skenande häst.

S

soft_sensation

Hur gör ni för att få stopp på en skenade häst/ponny?
 
Sv: skenande häst.

korsar tyglarna över manken, i nödfall vrider jag tag i ena tygeln väldigt kort, ser hästen inte rakt fram fortsätter den sällan springa (den gamla ridskoleläran funkar, har dock aldrig behövt pröva på min häst, inte direkt skonsamt)
 
Sv: skenande häst.

Hur gör ni för att få stopp på en skenade häst/ponny?

Du menar med mig på ryggen? Styr in hästen på en volt, kortar upp innertygeln ordentligt och UPP med innerhanden för tusan, så den inte går omkull. Håller kvar hästen tills hästen stannar och ger efter i nacken, då släpper jag.
 
Sv: skenande häst.

Hur gör ni för att få stopp på en skenade häst/ponny?

Om hästen verkligen skenar d v s rusar i vild panik får man inte stopp på den.
Om den där emot sticker iväg och rusar för att ryttaren inte är kunnig eller hästen är fel riden så fungerar de tips som getts tidigare med bla korsade tyglar eller volter.
 
Sv: skenande häst.

Först tar man itu med varför hästen skenar.
Blir den uppjagad vid stora ytor?
Är den lättskrämd?
Överenergi?

Vissa hästar lägger sig hårt på bettet. Oftast lägger sig bettet mot eller kilar sig fast mellan kindtänderna, vilket gör det svårt att kontrollera hästen i högt tempo.
Detta behöver inte alltid vara sken, utan bara att hästen "tar bettet". Detta behövs såklart jobbas med, gärna med en bra tränare.


Att ta till sig ena tygeln när hästen skenar kan vara en lösning, eftersom en häst inte kan springa med huvudet indraget mot sidan av magen. Detta gör att hästen ev kommer gå in på en liten volt, och det blir då jobbigt för hästen att galoppera på en volt i högt tempo.
 
Sv: skenande häst.

Okej, men om det inte finns plats för att lägga volter osv?
 
Sv: skenande häst.

Förlåt men, hur 17 ska man 'ta itu med varför hästen skenar' när det väl händer? Kanske för första gången?
TS fråga var väl menad om När man väl sitter där uppe på ryggen och hästen plötsligt drar iväg. Ens första tanke är knappast att man ska sätta sig ned med anteckningsblocket i handen och fundera på när, var, hur - utan hur man på bästa möjliga sätt får stopp på hästen innan en olycka sker, sedan kan man börja fundera på resten när man är i säkerhet.


Först tar man itu med varför hästen skenar.
Blir den uppjagad vid stora ytor?
Är den lättskrämd?
Överenergi?

Vissa hästar lägger sig hårt på bettet. Oftast lägger sig bettet mot eller kilar sig fast mellan kindtänderna, vilket gör det svårt att kontrollera hästen i högt tempo.
Detta behöver inte alltid vara sken, utan bara att hästen "tar bettet". Detta behövs såklart jobbas med, gärna med en bra tränare.


Att ta till sig ena tygeln när hästen skenar kan vara en lösning, eftersom en häst inte kan springa med huvudet indraget mot sidan av magen. Detta gör att hästen ev kommer gå in på en liten volt, och det blir då jobbigt för hästen att galoppera på en volt i högt tempo.
 
Sv: skenande häst.

Okej, men om det inte finns plats för att lägga volter osv?

Ja då blir det klurigare. Drar man i båda tyglarna är risken STOR att hästen bara stretar emot och ökar farten. Därför skulle jag nog korta upp en tygel och böja in hästens huvud åt det hållet. Ingen häst kan hålla balansen och galoppera 190 km/h med huvudet böjt mot bogen. Däremot är det viktigt att själv hålla balansen och hålla upp handen så att hästen inte går omkull. När hästen saktar in skulle jag hålla kvar tills den stannar och ger eftergift i nacken och då släppa.

Grundregeln när hästen skenar/sticker/kastar sig/stegrar eller vad tusan den kan hitta på är att alltid jobba med EN tygel. Då kan hästen inte komma någon annanstans än gå runt runt på en liten volt, dvs den måste korsa bakbenen. En häst som korsar bakbenen kan inte sticka. Plus att om du har en riktigt ouppfostrad häst som gärna rycker tyglarna ur handen på dig så har den MYCKET svårare att göra det om du tar en tygel och böjer in hästens huvud än om du håller i båda och den får kraft rakt fram.
Kom alltid ihåg tydlig eftergift när hästen gör rätt!!
 
Sv: skenande häst.

Vill bara tillägga att det här är något man gör när man redan sitter där på en skenande häst. Självklart är det betydligt bättre att uppfostra och träna sin häst så att man aldrig ens behöver hamna i den situationen. Målet för oss alla är ju en lydig, lyhörd, avslappnad och trevlig häst att rida på :)
 
Sv: skenande häst.

Okej, om hästen toltaltstruntar i att böja på halsen när men tar i den ena tygeln då? Eller kanske stannar och stegrar sig?
Säg nu inget om att hästen är olydig eller liknande. Den är ju det men om det är första gången... Jag bara undrar och går inte på egna erfarenheter, eller jo till en viss del.
 
Sv: skenande häst.

Okej, om hästen toltaltstruntar i att böja på halsen när men tar i den ena tygeln då? Eller kanske stannar och stegrar sig?
Säg nu inget om att hästen är olydig eller liknande. Den är ju det men om det är första gången... Jag bara undrar och går inte på egna erfarenheter, eller jo till en viss del.

Det handlar inte om en skenade häst. Detta handlar om en häst som ryttaren inte klarar av p g a olika anledningar. Den sticker okontrollerbart för ryttaren, men den skenar inte.
Det gäller att hitta orsaken som någon skrev innan. Sticker den med alla ryttare eller bara med vissa? Går den att hålla och kontrollera i någon gångart eller uppstår problemet när som? När man vet orsaken så finns också en lösning.

Min erfarenhet är att se till så att situationen inte uppstår, om det är möjligt. Om den ändå uppstår så beror det på om hästen har tagit bettet eller inte. Har den tagit bettet kan det hjälpa att i stället för att dra i tyglarna driva på hästen några steg. Många hästar kommer då av sig och släpper bettet så att det går att ta tag i dem igen. Har den inte bitit sig fast i bettet så är helt enkelt en fråga om träning och att i sin ridning helt enkelt lära sig och hästen en bra kommunikation. Så att den inte gör på detta viset och/eller att ryttaren kan kontrollera den.
 
Sv: skenande häst.

Okej, om hästen toltaltstruntar i att böja på halsen när men tar i den ena tygeln då? Eller kanske stannar och stegrar sig?
Säg nu inget om att hästen är olydig eller liknande. Den är ju det men om det är första gången... Jag bara undrar och går inte på egna erfarenheter, eller jo till en viss del.

Klart att hästen ur vår synpunkt är "olydig". Ur hästens synpunkt kanske den försöker komma undan från något som är jobbigt, har ont någonstans, testar ledarskapet, är rädd eller vad det nu kan vara.

Alltså det jag menar är att man kortar upp ena tygeln JÄTTEKORT. Slit inte i tygeln utan korta upp den och sen bara håll kvar där. Hästen kommer inte att kunna stegra sig om du håller ena tygeln jättekort och den kommer inte att kunna sticka. Antagligen kommer den först att gå eller trava runt runt ett antal varv på den lilla lilla volten (hur många beror på hur envis den är! :) ) Sedan kommer hästen märka att det är skitjobbigt. "Hur fan ska jag slippa undan från det här eländet?" tänker hästen. Den kanske försöker streta emot, men då drar det ju bara mer i mungipan. Den testar att gå några varv till och inte hjälper det heller. Då kanske den testar att stanna. Visst trevligare, men trycket i munnen försvinner inte.
Tillslut kommer hästen att ge efter i nacken och följa trycket och i samma ögonblick den gör det släpper man tygeln helt och kanske till och med berömmer lite.

Gör man så här konsekvent lovar jag att den ger efter i nacken! Har inte stött på någon häst än som inte har gjort det :) Däremot brukar det ta längre tid på hästar som har blivit ridna med väldigt hårda händer. Om hästen är verkligen STENHÅRD i munnen kan du ju i värsta fall ta tag i ena tygeln med båda händerna, men då måste det fan i mig vara extremfall :eek:
 
Sv: skenande häst.

Okej :)Tack för tippsen..

Jag kan berätta varför ag undrade lite..

Min ponny fick totaldamp idag så hon bara sprang. Hon är jätte känslig i munnen så jag försökte stanna men icke. sen tog jag tag i ena tygeln bara men ponnyn brydde sig inte ett smack, kan ju tillägga att eftersom hon är väldigt känslig och jag inte vågade ta i henne kanske berodde på det. Men tillslut så fick jag stopp på henne. det var som om det bara sa klick i henne och hon stannade på ett litet tygeltag.. :S men sen vart hon lite för upprymd och studsade o hoppade för att hon ville springa mera. Hon har aldrig gjort så förut. men kan tillägga att det var ett tag sen hon fick sträcka på sig...
 
Sv: skenande häst.

Kom på en sak oxå.

Jag red en ponny för kanske 2 veckor sen. helt lungt ooch stilla sen vart den rädd för något och stack iväg. när jag skulle stanna så lysnade hon inte. så jag skulle korta den ena tygeln och gissa vad som händer.. sadelhelvetet glider under magen! när hon skenar. Det var inge kul.
 
Sv: skenande häst.

Aha. Tur att det slutade bra i alla fall :)
Det låter ju som att det är en engångsföreteelse. Kanske gör hon aldrig om det, men skulle hon få för sig att sticka så där igen så testa med att korta upp en tygel som jag har beskrivit. Det brukar vara väldigt effektivt :)
Och låt henne springa av sig lite överskottsenergi vet jag :)
 
Sv: skenande häst.

Min häst har aldrig skenat med mig, dvs hon har aldrig rusat iväg i panik. Dock har hon blivit stark när vi galopperat över öppna fält osv, och oftast saktar hon av bara jag lutar mig en aning framåt och säger "Woow". Men annars styr jag in henne på en stor volt och bryter av där.
 
Sv: skenande häst.

Kom på en sak oxå.

Jag red en ponny för kanske 2 veckor sen. helt lungt ooch stilla sen vart den rädd för något och stack iväg. när jag skulle stanna så lysnade hon inte. så jag skulle korta den ena tygeln och gissa vad som händer.. sadelhelvetet glider under magen! när hon skenar. Det var inge kul.

Jäklar! Trillade du av? Rund ponny med låg manke kanske ;) Har varit med om samma sak, men den gången var det jag som inte hade spänt sadelgjorden ordentligt :p
 
Sv: skenande häst.

en skenande häst är livsfarlig, både för dig, den själv och andra.
Jag tar tag och styr in mot en vägg el dylikt, då stanner de nästan alltid.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästentreprenören från Piteå ställdes under tisdagen inför rätta. Dagen handlade om han uppträtt oaktsamt genom att inte vara...
Svar
0
· Visningar
475
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En person omkom och flera skadades när en Piteåföretagares hästar skenade på Djurgården. Nu har åklagaren Anna Meyrowitsch slutpläderat...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Förra sommaren slet sig flera hästar och skenade på Djurgården i Stockholm. Flera personer skadades och en man avled senare av sina...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Skenande hästar skapade panik i centrala London på onsdagsmorgonen. På bilder syns hur två hästar galopperar på gatorna, den ena täckt i...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp