Bukefalos 28 år!

Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Lena Furberg

Trådstartare
Är det nån skillnad på Metacam och Rimadyl till hund? Någon vars hund haft biverkningar? Min hund har fått Rimadyl tillsammans med en 20 dagars antibiotikakur för ev fästingsjukdom. Tidigare har han ätit Metacam (inte för fästingsjukdom givetvis).
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Metacams verksamma substans är meloxicam och Rimadyls är carprofen. Bägge två går dock under kategorin NSAIDs.
Metacam är oftast bättre till ortopediska problem (artros osv.), medan Rimadyl fungerar som smärtstillande och antiinflammatorisk för de flesta sjukdomar, och används mycket som smärtstillande efter operationer.
Rimadyl är också en specifik Cox-2 hämmare (det bästa), medan Metacam är en relativ Cox-2 hämmare. Cox-1 och 2 är enzymer som är ansvariga för start av inflammation. Ju mera specifik Cox-2 hämmare en substans är, desto bättre på att förhindra inflammation är den. De äldsta NSAIDs är både Cox-1 och Cox-2 hämmare.
Dessutom så har en specifik Cox-2 hämmare inte alls lika stor risk för att framkalla magsår som en Cox-2 och Cox-1 hämmare, om jag inte kommer ihåg fel. Men risken för magsår pga. Metacam vs. Rimadyl är rätt så lika varandra.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Efter gamlingens analsäcksoperation fick han metacam mot "smärtan". Men kan nog lungt påstå att metacamet var det som orsakade den. Han fick grumlig och blodigt kiss, ville ut hela tiden för att skvätta blod. Han fick bara metacam en gång sen aldrig mer igen. (Några veckor efteråt fick katten metacam utskrivet för urinvägsinfektion orskat av stress. Behöver jag säga att det blev samma reaktion där?).
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Orvar åt rimadyl under en lång period förra hösten efter operationen av hans OCD. Han fick problem med magen och spydde och var lös, men det blev bättre efter ett jag hade gett honom Pro-Kollin + så blev han bättre.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Båda mina gamla käkar Rimadyl mot smärta i rygg och leder och jag tycker det funkar bra. De har ätit det tidigare mot operationssmärtor och det har funkat då med. Någon gång har jag haft lite lös mage när jag gett tuggtabletter, nu får de vanliga piller och det har inte gett någon biverkning alls. Gamla tiken har tidigare ätit Previcox, snordyrt och gav inte någon bättre effekt. Ingen av mina hundar har någonsin fått Metacam utskrivet. Det verkar vara populärare till katt?
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Förra vovven åt Rimadyl i över ett år pga Spondylos, inga biverkningar.
Vovven innan dess åt Metacam i ca 2 år, inga biverkningar. Började med Rimadyl, utan effekt.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Min nu avlidna hund skulle få Metacam efter sin kastrering, men det gick inte alls då hon fick blodblandad diarré av det - så fick sluta efter endast 2 dagar.

Rimadyl däremot fick hon inga biverkningar av alls och fick det periodvis under sitt sista halvår pga artros och vid sina feberanfall.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Min nu avlidna hund skulle få Metacam efter sin kastrering, men det gick inte alls då hon fick blodblandad diarré av det - så fick sluta efter endast 2 dagar.

Hur vet du att det var Metacam som orsakade diarrén?
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Därför att just blodig diarré är en biverkning av Metacam och det slutade så fort jag tog bort medicinen.

Hon har aldrig haft blodig diarré vare sig före eller efter det. Hon bajsade även normalt första gången hon bajsade efter operationen (första dygnet hade hon morfin som smärtstillande i kroppen, så Metacam sattes in dagen efter operationen), så det var inte själva operationen som orsakade diarrén - utan först dagen efter första dosen Metacam och likaså dagen efter andra dosen - så rätt enkelt uträknat att det berodde på den.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Okej, ja då känns det ganska logiskt.

Min hunds mage pajade totalt efter ett veterinärbesök för ett par veckor sedan, där han sederades för att spola öronen. Han fick Rimadyl. Har inte tänkt på att dessa "snälla" preparaten kan ge sådana biverkningar. (jag slutade såklart ge min hund det under fasteperioden, och vet inte säkert vad magsjukan berodde på)
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Okej, ja då känns det ganska logiskt.

Min hunds mage pajade totalt efter ett veterinärbesök för ett par veckor sedan, där han sederades för att spola öronen. Han fick Rimadyl. Har inte tänkt på att dessa "snälla" preparaten kan ge sådana biverkningar. (jag slutade såklart ge min hund det under fasteperioden, och vet inte säkert vad magsjukan berodde på)

Fast vare sig Metacam eller Rimadyl är speciellt snälla preparat tyvärr. Vissa hundar klarar dom galant och andra rasar magen på av någon av dom.
En hund som får äta det en längre tid ska det även tas prover på för att kolla levervärden då det kan ge problem. Kompisens hund fick mycket förhöjda levervärden av Rimadyl och fick sluta med dom pga det. Även min tik lämnade blodprov för att kolla just levervärdena, då hon åt dom under längre perioder men henne var proverna bra på.

Man ska även vara noga med att ge medicinen tillsammans med mat.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Tack för den mycket detaljerade förklaringen! Jätteintressant!
Och TACK alla andra för berättelser kring era hundar! Min hund fick ju Rimadyl och antibiotika lite som ett "shot in the dark" eftersom vi inte vet vad som orsakar han slickande (han luftslickar inte längre, efter Metacamkuren för snart 2 år sedan, men har på senare tid börjat smaska länge, länge, länge på ett sätt som bara måste bero på ett obehag....).
I natt var han ut i trädgården och spydde (??) fyra gånger, MEN jag tror det beror på alla träbitar han tuggade i sig igårkväll, då vi gjorde en underbar lång skogsrunda där han vattenapporterade och givetvis tuggade i sig halva pinnarna ute i sjön....... Ett inte alltför ovanligt förekommande fenomen hos herr R...) MEN jag tycker redan han smaskar mindre, och då är vi i alla fall inne på ett spår...... Vart det sen leder vete gudarna, senast lyckades vi inte komma fram till nåt...
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

kl

En bekant till mig hade fått någon sorts månadsdos till sin gamla hund med artros, istället för Rimadyl. Jag är dock osäker på om det var i tablettform eller injektion, men det gavs bara en gång i månaden och hade alltså långtidsverkan. Någon som vet vad det kan ha varit? Hon tyckte det gav bättre effekt än Rimadylen.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Kan det ha varit Cartrophen? Ges oftast som en spruta i veckan under fyra veckor och effekten håller därefter i sig i upp till 6 månader. Vissa behöver ge en "påfyllnadsspruta" någon gång i månaden.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Visst har din hund haft problem med tonsillerna? Gav inte det ungefär samma symptom? Det kan inte vara de som spökar igen?
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

kl

En bekant till mig hade fått någon sorts månadsdos till sin gamla hund med artros, istället för Rimadyl. Jag är dock osäker på om det var i tablettform eller injektion, men det gavs bara en gång i månaden och hade alltså långtidsverkan. Någon som vet vad det kan ha varit? Hon tyckte det gav bättre effekt än Rimadylen.

Tocoxil är ett liknande preparat som Rimadyl och Metacam men som ges en gång/månad (tabletter).

Även Cartrophen ges med längre mellanrum, 4 sprutor med 5-7 dagars mellanrum. Upplevs ofta ge en bättre effekt om hunden inte svarat tillfredställande på Rimadyl eller liknande.

Kanske något av dessa som din bekant provat?
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Visst har din hund haft problem med tonsillerna? Gav inte det ungefär samma symptom? Det kan inte vara de som spökar igen?

Jo, vi tog bort tonsillerna, men slickandet fortsatte. Vetten trodde det satt i skallen (!) vilket jag inte gick med på, men senare, i samband med en "låg" period fick han Metacam och då upphörde både lågheten OCH slickandet!! Slickandet har sedan dess varit som bortblåst,men nyligen har han börjat "smaska" väldigt; ett slags flyttande av tungan i munnen ideligen ideligen i det oändliga, ofta om natten. Vetten tittade honom i halsen och tyckte han såg lite irriterad ut (senast vi kollade halsen, i samband med en sedering pga en hudtumöroperation såg vi inget i hans hals) och ville ge honom Rimadyl samt antibiotika ifall han ev hade en fästingsjukdom (han har tidigare haft Borrelia).
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Då är det nog Tocoxil hon provat, men även Cartrophen låter intressant. Jag ska läsa på och ta upp det med min veterinär till vår gammelhund. Tack!
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Både rimadyl och metacam ger hos en del individer dålig mage. Vissa är känsligare än andra, men det är inte såå ovanligt att både rimadyl och metacam kan ställa till det med mag och tarmbalansen.
 
Sv: Skillnad mellan Metacam och Rimadyl?

Metacams verksamma substans är meloxicam och Rimadyls är carprofen. Bägge två går dock under kategorin NSAIDs.
Metacam är oftast bättre till ortopediska problem (artros osv.), medan Rimadyl fungerar som smärtstillande och antiinflammatorisk för de flesta sjukdomar, och används mycket som smärtstillande efter operationer.
Rimadyl är också en specifik Cox-2 hämmare (det bästa), medan Metacam är en relativ Cox-2 hämmare. Cox-1 och 2 är enzymer som är ansvariga för start av inflammation. Ju mera specifik Cox-2 hämmare en substans är, desto bättre på att förhindra inflammation är den. De äldsta NSAIDs är både Cox-1 och Cox-2 hämmare.
Dessutom så har en specifik Cox-2 hämmare inte alls lika stor risk för att framkalla magsår som en Cox-2 och Cox-1 hämmare, om jag inte kommer ihåg fel. Men risken för magsår pga. Metacam vs. Rimadyl är rätt så lika varandra.

Nu blev jag nyfiken!
Har du någon källa på att Rimadyl är COX-2 selektiv? Detta är nämligen inget jag känner igen och när jag kollade i Fass hittade jag endast detta:

"Carprofen är en icke-steroid antiinflammatorisk substans (NSAID) med analgetisk och antipyretisk effekt som tillhör 2-arylpropion-syra gruppen. Verkningsmekanismen är inte fullständigt klarlagd. Carprofen hämmar enzymet cyklo-oxygenas i prostaglandinsyntesen. Dock är inhiberingen ringa i förhållande till carprofens antiinflammatoriska och analgetiska effekt. Vid terapeutisk dos till hund är inhiberingen av cyklo-oxygenas (prostaglandin och thromboxan) samt lipoxygenas (leucotrien) obetydlig eller frånvarande."

Samt ett examensarbete där karprofen beskrivs som delvis selektiv för COX-2.

Om man läser om Norocarp i Fass presenteras två olika teorier om karprofens verkningsmekanism varav den ena är innebär selektiv hämmning av COX-2, men det verkar bara vara en teori?


Det verkar ju inte heller vara så enkelt som att hämmning av COX-1 ger biverkningarna och hämmning av COX-2 ger de terapeutiska effekterna. Däremot just GI-biverkningar verkar ju minska med de COX-2-selektiva preparaten.

Stämmer det verkligen att selektiva COX-2-hämmare är mer effektiva när det gäller att dämpa inflammation? Jag har förstått det som att COX-2-hämmare ger god effekt vid kronisk inflammation, men att effekten kan vara sämre än hos de oselektiva substanserna när det gäller akut inflammation?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 004
Senast: snorp
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 466
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 014
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp