Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
Jag skrev det här tidigare i den andra tråden
Jag har 3 kommentarer så här direkt

1 För mig blir det väldigt rörigt och stressigt när TS avatar visas framför trådarna i forumet.
2. Jag saknar att kunnasvara på specifika inlägg.
3. Jags kulle önska att färgen där det står tid för trådstart var något tydgliare (nu ljust grå). Det kan vara så att avataren gör att den svaga färgen försvinner i det allämna färgkaoset.
Jag kan nu lägga till ett par punkter på den listan
4. Jag saknar att kunna se "senast besvarade trådar i hästforumen" till höger i bild. Funktionerna mest lästa och mest svar känns inte alls lika intressanta eftersom trådar kan ligga kvar där väldigt länge och troligen rör det sig dessutom om tårdar från snackforumen.
5. Jag kunde inte klistra in text i citatet ovan utan fick skriva in den för hand

I övrigt tycker jag det verkar spännade även om det kommer krävas viss tillvänjning
 
Bra gjort, men kan man kanske få välja färgtema själv? Jag är inte jätteförtjust i mintgrönt + rosa.

Det jag gillar riktigt mycket var en funktion som just dök upp, medans jag skrev "det har gjorts nya inlägg medans du skrev. Vill du visa dem?" Och sen dök Riley och Migos inlägg upp. Det var supersmidigt! Verkar vara mycket skoj att upptäcka. Jag gillar att det inte längre är uppdelat i snabbsvar och avancerat, att vi slipper "KL" som inget annat forum använder... Många bra saker :)!

@Hedinn ja, jag tror våra avatarer är större.
 
Jag saknar funktionen att "markera alla" i bla listan över bevakade trådar. Tar väldigt lång tid att radera trådar där nu...
 
I alla de längre trådarna hoppar jag tillbaka till 18e mars när jag trycker på "senast olästa". Får alltså gå in på de senaste sidorna för att leta upp var jag var någonstans. Är dessutom säker på att jag läst efter den 18e mars ;)
 
Saknar funktionen där man såg vilka trådar man svarat i, den där smidiga bocken.
Samt att det blir ganska rörigt med avatarerna som visas vid alla trådar. Vore enklare att läsa rubrikerna om dom togs bort.

Men för mig finns det en markering vid trådar jag svarat i. Inställningsfråga kanske?
 
Har avatarerna blivit större? De verkar ha blivit suddiga i alla fall...
Avatarerna finns i lite olika storlekar på olika ställen, mitt förslag är att ni försöker byta till en högre upplöst version av er gamla avatar, om alla byter till nya avatarer nu lär det kännas rörigare än det behöver vara.
 
Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna


Back to the 90's ;)
 
Notiser! Vilken grej! Jag gillar det nya mer och mer ju mer jag tittar runt.

@Gunnar Men som sagt, färgtemat? Kan man kanske få välja mellan några olika skins/teman?
 
Nu ser jag en liten variant av min avatar över TS avatar i trådarna jag skrivit i. Men det känns fortfarande rörigt med så många bilder (och framför allt ickebilder från dom som inte har avatarer och därmed ser ut som samma person). Det var smidigare att se användarnamnet på TS :)
 
Nu ser jag en liten variant av min avatar över TS avatar i trådarna jag skrivit i. Men det känns fortfarande rörigt med så många bilder (och framför allt ickebilder från dom som inte har avatarer och därmed ser ut som samma person). Det var smidigare att se användarnamnet på TS :)

För mig blir alla trådar jag skrivit i bevakade, så det är en markering lite mer till höger.

*kl*
Går det inte att klicka upp en viss användares inlägg i tråden längre?
 
Jag gillar att man kan gilla inlägg men jag är lite bekymrad över att det verkar som antalet gillande följer profilen och inte bara inlägget. Är det inte stor risk att det blir statusjakt på vems profil är populärast?

Jag tycker det är bra att man kan gilla specifika inlägg som personen skrivit men det känns avigt att det skulle synas i profilen " escodobe har x antal gillande".
 
När det gäller vem man skriver till så kan man ju använda # och sedan nr på inlägget man svarar på. Till exempel:

#33 Det tror jag är en sak man vänjer sig vid :)
 
Jag gillar att man kan gilla inlägg men jag är lite bekymrad över att det verkar som antalet gillande följer profilen och inte bara inlägget. Är det inte stor risk att det blir statusjakt på vems profil är populärast?

Jag tycker det är bra att man kan gilla specifika inlägg som personen skrivit men det känns avigt att det skulle synas i profilen " escodobe har x antal gillande".

Vi har den funktionen sen nått år på ett forum jag moddar på och det problemet existerar inte och det är ju inte profilen folk gillar utan enskilda inlägg.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 529
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp