Bukefalos 28 år!

Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
När man blir gillad för första gången får man en trofé precis som efter att man skrivit sitt första inlägg, sedan krävs det mer för att få troféer.
 
Har väldigt svårt att läsa typsnittet plus färgerna gör att det blir ännu svårare. Kan man inte göra något åt det? Texten flyter ihop i citatsvaret och jag har svårt för färgerna
 
Samma sak som de gamla användartitlarna, inte mycket :), fördelen nu är att de inte enbart beror på hur många inlägg man skrivit utan också hur länga man varit med (med samma användare) och om man skriver sådant folk gillar.
 
Samma sak som de gamla användartitlarna, inte mycket :), fördelen nu är att de inte enbart beror på hur många inlägg man skrivit utan också hur länga man varit med (med samma användare) och om man skriver sådant folk gillar.
Ok. Ser man dessa troféer någonstans? Användartitlarna ser man ju (jag som slutat vara planetsrpingare som låter så markbundet)
 
Vad betyder.. du har fått en trofe "någon där ute gillar dig"? Alltså inte xx har gillat ett inlägg för det ser annorlunda ut. Är det när man följer någon eller vad?

Det verkar som om du får "någon därute" osv första gången någon gillar ett inlägg för dig. Sedan övergår det till xx har gillat ditt inlägg.
 
Samma här, Sassy.

KL

Sökfunktionen - det verkar inte att gå att söka på en viss användare UTAN att också ange ett sökord. Synd. (Man når dock en användares inlägg via profilen, men det hade varit smidigare om det liksom tidigare funkade även i söket)
 
Ok. Ser man dessa troféer någonstans? Användartitlarna ser man ju (jag som slutat vara planetsrpingare som låter så markbundet)
Ja, om man klickar på notiser, visa alla och sen klickar på nån av troféerna man fått så får man upp en pop-up som visar ens troféer och poäng. Vet dock inte om det finns någon annan väg att gå, vore ju smidigt kan jag tycka, för att slippa leta i notislistan. ;)
 
Jag tycker att det är snyggt och smidigt. Skulle gilla en funktion att lätt kunna länka till det inlägg jag svarar på, men går det inte att lösa enkelt klarar jag mig utan. Men snyggt och lättnavigerat! :up:
 
@Gunnar

Jag gillar inte att jag måste bläddra så mycket neråt för att komma till där trådarna börjar.

Är likadant på mobilen och paddan.

Annars gillar jag att det är svart text på vit bakgrund så jag kan läsa allt trots mitt synfel ;)

Det största minuset är ändå att man inte kan svara direkt till ett annat inlägg :mad:
Har ingen erfarenhet av andra ställen då jag bara är här. ...
 
Och juste, nyhetsflödet är ju super! Men lite fundersam blev jag, jag har redan följare som inte varit aktiva på jättelänge, har funktionen att följa någon funnits i den gamla versionen?
 
Jag gillar verkligen det nya, men det kommer ta lite tid att vänja sig. Buke har ju alltid sett lika dant ut för mig ;)
Det fungerar i alla fall helt problemfritt för mig.
 
@Mammas

Jag undrar samma sak angående följarna. Är rätt säker på att den ena inte hängt på låset för att kunna börja följa mig idag...
 
Och juste, nyhetsflödet är ju super! Men lite fundersam blev jag, jag har redan följare som inte varit aktiva på jättelänge, har funktionen att följa någon funnits i den gamla versionen?
Det hette vänner eller något liknande där tror jag, det har i alla fall importerats från det gamla systemet.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 597
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 953
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp