Bukefalos 28 år!

Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Sv: Re: Sv: Re: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Repgrimma/leadrope är för början, "fri" vid hanteringen är när människa och häst kommit en bit på vägen.

Ellen jobbar tex i rundcorall, det är egentligen samma sak som en repgrimma.

Målet är att hästen och människor ska kunna arbeta utan rundcorall/repgrimma.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag fuskar! Jag hopper över det med grimmor och rundcorall!:D
Jag ser inte värdet av det, jag tycker det är för dom som inte litar på hästen.
Det är där tyvärr några som inte gör, det är därför de använder tvång.
Det är ju tvång att använda utrustning så du kan hålla fast hästen mot dennes vilja.
Jag jobbar hellre med hästens vilja!;)
 
Re: Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag hopper över det med grimmor och rundcorall!:D
Absolut inget fel med detta!:banana:

men...
Jag ser inte värdet av det, jag tycker det är för dom som inte litar på hästen.
Igen du dra alla över en kam. Jag litar på mina och sammet lite på sina men vi använder redskapen för att hjälpa hästen att förstår oss lättare och fortare utan tvång. Du själv använt 2 redskap i videon, fast det var inte en grimma eller en rep, och jag tror du inte ens du tänkt själv på det.

Det är där tyvärr några som inte gör, det är därför de använder tvång.
Och vissa har rätt att inte lita på hästen. Du har tur att din häst verka sams med dig, trevlig, pålitlig och lugn.:laugh: Han har den personlighet. Men jag tror om du fick en annan häst med ett annat sorts personlighet så skulle du inte säger samma sak. Inte alla har tur som du. De har fått andras misstag eller även skapat det själv utan medveten och vissa med medveten. Och det är de som är problemet. De skita i förhållande och vill har ekonomiskt vinst, quick fixes eller helt enkelt bry sig inte. Sen finns det folk som är så själviskt och har en rädsla att de kanske kunna har haft fel, att det finns andra sätt att göra saker och heller håller till de gör istället att erkänna det eller gå utan sin egen komfort zone. Men folk som verkligen försöker utbilda sig, ta tid att lära, har viljan att lära, och vill ställa förhållandet med hästen först ska inte dömas för de har just börjat lära sig eller vad någon såg en annan gör bla bla bla. Eller att de använder redskap som en repgrimma...Tillbaka till det.:angel: Jag tror du fortfarande vet inte hur de används eller hur lätt de är eller hur icke vass de är som du tror. Själv klart är de vassare än en vanlig bred grimma men långt ifrån ett bett i munnen.

Det är ju tvång att använda utrustning så du kan hålla fast hästen mot dennes vilja.
Så du aldrig sätta på en vanlig grimma, träns, sadel, täcke mm eller binda upp den NÅN GÅNG? Om du var tvungen att gå på vägen med din häst och bildar kommer och går hela tiden och den blev rädd för en bit plast som blåst förbi, vad gör du? A)Släp hästen så den är fri, utan tvång. B) försöker slå hästen till den är lydig. C) försöker du hålla kvar hästen och lugna ner den, få kontakt med den igen och visa den att den kan lita på dig.

Eller går du ner för denna vägen utan nåt på? Vad gör du när veterinären Kommer?

Det är absolut är inte att, som Axel sa, Förminska eller kränka ner dig på sätt. Det är när folk ställa till med en sån deklaration som ovan så är det naturligtvis hur vi alla vill har det men det är inte verkligheten för alla. Vad händer när du vill böjar ställa krav på din häst och den säger, "neeeej, vill inte" som en 4 åring barn? Eller om den börjar buffla över dig? Vad gör man då?
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

nu vet jg inte vilken form av bett du tänker på;)

ett tränsbett är snällt.

Varför skulle så många annars dessutom vilja ha med både hävstång o dessutom en kedja som verkligen drar åt!

Nosryggen är mkt känslig o dessutom nacken med nervcentrat o knutarna placerade vid sidan om tinningen- många skarpa punkter- inte bara en.

Därför funkar den så bra.

Även om du skulle skada munnens slemhinor läker de fort- jag säger om.. mot förmodan.
Däremot kan nosbenet lätt få skador o få pålagringar. Den kan få svårt att andas.

vi dressyrryttare har fodrat nackstycke även på tränset- fast det bara ligger där- som en fodrad lädergrimma:cool:

Om det skulle vara så såsom du säger.
att man har på den alltid- bara för utifall, undrar jag om myten över att man har sådant fullt förtroende...som man vil påskina.

Jag har alltid grimma, men träns på om den har varit sjuk eller om regler finns att man måste ha det.

Lastar dock aldrig ur med kandar- av säkerhetsskäl.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag har inte sagt att jag inte använder redskap. Jag har sagt att jag inte använder tvång!
Vist har jag en lasso runt hansen på hästen om jag går med den på vägen.
Vist har den en grimma på med en kudde på nosryggen om jag rider.
Jag använder även sadel!:o

Jag har mera än en häst!
Jag har också jobbat med andras hästar. Mest sådana som har problem med ägaren.:p ( I 20 år, 16 år på heltid)
Men som tur är har alla dessa hästar varit snälla och lyssnat på vad man säger. Utan tvång.
Jag har träffat många hästar i min tid. I början tänkte jag ibland på vad jag skulle göra om jag träffade på en "Problemhäst"!
Jag definierar en problem häst som en häst som inte vill lyssna och inte har något intresse i att göra som man säger.
Jag har inte träffat den än. Många har provat att hitta en sådan, för att bevisa för mig att de finnas, men ingen har lyckats.
Därför tycker jag att det är konstigt att andra hittar så många av dessa!
Man börjar ju undra om det är hästarna det är fel på!
 
Re: Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

nu vet jg inte vilken form av bett du tänker på;)

ett tränsbett är snällt.
visa är det ja men det är fortfarande skarpare att vara i munnen av en häst än över näsan.

Varför skulle så många annars dessutom vilja ha med både hävstång o dessutom en kedja som verkligen drar åt!
För de vet inte bättre. Bara för alla ville har betyder inte det är rätt.

Nosryggen är mkt känslig o dessutom nacken med nervcentrat o knutarna placerade vid sidan om tinningen- många skarpa punkter- inte bara en.
Ja Jag aldrig sagt att näsan var INTE känslig, bara att det inte var lika eller mer känslig som munnen.

Även om du skulle skada munnens slemhinor läker de fort- jag säger om.. mot förmodan.
Däremot kan nosbenet lätt få skador o få pålagringar. Den kan få svårt att andas.
Grejen är att ni tror bara att man har en rep grimma på att man slita och dra hela tiden. Tyvärr, är det så att det är flera med ett bett som gör det. De har skadad och gjort det nästan okänslig i munnen för visa. Vad vi lära med repgrimma är mjuka händer, om kan inte vara mjuka med en grimma vad fan ska man sätta ett bett i munnen då för?

vi dressyrryttare har fodrat nackstycke även på tränset- fast det bara ligger där- som en fodrad lädergrimma:cool:
Varför måste man fodra det alls?

Om det skulle vara så såsom du säger.
att man har på den alltid- bara för utifall, undrar jag om myten över att man har sådant fullt förtroende...som man vil påskina.
Jag byter hagar med 8+ hästar lös och har kanske 2-4 stycken i grimman på grund av att de är ny eller är inlärnings hästar här och är inte i min flock än. Andra är mycket längre i träning andra inte. Beror helt på häst. Att har en bomb säkert häst kommer inte i vanlig fall första dagen. Så magiskt är vi inte:cool:

Jag har alltid grimma, men träns på om den har varit sjuk eller om regler finns att man måste ha det.
Varför träns om den har varit sjuk?

Lastar dock aldrig ur med kandar- av säkerhetsskäl.
En utrustning jag har inte hört av. Vad är en "kandar"?
 
Re: Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag har inte sagt att jag inte använder redskap. Jag har sagt att jag inte använder tvång!
Det är där tyvärr några som inte gör, det är därför de använder tvång.
Det är ju tvång att använda utrustning så du kan hålla fast hästen mot dennes vilja.
Så varför används laso eller grimma?


Så i alla dina år med erfarenhet du bara går upp och ta en häst (som är inte en av dina) och lös träna det och leda den runt utan en grimma? Från första dagen, första mötet?

Vad är det du vill göra/förvänta med din häst?


Jag definierar en problem häst som en häst som inte vill lyssna och inte har något intresse i att göra som man säger.
Jag har inte träffat den än. Många har provat att hitta en sådan, för att bevisa för mig att de finnas, men ingen har lyckats.
Om det var allt, så i min bok skulle det inte vara någon problem hästar om det var så lätt.


Därför tycker jag att det är konstigt att andra hittar så många av dessa!
Man börjar ju undra om det är hästarna det är fel på!
Kan inte säger nåt än håller med dig. Och säger det också, mest tiden är det inte hästen. Det är folket som hantera den. Men man vill inte erkänna det. Jag har inte problem med "mina" (dvs de som jag har haft i mina privata) tvärt om, jag söker saker vi kan vidare utbilda på för att vidare utveckla deras hjärna och personlighet. Men i många år (tyvärr :cry:) jag får andras problem i form av bortskänkt och billig hästar och inlämnad hästar. Så jag också är ingen "newbe" i denna lekparken...
 
Sv: Re: Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Så varför används laso eller grimma?
Det skulle kanske ha ståt: en sådan utrustning at man inte kan hålla hästen fast mot dens vilja, men jag trode man så det när det stod i en mening utan komma.


Så i alla dina år med erfarenhet du bara går upp och ta en häst (som är inte en av dina) och lös träna det och leda den runt utan en grimma? Från första dagen, första mötet? Ja, men jag börjar i ett instängslat område, en ridbana, ridhus, liten haga eller liknande. När det går bra kan man också gå ut. Det är mycket sällan man inte kan det första dagen.
Vad är det du vill göra/förvänta med din häst?
Jag rider, tränar och umgås med dom. Mycket nöje.:love:
Jag har också tävlat, men gillar inte alla dessa krav på utrustning.
Kan inte se varför man ska ha bet om man hellre vill rida utan eller hat om man föredrar hjälp ETC.
Om jag inrider en häst som ska användas till tävling måste den ju vara van vid bet. Då börjar jag träna med bet när den har hittat balansen under ryttar.
När den kan de tre gångarter och öppna och sluta i trav.



Om det var allt, så i min bok skulle det inte vara någon problem hästar om det var så lätt. Precis! Problem hästar är något som finns på grund av okunskap Kundskap är tyvärr inget man föds med, så det har man ju inte i början.
Det var ju enklare att hitta rätt kundskap om inte det var så många olika åsikter. Det är ju en stor anledning till att många går vilse när de behöver hjälp.
Hästarna rätter sig snabbt, det är människor som har svårt att bli av med dåliga vanor.


Kan inte säger nåt än håller med dig. Och säger det också, mest tiden är det inte hästen. Det är folket som hantera den. Men man vill inte erkänna det. Jag har inte problem med "mina" (dvs de som jag har haft i mina privata) tvärt om, jag söker saker vi kan vidare utbilda på för att vidare utveckla deras hjärna och personlighet. Men i många år (tyvärr :cry:) jag får andras problem i form av bortskänkt och billig hästar och inlämnad hästar. Så jag också är ingen "newbe" i denna lekparken...
Det svåra är att tro på att man kan hålla hästen kvar utan grimma, om man är van vid att tro på att hästen följar en för att den inte har andra möjligheter.
Mångas självkänsla är så trasig att de inte ser sig själv som en bra leder som är värt att följa......inte ens av en häst!
Alla borde lära sig att ta en djup inandning och känna sig stolt. Alltid att sträcka på sig och vara stolt av sig själv och sina hästar.
Det har alla de "stora" gemensamt. Se bara på Alexander N., Pignon och alla de andra.
De har inte blivit stolta av att bli bra, de blev bra av att vara stolta och glade så hästarna ser dom som ledare.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

CS: Om du kikar på en dressyrhäst så har den två bett i munnen, ett enkelt ledat (bridong?) och ett med hävstång.. Det är ett kandar...
 

Liknande trådar

Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
2 394
Senast: Badger
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 556
Senast: Vovve
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp