Bukefalos 28 år!

Skimmel som lämnar stort?

Yttik

Trådstartare
Min kompis har ett skimmelsto på 162 och vill betäcka med en hingst för få så stor chans som möjligt till skimmelavkomma så en skimmelhingst antar jag borde vara störst chans på? Stoet är inte SWB men fin och korrekt och hon vill betäcka med en SWB hingst. Finns det nån som lämnar stort för hon vill ha en som blir större än stoet :) och en som då kan ge stor % chans på skimmel.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Stoets mamma och mormor resp mormorsfar är skimlar så antar det ärvts ner där.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Enligt blup verkar Corlensky G vara den skimmelhingst som ger störst avkommor. Jag har sett minst 20 avkommor till honom och ca 75% av dem var skimlar.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Tackar för tipsen och tipsar vidare om hingstarna :)
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Cardento vågar jag inte rekommendera efter gjort 4 försök i år och skit :( Så är personligt nej fast jag gillar hingsten i sig.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?


Ja Cantus verkar uppenbarligen vara bra på att spöka igenom och ge stort, det är troligen han som spökat igenom på Wincent och gjort honom större än både mamma och pappa trots att han på Wincent ligger i 3e led. Cantus själv var ju 175.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Skimmelanlaget syns alltid, däremot syns det inte om det är ett eller två anlag. Med ett anlag nedärvs det till 50% och två till 100% För att en häst skall ha två anlag så måste både mamma och pappa vara skimlar, det är dock ingen garanti att ungen får två anlag för det.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Lite ot men med två skimmelföräldrar så finns det risk för dubbla skimmelanlag som i sig ger ökad risk för melanom. Oavsett vilken hingst hon väljer så är det ju 50% chans på att få en skimmel. Med en skimmelhingst som är heterozygot så blir chansen på skimmel 75 % men med 25% risk för dubbelanlag. Om jag inte räknat helt mossigt..
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Majoriteten av halvblodsskimlarna som finns idag är flugskimlar även om det knappt syns på de homozygota, flugskimlar har ingen ökad melanomrisk för att de är homozygota sålänge de inte helt saknar flugfläckar, flugfläckarna har visat sig påverka förekomsten av melanom då dessa innehåller pigment. Den senaste forskning jag läste (fråga mig inte var ramlade in på något av en slump) visade på att flugskimlar inte hade högre risk för melanom än andra färger som jag uppfattade det så uppstår melanom när det inte finns några pigment som kan ta hand om vad det nu var men pigmenten i flugfläckarna var tydligen tillräckligt.
Sen skall man ju naturligtvis alltid tänka på att skydda en vit häst från stark sol, finns ju en anledning att melanom sällan drabbar tävlingshästar som gått täckade största delen av sitt liv jämfört med hästar som exponerats för solen över hela kroppen i hela sitt liv.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

coolt, det hade jag ingen aning om! Trodde det var samma med skimmlar som med silversvarta - att själva genen påverkade... inte att det var pigmenten i sig.. Alltid lär man sig något nytt på buke :P
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Min kompis har ett skimmelsto på 162 och vill betäcka med en hingst för få så stor chans som möjligt till skimmelavkomma så en skimmelhingst antar jag borde vara störst chans på? Stoet är inte SWB men fin och korrekt och hon vill betäcka med en SWB hingst. Finns det nån som lämnar stort för hon vill ha en som blir större än stoet :) och en som då kan ge stor % chans på skimmel.

Detta kunde vart skrivet om mig och mitt skimmelsto, allting stämmer in väldigt bra :p
Lite OT bara
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Haha tror inte de ;)

Men mitt sto är 162 cm, letar efter hingst som lämnar skimmlar och gärna stort. Hon är inte SWB men korrekt och fin.
Sen vet jag ju att vi inte bor såå långtifrån varann :p
Lite komiskt var de allt.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

Haha jo var lite komiskt :)

G-uldlock. Sett ett för -11 efter honom som är STOR. Där mamman är ca 163. Trodde det var en åring först :) Men säger ju inget om han alltid ger stort. Men Ci ci är fin.
 
Sv: Skimmel som lämnar stort?

En liten slammkrypare kan ju vara Haydn om man vågar:) Han har + på storleken i BLUPen. Men han har ju V.

Jag valde honom iaf av många orsaker, fick en väldigt trevlig avkomma, som dock inte är skimmel, men mamma är brun.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 326
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 954
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp