Skillnader försäkringskostnader mellan raser

milly

Trådstartare
Tittade på Agrias hemsida och jämförde olika raser.
Om någon är nyfiken så kan jag redogöra lite vad som kom fram...

Alla hästar 15år, livförsäkringsbelopp 10 tusen på samtliga.
Exempel:

Nsv bruks
Shettis
Islänning 985kr/år
Fjordning

Engelskt Fullblod 1405kr

Shagyarab
Tinker
Shire 1655kr/år
Frieser
Quarter

De flesta halvblodsraser 2485kr
Torihästen

Visste att t ex halvblod är dyrare att försäkra än nordsvenskar men att det var SÅ stora skillnader visste jag inte. Och att fullblodet är mycket billigare än halvblod :confused: .

Dessutom är åldern för att teckna nyförsäkring 2år högre för gruppen längst upp (nsv, isis, fjording, shettis). Där gäller 17år istället för 15år för många av de övriga raserna.

(obs! kan vara någon siffra om är fel)
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Du har gjort något fel i jämförelsen, fullblod är och förbli i högsta rasgruppen och är dyrast att försäkra

Snabbkoll på Agria ger

FULLBLOD, sto, 15 år, 10 000 kr i maximal liv, maximal (ej utökad) vetvård 2850 kr/år

HALVBLOD, sto, 15 år, 10 000 kr i maximal liv, maximal (ej utökad) vetvård 2485kr/år

Det är alltså ingen stor skillnad, diffar under 400 kr/år.



Och ja, det är STORA skillnader mellan raserna, och jag tror alla frsäkringsbolag idag gått över till rasgrupper (som länge funnits inom t ex hund). Ett system jag faktiskt tycker är bra.
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Detta gäller ju endast livförsäkringen. Om man räknar på veterinärvården också så ser det lite annorlunda ut, Fullbloden har en egen prisklass , den dyraste(Hade iaf sist jag kollade).

Jag betalar 500:-/månad drygt för utökad vet.vård och hon är livförs. för 20000:-. Sextusen/år alltså, och som sagt - hon har ingen jättehög livförs.. (Engelskt Fullblod, ridhäst, har aldrig gått på bana)
Men dom är väl mer skadebenägna kanske.....? *jag vet* :smirk:

Tror den här tråden ligger fel förresten :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Som jämförelse så arabiska fullblod ligger MYCKET lägr eän de engelska - och halvbloden - där får du samma försäkring med samma förutsättningar för 1655 kr/år (med utökad vetvård 2705 kr)

Höjer man liv till 30 000 kr men behåller ursprungsförutsättningarna ger det

FULLBLOD 5650 kr/år
HALVBLOD 4885 kr/år
(Arab 3255 kr/år)

Så ju högre livvärde dessto större premieskillnad får du
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

majja22 skrev:
Detta gäller ju endast livförsäkringen. Om man räknar på veterinärvården också så ser det lite annorlunda ut, Fullbloden har en egen prisklass , den dyraste(Hade iaf sist jag kollade).

Det är likadant i bara liv som i liv och vetvård. 15 000 kr i bara liv, ingen vetvård, sto, 15 år, ridning ger

FULLBLOD 1525 kr/år
HALVBLOD 1335 kr/år

Så den som startade tråden har lyckats få in något räknefel/inskrivningsfel, det skiljer marginellt mellan halvblod och fullblod men ENGELSKA fullblod är och förblir det dyraste man kan försäkra.
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Det blir så automatiskt om man inte speciellt väljer försäkring... Då väljer programmet Agria Racing Liv/veterinärvård och DET är billigare (1405kr) för fullbloden.
Det var det som blev fel! Glömde byta försäkring :crazy:

Tänkte väl det! Blev så förvånad när fullblod var billigare. Min erafernhet är ju att de är så himla lättskadade... vad jag sett.
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

milly skrev:
Det blir så automatiskt om man inte speciellt väljer försäkring... Då väljer programmet Agria Racing Liv/veterinärvård och DET är billigare (1405kr) för fullbloden.
Det var det som blev fel! Glömde byta försäkring :crazy:

Tänkte väl det! Blev så förvånad när fullblod var billigare. Min erafernhet är ju att de är så himla lättskadade... vad jag sett.

AH, det förklarar saken. Och då är det ju begripligt att det är billigare, den begränsade/racing/etc täcker ju inte speciellt mycket. DÄREMOT, det är inte egentligen skadebenägenheten som slår tillbaka mot fullbloden iom att en A1:a är så mkt dyrare. Begränsad täcker ju skador pga trauma/yttre våld/olycksfall. Det är uttröttnings och förslitningsskador den inte täcker. Så snarare att fullbloden är överrepresenterade när det gäller ICKE olycksfallsrelaterade skador. (Antagligen pga att många fullblod gått löp innan de blir ridhästar?)
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Oki :)

Jo, jag kan nästan förstå varförde ligger i en klass för sig *harkel*, det är bara att kolla vad min totta kostat Agria.... :D
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Min nordsvensk (bruks) börjar komma upp i stora summor också... Efter återkommande koliker :crazy: .

Hon kostar dock bara ca 950kr/år, (med livförs. bara 5000kr) .
Skulle gärna vilja ha UTÖKAD vet.vård men får ej teckna ett sånt nu längre (hon är 22år).

Kollade iaf vad hon skulle kunnat kosta med utökad vet.vård och livförsäkring 10 000 OM hon skulle vart yngre - 1535kr/år! :p
Lite skillnad mot ditt fullblod som kostar mer än 500kr/MÅNAD :crazy:
(även om du nu hade det dubbla i livförsäkring)
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Jo, det blir dyrt med sjuka hästar :crazy:

Jag har räknat ihop vad min har kostat Agria de senaste 2 åren och 8 månaderna, och det landar på sisådär 80000:-. Sen har ju jag betalat självrisker och 20% på kostnaderna (och vissa saker som inte går på förs. tex tänder)så totalt har hon kostat över 100000:-.
Iofs drog det iväg över 55000:- på bara ett år när hon hade erlichia (många utredningar innan hon fick diagnos). Men resten är "småsaker", en kolik,ett par småhältor efter tokrejs i hagen,några fula sårskador,manupilation av bäcken, tänder osv...

Utan försäkring skulle det inte finnas en möjlighet att ha häst :smirk:
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Fast jag tror att halvbloden är så dyra för att snittlivslängden är så kort på ett halvblod, jag har hört siffror på 12 år men även så lågt som 9 :eek:

Sen vet jag också att If sänkt premien på engelska fullblod men har inte direkt hur mycket.

/Jane *också dyr för bolaget*
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Synd då att man inte kan byta bolag med tanke på skadebagaget... Jag skulle komma billigare undan i Folksam också, men om jag öht får en ny försäkring på henne med tanke på bakgrunden, så skulle den ha ungefär tusen klausuler :crazy:
Det är bara att betala och se glad ut, man får väl vara glad sålänge de förnyar försäkringen varje år ;)

Oj, 9 låter som en kort medellivslängd för halvblod, även 12 tycker jag? :crazy:
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Grejen är den att If varit sämre än Agria, deras utökade veterinärvård har hittills inte tagit medicin. Nu ska det ändras från juni så att det ingår och ger alltså en något högre premie men för mig skulle det bli i princip samma som jag hade innan för att engelska fullblod sänktes.

Fast jag var sugen på att byta till Agria men eftersom jag har en pågående skada så är det ju inte läge just nu. :o

/Jane
 
Sv: Skillnader försäkringskostnader mellan raser

Det var stor penga skillnad! :eek:
Är den någon som vet vilken medel livslängd de olika raserna har? Skulle vara intressant. Bla det det som antagligen påverkar? Hur mycket skjuka de olika raserna är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp