Bukefalos 28 år!

Skagern runt - Tips vid längre ritt

Nea86

Trådstartare
Hej!

Vi är fyra stycken från stallet som ska åka iväg med våra islandshästar och rida runt Skagern i sommar! Det ska bli jätteroligt! Hästarna är allihopa i bra kondis, det är nog sämre med oss ryttare ;) haha!
Jag har dock aldrig gjort någon sån här långritt innan så jag skulle behöva lite tips.
Vi åker från Uddevalla så det är ca 20 mil att åka. Vad behöver jag tänka på under transporten förutom att stanna ibland och titta till dom och ha så bra ventilation som möjligt?
Vad bör man ha med sig runt leden och vad ska man tänka på osv?
Alla tips mottages tacksamt! :bump:

Linnéa
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Stanna och titta till hästarna ibland, och ge vatten, så ska nog inte resan vara något problem.

Ska ni vara ute i flera dagar (jag är inte bekant med leden ni ska rida), skulle jag rekommendera att hålla ett så jämnt tempo som möjligt. Jämnt och lugnt, så går minst energi åt.

Bra sadelväskor är guld värda. De behöver inte, och bör inte heller, vara enorma. Under långritter är det rätt spartanskt leverne som gäller ;) Väskorna bör rymma kläder (så lite som möjligt, men rena underkläder, strumpor och t-shirts kan ju vara skönt. Om inte annat så för att undvika skavsår etc.), mat (om det är något ni behöver ha med er) och annat ni behöver. Glöm inte vatten!
Enkla första hjälpen prylar är inte fel att ha med. Lite bomull, en liten petflaska utspädd jodopax, nån kompress + gasbinda och aloe vera gel räcker långt.
Solskydd åt de tvåbenta. Myggmedel för både två- och fyrbenta.
Ni är ju 4st, så om ni planerar er packning ihop så borde ni utan problem få med er det ni behöver.
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Jag tror att det blir ca 4 dagar vi ska rida. Myggmedel känns väldigt viktigt! Och första hjälpen! Annars blir det väl så lite kläder vi behöver, tandborste, regnjacka, några borstar och hovkrats och resesängkläder tänkte vi, och badkläder! :D

Tack för alla tips!
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Se över all utrustning så inget ger punkttryck på hästarna, väg noga upp sadelväskor så det inte blir snebelastning, träna upp er själva så ni orkar sitta vettigt i sadeln, ta med någon extra av viktiga saker som sadelgjord och träns. Mycket går att laga med en rulle silvertejp (exempelvis viss trasig utrustning och läckor i ev. tält). Mot eventuella skavsår på hästarna finns pälsglans och glidmedel till er hjälp. Kombinationsträns är riktigt bra hjälp, dvs träns som kan agera både grimma och träns.

Har man prylar som kan vara till flera saker (ex. Kombitränsen) minskar man ju faktiskt packningen enormt.

Jag fick en gång ett tips om att ta med hopfällbara hagstolpar och lite tråd för att kunna bygga en hage.
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Silvertejp ska jag komma ihåg! Ja, extragrejjer är ju bra att ha med. Eftersom vi går såpass långa bitar, är kylbalsam bra att ha med till benen?
Hagpinnar behöver vi inte, för vi kommer stanna över på olika gårdar så det finns hagar och sängplats där. :)
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Så roligt, då lär ni säkert rida förbi vid gården där jag hyser in min pålla ;)
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Åh, det måste vara gudomligt att ha sin häst i ett så vackert område?! Jag har inte varit där än, men om bilderna talar sanning så :grin:

Så ser du fyra isisar, två fuxar, en skäck och en svart runt veckan efter midsommar så är det nog vi! :banana:
 
Sv: Skagern runt - Tips vid längre ritt

Var ligger Skagern? Skagen har jag hört talas om men aldrig Skagern. Är det en sjö eller nåt?

Minstral - hopplös på geografi:/
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 594
Senast: Åsa A
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 842
Senast: Novalisa
·
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 205
Senast: Fenestra
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 668
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp