Bukefalos 28 år!

Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

sockerdricka

Trådstartare
Vet inte om den här tråden hamnar rätt men prövar.

Jag satt på youtube och kollade på JF Pignon och klickade mig vidare och hittade en del klipp med hybrid horsemanship.

Min fråga är bara, vad är skillnaden mellan det och NH?

/Inte alls insatt
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

NH är hantering av hästar i en repgrimma, som är mycket vassare än någon annan "Inriktning" rekommenderar och ett hårdare och tyngre grimskaft än andra rekommenderar
Hybrid horsemanship är kommunikation utan tvång.

// Karin med risk för påhopp.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Nja, enligt mig handlar NH i första hand om att man som människa ska lära sig att kommunicera med hästen på ett sätt som kommer sig naturligt för hästen.
Inte om vilka redskap man använder.

TS: har aldrig hört om hybrid NH :confused: måste söka lite på det själv vid tillfälle :idea:
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Varför använder man då dessa redskap?
Repgrimmor är väl inte särskilt naturliga.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Meningen är att man inte ska kommunicera genom sina verktyg utan genom sin kropp på ett sätt som hästen kan förstå. Vilket väl är grundtanken med all hantering?

Men visst, repgrimmor är inte naturliga. Inga redskap vi använder i hästhanteringen är väl det?
Många NH-utövare använder sin vanliga stallgrimma i "vardagsträningen".
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Varför använder man då dessa redskap?
Repgrimmor är väl inte särskilt naturliga.

Precis av samma skäl som att så många använder sadel, träns, bett och så vidare. jag kan tänka mig att vissa använder repgrimmorna för att förstärka sina egna ännu inte fullt utvecklade naturliga hjälper. Det är inte lätt alla gånger att lära om sig själv till en kommunikation baserad helt på kroppsspråk och då kan det ibland vara bra att ha något extra att ta till.

NH är inte = repgrimma, det går lika bra att träna utan någonting alls eller med annan utrustning (som sthu nämnde är det nog många som använder sin vanliga grimma i arbetet). Själv gör jag idag precis samma övningar när jag hoppat av hästen efter ett ridpass och lagt tyglarna över halsen (samt utan att jag rör hästen alls) som jag gjort med repgrimma i det förgångna.

För mig är NH också kommunikation utan tvång. Jag har svårt att säga att det ena skulle vara bättre än det andra iom att för mig är de två likvärdiga sätt att kommunicera med sin häst. man måste hitta sitt eget sätt och anpassa det så att det fungerar (och jag misstänker att hybrid horsemanship grundas i just det tänket, även om jag inte är tillräckligt insatt för att underbygga den misstanken).
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Här kommer en liten länk från vad jag uppfattar som upphovsmannen!
http://www.hybrid-horseman.com/

Det ska uppenbarligen vara som en korsning av de mjuka delarna från "den gamla skolan" och de smaskigaste bitarna ur NH.
Med andra ord, det är också NH men ur någon annans perspektiv. Säkerligen effektivt om man vet vad man gör, precis som de flesta andra metoder.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Ja precis! Det var hans videos jag kollade på :) Intressant.


Övriga: Tack :)
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

NH är inte skapat utav en person utan det har väldigt mycket inriktingar allt från sånnt som ligger ganska nära "ridskolesättet" till sånnt som bara är hokus pokus. Därför kan man inte säga att "alla NH-utövare använder repgrimma" eller "alla jobbar med join-up". Det finns NH som jag totalt förkastar och det finns NH som jag gärna använder. Hybrid horsemanship har jag aldrig hört talas om men det låter som ytterligare en gren av NH även om upphovsmannen inte vill att det ska låta så. Han har ju nått nytt och fräsht...
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

J.F Pignon är väldigt inspirerande! Vad kallar mand et. Frihetsdressyr? :D haha
 
Jag håller med vad sthu skrev. Att det är bara en annans "spin" på NH. Men han vill inte kalle det för NH pga alla andra som har haft en dålig uppfattning av det. Så varför inte bara byta namn men gör samma sak! Poff ny produkt!

NH är hantering av hästar i en repgrimma, och ett hårdare och tyngre grimskaft än andra rekommenderar
Hybrid horsemanship är kommunikation utan tvång.

// Karin med risk för påhopp.

Påhopp ska det inte vara, men en skulle tror en annan skulle minst har LITE kunskap på nåt innan de kasta ut saker och ting.

Riktig NH är utan tvång med. Med ta det med personen som utöva själva moment istället för ta alla över en kam.

som är mycket vassare än någon annan "Inriktning" rekommenderar
hhhhmmmm. Intresant...Om jag är inte fel, på dressyr och hopp tävlingar så måste man har tränsat hästen innan man får komma ut transporten (om de har inte ändrat det igen:crazy: minst i området). Förklara hur ett rep grimma är skarpare än en person som försöker hantera sin ovillig häst med ett bett i munnen...Och till och med vi snurra munnen stängt för säkerhet skuld för man skulle inte vilja ser den gapa...men om hästen inte gapa så kan det inte vara obekväm eller även smärtsamt, eller hur?



En annans förklaring till redskapen:
En repgrimma är inte starkare än det man har tänkt att använda det för. Om en häst är tung och dra mycket och man har en vanlig bredda läder eller nylon grimma. Så får man dra/rycker/sliter/eller även springa efter hårdare än behövs. Dessa "vanliga" grimmor är som att sätta en kudde över näsan för många hästar. Mina hästar alla har repgrimmor men de följer så att jag aldrig behöver ta i de, på så sätt spela ingen roll vad jag har på de. Men Om t ex en blev rädd och får panik det är svår att kommunicera med en vanlig grimma OCH om jag hade en vanlig grimskaft så kan det slutar rätt så fort med att jag har tappat en häst och nåt hemskt kunna händer. Vanliga grimskaft brukar vara kort och lätt så att ge signaler genom en sånt går inte. En tyngre grimskaft på andra sidan gå att använda med minimalt rörelse för att hästen kan känna av det. Det också finns olika kvalitet och tyngd mm. båda i grimma och grimmskaft. En bra kvalitets rep behöver inte vara tungt.
 
Sv: Re: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag håller med vad sthu skrev. Att det är bara en annans "spin" på NH. Men han vill inte kalle det för NH pga alla andra som har haft en dålig uppfattning av det. Så varför inte bara byta namn men gör samma sak! Poff ny produkt!



Påhopp ska det inte vara, men en skulle tror en annan skulle minst har LITE kunskap på nåt innan de kasta ut saker och ting.

Riktig NH är utan tvång med. Med ta det med personen som utöva själva moment istället för ta alla över en kam.
Jag gillar att kommunicera med hästar med kroppsspråk, men tyvärr har jag sett för mycket NH där det kommuniceras genom repgrimmor.

hhhhmmmm. Intresant...Om jag är inte fel, på dressyr och hopp tävlingar så måste man har tränsat hästen innan man får komma ut transporten (om de har inte ändrat det igen:crazy: minst i området)Det är inget jag har sett på de kurser jag har varit på. Inte ens på de tävlingar jag har varit på. Självklart har det varit enstaka personer med konstig hästhantering, men det finns "idioter" överallt.. Förklara hur ett rep grimma är skarpare än en person som försöker hantera sin ovillig häst med ett bett i munnen...Och till och med vi snurra munnen stängt för säkerhet skuld för man skulle inte vilja ser den gapa...men om hästen inte gapa så kan det inte vara obekväm eller även smärtsamt, eller hur?

Ett rep är lika skarpt som ett lika tunt bett, en häst är lika känslig över nosen som i munden. Om en häst trampar på repet till en repgrimma håller den, om det är ett lädertränse går det oftast sönder.

En annans förklaring till redskapen:
En repgrimma är inte starkare än det man har tänkt att använda det för.Ingen har tänkt sig att hästen ska trampa på repet, som tur är händer det inte heller ofta, men det händer. Om en häst är tung och dra mycket och man har en vanlig bredda läder eller nylon grimma. Så får man dra/rycker/sliter/eller även springa efter hårdare än behövs. En häst drar om den har lärt sig att dra, det lär den sig om man drar i den. Om du istället lärer hästen att ge efter kan du hantera den i halsrep. Det har inget med hästen storlek att göra. Dessa "vanliga" grimmor är som att sätta en kudde över näsan för många hästarDet är väl också rimligt att göra med tanke på hur känslig hästen är på nosen.. Mina hästar alla har repgrimmor men de följer så att jag aldrig behöver ta i de, på så sätt spela ingen roll vad jag har på de. Men Om t ex en blev rädd och får panik det är svår att kommunicera med en vanlig grimma OCH om jag hade en vanlig grimskaft så kan det slutar rätt så fort med att jag har tappat en häst och nåt hemskt kunna händerOm en häst blir räd springer den till sin leder inte ifrån, ledaren är hästens tryghet.. Vanliga grimskaft brukar vara kort och lätt så att ge signaler genom en sånt går inte.Vanliga grimskaft är för korta. En tyngre grimskaft på andra sidan gå att använda med minimalt rörelse för att hästen kan känna av det. Det också finns olika kvalitet och tyngd mm. båda i grimma och grimmskaft. En bra kvalitets rep behöver inte vara tungt.
Man ger väl inte signal genom repet, det gör man väl med sitt kroppsspråk.
Eller hur? Använder du ett av dessa rep som kräver minimal rörelse för att hästen ska känna av det, ska du ju tänka på att inte göra en enda rörelse om inte du menar något med det. Då blir det ju rätt svårt att säga något med kroppen utan att röra sig.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

NH är hantering av hästar i en repgrimma, som är mycket vassare än någon annan "Inriktning" rekommenderar och ett hårdare och tyngre grimskaft än andra rekommenderar
Hybrid horsemanship är kommunikation utan tvång.

// Karin med risk för påhopp.


En NH repgrimma är inte vass, den är tydlig och känslig. När den hänger löst stör den inte hästen och hästen känner knappt att den är där.
Den är mer just mot hästen.
Tyngd innebär att små signaler (vibbrationer) kan skickas mellan människans häst fram till hästen. På något annat sätt innebär inte tyngden

Var vill du dra gränsen för "Naturligt"?

En rundcorall är minst lika onaturlig som en repgrimma.

Det finns inget som är till 100% naturligt för en häst och en människa, men vi kan göra det så nära det går.
Det är få hästar du kan börja redskapslöst med, dvs utan rundcorall eller repgrimma eller liknande.
Det skulle innebära ett utrymme utan stängsel övht och Få hästar skulle stanna kvar under de förutsättningarna, såvida du inte har chansen att börja med ett föl, och då håller den sig hos mamma.



Sedan skulle jag starkt avråda till att använda namnet Hybrid Horsemanship då "Endospike" på youtube kallar sin hästhantering för detta. Det är samma man (om man nu kan kalla honom för man då det kräver mänsklighet) som använder TAP på sina hästar, något som är vidrigt.


Vad är TAP och (en) Hybrid Horsemanship?
http://www.youtube.com/user/endospink
Ska ni se någon av hans videor, passa på att flagga dom som djurplågeri.


Så för mig står din(?) hästhantering för något grymt och hemskt. Nu hoppas jag dock att du med Hybrid horsemanship inte menar ex TAP eller något annat Endospike står för, och med det vill jag påpeka att du kanske inte heller har full insikt i NH? Liksom jag inte har full insikt i din hästhantering.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Här kommer en liten länk från vad jag uppfattar som upphovsmannen!
http://www.hybrid-horseman.com/

Det ska uppenbarligen vara som en korsning av de mjuka delarna från "den gamla skolan" och de smaskigaste bitarna ur NH.
Med andra ord, det är också NH men ur någon annans perspektiv. Säkerligen effektivt om man vet vad man gör, precis som de flesta andra metoder.



Snälla, snälla snälla... Du menar väll inte att det är helt ok med TAP?

Det han visar upp med lugna hästar är inte hästar som gör en TAP för första gången.

TAP går ut på att bryta ner hästens psykiskt genom att tvinga den till underkastelse. Det är det sista som är NH och det har Inget med NH att göra övht.

Hästen tvingas ner genom att människan böjer halsen på hästen. Hästen kan inte komma undan, den ger till slut upp och lägger sig ner, för ett rovdjur.
En ytterligare orsak till att hästen lägger sig ner är att den får mindre blod till hjärnan av den skarpa böjningen, allt förklarat till mig av en veterinär.


Visst är det säkert effektivt, men knappast bra!
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag kollade lite på hans sida, men så inget nytt där.
Jag trodde hybrid var som detta: http://hauteecole.ru/en/ eller som det J.F. Pignon håller på med.
Jag hade fel.

Tack och lov att du inte menade den hästhanteringen som Endospike står för.

Det du tänker på kallas Frihetsdressyr.
Så länge du inte använder godis, använder du godis är det trickträning.


Edited: Hauteecole har en bra filosofi i grunden när det kommer till hästarna, men akta dig för att fastna i deras sektliknande grupp. De som varit elev kan intyga att det är oroväckande likt sekter. Där du blir ytfryst av Alla om du inte tycker rätt, där det finns hot om att bli utkickad om man inte följer vad ledarna tycker osv osv.
Jag har själv varit elev där och tyckte om alla människor, och även bra om vad de stod för hanteringsmässigt, men jag gillade inte sektdelen och har gått ur sen länge tillbaka.
 
Senast ändrad:
Sv: Re: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Man ger väl inte signal genom repet, det gör man väl med sitt kroppsspråk.
Eller hur? Använder du ett av dessa rep som kräver minimal rörelse för att hästen ska känna av det, ska du ju tänka på att inte göra en enda rörelse om inte du menar något med det. Då blir det ju rätt svårt att säga något med kroppen utan att röra sig.



Ja och nej.
Du börjar med de små signalerna som både är vibbrationer via repet, och signaler med din kropp.
Men vi ska inte tro oss vara hästar, och hästar skall inte bli människor.
(tom Pignon understryker detta starkt).

De signaler du ger genom repet är kroppssignaler också. De kräver rörelser.

Jag tror inte på detta med att krypa ihop till en boll för att hästen ska komma in, det är anfalls position för rovdjur...
Människan har inget hästkroppsspråk, det är bättre att etablera ett naturellt sådant som inte har med rovdjur att göra.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Så för mig står din(?) hästhantering för något grymt och hemskt. Nu hoppas jag dock att du med Hybrid horsemanship inte menar ex TAP eller något annat Endospike står för, och med det vill jag påpeka att du kanske inte heller har full insikt i NH? Liksom jag inte har full insikt i din hästhantering.
Läs tråden! Speciellt #11
Prov att specificera hur du menar att jag är grym?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp