Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.

Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
De problem jag sett i andra forum är att folk struntar i att citera (alt. missbrukar citaten genom hela (och långa) inlägg eller skriva i citeten, eller så skriver de inte till vem deras inlägg är ämnade, så man inte har en enda aning och istället kommer frågor upp som "Vem är ditt inlägg till?" och dylikt. Jag föredrar den tidigare funktionen vi haft framför denna, alla gånger. Tycker det var något av det bästa med buke, att man kunde se vem som svarade vem.

Förövrigt, vad är dealen med att det finns en "Andra alternativ" bredvid Svara-knappen, istället för att ha en knapp till "förhandsvisning" direkt?
 
Jag gillar att man kan gilla inlägg men jag är lite bekymrad över att det verkar som antalet gillande följer profilen och inte bara inlägget. Är det inte stor risk att det blir statusjakt på vems profil är populärast?

Jag tycker det är bra att man kan gilla specifika inlägg som personen skrivit men det känns avigt att det skulle synas i profilen " escodobe har x antal gillande".

Men vi är ju vuxna... Det är inlägg man gillar, inget annat. Det behöver inte vara komplicerat, skulle jag säga.
 
Funkar ju dock tyvärr inte om man ska ha med citat från olika sidor märkte jag nu... Det är ju väldigt synd faktiskt!
 
Det verkar som om ens inlägg från tidigare fattas? Om jag går in och tittar på mina senaste inlägg så är de inte speciellt nya...
 
Jag gillar att det funkar bättre i mobilen nu!

Dock är det jobbigt för mig att läsa på datorn. Texten i främst rubriker är liten, och jag hittar inget sätt att justera det? Vill inte ändra i chrome för då blir ju alla andra sidor helt överdimensionerade istället. Det hade inte skadat att ha lite större text i inläggen heller faktiskt.
 
Om det känns jättejobbigt att stå som Ny medlem, kan ni kanske prova att logga ut och logga in igen, vet inte om det hjälper, återrapportera gärna.

Annars kommer det lösa sig av sig själv efter ett tag.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 529
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 378

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp