Bukefalos 28 år!

Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Sv: Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

:eek:For the love of all that is mighty...what the????...

c065.gif



Jaga på du:rofl:

Tja det funkar:rofl:
om inte älgen vänder:eek:
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

JAG har sagt det.

Är ryttaren rädd och nervös kommer den att uppfatta ofarliga situationer som farliga.
 
Re: Sv: Re: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Nej!
Att den ska lita på mig. Om jag säger att det är ofarligt, så går den FAST den är rädd. Vi med större hjärna o utan flyktinstinkt VET ju om det är en réell fara eller inte.
Ja men du säger det från en som vissa hästen att den kan lita på dig. En som sitter osäkert vissa inte hästen den tryghet du prata om. Två olika personer. De som säger sitter kvar är de som är redan säkert i sin hantering.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Okej, ska försöka sitta kvar. Under ridturen idag var det faktiskt första gången jag satt kvar både när vi skulle igenom den "läskiga träd-dungen" och när han blev rädd för nånting i diket och studdsade ut på gärdet på andra sidan....

Verkar ju som det går framåt :)
Mitt råd till dig är att ta det lugnt och låta det ta tid!
När du tränar från marken så gör gärna övningar där du "skickar" hästen t.ex. mellan koner så att hästen får gå "först" och utveckla sitt självförtroende. Gå gärna på långpromenader där du ibland hoppar upp och rider en bit :) Tillslut kommer hästen tycka att det inte är ett dugg konstigt att han ibland får gå före med dig på ryggen och ibland leder du.
Bra att du jobbar med ledarskapet, nu gäller det bara att visa hästen att du är en lika trygg, konsekvent och stark ledare även om du råkar befinna dig uppe på hästryggen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

jo visst, men man måste ju jobba på sin då osäkerhet även från ryggen. Lite jäklar anamma.
Varje gång du lyckas, ju fortare blir ekipaget samspelt.
Varför hoppa av? Det hjälper inte till nästa gång.
Varför klarar man att leda den i samma situation?

Är man så rädd får man skaffa en som rider hästen ett tag som inte smittar av sig på hästen.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

jo visst, men man måste ju jobba på sin då osäkerhet även från ryggen. Lite jäklar anamma.
Varje gång du lyckas, ju fortare blir ekipaget samspelt.
Varför hoppa av? Det hjälper inte till nästa gång.
Varför klarar man att leda den i samma situation?

Är man så rädd får man skaffa en som rider hästen ett tag som inte smittar av sig på hästen.
Oerfaren ryttare- erfaren häst o vice versa
 
Att de tänkar framåt, är det redan där i instinkterna. men att rusha förbi förabygger ingen självförtroende åt hästen, att ta tag i det den är rädd för. Jag vill att hästarna lära att de kan stanna up om de känna de måste, använder vänster sidan av hjärna och arbete genom det INTE tvär vända. Att jag kan vissa en häst att den behöver inte springa förbi nåt eller unvika nåt bevisa hästen att den kan lita på mig, att jag är ledaren och ska skydda den och inte tvinga den alls. Att rusha förbi bara är en plåster men såret är kvar. Jag vill ta tag i såret så säga och inte göma det under en plåster.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det där att rusha förbi är när hästen har blivit dum o kanske reser sig o gör allt för att slippa gå.
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

JAG har sagt det.

Är ryttaren rädd och nervös kommer den att uppfatta ofarliga situationer som farliga.

Exakt!!! så om man kan ta tag i det innan det är "out of control" så är det bara bra och om en måste kliva av för att bevisa det är inte farlig och hoppa upp efter så att inte ger "Farlig energi", hur kan det var fel?

Att t ex TS satt av och ser att hästen blir mer och mer säkert och modigare/lugnare så ger det TS mer självförtroende för att klara av det på ryggen. Hästen är redå att tackla den farliga brev lådan med ryttaren på då. Om man sitter kvar och hästen blir riktig skraj och lyckas att kasta av eller springa bort pga av att nån tvingade att de ska förbi så har hästen lärt vad det måste göra för att får bort "trycket". Men om man kan läsa av sin häst så vet vi saker innan det händer att de börjar blir nervous. Det är då man ska börjar bygga självförtroende inte när trycket är för stort och de är på väg hem med eller utan ryttare.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Risken är att man tillslut inte vågar tackla någonting från ryggen.
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

jo visst, men man måste ju jobba på sin då osäkerhet även från ryggen. Lite jäklar anamma.
Varje gång du lyckas, ju fortare blir ekipaget samspelt.
Varför hoppa av? Det hjälper inte till nästa gång.
Varför klarar man att leda den i samma situation?

Är man så rädd får man skaffa en som rider hästen ett tag som inte smittar av sig på hästen.
Oerfaren ryttare- erfaren häst o vice versa
Ja jag håller med men om man ger för mycket Jäklar anamma och nåt gå fel så kan det vara förstört för den för rästen av livet. Man SKA gå utanför sin "comfort Zone" men man ska inte hoppa av kanten. Visst hjälpa det till nästa gång, man lever fortfarande! Att kunna hoppa av när trycket är förmycket för människan är det det bara bra. Då vet de att det gick bra ingen skador och när de känna det är lugnt igen kan de hoppa up igen. Det är bara bra för båda.

Man klara av det för att man har mer kontroll lätare att får kontakt med hästen igen ocm det går går riktig illa och det är mindre riska att vara av kastat eller att man tappa balans och ramla av. Jag sa inte man ska leda hästen förbi heller man själv klart ska ta tag i problemet fast från marken.
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det där att rusha förbi är när hästen har blivit dum o kanske reser sig o gör allt för att slippa gå.
Där inne ligger problemet. Du ser att hästen är dum och vill slippa gå förbi. Jag ser en häst som är så rädd att sina instinkter är ifull gång att den måste kommer undan för att över leva. En rädd häst är inte dum eller vill bara jävlas. Den är bara rädd och vill överleva. punkt. Den ser fara i saker som vi inte förstår. De är betesdjur och vi är den stora rovdjur som sitter fast på ryggen.

När mer folk börjar inser att de tänkar med två olika halvar så kommer saker ändras.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Dum- skulle ha varit inom situationstecken.
En häst som har sluppit x antal gånger kan bli "dum"- inlärt betéende. Inte rädsla längre.

Det finns så mkt folk som skaffar unghästar fast de inte har ngn rutin på varken hästhantering eller ridning o kanske bara ridit inomhus.

Om man är väldigt osäker- PÅ ALLT- ska man byta häst, annars blir det synd om den.

man vet skillnad på en riktigt rädd häst- då känner man hjärtat slå. då kanske man ska kliva av. Fast då är risken att det går överstyr o den trampar ner en om den vänder mitt i avsittningen.
eller en som "blåser" o man vet att den brukar dra iväg- hejdlöst.

Den dagen jag inte törs galoppera ute, ska jag skaffa mig en som gör det åt mig:cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Om man berömmer en häst som är rädd förstärker man bara det beteendet. När hästen gör rätt ger man omedelbart eftergift, då vet hästen att det är rätt. Berömmer gör man lämpligen när hästen är i den sinnesstämning man vill ha den i, dvs lugn och avslappnad. :)

Jag håller med till viss del. Men det är samtidigt ett riktigt vågspel det där med att överkomma rädsla. Det handlar väldigt mycket om TIMING och KÄNSLA.
Säg tex att hästen är skiträdd för att rida förbi kohagen. Då kanske man först leder förbi om man känner att man har mer kontroll från marken. Är hästen lugn; beröm; beröm när den går någorlunda lugnt förbi.
Sen provar man sitta upp nästa ridtur. Ryggar hästen, beröm bara den går framåt. Den är då fortfarande rädd men den tar ett steg i rätt riktning! :idea: Vill den takta förbi, beröm den halvlugna skritten.
Sen ställer man högre och högre krav och det kommer sig naturligt allt eftersom hästen blir modigare och får självförtroende.

Om man bara berömmer när hästen är helt lugn då kommer det vara en jäkla evighet innan den får beröm om den verkligen är rädd för nåt.
Det är bättre att berömma varje steg i rätt riktning.;)
 
Re: Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Dum- skulle ha varit inom situationstecken.
En häst som har sluppit x antal gånger kan bli "dum"- inlärt betéende. Inte rädsla längre.
men då är det inte hästens fel är det. Han gör vad han är lärt. Om trycket går bort så är det bara fint för hästen. Om hästen är rädd/misstänktsamt och nån kliver av är trycket inte bort så länge man ta tag i det den är rädd för.
Det finns så mkt folk som skaffar unghästar fast de inte har ngn rutin på varken hästhantering eller ridning o kanske bara ridit inomhus.
PP har ett bra mening: Green on Green make Black & Blue. Det är sant, du har rätt. No arrgument there. För många köpa hästar som är utanför deras kunskap. Och för just den orsak är det bättre en som är ny och okunnig och även de som har varit runt ett tag om de är osäkert att de "klara av det" på ryggen ska känna att det är ok för att hoppa av. Bättre det än en brutten nacke.

Om man är väldigt osäker- PÅ ALLT- ska man byta häst, annars blir det synd om den.
Nej det håller jag inte med helt. Vad är så fel att man är försiktig? Vissa har hästar som är väldigt säkert men de bara har lite mer "fire" i benen än vad ägaren vill och kan gör folk osäkert. Bara att folk kan bygga upp sin egen självförtroende så skulle de klara av det senare. Och ja det finns vissa hästar som vissa folk har som har ingen "business" att äga. Green och green....

man vet skillnad på en riktigt rädd häst- då känner man hjärtat slå.
tydligen inte. Vet du när du ser än häst som är så rädd att den stänga av. De pallar inte med trycket. De nästan ser ut som de sover. jag vet inte hur du kan känna hjärtan dunka när en häst hoppar över allt. Men man kan läsa saker om man lära sig att ser det innan det är för stort. När hästen börja gå för långt ur sin egen comfort zone. Jag tror om du vänta för att känna hjärta slå så är det redan för sent. Jag prata om att ta tag i det innan det börjar blir för stort.

då kanske man ska kliva av. Fast då är risken att det går överstyr o den trampar ner en om den vänder mitt i avsittningen.
eller en som "blåser" o man vet att den brukar dra iväg- hejdlöst.
Ja risken finns, därför man ska söker kunskaper och lära hur man gör en emergency dismount t ex. för att undvika detta.


Den dagen jag inte törs galoppera ute, ska jag skaffa mig en som gör det åt mig:cool:
Gör det du.;) men jag tycker det finns redan tillrikligt många som är osäkert som det är nu. Och för unvika skador så ska de inte känna att de gör fel att kliva av. Att bygga upp deras egen självförtroende så att de vill fortsätter rida och hitta inte nya orsaker varför de inte kan rida längre och till slut säljer de hästen.

Igen om man känna att man kan klara av att sitta kvar, men om man tror att man kan inte klara av det så är det bättre att det är gjort från marken. Ta tag i det de är rädd för och inte vända hem. Bara vara försiktig så att unvika onödiga skador.
 
men frågan är hur beröm ni en rädd häst? med att klappa den på nacken eller ta bort trycket?:idea:
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Det kan helt klart ha med saken att göra att du är säkrare från marken.
Men Ja, ofta så måste man först bygga upp ledarskapet från marken och sedan från ryggen.
Lycka till:)
 
Sv: Re: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

Varför tror du det är beröm att man hoppa av? Det som den är rädd för är fortfarande kvar. Om man är avslängde är det en form av beröm också? Jag heller håller min egen självförtroende och arbete genom det hästen är skraj för på marken om det behövs. Om jag vet jag kan hantera det på ryggen så sitter jag kvar.

ni missa poängen med mina inlägg. Det är ok att hoppa av om man själv är osäkert, hur kan man visa hästen att du är en bra ledare om den som sitter på ryggen är rädd också. Varför skulle den lite på den som sitter och klämma sig fast till ryggen om den person är rädd själv? Om du var rädd för hoppa från en flygplan och du bestämmt dig för att göra det skulle du gå up med en som är lika/mer rädd än dig? Om man är inte nervous och kan hantera hästen sitt kvar. Men man ska inte ta chansen att skada sig själv genom att sitter kvar och ger hästen det energi att den har rätt att vara rädd. Om man är rädd/osäkert hoppa av ta tag i problemet och hoppa upp igen. Genom att göra så så styrka vi vår egen självförtroende och i sin tur hästens.

TS har redan sagt att hon var osäkert och har hoppat av. Att hon visa hästen att den KAN lita på henne från marken och sen rida vidare after hästen har lugnat sig är inte fel. och after en stund så får TS mer egen självförtroende och kan sitter kvar längre till den dagen hon aldrig behöver hoppa av. Det är aldrid fel att hoppa av. Det är bara okunskap som folk tror att hästen vinner när man göra så.

Det är ingen undring att så många folk sluta rida pga att de är rädd/skraj/osäkert mm för att folk säger att de får inte hoppa av, Då sluta de rider helt och hållet istället. På detta vis (att känna att det är ok att hoppa av) kan båda bygga på deras självförtroende.

Jag är helt med på vad du säger. Då det gäller en ryttare som själv är rädd. Denne ryttare blir nog själv mindre rädd genom att få hoppa av och kan vara ett bättre stöd för sin unga osäkra häst.
 
Sv: Skillnad på "från marken" och uppsuttet.

När du tränar från marken så gör gärna övningar där du "skickar" hästen t.ex. mellan koner så att hästen får gå "först" och utveckla sitt självförtroende.

Så jobbar jag mycket med min häst, låter honom gå först när vi är ute och går just för att han behöver bygga upp sitt självförtroende. Hästen har varit väldigt skygg och flyktig och jag jobbar mycket med att han ska känna att han klarar saker och är duktig.

Till TS:
Min häst är heller inte lika säker när jag sitter på som när jag är på backen. Får han gå bakom mig reagerar han inte på mycket men när jag är uppsutten har han fortfarande kvar en del av sitt gamla beteende (jobbiga saker springer man ifrån). Men jag lovar dig, det blir bättre!! Idag kan han fortfarande bli blockerad för situationer han upplever jobbiga, men det är mer sällan än ofta. Ganska häftigt att se att han i stället för bli blockerad börjar tugga när situationer är "jobbiga".

När jag är ute och går låter jag honom ofta gå "först", min position är vid sadelgjords läget eller längre bak. I början tyckte han detta var jätte jobbigt, idag är det inga större problem. Jag har även gjort olika NH-övningar på nya platser just för att han ska klara att fokusera på mig på andra platser än paddocken. Samma sak där, i början tyckte han att det var väldigt jobbigt men idag klarar han det jätte bra.

Lycka till med din häst och er relation!
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 784

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp