Bukefalos 28 år!

Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Värst är att Endospike har en hel del anhängare. Han har tom tagit emot elever som sedan stolt lägegr ut sina videor på nätet... :S

Det är vidrigt att se.



Detta får bli min sista post för ikväll, verkligen dags att sussa...
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Väldigt trisst att han inte kan förstå skillnaden mellan tugga och föltugga.

måste bara fråga här - är inte föltugga och tugga samma sak? att hästen gör det av undergivenhet?
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Värst är att Endospike har en hel del anhängare. Han har tom tagit emot elever som sedan stolt lägegr ut sina videor på nätet... :S

Det är vidrigt att se.



Detta får bli min sista post för ikväll, verkligen dags att sussa...

:cry:


Det är ju helt sinnessjukt!
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Nej.

Föltugga görs av undergivenhet. Tugga gör en häst när den tänker. Precis som vi gör kroppssignaler när vi tänker, vissa tuggar på pennan, andra tittar upp till vänster7höger/rakt upp, somliga stirrar rakt ut i ingenting osv.
Hästar har även de ett omedvetet kroppsspråk när de tänker. Det är inte frågan om att de skickar signaler till oss "Du kolla nu tänker jag", utan dessa signaler sker per automatik och det är något vi människor kan använda oss utav för att se att vi gör rätt, eller fel om hästen föltuggar.


På 0.30 kan du se vilken sorts tuggning jag pratar om.
http://www.youtube.com/watch?v=boWrO1rlefM


Måste kila till skolan nu så jag får förklara mer senare.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag kan mycket väl tänka mig just det du skriver om att fölet ger upp mentalt när den blir fasthållen. Det är just det som sker vid TAP. Och Rollkur/HF.

Bara en liten kommentar om fasthållandet osv.
Förra sommaren var jag med när ett sto fölat några timmar tidigare. Efterbörden ville inte släppa, och på veterinärs inrådan skulle stoet longeras lite. Fölet föddes ute i hagen, så det bestämdes att stoet skulle longeras där och vi skulle hålla fölet.
Vi höll fölet runt bogen och rumpan, klappade och kliade. Hon var skygg och stretade emot förståss, ville till mamma. Men vi var ju tvugna att hålla henne. Tillslut slappnade hon av och vi kunde klia lite och nästan släppa henne helt, utan att hon sprang iväg. Hon såg inte apatiskt eller introvert ut alls.
När mamman var färdiglongerad släppte vi fölet som sprang till mamma förståss. Men sedan, nästan direkt, ville hon fram till oss människor och nosa igen. Därefter har denna fölunge varit helt orädd för folk, hon har kommit fram, velat kela, man har kunnat visitera henne osv.

Enligt mig blev detta mycket bra, det andra fölet på gården blev inte hanterat på samma sätt från början, och han var fortfarande vid ett års ålder MYCKET skygg och osäker på människor.
Kanske kan det bli olika beroende på hur man gör det, och beroende på individen, men jag är övertygad om att det iaf inte alltid blir dåligt om man "tvingar sig på" fölet i ett tidigt stadium.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Bra fråga.
Är det han som rider klassisk ridning? Classic riding eller nått sånt?

Väldigt trisst att han inte kan förstå skillnaden mellan tugga och föltugga.
Han vet skillnaden, han ville ha den där för att visa att om den gav upp kunde man rida den.:crazy:
Jag tycker det är lika fel att jaga en häst runt i en roundpen tills den går med huvudet vid marken och tuggar. När han gör det använder han rovdjur-kroppsspråk= hotar döda hästen.
Han skriver själv i sin bok, att han bjuder in hästen när den inte tror den kan överleva. Det är ungefär samma princip och tankesätt som att tvinga hästen ned att ligga.
Tråkigt att han lyckas få folk till att tro på att man enbart kan få en lydnad häst med hot eller tvång.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jag hade ingen aning om att MR var så brutal. Jag har inte satt mig in i hans "sätt" eftersom jag tyckt att det inte varit något för mig.

Om det är så han är, så är det väldigt tråkigt att han fått fäste i sverige.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Här kommer en liten länk från vad jag uppfattar som upphovsmannen!
http://www.hybrid-horseman.com/

Det ska uppenbarligen vara som en korsning av de mjuka delarna från "den gamla skolan" och de smaskigaste bitarna ur NH.
Med andra ord, det är också NH men ur någon annans perspektiv. Säkerligen effektivt om man vet vad man gör, precis som de flesta andra metoder.

jag tycker mig ha sett människan på förstasidan i några filmer på youtube. Det var ingen trevlig hantering jag såg. Kan ha fel
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Jo det är samma kille och nej det är inte någon vacker syn.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Okej, ja men sjukt är det iallafall. Men förstår inte hur folk kan acceptera detta som en bra metod i hästhanteringen. Inte konstigt att så många brutala metoder blir accepterade av oss hästfolk, vi verkar vara så himla bekväma med det snabbaste och enklaste sättet som vi sen kan ha bra förklaringar till och anse att det ligger en stor, bra tanke bakom. Och kommer det dessutom att sälja är det ju en stor möjlighet.

Tycker det är sorgligt att människor kan behandla en häst så, att dra i munnen så en häst på runt 500 kg inte kan hålla emot längre. Det är fruktansvärt :(
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Tänkte nu när ni pratar om olika sätt att tugga.. När ästen slickar, är det då samma som föltugga? Eller är det ett tecken på att den är avslappnad? Annat?
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Slicka är itne samma sak som föltugga. Det är ytterligare ett tecken på att hästen är/börjar bli avslappnad.

Oftast kommer signalerna i följande steg:
(efter min erfarenhet av hur hästarna brukar reagera när jag har lektioner, eller med de hästar jag hanterat själv).


Tugga lite, synns knappt.
Tugga mer, ibland i kombination med slicka.
Tugga tydligt. Slicka tydligt.
Gäspa lite.
Gäspa mycket, ibland 2-3 minuter.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Här kommer en liten länk från vad jag uppfattar som upphovsmannen!
http://www.hybrid-horseman.com/

Det ska uppenbarligen vara som en korsning av de mjuka delarna från "den gamla skolan" och de smaskigaste bitarna ur NH.
Med andra ord, det är också NH men ur någon annans perspektiv. Säkerligen effektivt om man vet vad man gör, precis som de flesta andra metoder.

Tack för länken:
Alltid non ljus huvud som ska komma upp med ett sätt att känna penger på wanna.bee häst folks okunighet.
Ja Ja, nu vet jag allifall vad HYBRID- HORSEMANSHIT ÄR! :grin:
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Slicka är itne samma sak som föltugga. Det är ytterligare ett tecken på att hästen är/börjar bli avslappnad.

Oftast kommer signalerna i följande steg:
(efter min erfarenhet av hur hästarna brukar reagera när jag har lektioner, eller med de hästar jag hanterat själv).


Tugga lite, synns knappt.
Tugga mer, ibland i kombination med slicka.
Tugga tydligt. Slicka tydligt.
Gäspa lite.
Gäspa mycket, ibland 2-3 minuter.
De flesta djuren slickar o gäspar av en viss stress/ nervositet- inte för att de är trötta. När de är osäkra kan gäspandet börja- även på oss människor.
det gäller även de stora kattdjuren fastän de själva är kungen av rovdjur.

titta på era tamkatter o då givetvis även hästarna.

Är de ngn som sett sin häst gäspa på kvällskvisten eller morgonen?

Frustande kan vara av belåtelse.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Ja det är verkligen horsemanshit.

Vi får hålla tummarna på att det inte kommer till sverige. :/
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Fast att hästen är avslappnad är väl inte samma sak som att den är trött? Min häst brukar tugga när man arbetar henne, har arbetat henne, masserar henne, borstar henne eller så. Hon har också gäspat några gånger och därefter varit väldigt avslappnad.
Likadant min förra häst som alltid gäspade när hon fick massage för att lossa spänningar.
Jag tolkar det inte som att hon menade att gäspningar = hästen är trött, utan mer att gäspningar ofta = hästen börjar bli avslappnad/släppa spänningar och så.
Det är så jag tolkar tuggningar och gäspningar.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Slicka är itne samma sak som föltugga. Det är ytterligare ett tecken på att hästen är/börjar bli avslappnad.

Oftast kommer signalerna i följande steg:
(efter min erfarenhet av hur hästarna brukar reagera när jag har lektioner, eller med de hästar jag hanterat själv).


Tugga lite, synns knappt.
Tugga mer, ibland i kombination med slicka.
Tugga tydligt. Slicka tydligt.
Gäspa lite.
Gäspa mycket, ibland 2-3 minuter.
Om det var rätt skulle man se detta tuggande, när hästarna är avslappnad på förmiddagen när de vilar!
Det gör man inte. Det ses oftast när hästen lär sig något.
Den gör det när den vill lägga något på minnet. Så det är ett riktigt bra tecken. Om den börjar tugga och gäspa hela tiden, beror det på att det inte finns mera plats på hårddisken(hjärnan) just nu. Då ska man ge hästen rast för då har man tränat för länge.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Ja det är ett tecken på att hästen tänker, men också att den börjar slappna av i situationen.
En häst som gäspar är inte just då spänd.

Hästens hjärna är inte full för att den gäspar mycket. Det kan bli en kedjereaktion för hästen, den börjar gäspa, släpper spänningar i muskulatur under hals/ner mot frambenen (enligt utbildade massörer). Detta i sin tur kan göra att hästen fortsätter gäspa. Det är skönt för hästen när spänningar släpper.

Det finns en hel del orsaker till varför hästen skulle bärja gäspa mycket.
Men som Pignon själv säger, människan blir trött före hästen blir det.

Självklart beror det dock på hästens ålder. En unghäst orkar inte lika mycket som en äldre häst.

Min egen äldsta hingst gäspar extremt mycket när jag tar ut honom och börjar "arbeta" med honom. Och det innan vi ens har börjat ibland.
Jag har även tränsat hästar som gäspar extremt mycket, när de blir tränsade innan träning.

Jag tror inte att hästen tänker "om jag sänder ut signaler att jag är trött så slipper jag arbeta". För att det ska fungera krävs att människan tränat in att så fort hästen börjar gäspa så slipper den arbete, och det är nog ingen jag vet som tränsar sin häst, ser att hästen gäspar och sedan tränsar av och inte rider.
Med det menar jag att hästen inte medvetet kan tänka att den ska slippa arbete om den visar att den är trött. Så det är inte en betingad signal. (såsom at sparka i boxväggen för att få mat kan vara).

Och rätt arbetat blir varken häst eller människa trött/les/full hårddisk, oavsett om de håller på 10 min eller 1 timma.


(jag hittar inte citatet i boken där Pignon förklarar att en häst orkar mer än en människa).

Sedan beror det givetvis på Vad du gör.
Du ska inte raggla samma dressyrövning i en timma. Då ledsnar hästen.

Men så länge du varierar kommer du bli trött före hästen.
Det viktiga är att ge hästen sina tankepauser, så den inte blir nedbruten.
 
Sv: Skillnad på NH och hybrid horsemanship?

Om det var rätt skulle man se detta tuggande, när hästarna är avslappnad på förmiddagen när de vilar!
.

Jag vet fö inte vad du menar med den meningen?
Var har jag skrivit att hästen Inte tänker utan att den tuggar av andra anledningar som skulle påverka avslappning på förmiddagen? :confused:

Snarare har jag skrivit tidigare att hästen Tänker när den tuggar. Vilket jag är fullt medveten om.
Vid dessa situationer skall även hästen ha sin tankepaus.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 650
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 572
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp