Bukefalos 28 år!

Skaffa katt

:bow::bow:
Tack för hjälpen!
Jag tänkte långhårig katt -> större korn, men provar utan! Om min kattplan nu ens går som jag vill, har ju ingen katt än.
/crazy cat lady to-be :p

Sanden jag har funkar utmärkt med den här:

11311458_967232676633301_290349903_n.jpg

:D
 
Jag använder kristaller, funkar jättebra för mig dammar liiiite när jag fyller på men aldrig sen och Nikita drar inte ut sig något ur lådan, den luktar nada och räcker ett tag. Nu har jag iofs en liten katt som bajsar/kissar en gång om dagen mer eller mindre. Eftersom kristallerna är vattenlösliga häller jag bara bajset i toa och byter kristallerna när de börjar se lite gulare ut. Skurar lådan med grönsåpa och sedan urine off. Tycker det känns fräschare och luktar som sagt ingenting. Det enda negativa är att vissa katter vägrar att använda det.
 
Skulle du bli sugen på en 5-årig röd, kastrerad, kille så hojta. Min trivs inte i flocken längre :(

Jag använder cats eko plus som kattsand. Det är träbaserat så vill man kan man slänga det på komposten. Vanliga av bentonit ger väldigt mycket sopor.
Mina äter torrfoder, men är utekatter så de blandar sin kost med möss och fåglar också.
Mina vaccineras en gång om året. Standarsvaccin typ + mot leukos då det finns här i grannstugorna.
Jag har Folksam, har alla försäkringar där och är nöjd.

Tråkigt med din katt, ska fundera lite! Vi måste flytta först och så innan det blir katt, så vi kommer till hus (som är köpt redan)!
 
Jag använder kristaller, funkar jättebra för mig dammar liiiite när jag fyller på men aldrig sen och Nikita drar inte ut sig något ur lådan, den luktar nada och räcker ett tag. Nu har jag iofs en liten katt som bajsar/kissar en gång om dagen mer eller mindre. Eftersom kristallerna är vattenlösliga häller jag bara bajset i toa och byter kristallerna när de börjar se lite gulare ut. Skurar lådan med grönsåpa och sedan urine off. Tycker det känns fräschare och luktar som sagt ingenting. Det enda negativa är att vissa katter vägrar att använda det.

Vad är det för kristaller?

Vill inte riskera kiss vid sidan om i onödan ;)
 
Kristaller som absorberar lukt och fukt och är vattenlösliga men de är ganska kantiga och hårda och vissa katter avskyr dem.

images


images


Jag brukar köpa Tigerino från zooplus eftersom den är den billigaste men har också prövat andra sorter och det verkar inte spela någon roll vilken man väljer.
 
Har kikat lite på dem, men med det priset är köpet inte försvarbart med min ekonomi :o
Tack för tipset!

Jag har de här lådorna och ingen av dem är speciellt dyr:

324782_savic_katzentoilette_aseo_grau_11_2012_8.jpg

savic_nestor_0.jpg

Den nedre har jag dock utan den genomskinliga luckan, jag ville inte riskera olyckor och mina damer är rätt tveksamma av sig :p Det är den jag har en kattsandsmatta framför.
 
Jag tänkte bygga in kattlådan i en "byrå" som står här hemma och skräpar, så dammproblem kommer nog bara vid påfyllning/tömning? Eller det kanske räcker för att det ska bli "för" dammigt?


Nästa fråga: Hur ofta bajsar en katt som käkar våt/färskfoder?


Kattsandsfråga:
Vi är miljövänliga här i huset och Fröknarna kissar på Porta Pine kattsand, eller på Cats Best ÖKO Plus. Båda bekvämt hemlevererade från zooplus. Båda dammar när man häller upp, men annars märker jag inte av något.

Bajsfråga:
Mina har praktiskt nog fått rutin på morgonbajsning. Så de bajsar i princip alltid mellan 06-08 på morgonen, precis lagom för att jag ska kunna ta upp det innan jobbet. ;) De kissar oftare, så jag tar normalt bort ett gäng kisseklumpar på kvällen också.

Lådefråga:
Har en vanligt stående med svängdörr, anpassad för maine coon, eftersom Fröknarna är stadigt byggda och vill ha generöst med space på toan. Det funkar än så länge. Har en liten vanlig dörrmatta framför, 29 spänn på ö&b.
 
Kattsandsfråga:
Vi är miljövänliga här i huset och Fröknarna kissar på Porta Pine kattsand, eller på Cats Best ÖKO Plus. Båda bekvämt hemlevererade från zooplus. Båda dammar när man häller upp, men annars märker jag inte av något.

Bajsfråga:
Mina har praktiskt nog fått rutin på morgonbajsning. Så de bajsar i princip alltid mellan 06-08 på morgonen, precis lagom för att jag ska kunna ta upp det innan jobbet. ;) De kissar oftare, så jag tar normalt bort ett gäng kisseklumpar på kvällen också.

Vad gör att de märkena är mer miljövänliga?
Bekvämt hemlevererade är ingenting här, för vi har minsann både grind och port som är bricklåst ( :meh: ). Så då får man passa upp leveransen. Däremot har vi flera djuraffärer på gångavstånd/kort bussavstånd, så det löser sig nog på något vis!

Angående bajs så tack! Det verkar vara vanligt med ca 1 gång/dag. :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 060
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 158
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 918
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 107
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp