skimmelfärg

V

viljan

Hej, jag är inte så hajj på det här med skimlar. En skimmel som föds kolsvart, är det alltid så att den blir kritvit tillslut eller kan den stanna i någon gråton. Mamman i det här fallet är kritvit nu och hästen själv (nu 6 år) är svart med små vita stänk i. Pappan är en fux.
 
Det beror på hur snabbt den skimlar av. Får den leva tillräckligt länge blir den ju vit till slut.
 
Kan det bero på skimmelfärgen eller är det olika mellan hästraser oxå.
 
Är alla skimlar avblekbara??

Jag trodde att en del föddes med en viss skimmelfärg som stannade hela livet. Och att andra var avblekbara helt enkelt.

Nu blev jag lite förvirrad... :confused:
 
Beroende på om den bär på konstanskimmelanlag eller inte så kommer den antingen att bli ljusare med åren eller inte. :idea:

Om skimmelföräldern är avblekbar blir troligen avkomman det med. Är inte helt hundra på vilket anlag som dominerar i dessa sammanhang. :confused:
 
Jag har faktiskt ingen aning om det är konstantskimmelanlag i hästen. Den är inte min än. Ägaren sa att den börjat att skimla av lite granna, men väääldigt lite. Det blir ju spännande till våren när den släpper vinterpälsen och se om den blivit nå ljusare. :)
 
Konstantskimmlar växlar färg med årstiderna dvs, när den byter mellan vinter- och sommarpäls. Avblekbara skimlar blir ljusare med åren. Visserligen skulle en konstanskimmel även kunna vara avblekbar skimmel men, då blir den också ljusare med åren.
 
Avblekbarskimmelanlaget är dominant. Alltid.

Konstantskimmelanlaget och avblekbarskimmel anlaget är egentligen två HELT OLIKA anlag. Synd att ordet skimmel finns i bägge, det verkar bara förvirra.
 
Så jag kan iaf vänta mig en ljusare häst i framtiden. Är det någon som vet en bra sida där det finns lite fakta och bilder om skimmelfärger.
 
Det finns en del ponnyer (ffa welsh) som har BÅDA skimmelanlagen, dvs föds som konstantskimlar och sen bleks av till helt vita. Bara för att krångla till det.

OM någon undrar vad skillnaden mellan dessa anlag är så är den följande:
Konstantskimmeln har ALLTID sin grundfärg kvar på huvud, ben, man och svans och har större eller mindre mängd vita hår på kroppen. Den benämns svartskimmel, brunskimmel eller rödskimmel, beroende på vad den har för grundfärg. (kan givetvis även vara isabellskimmel osv, men det är inte så vanligt)
Avblekbar skimmel föds med grundfärg, vilken som helst, och de vita håren börjar OFTAST dyka upp efter fölpälsfällningen. Sen blir det fler och fler vita hår för varje hårfällning och till sist blir de helt vita. Hur lång tid det tar för dem att bli vita är väldigt individuellt. Vissa är helvita efter bara några år, medan andra är mörka skimlar väääldigt länge...
Ablekbar skimmel ska benämnas "SKIMMEL, född **** " (vad den nu hade för färg vid födseln, t.ex svart, fux el nåt annat)
(sen finns ju hingstlinjen inom connemararasen där ponnyerna helt plötsligt visat sig vara skimlar efter 10 års ålder! :eek:)
 
Skimlar

Hej, 2002 fick jag två New forest stoföl där den ena ponnyn (i förgrunden) är brunskummel, hon kommer INTE att blekas av, utan behåller sin grundfärg på huvud, ben, mm. I somras som ettåring såg hon ut så här. Ponnyn bakom henne på första bilden har BÅDA skimmelanlagen (för att krångla till det ordentligt...), hon är skimmel, född mörkbrunskimmel. Hon ser idag fortfarande ut som en konstantskimmel, men kommer (tyvärr) att bleka av... Nu på vintern är hon dessutom markant ljusare än på sommaren.
Till sist ett exempel på en "vanlig" avblekbar skimmel, också en ponny jag har fött upp. Hon är skimmel, född mörkbrun, och på bilderna är hon FÖL, 5 ÅR och 7 ÅR.

Hlsn Helena
 
Nyfiken - vilken higstlinje är det ?

Till "Dimman" vilka jättebra och beskrivande bilder. Jag tycker att konstantskimlar är väldigt tuff färg !
 
Re: Skimlar

Tack det var verkligen bra beskrivet jag fick av dig. Det var kul att se bilderna oxå. En fråga bara när det gäller den avblekbara skimmeln som föddes mörkbrun. Har mamman samma skimmelfärg. Kommer den att fortsätta blekas till kritvit eller stannar den vid den gråa färgen.
 
Re: Skimlar

Inga avblekbara skimlar "stannar" men de kan skimla olika snabbt. Endel blir kritvita tidigt, andra är vita först i 20 ¨års åldern.
 
Jag är inte så himla bra på connemarastammar, men vet att hingsten Shirleys Thunderbell är EN av dem som visat sig vara skimlar vid HÖG ålder (typ 15 år eller nåt...). Är det Bell Dara som är far kanske?
 
Det hoppas jag VERKLIGEN inte. Jag vill inte ha ngn skimmel om femton år ;)

Jag frågade om det förut, ska se om jag kan hitta den tråden, jag tror att det reddes ut då.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 329
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 028
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 493
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 029
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp