Skillnaden mellan att ”prova” och att ”använda”?

Alltså, ursäkta men... Behöva använda skor i flera dagar för att känna om de passar?
Jag har i hela mitt liv haft problemfötter, som varit svåra att hitta rätt skor till. Och jag har aldrig behövt mer än i princip sätta ner foten i skon och gå två steg för att känna om den kommer passa på mina fötter.

Alla har inte likadana fötter som du har? Jag har också problemfötter och kan egentligen inte känna förrän efter längre promenader. Varför skulle det vara så konstigt att saker är olika för olika personer, tänker du?
 
Alla har inte likadana fötter som du har? Jag har också problemfötter och kan egentligen inte känna förrän efter längre promenader. Varför skulle det vara så konstigt att sakerär olika för olika personer, tänker du?

Nä, jag brukar inte känna om det funkar riktigt bra eller inte förrän efter några mil (alt. dagar). Köper man bra kvalitet brukar det ju gå att sälja till hyfsat pris då, men det är klart att det är en risk innan man vet precis vilka märken och modeller som funkar. Har dock aldrig hittat något riktigt bra bland billigare skor (förutom ett par från Hööks som var suveräna tills jag började gå barfotaskor och fötterna breddade sig framtill) så alternativet hade varit att alltid ha ont.
 
Nubuck som består av läder är läder :) bara andra sidan eller ngt.

Läderskor kan ju hålla länge i alla fall så de är ofta inte så dyra i längden, har några par som är 20+ år. Men såklart så går de också sönder om man använder dem varje dag så jättesuperbra är de kanske inte. Dock brukar de bli bekväma och anpassa sig efter fötterna mycket bättre än jumpaskor. Själv får jag lite ont i fötterna om jag står i en evighet i jumpaskor, då tar jag hellre lågt högklackade läderchelseaboots.

Du kanske har jodphurs när du rider, i läder? de borde vara bekväma o ha tjock sula? de går jättebra att ha till vardags också. o kostar 800-2000 kr

Så tycker inte de brukar vara dyrare än joggingskor, joggingskor kostar ju runt 1 500-2000 kr. puh.

Tunn sula kan man fixa hos en skomakare.
Rider inte. När jag red hade jag såna där muckers som var inne då och senare hade jag några andra kängor tror jag. Har aldrig haft jodhpurs eller ridstövlar, förutom vinterridstövlar i syntet.
Hur kan en skomakare fixa en för tunn sula? Jag behöver stötdämpning på rätt ställen och stöd på rätt ställen.
 
Det låter ju som att du letat extremt smalt om du aldrig ens haft ett par bra läderskor med bra sula? :confused: Jag har flera par som går in under den beskrivningen, för mig är tex El Naturalista ofta sköna och väldigt bra kvalitet. För mer "rejält" utomhusbruk har jag vandringsskor som man ofta får prova på band och med sina egna sulor om man vill.
Det är rätt enkelt egentligen, jag orkar inte leta längre. Plus att min ekonomi inte tillåter så mycket, nu har jag som tur är fått stiftelsemedel till flera par skor och ortopediska sulor så ska boka tid för fotanalys när jag orkar.
Det blir förhoppningsvis bättre med såna sulor så kan jag kanske välja skor lite friare.
Helst vill jag ha skor utan djurhud men då är det ju ännu svårare att hitta några bra.
 
Rider inte. När jag red hade jag såna där muckers som var inne då och senare hade jag några andra kängor tror jag. Har aldrig haft jodhpurs eller ridstövlar, förutom vinterridstövlar i syntet.
Hur kan en skomakare fixa en för tunn sula? Jag behöver stötdämpning på rätt ställen och stöd på rätt ställen.
En skomakare limmar på en tjockare och slitstarkare sula, eller en som är mindre hal om det är det som är problemet. Behöver du dämpning och/eller stöd ska du som du är inne på i #64 ortopediska skor/inläggssulor.
 
Nä, jag brukar inte känna om det funkar riktigt bra eller inte förrän efter några mil (alt. dagar). Köper man bra kvalitet brukar det ju gå att sälja till hyfsat pris då, men det är klart att det är en risk innan man vet precis vilka märken och modeller som funkar. Har dock aldrig hittat något riktigt bra bland billigare skor (förutom ett par från Hööks som var suveräna tills jag började gå barfotaskor och fötterna breddade sig framtill) så alternativet hade varit att alltid ha ont.

Köpte ett par Sketchers som kändes så bra i affären, men efter några dagar visade de sig att de inte passade alls. Så surt. Men det är inte första gången. Har alltid kunnat ha Adidas, men sen gjordes de om och nu funkar de inte heller längre.
Jag har breda fötter med höga stortår och små hälar. Ingen blandning som passar ihop 😅
 
Rider inte. När jag red hade jag såna där muckers som var inne då och senare hade jag några andra kängor tror jag. Har aldrig haft jodhpurs eller ridstövlar, förutom vinterridstövlar i syntet.
Hur kan en skomakare fixa en för tunn sula? Jag behöver stötdämpning på rätt ställen och stöd på rätt ställen.
Trodde du menade tunn sula som i att man halkade eller liknande. De kan sätta på en grövre sula till exempel om det är en tunn sula. Vissa läderskor har ingen sula eller lädersula, då kan de sätta på en sula.

Folk har och hade jodphurskängor (@Wille ) eller chelseaboots oavsett om de rider eller inte.

Stötdämpning lär de inte kunna sätta på.

Men om du aldrig provat att gå i ett par skor som består av läder och alltid har ont i fötterna kanske det kunde vara läge att testa. Dock kanske med stötdämpning.

Men nu ser jag att du inte vill ha djur inblandade i skorna. Då går ju inte läder, det är bara det mest slitstarka och formbara jag tror man gör skor av.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
745
Senast: Bonita4
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Twihard
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 001
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 014
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp