skenande häst.

Sv: skenande häst.

kl

jag skrev engångs beteende .. .

Det du menar är alltså om hästen skräms av något när man är ute och rider, får panik och skenar?
Då gäller det att ta i ena tygeln innan hästen får upp farten och alltså övergår i sken. Uppåt och bakåt, inte neråt, är viktigt för att man inte ska dra omkull den.
Om man inte hinner det får man ställa sig i lätt sits och hålla sig i manen. (alternativet är att hoppa vilket jag har gjort 3 ggr när jag red in en bakskygg shettis, men det rekommenderas inte)
Att luta sig bakåt och dra i tyglarna är inget jag heller skulle rekommendera, eftersom att man lätt hamnar i obalans, och en dragkamp med hästen..
En häst i sken är inte så lätt att stoppa, man får helt enkelt hålla sig kvar, försöka att hålla balansen, och sedan upprepade gånger dra hårt i en tygel, absolut inte båda.
Det lättaste är om man hinner ta tag i ena tygeln innan hästen fått upp farten, då har man en bättre chans att få stopp på den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skenande häst.

haha aa de var en haflinger med mysko sadel:S den ligger bra ock så när man vikar på den och sadelgjorde var spänd men helt plötsligt så klider den åt sidan :S men dem som har ponny nska nog byta ut sadeln som tur är :)
 
Sv: skenande häst.

Hur gör ni för att få stopp på en skenade häst/ponny?

Antingen one rein stop (böjer hästens hals åt ena hållet)
Låter den springa tills den vill sluta (om det finns yta till det vill säga)
Ger och tar, ger och tar i tyglarna. Inte blåhålla, för då ökar den nog farten.
 
Sv: skenande häst.

Skenande hästar har jag (tyvärr) en smutta erfarenhet av.

Skötte förut ett 15-årigt fullblodssto som bara stått och haft något föl sen hon varit galoppör, alltså helt outbildad. Allt fungerade bra så länge man höll sig i skritt ute, trav funkade bara på ridbana. I alla fall så satte hon igång direkt för ingenting, t ex om kompisen bredvid tog ett par travsteg. Då blev det till att takta i 5 min innan man kunde skritta normalt igen. En dag var jag helt oförberedd när kompisen framför blev glad och taktade ett par steg, och hon bara laddade och drog. Helt okontaktbar i munnen trots mina försök att ta i en tygel, nu i efterhand inser jag dock att jag var lite väl försiktig, ville ju inte slita sönder munnen på stackarn. Det var dessutom inte öppet utan jag fick ju ducka för träd och grenar och grejer. Vi kom fram till ett litet dike och hon stannade upp och skuttade över, just som hon tänkte vända tillbaka i samma fart (det var oframkomligt framför) fick jag äntligen kontroll igen och vi taktade tillbaka. Inte så rolig häst alla gånger.. Men hon har inte dragit någon mer gång i alla fall, vi höll oss till galopp-piaff. Så det gällde med henne att var väldigt förutseende hela tiden, och stoppa innan hon drog.

Vi var på Gotland förra sommaren och då red jag lite i ett stall där (alltså uteritter). Efter ett par gånger så föreslog tjejen där att jag skulle prova att ta en 20-åring som bara stått ett tag eftersom han inte gick att rida på ridbanan (Det gick tydligen inte ens att skritta på honom). Detta var ett turridningsstall så trots att han tydligen var snällare med nya människor vågade dem inte släppa ut någon med honom. Allt gick bra till vi kom till galoppsträckan, då han totalt tog bettet och drog, men med honom funkade det i alla fall att styra in honom i buskaget till höger om stigen -.- Snacka om att ha ont i händerna efter att ha ridit honom, så stark.

Så ja, det finns nog inget "universal-knep", men som någon sa, jobba med en tygel och stoppa innan det händer.
 
Sv: skenande häst.

en skenande häst är livsfarlig, både för dig, den själv och andra.
Jag tar tag och styr in mot en vägg el dylikt, då stanner de nästan alltid.

NÄSTAN alltid?
vad händer de gånger de INTE stannar? :crazy:

;)
 
Sv: skenande häst.

Varför skriver ni att hästen är ouppfostrad när den skenar??? Min älskling skenade för första gången med mig förra veckan. Och detta för att en kanin kom upp hoppande rakt i hans huvud. Skulle jag skälla på honom då?? Nej, gäller bara att korta upp o försöka stoppa eller styra mot vägg/träd......
 
Sv: skenande häst.

KL
Är det ingen som provat att såga ned hästen vid panik?
Alltså ta växelvis i tyglarna.
Ska säga att jag aldrig provat, men tanken dök upp nu. Jag har lärt mig att det är one-rein-stop som gäller annars.
 
Sv: skenande häst.

ett bra tips är att göra som vissa jockeys gör. ta det lungt, hitta din balans, för utan den är det kört. korta tyglarna tills det inte går mer. tryck ner händerna i halsen på hästen för styrkan och sen är det bara att växelvis dra höger och vänster rakt mot dig utan att höja handen eller dra. jag ställer mig upp för att kunna ställa mig med stöd i stigbyglarna och när jag har kontroll sätter jag mig och lugnar med sätet såväl som tyglarna. gör halt när den slutat och korrigera på så vis, "nu ville vi inte samma sak". funkar för mig, hoppas det funkar för dig :)
 
Sv: skenande häst.

korta tyglarna och dra mkt i bara en. Men om hästen galopperar i höger galopp så om man drar mkt i vänster tygeln kan den gå om kull har jag hört hur sant det är ve t jag inte...
 
Sv: skenande häst.

Har aldrig hört att man kan kosra tyglarna(?)
Men varför gör man så? och vad händer? :banana:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästentreprenören från Piteå ställdes under tisdagen inför rätta. Dagen handlade om han uppträtt oaktsamt genom att inte vara...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Skenande hästar skapade panik i centrala London på onsdagsmorgonen. På bilder syns hur två hästar galopperar på gatorna, den ena täckt i...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp