skimmelmobbning

Sv: skimmelmobbning

Är det ngn som vet varför skimmlar ofta blir utstötta ifrån flocken, min skimmelskäck får på nåder stå ca tre meter ifrån de två andra bruna tanterna

Jag tror det finns en massa olika anledningar till mobbing, och att skimmelteorin är en av dem, hos hästar med stark ur-instinkt.
Jag har sett så mången skimmelmobbing i mina dar, att jag inte tror att det är en slump.
Jag har också lagt märke till, att hästar, särskilt ur-raser som islandshästar och russ, föredrar kompisar med exakt samma färg som de själva.
Jag tycker det är märkligt, hur de kan veta vilken färg de har själva, men de har koll tydligen! Hur, vette tusan!
 
Sv: skimmelmobbning

Min kompis skimmelvallack hatar verkligen andra skimlar. :angel: Han tycker de är fula eller något, de syns väl för mycket! :p Han har nog inte sett sig själv i spegeln ordentligt!
 
Sv: skimmelmobbning

Min kompis skimmelvallack hatar verkligen andra skimlar. :angel: Han tycker de är fula eller något, de syns väl för mycket! :p Han har nog inte sett sig själv i spegeln ordentligt!

Haha, ja det motsäger ju min teori att de skulle känna igen sin egen färg! :D
 
Sv: skimmelmobbning

Du säger emot dig själv, rovdjursteorin går ut på att hålla sig med hästar av samma färg.

En häst som har en utstickande färg, eller på något sätt är skadad, är en lockelse för rovdjur.

Om den har en färg som markant skiljer sig från andra hästar (ex skimmel) så är den hästen lättare att urskilja i flocken (med blicken och fokuset) och därmed lättare att jaga för rovdjuren som ofta jagar i flock. Rovdjuren kan då lättare välja ut en skimmel och fokusera på den i ett gytter av hästkroppar som springer.
Att en flock jagar en häst innebär att de måste synka sina rörelser och hur de driver ut individen från flocken, och därför är det lättare att gå på en häst som har en utstickande färg eller är skadad.


Dessa två faktorer (utstickande färg och skada/sjukdom) gör att hästarna tendenserar att driva bort individer som drar till sig rovdjur, eftersom det utsätter flocken för risker.
Ju mer de får springa ju mer utmattad blir hästarna, ju mindre mat får de i sig och ju mindre "välmående" blir flocken.

Se på zebrorna, de är alla tecknade likadant, och deras ränder gör att det blir svårare för ett rovdjur att välja ut en individ att jaga.


Hästar väljer favoritindivider efter personlighet och hur bra de passar ihop.
Men ja, färg påverkar här.

Om man ser stora flockar (25+ hästar i en enda hage) med mycket blandade hästraser i, så ser man ofta att hästarna gärna grupperar sig med sina "lika", dvs kallblod tendenserar att gruppera ihop sig, och fullblod med varandra. Givetvis finns undantagen.
Detta har troligast att göra med att personlighet och att känna samhörighet.


Människan gör likadant, även om vi inte vill medge det.

Om du blev satt i nöd med en blandad grupp människor, och du blev tillsagd att ni måste dela in er i grupper, vilken grupp skulle du välja?

En grupp med: (alla är främlingar)
* svenskar
* kineser
* araber
* holländare

(folkslag valda efter hur ovanligt deras språk är)



De flesta svenskar skulle välja den svenska gruppen, eftersom vi förstår varandra bäst språkmässigt.

Om vi då delar upp den svenska gruppen i än mindre grupper.

En grupp kommer från: (alla är främlingar)
* en stad 100 mil ifrån dig
* från samma stad som dig

Vilken grupp väljer du?

De flesta väljer från samma stad.

Dela in den gruppen i en mindre grupp: (alla är främlingar)
* de med samma personlighet och intressen som dig
* de med totalt olika intressen och raka motsattsen till din personlighet.


Vilken grupp skulle du känna dig mest trygg med?







Tror inte på rovdjursteorin, det stämmer ju inte i en flock med enbart skimmlar. Tror snarare det handlar om individer och att många hästar verkar gilla sådana som ser ut som de själva gör. Hade en gul häst för många år sedan som verkligen var utanför i flocken med bara mörkbruna :cry:. Min skimmel blir alltid bästa polare med andra skimmlar men har även gått bra ihop med bruna/svarta/fuxar....
Jag är osäker på om det finns några studier på hur hästar "väljer" favoritindivider...???
 
Sv: skimmelmobbning

det där med rovdjur får man nog ta med en nypa salt..

Nuvarande ledar hästen hemma är skimmel. De andra backar för henne..

Likaså har jag haft andra skimmlar som varit ledarhästar i flockar (dessutom stor stådan) med blandade färger.
 
Sv: skimmelmobbning

Men ledarskapet har inte med rovdjuren att göra, eftersom vi pratar tamhästar.

Om en skimmel är hög i rang så kan den stå på sig, är den det inte blir den överkörd, och utkörd.

Det finns ingen naturlig bortavling på skimmlar (tack och lov, jag älskar dom), vilket gör att hästar med annorlunda färg får chansen att växa upp, och skaffa sig en attityd.

Sedan beror det på flocken de ska gå med, hur är de andra individerna?
 
Sv: skimmelmobbning

Övriga hästar i flockarna har varit blandad kompott. Allt från riktiga tjurkärringar till mesproppar.


Den som är ledare hemma hos mig nu sätter sig INGEN på. Det är den typen av häst.

Den andra var helt tvärtom. Lugn som en filbunke och gruffade aldrig. Han var ledare ändå. Iof ganska gammal farbror men varit ledare många år.
 
Sv: skimmelmobbning

Jag förstår itne vad du menar med den posten.

Du verkar beskriva 2 olika typer av ledarhästar?

Jag syftade på att skimmeln för att bli utstött behöver vara längre i rang.


Övriga hästar i flockarna har varit blandad kompott. Allt från riktiga tjurkärringar till mesproppar.


Den som är ledare hemma hos mig nu sätter sig INGEN på. Det är den typen av häst.

Den andra var helt tvärtom. Lugn som en filbunke och gruffade aldrig. Han var ledare ändå. Iof ganska gammal farbror men varit ledare många år.
 
Sv: skimmelmobbning

Sedan beror det på flocken de ska gå med, hur är de andra individerna?


Jag trodde du frågade det jag svarade på?
Alltså hur flockarna var sammansatta gentemot skimmelledare och vilken typ av ledare det var.

Måste missuppfattat...
 
Sv: skimmelmobbning

Jag hadde en fux förut som verkligen inte gillade hästar som var skimmlar eller med mycket vitt.
Provade att ha honom ihop med en yngre skimmelponny val men ponnyn blev illa skadad fick rejäla hingstbett över hela ryggen och jag fick gå i mellan med longerpisken faktiskt.

Försökte flera år senare att släppa ihop dem igen under andra omständigheter men det blev lika illa då denna gången jagades ponnyn ur hagen.

Även när jag red ihop med andra kunde fuxen attackera och hugga efter skimmlar om man red i grupp med dessa.Kunde även vända upp och slå.Vet en gång när jag tempotränade ihop med en tjej och hennes äldre skimmelsto så slängde han sig efter henne och högg henne över rumpan.

Han högg även en vit hund en gång i stallet och slängde iväg henne över stallgången.

Han själv var inte vidare ranghög utan väldigt snäll med andra hästar och med människor oxå för den delen.Men skimmlar var inte alls hans grej öht.Han gick bäst ihop med bruna hästar trots att han var fux själv.
 
Sv: skimmelmobbning

Min skimmel har alltid varit riktigt dum mot andra skimlar och vita, och är själv ledarhäst över sin bruna flock.

Så jag ställer mig lite frågande till skimmelmobbning samtidigt som han själv uppvisat sådant beteénde. Han blev utmobbad av en för honom okänd brun häst i somras, men det tror jag mer hade att göra med att den var helt klart mer ledarhäst för den andra bruna som också var med tillfälligt försökte bli vän men fick inte.
 
Sv: skimmelmobbning

Självklart har hästarnas personlighet största delen i hur de beter sig mot varandra..
Lika hästar, med lika kroppsspråk förstår varandra lättare och föredrar att umgås med varandra. (som nån sa så umgår vi människor hellre med andra svernskar är andra nationaliteer /kulturer, det är lättare så)

färgmobbning är ett konstaterat faktum bland forskare..
Har fått det färklarat för mig av en lärare på SLU i uppsala. Ledarhingstar (-ston -valacker) föredrar ofta en viss färg, men de är inte självmedvetna nog att veta vilken färg de själva har. Utan de fördrar den färg dess mamma har, och ganska ofta blir juh fölet samma färg som mamman...
även detta är ju upp till individen hur mycket de ser till färg, om de överhuvudtagen mobbaar ut nån, osv...
Men hos de vanliga hästraserna är ju inte skimmel nån bra kamouflagefärg (på stäppen) så det kan förklara varför skimlar och skäckar är speciellt utsatta...
Hos bergsraser som lever under karga vintrar torde ju skimmel vara den bästa färgen, och där finns det också oftare skimmelflockar och en brun häst skulle snarare vara den utstötte..

Survival of the fittest, i det vilda iaf...
Hästarna har ju inte riktigt anpassat sig fullt ut till att vara tamdjur (tack och lov)


blev liite långt, ursäkta...:cool:
 
Sv: skimmelmobbning

Självklart har hästarnas personlighet största delen i hur de beter sig mot varandra..
Lika hästar, med lika kroppsspråk förstår varandra lättare och föredrar att umgås med varandra. (som nån sa så umgår vi människor hellre med andra svernskar är andra nationaliteer /kulturer, det är lättare så)

färgmobbning är ett konstaterat faktum bland forskare..
Har fått det färklarat för mig av en lärare på SLU i uppsala. Ledarhingstar (-ston -valacker) föredrar ofta en viss färg, men de är inte självmedvetna nog att veta vilken färg de själva har. Utan de fördrar den färg dess mamma har, och ganska ofta blir juh fölet samma färg som mamman...
även detta är ju upp till individen hur mycket de ser till färg, om de överhuvudtagen mobbaar ut nån, osv...
Men hos de vanliga hästraserna är ju inte skimmel nån bra kamouflagefärg (på stäppen) så det kan förklara varför skimlar och skäckar är speciellt utsatta...
Hos bergsraser som lever under karga vintrar torde ju skimmel vara den bästa färgen, och där finns det också oftare skimmelflockar och en brun häst skulle snarare vara den utstötte..

Survival of the fittest, i det vilda iaf...
Hästarna har ju inte riktigt anpassat sig fullt ut till att vara tamdjur (tack och lov)


blev liite långt, ursäkta...:cool:

Det är så jag har fått lära mig att det är! tänkte precis skriva så men såg att du han före hihi:D
 
Sv: skimmelmobbning

Du säger emot dig själv, rovdjursteorin går ut på att hålla sig med hästar av samma färg.

En häst som har en utstickande färg, eller på något sätt är skadad, är en lockelse för rovdjur.

Om den har en färg som markant skiljer sig från andra hästar (ex skimmel) så är den hästen lättare att urskilja i flocken (med blicken och fokuset) och därmed lättare att jaga för rovdjuren som ofta jagar i flock. Rovdjuren kan då lättare välja ut en skimmel och fokusera på den i ett gytter av hästkroppar som springer.
Att en flock jagar en häst innebär att de måste synka sina rörelser och hur de driver ut individen från flocken, och därför är det lättare att gå på en häst som har en utstickande färg eller är skadad.


Fast i så fall borde det ju vara praktiskt för flocken att ha några skimmlar med - då skulle ju dessa bli uppätna först.. :rofl:
Skämt åsido - det jag svarade på var påståendet att just skimmlarna skulle vara extra rovdjursutsatta. Inte en häst med vilken avvikande färg som helst. Kanske var oklart.

Däremot kan man ju diskutera varför olika hästar funkar bra ihop ibland och ibland inte. För uppenbarligen funkar det ganska ofta att "blanda"... och det gör det bland människor också för övrigt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
621
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 331
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 943
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp