Bukefalos 28 år!

Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

T

Tjalfe

Har fått en liten fundering. Enda sen jag köpte min häst(ponny) i höstas så har jag tränat väldigt mycker ledarskapsträning. Och jag har fått jätte bra koll på min häst, känns inte som det är något tvivel om vem som är ledare. Ridningen har "legat på hyllan" typ hela tiden eftersom jag lagt all energi på att fixa ett bra ledarskap då jag är livrädd för att hästen ska "ta över" så att det blir fel. Har bara skrittat lite på honom ibland under den här tiden. Men nu när jag vet att ledarskapet sitter så har jag tänkt att äntligen få börja rida, för nu har jag ju jätte bra koll på min häst, nu kommer det inte bli några problem tänkte jag.
Men det blev det visst. Inga större saker men tillräckligt för att få mej nervös under ridturerna. Nu var det egentligen inte det här jag ville ta upp i tråden utan min fundering är; tar hästen någon skillnad på mej från marken och från ryggen?

Måste man även bygga upp ett ledarskap på ryggen på samma sätt som jag redan gjort från marken? Borde inte det hänga med automatiskt upp på ryggen?

Kanske ska tillägga att det största "problemet" under ridturerna är att hästen blir nervös och stressar upp sej, blir "tittig", och något "svårkontrollerad". Så fort jag hoppar av så blir hästen coollugn och finner sin plats brevid mej och börjar genast följa min "regler" men så fort jag hoppar upp så blir han en helt annan häst igen.

Kan det även ha att göra med att JAG är mycket säkrar/tryggare/lugnare på marken än på hästryggen?

Jag som har längtat så efter att kunna njuta av ridturerna.:(
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Tänk efter och fråga dig om det är du eller hästen som blir nervös först när det kommer till ridningen. Om du spänner dig för att du är nervös när du väl ska rida så känner din häst det eftersom han är väldigt lyhörd på dig (vilket du även har lärt honom att vara). När du sedan hoppar ner på marken slappnar du av då? För i så fall gör ju även hästen det. Du har säkert befäst ditt ledarskap från marken och måste nu visa din häst att du tar besluten även på ryggen. Gör det genom att slappna av, tänk positivt och svara på din hästs signaler lugnt och sansat. Sitt inte och spänn dig utan ta problemen först när de kommer. Lättare sagt än gjort, jag vet!
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Vill även tillägga att om du beter dig på ryggen som du gör på marken så kommer hästen också att bete sig likadant vad gäller ridningen som han gör på marken. Om han inte har ont någonstans vill säga.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

de är nog du som ändrar ditt sätt att vara på ryggen, iallafall om de handlar om att hästen blir rädd/nervös/stressig.
 
Jo det brukar följer med atomatiskt upp till ryggen SÅ LÄNGE du har gjort allt som behövs på marken som behövs för denna hästen.

Att hästen är "tittig" när du rider och lugn när du är på bacekn har mer med dig att göra. Du har inte bevisat att du är en bra ledare att följa när du up på ryggen när den är rädd. Det kan väl vara att du ger honom signaler att "ja, jag vet jag är nervous med". När är du på marken så är inte du i skadors vägen heller och du har själv mer självförtroende för situationen. Men att du kliv av är bara bra du bevisa så fort du är på marken att han kan lita på dig och det ger er båda mer självförtroende för varan. När du känna att det är säkert att sitta up igen, så gör så.


Föressten de var bra frågor!:banana::D
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Så det är inte fel av mej att hoppa av när jag känner mej osäker? Har varit flera bekanta som sagt till mej att jag absolut inte får hoppa av om hästen blir rädd för nånting. För att hästen då skulle lära sej "aha, blir jag rädd för nånting så hoppar matte av, då slipper jag arbeta".
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

att sitta kvar på hästen när man själv är vädligt nervös är ju ingen bra ide..

däremot tycker jag inte man ska sitta av ifall man är säker och inte nervös..då är de bättre att sitta på.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Jag tror inte alls på det där. Tror inte hästar tänker på det viset. Blir du rädd och orolig på ryggen, men är lugnt på marken, så är det bättre att du hoppar av och lugnar hästen.

För mig har det varit tvärt om. Jag tappade min häst en gång som liten, och har sedan varit rädd för att tex. promenera med honom. Detta har resulterat i att han också blivit nervös då naturligtvis. När jag sitter på min häst känner jag mig helt lugn och trygg, och då har jag en häst som lätt blir nervig och spänd, men mitt sätt "smittar" av sig på honom och han blir trygg också när jag sitter på.

Jag har tränat på att bli trygg på marken också, och nu funkar även det bra. Allt handlar om hur du själv beter dig, inte bara den träning du gjort rent konkret.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Min teori är att gå till roten med det onda...


Av det jag läst av dina trådar här tror jag faktisk du är mer eller mindre rädd för hästen.

Verkar ofta ha en eller annan ursäkt för att inte rida eller gör viss hantering osv.

Inte roligt att vara rädd. Hästar ska vara KUL.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Min teori är att gå till roten med det onda...


Av det jag läst av dina trådar här tror jag faktisk du är mer eller mindre rädd för hästen.

Verkar ofta ha en eller annan ursäkt för att inte rida eller gör viss hantering osv.

Inte roligt att vara rädd. Hästar ska vara KUL.


Nej jag är inte rädd för denna häst. Därimot är jag livrädd(ta det inte ordagrant) för min gamla fjording. Men det är inte samma häst. Du blandar troligtvis ihop dom.

Visst jag är rädd för att rida om allt inte känns helt tryggt. Men jag är absolut INTE rädd för den här hästen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Varför blir du då nervös under ridturerna?

Vad gör ponnyn?
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Varför blir du då nervös under ridturerna?

Vad gör ponnyn?


Är rädd för att tappa kontrollen eller trilla av och skada mej.:o

Han stressar upp sej, blir tittig, "stänger" nästan av eller vad man ska kalla det. Går inte att bromsa, svänga. Han lugnar ner sej för några sekunder och man kan få honom att jobba som man vill, för att han nästa stund ska "flyga i luften" igen, blåsa upp sej och bli "skuttig". Han blir även extremt känslig vid dom är tillfällena, men får inte nudda honom med skänklarna. Efter en stund lugnar han ner sej nästan helt och hållet och man kan rida vidare någrolunda lugnt(han kan titta till lite på nått bara).
En kompis sa att han nog bara "testar". Just därför jag startade den här tråden. Varför testar han när jag redan visat från marken vem som är ledare(om han nu skulle "testa")?
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Inget att skämmas för. Som sagt bättre att hitta roten till det onda.

Kan bero på flera saker att ponnyn gör sådär.
Han är ung om jag förstått saken rätt. Unga individer behöver lugna fasta ledare.

Blir du spänd och nervös så blir hästen det.

Överskotts energi..
Rasta ordentligt innan ridturerna och be gärna någon duktig ryttare rida ponnyn ett par dagar i veckan så den får röra på sig ordentligt.

Rid för tränare och se till att ni får "hemläxa"
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det var väl din häst som har varit halt länge:confused:

Den har ju överskottsenergi o blir då tittig.
Ha tryggt sällskap med dig eller gå med den tills du får börja motionera den mer.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Han blir 5 i år.

Tränare har jag planerat att rida för, bara jag får ny transport(hästen vägrade gå in i den andra + att den har gått sönder).

Har ju ingen duktig liten ryttare som kan hjälpa mej.:( Är svårt att hitta duktiga SMÅ ryttare bara sådär. Vill ju helst va någon jag känner med som jag litar på. Är väldigt rädd om min lilla häst.:o

Jag har ju märkt på honom att han är väldigt känslig för mitt humör. Går jag ut när jag är ledsen/bekymrad över nått så är han mycket nervösare och oroligare än när jag går ut när jag är glad.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det var väl din häst som har varit halt länge:confused:

Den har ju överskottsenergi o blir då tittig.
Ha tryggt sällskap med dig eller gå med den tills du får börja motionera den mer.


Jag har 3 hästar, så nej det är inte samma häst.;)

Min gamla fjordingen är skadad. Det här är en connemara.;)
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Men den är ju ung o orutinerad. Busväder hjälper till.

Försök att inte ta tygeln så fort den gör ngt, utan slappna av- andas ut o klapp den- ignorera.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Tycker det är lite konstigt för på hans förra ställe där jag var och provred honom var han cool-lugn. Han bar runt både på en mycket handikappad tjej och en 11årig liten tös. Då var han jäätte långsam och lite "lat", då reds han ändå jätte lite. Det var ju just därför jag köpte honom, och av andra anledningar också så klart, men det var därför jag struntade i hans ålder. Eftersom han var så lugn och sansad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Vilken årstid var det?

Sen blir de piggare när den får kondis o styrka.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Vilken årstid var det?

Sen blir de piggare när den får kondis o styrka.


Det var i augusti/september.

Men det har han ju inte så mycket av nu eftersom han inte tränat något hårt utan bara tagit skrittpromenader i mellan åt mest.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 169
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 322
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 744

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp