Skillnaden mellan att ”prova” och att ”använda”?

För att man ska ha tid på sig att lämna tillbaka dom tänker jag.
Eller för att det är större chans att man köper nåt om man har möjlighet att ångra sig.

kl
Minns inte när det här med öppet köp kom, var det på 90-talet i fysiska butiker? Då kunde man be om öppet köp och butiken kunde ge en 2-3 dar, senare utökades det till 8 dagar (frivilligt för butiken). Nu erbjuder många 14 dagar även i fysisk butik.
 
Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
googlade snabbt och en sida säger
”Öppet köp gäller och ger dig alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 365 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning.”
Så där kan du inte ens prova varan eftersom den ska vara oöppnad.

På vissa andra står det att det ska vara helt och rent (tex IKEA) och på XXL så dras det av på priset om det är använt mer än nödvändigt (och det avgör ju dom)
 
Tja. Man kan ju tänka sig att man provar skorna i 5 minuter men inte känner sig riktigt säker. Kanske funderar man ett par dagar innan man bestämmer sig för att skicka tillbaka. Tiden går rätt fort.

Skulle du själv vilja få ett par splitternya skor som någon har haft hemma och gått runt med i flera dagar :confused: ??
Om det inte syns på dem och de inte luktar fotsvett. Ja det skulle jag.

Högerskorna brukar vara mer vida på skor från fysisk butik eftersom det är de som står framme och som alla kunder provar mest. Men de säljs ju ändå ...
 
Senast ändrad:
Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.











Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
För mig är öppetköp att jag köper nåt. Inser att jag inte ville ha det, eller jag tog fel storlek till presenten. Jag lämnar tillbaka obruten förpackning och återfår pengarna.

Det är inte köp-använd-ämna tillbaka. Till det finns det företag som hyr ut kläder.
 
googlade snabbt och en sida säger
”Öppet köp gäller och ger dig alltså rätt att skicka tillbaka en vara upp till 365 dagar efter ditt köp, så länge produkten inte är skadad och ligger i oöppnad originalförpackning.”
Så där kan du inte ens prova varan eftersom den ska vara oöppnad.

På vissa andra står det att det ska vara helt och rent (tex IKEA) och på XXL så dras det av på priset om det är använt mer än nödvändigt (och det avgör ju dom)
Den butiken skulle jag inte köpa kläder och skor från för sånt vill man ju prova, liksom...

Jag kollade en webbutik (skor) som jag handlat från förut och de skriver:
"Du kan enkelt returnera den utan kostnad och få tillbaka dina pengar. För att få full återbetalning ska produkten vara i originalskick. För att du ska vara helt säker på ditt köp erbjuder vi en 365-dagars returpolicy."
 
För mig är öppetköp att jag köper nåt. Inser att jag inte ville ha det, eller jag tog fel storlek till presenten. Jag lämnar tillbaka obruten förpackning och återfår pengarna.

Det är inte köp-använd-ämna tillbaka. Till det finns det företag som hyr ut kläder.
Ok, så impulsiv är inte jag.
 
Den butiken skulle jag inte köpa kläder och skor från för sånt vill man ju prova, liksom...

Jag kollade en webbutik (skor) som jag handlat från förut och de skriver:
"Du kan enkelt returnera den utan kostnad och få tillbaka dina pengar. För att få full återbetalning ska produkten vara i originalskick. För att du ska vara helt säker på ditt köp erbjuder vi en 365-dagars returpolicy."
Fast skorna är inte i originalskick om man gått runt flera timmar i dom.
 
Fast skorna är inte i originalskick om man gått runt flera timmar i dom.
Du menar att de formats efter fötterna? Ja det förstås. :)

Men det där med 365 dagars returrätt/öppet köp skrev jag ju om för att de flesta svarar i tråden att prova är att prova i ca 5 minuter. Då behövs inte 365 dagars returrätt.
 
Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
365 känns överdrivet kan jag hålla med om. 14 dagar ser jag inte som ett tecken på att jag kan använda det jag köpt i 14 dagar utan innebär att det finns tid utan att stressa att skicka tillbaka.
 
14 dagar gör ju att jag kan åka och hämta varan, prova och åka och lämna tillbaka utan att behöva köra långt bara för det utan jag kan ta det när jag ändå ska åt det hållet. Eller att det är ok att jag är på tjänsteresa några dagar och inte behöva stressa för att lämna tillbaka varan. 365 dagar har jag nog aldrig sett. Jag håller med alla andra om skillnaden mellan att prova och använda, prova är att ta på och sedan ta av, inte mer.
 
Nar mina tva aldsta soner gick pa universitet hade Walmart 365 dagars returratt ... varpa alla ungdommar "kopte" en TV, pluss en massa andra hushalls grejor nar hostterminen borjade, for att lamna tillbaka nar varterminen slutade. :cautious:

Numera har Walmart 90 dagars returratt pa sadana saker ... men fortfarande 365 dagars returratt pa trad, buskar, och perenna vaxter🤷‍♀️
 
Jag beställde nyligen ett gäng klänningar från en större webshop (behövde prova och låg mellan storlekar enligt tabellen, ska på bröllop..). Flera av dem hade lappar på strategiska ställen, där de inte kunde döljas, och som var tvugna att sitta kvar vid retur. De har också inskrivet i sina villkor att de kan spärra köpare som köper och returnerar stora mängder kläder. Det har jag sett på många andra webbsidor också. Antagligen just för att förhindra att folk köper kläder, använder dem vid det tilltänkta tillfället och sen skickar tillbaka dem..
 
Det där med 365 dagars returrätt tänker jag mest är för att se bra ut, med en tanke om att folk kan köpa på sig saker lite mer impulsivt och sen ”glömma” att lämna tillbaka dem eftersom man kan tänka att man gör det om fem månader, typ…
 
Tror t.ex Zalando skickar med instruktioner om att de önskar att man provar skor på en matta för att det inte ska bli märken på sulorna.

Det märks ju definitivt om nån haft ett par skor på sig mer än några minuter.

Skor för normalpris måste definitivt vara oanvända säger jag.

Man går ju inte omkring mer än någon minut om man provar i en skoaffär heller.
 
Om det inte syns på dem och de inte luktar fotsvett. Ja det skulle jag.

Högerskorna brukar vara mer vida på skor från fysisk butik eftersom det är de som står framme och som alla kunder provar mest. Men de säljs ju ändå ...
Jag har lite svårt för att tro att det inte skulle synas dock!
 
Du menar att de formats efter fötterna? Ja det förstås. :)

Men det där med 365 dagars returrätt/öppet köp skrev jag ju om för att de flesta svarar i tråden att prova är att prova i ca 5 minuter. Då behövs inte 365 dagars returrätt.

Det där med 365 dagars returrätt tänker jag mest är för att se bra ut, med en tanke om att folk kan köpa på sig saker lite mer impulsivt och sen ”glömma” att lämna tillbaka dem eftersom man kan tänka att man gör det om fem månader, typ…
Jag har lämnat tillbaka en möbel till Ikea dag 364 tror jag :o

Jag var student utan bil, hade släpat möbeln på bussen (lättare i ett platt paket) och sen passade den inte. Hade nog hoppats få skjuts av någon men tror vi fick släpa på bussen tillbaka igen :rolleyes:
 
Jag som bara kommer till stan någon gång i veckan och inte alltid kan styra vilken dag det blir tycker 14 dagar är tight för returer. Det kan vara helger, man kan bli sjuk osv. och då blir det snabbt svårt att hinna, speciellt om man faktiskt ska ha tid att ordentligt tänka och prova en dag när man är pigg i hjärnan.

När returerna ska till en butik kan jag lätt använda flera månader. För att jag alls ska komma i närheten ett ställe där aktuell butik finns. Många köp jag hade haft problem att kunna göra om valet enbart var behålla eller betala 18 mils bilkörning. Jag är jätteglad för den nya trenden med 90-100 och fler dagar, det är verkligen en tjänst för boende utanför de större stadsområdena och folk som har vacklande kapacitet. Speciellt när kvittot ligger i mailen så man inte riskerar att tappa bort det heller.

365 ser jag mest som ett marknadsföringsknep. För att folk ska tänka att de inte behöver tänka innan de köper. Skulle tro det är en försumbar mängd returer som kommer in efter en längre tid så exakt vad de skriver för siffror spelar nog inte så stor roll.
 
Då är ju öppet köp onödigt eftersom man kan prova dem så i butiken.

Fast varför får man då ofta 14 dagars öppet köp? Det finns t.o.m. butiker som har 365 dagars öppet köp. Tror de att det tar ett helt år att prova varan i 5-10 minuter?
Det kan ju vara så att man impulsköpte och då är det givetvis bra att kunna lämna tillbaks.
Det kan ju även vara så att man köper till någon annan som behöver prova hemma.
Vitsen är ju inte att använda dem och sen ångra sig.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Bonita4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 166
Senast: Twihard
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 005
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 015
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp