Skillnad på protein och protein?

Men är det egentligen lättare för hästarna att ta upp protein från grovfoder än från tillskottsfoder som sojaprotein och potatisprotein? Finns det överhuvudtaget någon forskning på detta?

Svar ja, det finns tonvis med forskning på hur protein påverkar och tas upp i hästkroppen. Och ja, protein påverkar hästen olika både beroende på källa och proteinets sammansättning.
Det finns dessutom många studier som visar hur olika fodermedel påverkar bland annat hormonbalans i hästkroppen. Efter att ha läst ett par såna vill man helst inte ta i sojaprodukter ens med tång (och dessutom är soja förkastligt ur miljösynpunkt). Lucern (hack, pellets) eller grönmassepellets är i så fall bättre. Absolut bäst och enklast är ju givetvis att få ett grovfoder som är anpassat för de hästar man har, men jag vet hur svårt det är att komma dit.
Google-tips: Horse protein metabolism, ger mängder med träffar. Jag använder gärna Google Scholar, men är man inte van att läsa vetenskapliga artiklar på engelska är det väldigt jobbigt.
 
Han fick sojamjöl, Krafft Pluss Protein och linfröolja. Fick honom inte att gå upp i hull, utan han var hela tiden på gränsen både muskelmässigt och fettmässigt.

När vårgräset kom och jag kunde beta honom för hand, så började han äntligen lägga på sig. Så pass att jag kunde sluta med kraftfoder ända fram till midsommar, då det märktes att gräset började tappa näring och jag fick stödfodra igen.

Efter diskussion med en kompis testade jag att ge lusernhack istället för sojamjöl och jag märkte en markant förbättring av hullet.

Allt tyder på att hästen inte fick tillräckligt med energi. Då hjälper det inte så mycket att tilläggsfodra med en massa protein. Hästen kan visserligen använda protein som energikälla men protein är inte en effektiv energikälla. Mycket av energiinnehållet förloras under alla de biokemiska reaktioner som behövs för att omvandla protein (egentligen aminosyror) till en energiform som hästen kan utnyttja, dvs. ATP.

Men är det egentligen lättare för hästarna att ta upp protein från grovfoder än från tillskottsfoder som sojaprotein och potatisprotein? Finns det överhuvudtaget någon forskning på detta?

Nej, det är inte lättare för hästen att ta upp protein från grovfoder. Smältbarheten av protein i grovfoder varierar naturligtvis beroende på bl.a. fiberinnehållet men i ett grovfoder med råproteinhalten 8% Ts är smältbarheten ca. 50%, vilket betyder att hästen endast kan ta upp hälften av det protein som finns i grovfodret. Tittar man på de proteintillskott du nämner så är smältbarheten högre, ca. 87% för sojamjöl, 88% för Krafft Pluss Protein och 92,5% för Krafft Muskel. Att smältbarheten är så hög för Krafft Muskel beror på att proteinet kommer från potatisprotein.

Du kan läsa om potatisprotein här:

http://forskning.equinfo.se/#post159

Det är dock inte bara proteinets smältbarhet som är av betydelse. Protein är sammansatt av aminosyror och det är egentligen aminosyror som hästen behöver och tar upp från tunntarmen. Det finns 20 olika aminosyror och en del av dessa är essentiella vilket betyder att de måste tillföras genom fodret. Foderprotein som har en sammansättning av aminosyror som passar hästens behov är naturligtvis att föredra. Problemet är att man inte vet hästens behov av olika aminosyror. Egentligen är det endast aminosyran lysin som man har studerat och vet på ett ungefär behovet av. Andelen lysin i muskler är t.ex. större än andelen lysin i ett normalt grovfoder, t.ex. timotejhö. Har man ett grovfoder med proteinkvoten 6 (SmRp/ME) så är det sannolikt att lysinet i grovfodret inte täcker hästen behov. Man bör nog ha en kvot på ca. 7,5 i grovfodret eller tilläggsfodra med lysin för att täcka hästens lysinbehov.
 
Allt tyder på att hästen inte fick tillräckligt med energi. Då hjälper det inte så mycket att tilläggsfodra med en massa protein. Hästen kan visserligen använda protein som energikälla men protein är inte en effektiv energikälla. Mycket av energiinnehållet förloras under alla de biokemiska reaktioner som behövs för att omvandla protein (egentligen aminosyror) till en energiform som hästen kan utnyttja, dvs. ATP.



Nej, det är inte lättare för hästen att ta upp protein från grovfoder. Smältbarheten av protein i grovfoder varierar naturligtvis beroende på bl.a. fiberinnehållet men i ett grovfoder med råproteinhalten 8% Ts är smältbarheten ca. 50%, vilket betyder att hästen endast kan ta upp hälften av det protein som finns i grovfodret. Tittar man på de proteintillskott du nämner så är smältbarheten högre, ca. 87% för sojamjöl, 88% för Krafft Pluss Protein och 92,5% för Krafft Muskel. Att smältbarheten är så hög för Krafft Muskel beror på att proteinet kommer från potatisprotein.

Du kan läsa om potatisprotein här:

http://forskning.equinfo.se/#post159

Det är dock inte bara proteinets smältbarhet som är av betydelse. Protein är sammansatt av aminosyror och det är egentligen aminosyror som hästen behöver och tar upp från tunntarmen. Det finns 20 olika aminosyror och en del av dessa är essentiella vilket betyder att de måste tillföras genom fodret. Foderprotein som har en sammansättning av aminosyror som passar hästens behov är naturligtvis att föredra. Problemet är att man inte vet hästens behov av olika aminosyror. Egentligen är det endast aminosyran lysin som man har studerat och vet på ett ungefär behovet av. Andelen lysin i muskler är t.ex. större än andelen lysin i ett normalt grovfoder, t.ex. timotejhö. Har man ett grovfoder med proteinkvoten 6 (SmRp/ME) så är det sannolikt att lysinet i grovfodret inte täcker hästen behov. Man bör nog ha en kvot på ca. 7,5 i grovfodret eller tilläggsfodra med lysin för att täcka hästens lysinbehov.

Han fick 5 dl olja/dag, men antingen kunde han inte ta upp det eller så blev det ändå inte tillräckligt. :crazy:

Hursomhelst. Då skulle man kunna säga att det viktiga är att behoven är täckta, med en extra koll på just lysin. :idea:

Blir ju både billigare och enklare med Krafft Muskel jämfört med lusernhack när jag jämför pris och volym. :)
 
Det låter för mig som om du fokuserade väldigt mycket på protein och det blev för lite energi helt enkelt. Har de inte ett bra hull får de svårt att sätta muskler. Tänk att han ska ha lite mer energi än tidigare. :)
 
Blir ju både billigare och enklare med Krafft Muskel jämfört med lusernhack när jag jämför pris och volym. :)

Jag skulle nog rekommendera dig att i så fall använda både Kraffts Pluss Protein och Muskel. Fördelen med Pluss Protein är att produkten även innehåller viktiga spårämnen såsom zink, koppar, selen, jod och E-vitamin. Tyvärr innehåller den även järn men det får man väl leva med. Det mesta av proteinet i Pluss Protein kommer visserligen från sojamjöl som innehåller en del s.k. antinutrients. Kraffts produkt är dock säkerligen värmebehandlad vilket gör att en del av de skadliga ämnerna i soja neutraliseras.

I Krafft Muskel har man inte tillsatt några spårämnen alls. Använder du endast denna produkt kommer du att ha brist på bl.a. zink, koppar, selen, jod och E-vitamin i foderstaten. Proteinhalten är dock högre i Krafft Muskel, 370 g SmRp jämfört med 220 g i Pluss Protein.
 
Han fick 5 dl olja/dag, men antingen kunde han inte ta upp det eller så blev det ändå inte tillräckligt. :crazy:

Hursomhelst. Då skulle man kunna säga att det viktiga är att behoven är täckta, med en extra koll på just lysin. :idea:

Blir ju både billigare och enklare med Krafft Muskel jämfört med lusernhack när jag jämför pris och volym. :)

Hur mycket olja kan man ge/tillfälle? Kanske det som felade?

Vilken kvot låg hela foderstaten på?
 
Det låter för mig som om du fokuserade väldigt mycket på protein och det blev för lite energi helt enkelt. Har de inte ett bra hull får de svårt att sätta muskler. Tänk att han ska ha lite mer energi än tidigare. :)

I hans fall saknade han mycket av båda, men när olja och sojamjöl inte hjälpte, men däremot gräs, så funderade jag om det kunde ha att göra med typen av foder. Därav denna tråd och diskussionerna som blivit.
 
Hur mycket olja kan man ge/tillfälle? Kanske det som felade?

Vilken kvot låg hela foderstaten på?

75 g olja/100 kg häst och utfodringstillfälle, men maximalt det dubbla per dag.

Hela foderstaten låg på den kvot han skulle ha vid den tidpunkten, men på högre behov än tabellhästen. Så säg att istället för 49 MJ och 343 g smb. rp så låg han på 75 MJ och 525 g smb. rp. Observera att dessa siffror bara är ett exempel, har inte foderstatsuträkningen på jobbdatorn.
 
I hans fall saknade han mycket av båda, men när olja och sojamjöl inte hjälpte, men däremot gräs, så funderade jag om det kunde ha att göra med typen av foder. Därav denna tråd och diskussionerna som blivit.
Ja men soja är ju nästan bara protein och jag menar att om inte energibehovet är fyllt så kan hästen inte tillgodogöra sig proteinet heller. :) Behöver man både energi och protein så är lusern eller tex groov 125 bättre alternativ än soja.
 
Ja men soja är ju nästan bara protein och jag menar att om inte energibehovet är fyllt så kan hästen inte tillgodogöra sig proteinet heller. :) Behöver man både energi och protein så är lusern eller tex groov 125 bättre alternativ än soja.

Beror ju på utfodringssituationen också. I min hästs fall skulle det bli för mycket volym att ge Groov eller lusern, då var olja + sojamjöl bättre. Men jag var som sagt nyfiken på om det bara var att slänga pengarna i sjön. ;)

Framöver om hösilaget visar sig sämre än i fjol, så blir det lusern i första hand som jag kompletterar med. Just nu är han tack och lov i utmärkt hull. :)
 
Låter som att du legat högt på kvoten hela tiden?
Även om han en energikrävande krabat betyder det inte att han behöver en hög kvot.

Min erfarenhet säger tvärtom så jag hade höjt energin och sänkt kvoten.
har provat de flesta fodermedel, så länge behoven är fyllda spelar typ ingen större roll.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 509
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel
Dagbok Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är...
Svar
10
· Visningar
1 040
Senast: corzette
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp