Bukefalos 28 år!

Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

gylle

Trådstartare
Sitter just nu och jagar hösilage i Skåne och naturligtvis är de flesta partierna inte analyserade. Tänkte för att få ett hum om hur värdena låg till (alltså som en grov generalisering) vid olika tidpunkter varit intressant att veta hur era analyser låg till (samt skördetid), kommer naturligtvis analysera det parti vi till slut köper men vill ju välja det mest störst chans att det ligger vettigt till blir ju lite dyrt att analysera alla innan man välljer.

Vår egen första skörd tex skördades i månadsskiftet maj/juni och låg för en gångs skull perfekt ridhästvärdemässigt (brukar ligga högt i protein så gissningsvis sjönk väl proteinet tidigt ifjor?)

Likadant skördade vi en mkt liten andra skörd i september tyvärr oanalyserad pga så få balar. Gissar dock att där är väldigt mkt protein i det och hade varit mkt intressant om någon analyserat sin 2a skörd i september (har bland annat en sådan som ett tänkbart val men tvekar pga proteinet tyvärr är även den oanalyserad).

Verkar vara en del som tagit veckan innan midsommar någon som har analysvärden på första skörd tagen då?

Varför kan inte alla säljare analysera innan de skall sälja så att man hade sluppit att sitta och försöka leka detektiv för att gissa sig till vilket man skall köpa.
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Här blev skörden maj/juni stuterivärden men inte lika högt som vanligt.
2:a skörden i slutet av augusti blev som ridhästhö.
Du är inte ensam om att jaga grovfoder o det verkar vara lite sämre värden överlag 2008.
// Linda
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Här blev skörden maj/juni stuterivärden men inte lika högt som vanligt.
2:a skörden i slutet av augusti blev som ridhästhö.
Du är inte ensam om att jaga grovfoder o det verkar vara lite sämre värden överlag 2008.
// Linda

Verkar som det svänger en del speciellt vad gäller de sena skördarna, diskuterade via PM med en och hon hade 135 smbrp på skörd i slutet av september :eek: jag gissar nästan på att vår lilla skörd i början på september också innehåller väldigt mkt protein då jag fick allergisk reaktion på den av mina som äter mest av det.

Låg ert alltså runt 40 ? per kilo foder eller TS ? (Och hur blött var det i så fall om det var per kilo foder ?
Kikade i tråden analyser 2008 och väldigt många av de analyser som droppade in då september/oktober verkade ligga mellan 70-80 i smbrp

Förstahands valet som jag skall kolla först (är billigast) har två skördar 1a veckan innan midsommar och andra 1 a veckan i september. Känner mig rädd att mkt av kraften gått ur det på de 3-4 veckorna i Juni, hade varit väldigt spännande att höra fler analyssvar från den perioden.

Samtidigt är jag som sagt rädd för att där skall vara för mkt av det goda i den sena skörden. Vill ju ha lagom :cool: iom att jag både fodrar dräktiga sto och tävlingshästar med samma blir så himla mkt meck om värdena är för extrema åt något håll.
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Vi köpte första skörd som togs i månadsskiftet maj/juni med Ts 71%, 8.1 MJ samt 55g smbrp/kg foder. Helt Ok för tävlingshästarna, de unga samt dräktiga stoet får Groov 125 och Lucern som komplement till havre just nu, sen blir det mer proteinfoder till det dr stoet.
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Vi köpte första skörd som togs i månadsskiftet maj/juni med Ts 71%, 8.1 MJ samt 55g smbrp/kg foder. Helt Ok för tävlingshästarna, de unga samt dräktiga stoet får Groov 125 och Lucern som komplement till havre just nu, sen blir det mer proteinfoder till det dr stoet.

Nästan samma värden som vår första skörd som vi fodrat med hittills (utom nu då när vi använder den lilla sladden på 10 balar som den enorma andra skörden bestod av;))
Vi hade värdena per kg/foder :
8,8MJ
55g smbrp
Kvot 6,25

Har aldrig varit så nöjd med analysvärdena som i år vi brukar ligga mkt högre på proteinet året innan 100smbrp/kg foder då var det inte helt kul att hålla vikten på tävlingshästarna speciellt med tanke på att de verkar bli feta av luft :devil: inte svårfödda precis....

Hade gärna hittat ett parti med sådant men tyvärr är det ju inte ett överflöd som är ute på marknaden, dessutom varierar ju priserna kraftigt och det blir ju ganska kännbart när man skall ha ca 10 ton blir viss skillnad på 1:-/kg eller 4:-/kg.

Skall ner och kolla på de två skördar jag nämnde ovan hittills av det jag fått tag på verkar de klart mest prisvärda frågan är vilken man skall våga satsa på som troligast är bäst innehållsmässigt.

Funderar fram och tillbaka men samtidigt så är det ju bättre med ett för bra ensilage än ett med för lågt innehåll, i alla fall tycker plånboken det när det gäller att komplettera med en massa kraftfoder på ett innehållslöst ensilage.
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Ja, Bättre med för bra än för låga värden, Det blir dyrt i kraftfodergivor och andra komplement. Bättre att dra ner till tjockisarna och ge lite halm samt komplettera till det högdräktiga med något proteinfodermedel.
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Jag fick precis innan tips om en som antagligen har fin gräsfröhalm tänkte komplettera till damen med proteinreaktionen då hon samtidigt behöver äta ganska mkt (krångelmage) och vägrar kategoriskt att äta halm. Kan ju faktiskt även vara något för en viss knubbig vit man (sa iofs till honom idag att det inte blir någon mat alls mer förrän han är smal igen, är helt jäkla hopplös att få bort fläsket ifrån, var har de fått det ifrån att hingstar är svårfödda, han har i alla fall aldrig hört talas om det, klickar alltid väldigt bestämt bort extratillägget hippocampus foderstatsprogram vill lägga in för hingstar :p)
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Jaaa. Jag har en svartbrun mkt Fet valack i samma ålder som din vita...Vila är inte bra för dessa herrar uppenbarligen!:devil: Men nu är det nytt år och nya tag, skall vara igång igen till efter bruksprovet är planen.
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Jaaa. Jag har en svartbrun mkt Fet valack i samma ålder som din vita...Vila är inte bra för dessa herrar uppenbarligen!:devil: Men nu är det nytt år och nya tag, skall vara igång igen till efter bruksprovet är planen.

Måste helt enkelt vara någon mutation på någon fettgen på den årgången :cool:

Ja här är vi på gång igen skall bara ha tag på en viss person som alltid är lika lätt på den biten sedan är det dags för mannen att bruka allvar på hoppbiten igen. Risken är väl bara att han river med magen :angel:
 
Sv: Skåneanalyser (mellersta/södra delen)

Låg ert alltså runt 40 ? per kilo foder eller TS ? (Och hur blött var det i så fall om det var per kilo foder ?
Kikade i tråden analyser 2008 och väldigt många av de analyser som droppade in då september/oktober verkade ligga mellan 70-80 i smbrp

9MJ o 47g pr / kg TS. Gammal vall.
Nu kommer jag inte ihåg exakt skördedatum. Provtagningsdatum var 10/9 men jag har för mig att jag sparade det o skickade lite senare. Pressades nog samtidigt som 1:skörden nedan.

Där finns en skörd i oktober också (annan åker) men det har jag ingen analys på men kollar man på hästarna så är den proteinrik (andraskörd där 1:a var havrehalm med insådd inplastad i augusti). Så det är en nysådd vall.
// Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick precis min analys av vårt hösilage 2:a skörd taget i början på september. Tycker att proteinvärdet är misstänkt högt. Har inte...
Svar
1
· Visningar
922
B
Foder & Strö Min häst kommer i vinter att få både hö och silage. Alltihop kommer från samma tillverkare, men är från olika fält och slagit vid...
Svar
1
· Visningar
667
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp