare :meh: så jag har en låda med huv och en matta framför öppningen samt en låda med en hög bakkant som står ut mot rummet och den låga delen mot en vägg. Det har minskat mängden kattsand utanför lådorna rejält. De var dock skitsura när jag skaffade den med huv men de använder den iaf :p
 
Hallå! Har haft flertalet hästar och hund i 8 år(som jag tyvärr fick ta bort igår). Men aldrig haft katt. Kommer bli väldigt tomt nu utan varken häst eller hund. Så funderar därför på att skaffa mig en eller två katt/er under våren/sommaren.
Troligen blir det någon bondlatt, kanske från katthem eller från annons.
Vad ska man tänka på och vad krävs? Vilket är bästa kattsanden tex? Eller vad ska man ge dom för mat? Har fått för mig att färskfoder är lite bättre än mkt annat billigt som man köper på ica/coop/willys. Vad rekomenderar ni? När vaccinerar man och mot vad? Försäkring är självskrivet! Vilket bolag är bäst?
Flyttar till hus nu i mars med möjlighet att framöver låta katten/erna gå ut, funderar på kattlucka. Finns det någon lite bättre som man ska spana på?
Skulle du bli sugen på en 5-årig röd, kastrerad, kille så hojta. Min trivs inte i flocken längre :(

Jag använder cats eko plus som kattsand. Det är träbaserat så vill man kan man slänga det på komposten. Vanliga av bentonit ger väldigt mycket sopor.
Mina äter torrfoder, men är utekatter så de blandar sin kost med möss och fåglar också.
Mina vaccineras en gång om året. Standarsvaccin typ + mot leukos då det finns här i grannstugorna.
Jag har Folksam, har alla försäkringar där och är nöjd.
 
Smily Cat dammar litegrann när man häller i det, EC dammar när katten krafsar och när man mockar, väldigt otrevligt både för katterna och mig.

Har ingen aning om hur ofta de skiter men en till två gånger per dag kanske? Jag mockar lådorna (har två st) minst en gång per dag. Min är dock utekatter (när det är varmt :meh:) men kan sitta och knipa på bron och kasta sig på lådan när jag släpper in dem :grin: men chansen finns ju att de gör ifrån sig ute också. De får både blötmat och torrfoder.

Ah! Det förstår jag.
Har du smily cat med lavendeldoft? Jag står inte ut med lavendellukt! Luktar den mycket? Såg att smily cat fanns med grövre korn och utan dofttillsats, funderar på om det kan vara något. Den kostade ju inte heller särskilt mycket nu när det är rea.

Jag har ett sånt här till övers, tänkte såga ut en lucka + sätta på dörr så kanske det blir mindre sand överallt.

Tack för upplysningen! :D Klart det är skönare att skita där det luktar gott och är varmt och skönt! :D
 
Ah! Det förstår jag.
Har du smily cat med lavendeldoft? Jag står inte ut med lavendellukt! Luktar den mycket? Såg att smily cat fanns med grövre korn och utan dofttillsats, funderar på om det kan vara något. Den kostade ju inte heller särskilt mycket nu när det är rea.

Jag har ett sånt här till övers, tänkte såga ut en lucka + sätta på dörr så kanske det blir mindre sand överallt.

Tack för upplysningen! :D Klart det är skönare att skita där det luktar gott och är varmt och skönt! :D

Jag har den med lavendeldoft men den finns utan också (Original) fast jag tycker inte den luktar väldigt starkt (och katterna bryr sig inte). Ta INTE den med större korn, jag lyckades ta fel en gång och de klumparna höll ihop jättedåligt. Den som ska ha extra luktkontroll har jag aldrig provat, det behövs inte för mina lådor luktar aldrig.
 
Jag har den med lavendeldoft men den finns utan också (Original) fast jag tycker inte den luktar väldigt starkt (och katterna bryr sig inte). Ta INTE den med större korn, jag lyckades ta fel en gång och de klumparna höll ihop jättedåligt. Den som ska ha extra luktkontroll har jag aldrig provat, det behövs inte för mina lådor luktar aldrig.

:bow::bow:
Tack för hjälpen!
Jag tänkte långhårig katt -> större korn, men provar utan! Om min kattplan nu ens går som jag vill, har ju ingen katt än.
/crazy cat lady to-be :p
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 968
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 103
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 875
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 098
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp