Bukefalos 28 år!

Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Min gamla schäfer (Dryga 12 år) äter norocarp för en knäartros och har gjort det i 1,5 år helt utan några biverkningar....metacam gav honom blodiga diareer som höll i i flera veckor efter avslutande...
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Nu blev jag nyfiken!
Har du någon källa på att Rimadyl är COX-2 selektiv? Detta är nämligen inget jag känner igen och när jag kollade i Fass hittade jag endast detta:

"Carprofen är en icke-steroid antiinflammatorisk substans (NSAID) med analgetisk och antipyretisk effekt som tillhör 2-arylpropion-syra gruppen. Verkningsmekanismen är inte fullständigt klarlagd. Carprofen hämmar enzymet cyklo-oxygenas i prostaglandinsyntesen. Dock är inhiberingen ringa i förhållande till carprofens antiinflammatoriska och analgetiska effekt. Vid terapeutisk dos till hund är inhiberingen av cyklo-oxygenas (prostaglandin och thromboxan) samt lipoxygenas (leucotrien) obetydlig eller frånvarande."

Samt ett examensarbete där karprofen beskrivs som delvis selektiv för COX-2.

Om man läser om Norocarp i Fass presenteras två olika teorier om karprofens verkningsmekanism varav den ena är innebär selektiv hämmning av COX-2, men det verkar bara vara en teori?


Det verkar ju inte heller vara så enkelt som att hämmning av COX-1 ger biverkningarna och hämmning av COX-2 ger de terapeutiska effekterna. Däremot just GI-biverkningar verkar ju minska med de COX-2-selektiva preparaten.

Stämmer det verkligen att selektiva COX-2-hämmare är mer effektiva när det gäller att dämpa inflammation? Jag har förstått det som att COX-2-hämmare ger god effekt vid kronisk inflammation, men att effekten kan vara sämre än hos de oselektiva substanserna när det gäller akut inflammation?

Min källa är Veterinary Pharmacology and Therapeutics, R. Adams. och bl.a. en studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9829404 Evaluation of selective inhibition of canine cyclooxygenase 1 and 2 by carprofen and other nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Där kommer de fram till att carprofen är den mest selektive cox-2 och väldigt tätt på 100% selektiv (har artiklen hemma, men bara abstractet är tillgängligt på internet..).

Vad Fass skriver om att inhiberingen av cox är ringa i förhållande till den antiinflammatoriska och analgetiska effekten, förstår jag inte riktig. Cox är starten på inflammationskedjan så att säga.
NSAIDs funktion är att förhindra metabolisering av arakidonsyra och det mest förekommande sättet är genom att stoppa Cox produktionen.
1) Arakidonsyra är en fettsyra som produceras av skadade celler och friges till vanliga celler.
2) I dessa celler kommer cox (cyklooxygenase) att addera syre till arakidonsyran - detta leder till produktion av olika typer av prostaglandiner av olika typer av celler.
3) Cox-1 kan mediera produktionen av prostaglandiner som frigörs av GI celler, trombocyter, endotelceller och renala celler. Dessa prostaglandiner är alltid närvarande i kroppen och är av stor betydelse för kroppens normala fysiologi.
Cox-2 däremot medierar produktionen av prostaglandiner som inte är nödvändiga och som bara behövs igen t.ex vid inflammation. Dessa prostaglandiner är ansvariga för vasodilation, ändringar i kapillärpermeabiliteten och kemotaxis (attraktion av andra celler vid inflammation). De potentierar också histamins funktion.

Detta betyder alltså att ett NSAID som inhiberar bägge cox, stoppa produktionen av de prostaglandiner som är ansvariga för inflammationen, men också dem som är ansvariga för kroppens normala fysiologi. Därför är det önskat att ha ett NSAID som är selektiv cox-2 inhibitor. Det är ju bara inflammationen som man vill stoppa, eller hur? Dessutom behövs inte en lika stor dos av cox-2 hämmare för att se resultat som det behövs av en cox-1 och cox-2 hämmare. Det är alltså säkrare att ge en specifik cox-2 hämmare för det krävs mindre dos för att se effekt.

Det du säger med att det inte verkar så enkelt att cox-1 ger bivirkningar och cox-2 inte, har du rätt i till viss del? Ett exempel: genom att stoppa den normala prostaglandinfunktionen (cox-1) så uppstår ju biverkningar som t.ex. GI problem (magsår). Men att stoppa cox-2 prostaglandinproduktion är dåligt för njurarna pga. de är beroende av den vasodilatoriska effekten. Därför aldrig NSAID till djur med renal insufficiens.

Det här med hur effektiv den är och att en både cox-1 och cox-2 skulle vara mer effektiv i det akuta stadiet har jag inte hört något om och kan heller inte hitta något om det?
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Min källa är Veterinary Pharmacology and Therapeutics, R. Adams. och bl.a. en studie http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9829404 Evaluation of selective inhibition of canine cyclooxygenase 1 and 2 by carprofen and other nonsteroidal anti-inflammatory drugs. Där kommer de fram till att carprofen är den mest selektive cox-2 och väldigt tätt på 100% selektiv (har artiklen hemma, men bara abstractet är tillgängligt på internet..).

Intressant! Anledningen till att jag undrade är att läkemedelsrepresentanterna brukar vara väldigt snabba med att komma ut och berätta om nya rön som gynnar deras produkter ;) Och detta har iaf jag inte hört något om, men det kanske bara är jag som missat det helt.


Vad Fass skriver om att inhiberingen av cox är ringa i förhållande till den antiinflammatoriska och analgetiska effekten, förstår jag inte riktig. Cox är starten på inflammationskedjan så att säga.

Håller med om att Fass-texten är luddig, jag tolkade det som att man tror att karprofen bryter inflammationskedjan någon annanstans än genom hämmning av COX, men att man inte lyckats ta reda på var och hur. :confused:


Det du säger med att det inte verkar så enkelt att cox-1 ger bivirkningar och cox-2 inte, har du rätt i till viss del? Ett exempel: genom att stoppa den normala prostaglandinfunktionen (cox-1) så uppstår ju biverkningar som t.ex. GI problem (magsår). Men att stoppa cox-2 prostaglandinproduktion är dåligt för njurarna pga. de är beroende av den vasodilatoriska effekten. Därför aldrig NSAID till djur med renal insufficiens.

Precis detta jag menade, har dock fått uppfattningen att de renala biverkningarna ökat vid användandet av selektiva cox-2 hämmare, inte bara att det är en annan typ av biverkningar som ses. Men det kanske inte stämmer?

Det här med hur effektiv den är och att en både cox-1 och cox-2 skulle vara mer effektiv i det akuta stadiet har jag inte hört något om och kan heller inte hitta något om det?

Har ingen källa på detta utan det är bara något jag hört vid ett par tillfällen, kanske bara grundat på rädsla för nya preparat? :confused:;)
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Intressant! Anledningen till att jag undrade är att läkemedelsrepresentanterna brukar vara väldigt snabba med att komma ut och berätta om nya rön som gynnar deras produkter ;) Och detta har iaf jag inte hört något om, men det kanske bara är jag som missat det helt.
Och min bok är ändå från början av 2000... ;)

Håller med om att Fass-texten är luddig, jag tolkade det som att man tror att karprofen bryter inflammationskedjan någon annanstans än genom hämmning av COX, men att man inte lyckats ta reda på var och hur. :confused:
God tolkning, det tänkte jag inte alls på! Men av det jag har läst så verkar det inte så, och den studien jag hänvisade till så är de ju säkra på att det är en cox(-2) hämmare.

Precis detta jag menade, har dock fått uppfattningen att de renala biverkningarna ökat vid användandet av selektiva cox-2 hämmare, inte bara att det är en annan typ av biverkningar som ses. Men det kanske inte stämmer?
Tror inte jag är med riktigt på hur du menar. Biverkningarna på njurarna kommer ju både från inhibition av cox-1 (den normala njurfunktionen) och från cox-2 (vasodilationen). Så om du har en specifik cox-2 hämmare så blir det ju ingen påverkan på den normala funktionen/fysiologin som cox-1 står för. Alltså i mina ögon bättre än om cox-1 också hade varit inhiberat.
Så att biverkningarna skulle öka med en selektiv cox-2 hämmare tror jag inte helt jag håller med om (men igen, har ingen källa på det...)
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Tror inte jag är med riktigt på hur du menar. Biverkningarna på njurarna kommer ju både från inhibition av cox-1 (den normala njurfunktionen) och från cox-2 (vasodilationen). Så om du har en specifik cox-2 hämmare så blir det ju ingen påverkan på den normala funktionen/fysiologin som cox-1 står för. Alltså i mina ögon bättre än om cox-1 också hade varit inhiberat.
Så att biverkningarna skulle öka med en selektiv cox-2 hämmare tror jag inte helt jag håller med om (men igen, har ingen källa på det...)

Rent logiskt borde det vara så som du säger. Jag har nog endast hört en ökad rädsla för de selektiva COX-2 hämmarna i samband med anestesi, kanske för att det är främst då man riskerar hypovolemi och hypotension?
Kan det vara så att de renala biverkningarna uppmärksammas mer med de nyare selektiva preparaten pga att övriga biverkningar minskat, trots att de i själva verket kanske inte alls ökat? :confused:

Och är karprofen selektiv för COX-2, är det ju ingen större skillnad egentligen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 005
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 469
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 052
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp