skimmelmobbning

ylvaaskersund

Trådstartare
Är det ngn som vet varför skimmlar ofta blir utstötta ifrån flocken, min skimmelskäck får på nåder stå ca tre meter ifrån de två andra bruna tanterna
 
Sv: skimmelmobbning

jag har fått det förklarat så här för mig: skimmlar syns mycket bättre för rovdjur så flocken stöter bort skimmlar för att inte bli avslöjade.
men sen är det ju inte alla som gör det och varför bara vissa gör det har jag faktiskt ingen aning om.
men det kan ju också ha med individen att göra, en del hästar blir inte accepterade i flocken helt enkelt, oavsett färg
 
Sv: skimmelmobbning

jag har fått det förklarat så här för mig: skimmlar syns mycket bättre för rovdjur så flocken stöter bort skimmlar för att inte bli avslöjade.
men sen är det ju inte alla som gör det och varför bara vissa gör det har jag faktiskt ingen aning om.
men det kan ju också ha med individen att göra, en del hästar blir inte accepterade i flocken helt enkelt, oavsett färg

Tror inte på rovdjursteorin, det stämmer ju inte i en flock med enbart skimmlar. Tror snarare det handlar om individer och att många hästar verkar gilla sådana som ser ut som de själva gör. Hade en gul häst för många år sedan som verkligen var utanför i flocken med bara mörkbruna :cry:. Min skimmel blir alltid bästa polare med andra skimmlar men har även gått bra ihop med bruna/svarta/fuxar....
Jag är osäker på om det finns några studier på hur hästar "väljer" favoritindivider...???
 
Sv: skimmelmobbning

nej det är ju annorlunda i en flock med bara skimmlar, men jag menade om det är en flock med bruna/svarta hästar.
men det är ju bara en teori som jag har hört. som jag skrev innan så tror jag också att det handlar mycket om individen. och flockledaren, det är väl oftast den som bestämmer vem som får vara med i flocken. i våran hage märker man tydligt att dom bruna tyr sig till varandra och dom ljusa hästarna håller ihop. men jag har också varit med om att det är precis tvärtom så jag tror inte man kan säga att det är på något speciellt sätt, utan olika i alla flockar
 
Sv: skimmelmobbning

Jag har haft sammanlagt 5 skimlar och har inte stött på det fenomenet. Åandra sidan har jag inga stora flockar yutan som mest gick hästarna ihop 4 -5 st (inkl föl).

Däremot hänger mina skimmeldamer ihop mer med varandra än med de bruna damerna. Detta känns dock inte som en färgfråga utan en personlighetsgrej. De bruna damerna är mer ika i sättet och de "vita" är mer lika.
 
Sv: skimmelmobbning

Min häst är helt klart en 'andra hästar' och 'udda färger' rasist. :p

Hon älskar den svarta valacken i stallet och HATAR ponnyfuxen. Hon verkligen avskyr skäckar som hon ser, kastar sig undan från dem. Mörka hästar går bäst. Bruna näst bäst. Kan tillägga att hon är kolsvart själv.
 
Sv: skimmelmobbning

Jag tror inte att detta är en "regel" utan att det handlar om att de är individer. Min ena skimmel t.ex. har alltid varit i hög position i de tre olika stall vi har stått i, trots många andra mörka hästar. Detta gäller inte bara honom utan väldigt många andra skimmlar jag haft/har sett.
 
Sv: skimmelmobbning

har inget med färgen att göra, men att dom andra hästarna inte är särskilt snälla och mobbar ut den svagaste. vilket inte är särskilt naturligt..

men har man två hästar som är väldigt tajta och inte tycker om andra så är det ganska dumt att sätta in en tredje - det känns ju dömd att misslyckas. har du ingen annan häst som din kan gå med?
 
Sv: skimmelmobbning

Har hört att även vita hundar bli utstötta.
Hört talas om att vita djur överhuvudtaget har sämre syn, hörsel?
 
Sv: skimmelmobbning

ofta blir ju de hästar som sticker ut lite mer mobbade t.ex. fjording, isis osv. detsamma borde gälla färg. kan dra ett exempel: köpte min fredriksborgare för drygt 3 år sedan. hade bara en fjording som sällskap åt honom då. sedan skaffade vi oss en till fredriksborgare. då blev fjordingen utstött på direkten för min häst ville vara med en av sin egen sort. har nu en knabstrupper istället istället för fjording och fredriksborgare och det är inte alls lika populärt för min fredriksborgare. där spelar också färgen in. men skulle rovdjursteorin stämma så borde man gilla tvåfärgade hästar eftersom de är kamoflerade. så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. tror nog på att hästar vill ha andra av samma eller liknande utseende och ras.
 
Sv: skimmelmobbning

Min gamla ponny och en kompis gamla tävlingsponny brukade alltid "mobba" de ljusa hästarna i vår hoppgrupp. De kunde inte komma nära utan att de mörka ponnyerna försökte sparka dem.
 
Sv: skimmelmobbning

mina har gått med många skimlar och ljusa hästar och det har alltid gått bra!
 
Sv: skimmelmobbning

Har hört att även vita hundar bli utstötta.
Hört talas om att vita djur överhuvudtaget har sämre syn, hörsel?

Vita djur som är albinos har ofta nedsatt syn och hörsel och andra defekter. Skimlar är dock INTE albinos, albinism finns öht inte hos häst.

Angående "skimmelmobbning" så tror jag att hästar kanske tenderar att "mobba" dem som på något vis är annorlunda eller ovanliga. Jag håller på med islandshästar, som ju förekommer i rätt många olika färger, och jag har aldrig sett tendeneser till "färgmobbning" hos dem. Inbillar mig att det helt enkelt beror på att de är vana vid en massa konstiga färger... Varken skäcken, cremellon eller skimmeln blev mobbade i vårt stall.
 
Sv: skimmelmobbning

nej, tror inte heller att det har så mycket med färgen att gööra.
Men kompis till mig hade en fux valak som var mycket mobbad på bete och i andra flockar.
Men där jag har min ponny (brun valak) står det en annan brun och 2 skimmlar.
min ponny går tillsammans med ett skimmel sto och de älskar varandra.
De andra två en brun och en skimmel valak går också tillsammans och de leker och har hur roligt som helt i hagen.

Så jag tror inte riktigt det har så mykcet med färgen att göra.:idea:
 
Sv: skimmelmobbning

Min häst som är skimmel går oftast själv, och då går det också andra skimmlar i hagen som "går" hela tiden i gruppen.
Som sagt är det mer upp till individen tror jag.
Vet själv att båda han och hans mamma var väldigt självständiga och så har det alltid varit.
När jag kom till mitt nuvarade stall var det 4 skimmlar i en hage och en brun, det var samma sak då. Min gick själv men också i gruppen. Bossen i den hagen var en skimmelskäck och den bruna var nästlägst.

Jag kan faktiskt tycka att de skimmlar jag stött på som har haft en tendens till att vara utstötta är lite speciella i sättet att vara. Så jag tror det är faktorn till att de är som de är..
 
Sv: skimmelmobbning

haft flera hästar av olika färger och kan säga att jag har inte haft någon skimmel som varit utstött i en flock med andra hästar av andra färger,därför tror jag inte på den teorin.

hästar går på rangordning inte färg.

Min häst (skimmel) har gått med massor av olika hästar under sin tid i min ägo,han har varit den enda skimmeln i de grupper han varit med,sommarbeten/vinterhagar,nya hästar har kommit och gått och han kommer väldigt bra överens med alla hästar och dom har gillat honom,när jag kommit tillbaka från ridtur tex så brukar hästarna på sommarbetet komma i galopp för att möta upp och hälsa honom välkommen tillbaka.

om en brun häst inte gillar en skimmel är det mer troligt att kemin inte stämmer individerna emellan.
 
Sv: skimmelmobbning

har inget med färgen att göra, men att dom andra hästarna inte är särskilt snälla och mobbar ut den svagaste. vilket inte är särskilt naturligt..

men har man två hästar som är väldigt tajta och inte tycker om andra så är det ganska dumt att sätta in en tredje - det känns ju dömd att misslyckas. har du ingen annan häst som din kan gå med?

Skimmelskäcken och en av de bruna gick tillsammans först ca 2 månader, sen köpte jag en brun ponny som genast blev Brun nr1 favorit, ponnyn har tagit över ledarskapet i hagen och manövrerar ut skimmeln och den bruna tanten hakar på ponnyn. Jag tycker mej ha sett en förbättring och hoppas alla tre blir till en sammansatt flock till slut. Mvh Tant Ylva
 
Sv: skimmelmobbning

Min prickiga häst "mobbar" gärna skimmlar. Men han är populär hos bruna, fuxar och svarta. Kanske beror på vad dom har haft för kompisar när dom var små, mammans färg osv. Tror inte han hade några skimmelkompisar när han var liten och mamma är brun.
 
Sv: skimmelmobbning

mina hästar har gått med alla sorter s hästar och färger å ingen mobbning dä.. jo en fjordin som va extrem påfrästande för alla hästarna stötte dom ut men annars va han ok. =)
 
Sv: skimmelmobbning

Visst bryr sig hästar om färger. En del hingstar vill bara betäcka ston av en viss färg eller alla färger utom en. Har för mig att det finns en tråd om det. Jag tror att det var ancan som skrev om hur hon fick lägga vita lakan på bruna ston som var på betäckning hos hennes färgkräsne hingst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 942
Senast: Stereo
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: attheedge
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp