Bukefalos 28 år!

Skitarg och konflikträdd / Hur stänger man av onödiga tankar?

Jag sitter här och kokar av ilska. Jag gör det ibland, men vågar aldrig bli arg på personen som orsakar min känsla utan låter istället tankarna och ilskan förstöra hela min kväll, jag kan inte koncentrera mig på något annat hur mycket jag än försöker. Som nu, jag hade verkligen behövt sätta mig och jobba på en grej i ett par timmar men jag får inte gjort något för ilskan bara bubblar upp i mig hur många djupa andetag jag än tar, och hur väl medveten jag än är om att det inte hjälper att sitta här och vara arg på någon som inte ens vet att jag känner så.

Grejen är såhär. Jag får ofta höra i mitt jobb att jag är BRA på att "ta människor". Att jag kan säga till, men ändå på ett vuxet, sakligt och ganska trevligt sätt. Men det finns en viss personlighetstyp som jag inte klarar av att säga till alls. Jag menar inte att jag ska visa att jag är arg på dem, att skrika och gorma hjälper knappast mot något. Men jag klarar inte ens av att säga emot dem eller att stå för mina åsikter inför dem. De kan bryta mot hur många regler som helst och bete sig illa och jag har ändå inget att komma med, känner jag. Det är såna där egocentriska människor som kör sitt eget race. De ser bara sin egen väg framför sig, tar inte hänsyn till någon annan och förstår inte små eller stora hintar som alla andra människor fattar. Med andra ord måste man vara väldigt tydlig mot dem och säga till ordentligt om det är något man inte trivs med. Just nu finns det tre sådana personer i mitt liv, som jag måste träffa flera gånger i veckan, och det är tyvärr inget jag kan ändra på utan att ändra på väldigt mycket annat i mitt liv - som jag inte vill ändra på.

Så, med andra ord väljer jag att fortsätta "dras" med dessa personer. Därför måste jag lära mig att hantera min ilska (inombords) mot dem. Jag är väl konflikträdd eftersom jag inte vågar ställa mig öga mot öga med dem och säga vad det är jag stör mig på och varför de inte kan hålla på med diverse saker som de gör. Men på något vis känns det som att min konflikträdsla är befogad i dessa fall, någon som förstår vad jag menar? Ett fåtal gånger har jag känt "Nu får det vara nog", tagit mig i kragen och verkligen pratat ordentligt med dem om det aktuella problemet. Men de få gångerna jag har varit så modig, så har personerna kommit med svar på tal som nästan har fått mig att börja gråta inför dem. Och jag är inte så jäkla vek i vanliga fall! Sedan har det varit tjafs och jätteobehaglig stämning i flera veckor efteråt. Och när det äntligen har lagt sig så har personen varit tillbaka på ruta ett och gjort om precis det som gjorde mig arg från första början. Så därför drar jag mig verkligen för att säga åt dem, jag vet hur jobbigt det blir och hur det inte leder till någon förbättring.

Är jag ensam om att ha såna här människor omkring mig? Knappast, tänker jag. Hur hanterar alla andra det? Det är ju fler än jag som träffar just de personerna som jag ångar upp mig så över, och visst stör sig andra också på dem, men inte så att de inte kan tänka på något annat på hela kvällen. Hur stänger man av sådant som man ändå inte kan göra något åt för stunden? Jag är jättedålig på det, inte bara gällande egocentriska personer som kört över mig på ett eller annat sätt utan även när det gäller diverse orosmoment i vardagen. Jag är så medveten om att sån skit inte ska få ta min energi och förstöra min kväll, och jag är lika medveten om att det inte hjälper ett dugg att jag sitta hemma och koka av ilska eller krypa ur skinnet av oro. Ändå lyckas jag inte stänga av tankarna, eller att fokusera på något annat. Helt omöjligt. Jag skriver av mig i en anteckningsbok, det hjälper lite men inte så mycket som jag skulle vilja.

Kommentarer på det?
Jag tror att de flesta känner igen sig på något sätt. Jag kan också gå igång på sådana människor så jag själv håller på att bli galen, de äter verkligen min energi. Jag har verkligen svårt för dessa människor.
Jag försöker tänka på vad Dalai Lama sa om elaka (idioter) människor, Typ; Ord är bara ord som flyger i luften tills någon plockar upp dem. Gör ingen det så flyger de vidare och betyder ingenting. Det har jag omsatt till;
Att jag tar åt mig denne personens negativa energi är för att jag tillåter det. Och tillåter jag det så har den också vunnit. Hur kan jag tillåta detta bli det viktigaste i mitt liv just nu? Vad är viktigast för mig i mitt liv? Min familj? min häst? Var ligger liksom kärnan i mitt liv? Ofta använder jag faktiskt hästen som terapi i detta sammanhang. Jag går ut i stallet och tänker; ja men det är ju detta som är "mitt liv", detta är det viktigaste. Varför låter jag en (i mina ögon) idiot gå före detta?
Ja, så håller jag på och resonera med mig själv, och efter en ridtur och stallsnack så bruka perspektivet komma rätt igen.
Konflikträdd - nej, jag tycker snarare att man många gånger är klok som inte ger sig in i alla diskussioner. Man kanske vinner slaget men förlorar kriget.
 
Jag tycker det hjälper att vara medveten om vad som provocerar med just de personerna. Jag jobbar med människor och kan hantera de flesta med riktiga "offermänniskor" retar upp mig fullständigt. Såna som inte vill se lösningar ens. Det jag gjort är att berätta för kollegor om hur det känns och sen svära en himla massa efter mötet med dessa. En total urladdning.

Privat finns en människa som jag inte ens kan tänka på utan att blodtrycket stiger. Med henne försöker jag komma ihåg att hon inte kan hjälpa att hon är som hon är, men jag kan bestämma hur jag låter det påverka mig. Hon är dum i huvudet men jag kan inte ändra på det. "acceptera det man inte kan förändra"

Ibland tar jag konflikter via mail, just för att det blir mer sakligt och man kan behålla sitt lugn bättre.
 
Vad är det som händer om du säger ifrån (på ett sakligt och trevligt sätt)?

Hm, jag ska försöka ge ett exempel utan att avslöja allt för mycket. Sist jag sa till den personen som det är mitt ansvar att säga till när det inte fungerar, så blev denna person väldigt barnslig och idiotförklarade mig. Det personen sa var totalt ologiskt, argumenten gick helt emot både varandra och de gemensamma regler vi har kommit fram till men personen var så upprörd och arg över att ha blivit tillsagd att hen hasplade ur sig lite vad som helst i något försök om att få sista ordet gissar jag. Jag var duktig den gången och behöll mitt lugn, även om jag kände mig som en liten lort på insidan eftersom hen är bra på att "spänna ögonen i en" och få en att känna sig riktigt liten och dålig... Jag förklarade sakligt att såhär och såhär är det - fick till svar att det är jättedumma regler och det fattar väl vem som helst att det inte funkar, och varför går jag på hen - men jag kontrade återigen med att såhär är det bara. Punkt. Sedan var personen obehaglig och barnslig länge efteråt, lät det gå ut över andra saker lite här och var, innan hen till slut återgick till att göra tvärtemot alla andra igen gällande det jag hade sagt till om. Inte ett ord hade fastnat.

Jag är allt för att lyssna på andra och kunna ändra på saker och ting i regler m.m. om någon inte är nöjd - men i detta fall är det tyvärr totalt ologiska åsikter och alla andra på platsen känner som jag. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat dela med mig mer konkret, men jag vill inte att personen ska kunna identifiera sig själv och sina handlingar i mina berättelser.
 
Alltså, jag hade ju två sådana nyligen där den ena var helt extrem. Där var det så ologiskt de kunde bli, fungerande inte med de mest logiska förklaringar. personen kunde ha förstått något förut sedan göra tvärtom. Det gick inte att ge någon vägledning alls (om mina tidigare elever säger sanningen så är jag väldigt rak och direkt så att det skulle vara för mycket krusiduller i information stämmer inte), för personen blev liksom irriterad och arg på en gång och vägrade att lyssna och verkade mest vilja försena allt. De var som @purity_666 säger riktiga offer människor, precis allt skylldes på andra saker utan insikt att det fattest var de som hade gjort fel eller faktist hade kunnat styra upp situationer.

Nu avlägsnade vi dem från projektet men det har varit stress i flera veckor efteråt av det för att jag inte kan sluta tänka på det och tänk om jag gjorde fel?! Eller kunde jag ha gjort något bättre? De fortsätter att skicka meddelanden och vill ha listor på vad de gjorde fel, men jag har redan gett det verbalt (och listan blir längre ju mer jag inspekterar alla delar av projektet de hällt på med, vi har fått skrota precis ALLT. De senaste grejerna vi hittade som måste kasseras var igår), så egentligen vill de inte ha listan även om de inte inser det. Med tanke på att de inte kan godta att de gör saker fel eller följa instruktioner verbalt eller skrivet så anser jag inte att en lista egentligen kommer göra någon skillnad. Det kommer bara fortsätta att dra ut på det här då jag gissar på att de då kommer att fortsätta skicka meddelanden för att tjafsa och vi behöver faktist sköta våra jobb inte fundera på de här personerna. De försöker därmed fortfarande fortsätta att dra energi av projektet!

Jag tog faktist upp saker de gjorde fel, med lite styrka enbar en gång de andra gångerna var det lugnt och sansat men det gick ändå inte in.

Hur man slutar tänka på det vet jag inte, jag hoppas på att min terapeut hjälper till och ger mig några verktyg för det för det är nog inte sista gången jag hamnar i sådana här situationer.
 
De gånger du väljer att säga ifrån och får det barnsliga beteendet i retur, kom ihåg ett par bra mantran att ta till. "Jag hör vad du säger", "det kan vi ta upp på mötet/arbetsutskottet/medarbetarsamtalet", "jag förstår att du känner så". Det bekräftar att det finns en mottagare (till dravlet), men du förbinder dig inte på något sätt att agera på det som sägs.

"Jag tycker du ska ta upp det här med xxxxx (lämpligen högre chef), men det är inget vi kan diskutera just nu. Det här och det här måste fungera på daglig basis".

Sedan gäller som alltid att välja sina strider för att inte bli helt dränerad själv.
 
De fortsätter att skicka meddelanden och vill ha listor på vad de gjorde fel, men jag har redan gett det verbalt (och listan blir längre ju mer jag inspekterar alla delar av projektet de hällt på med, vi har fått skrota precis ALLT. De senaste grejerna vi hittade som måste kasseras var igår), så egentligen vill de inte ha listan även om de inte inser det.

I det här fallet hade jag absolut tagit en timme och gjort en förteckning. Både för egen del (det är lätt att glömma) och för uppföljningen. Men främst för att få slut på argumentationen, i och med att svaret skickas är det punkt för dividerandet.
 
Hm, jag ska försöka ge ett exempel utan att avslöja allt för mycket. Sist jag sa till den personen som det är mitt ansvar att säga till när det inte fungerar, så blev denna person väldigt barnslig och idiotförklarade mig. Det personen sa var totalt ologiskt, argumenten gick helt emot både varandra och de gemensamma regler vi har kommit fram till men personen var så upprörd och arg över att ha blivit tillsagd att hen hasplade ur sig lite vad som helst i något försök om att få sista ordet gissar jag. Jag var duktig den gången och behöll mitt lugn, även om jag kände mig som en liten lort på insidan eftersom hen är bra på att "spänna ögonen i en" och få en att känna sig riktigt liten och dålig... Jag förklarade sakligt att såhär och såhär är det - fick till svar att det är jättedumma regler och det fattar väl vem som helst att det inte funkar, och varför går jag på hen - men jag kontrade återigen med att såhär är det bara. Punkt. Sedan var personen obehaglig och barnslig länge efteråt, lät det gå ut över andra saker lite här och var, innan hen till slut återgick till att göra tvärtemot alla andra igen gällande det jag hade sagt till om. Inte ett ord hade fastnat.

Jag är allt för att lyssna på andra och kunna ändra på saker och ting i regler m.m. om någon inte är nöjd - men i detta fall är det tyvärr totalt ologiska åsikter och alla andra på platsen känner som jag. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat dela med mig mer konkret, men jag vill inte att personen ska kunna identifiera sig själv och sina handlingar i mina berättelser.

Fast om arbetet inte utförs enligt reglerna får du ju lyfta det till din chef och ha ett ordentligt samtal med kollegan. Bryter man mot reglerna och inte ändrar sig är det grund för uppsägning till slut (efter korrekt gång med samtal, varningar osv). En del regler är visserligen dumma men det är bara att gilla läget.

Bryter hen mot säkerhetsregler är det ännu allvarligare, det kan göra att försäkringar inte går in vid ev olycka och ev att arbetsgivaren hålls ansvarig (fast där är jag inte helt säker på hur det fungerar om man kan bevisa att arbetstagaren visste hur något skulle utföras men inte gjorde så).
 
Hm, jag ska försöka ge ett exempel utan att avslöja allt för mycket. Sist jag sa till den personen som det är mitt ansvar att säga till när det inte fungerar, så blev denna person väldigt barnslig och idiotförklarade mig. Det personen sa var totalt ologiskt, argumenten gick helt emot både varandra och de gemensamma regler vi har kommit fram till men personen var så upprörd och arg över att ha blivit tillsagd att hen hasplade ur sig lite vad som helst i något försök om att få sista ordet gissar jag. Jag var duktig den gången och behöll mitt lugn, även om jag kände mig som en liten lort på insidan eftersom hen är bra på att "spänna ögonen i en" och få en att känna sig riktigt liten och dålig... Jag förklarade sakligt att såhär och såhär är det - fick till svar att det är jättedumma regler och det fattar väl vem som helst att det inte funkar, och varför går jag på hen - men jag kontrade återigen med att såhär är det bara. Punkt. Sedan var personen obehaglig och barnslig länge efteråt, lät det gå ut över andra saker lite här och var, innan hen till slut återgick till att göra tvärtemot alla andra igen gällande det jag hade sagt till om. Inte ett ord hade fastnat.

Jag är allt för att lyssna på andra och kunna ändra på saker och ting i regler m.m. om någon inte är nöjd - men i detta fall är det tyvärr totalt ologiska åsikter och alla andra på platsen känner som jag. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat dela med mig mer konkret, men jag vill inte att personen ska kunna identifiera sig själv och sina handlingar i mina berättelser.
Har du ingen förman att diskutera personens beteende med?
 
I det här fallet hade jag absolut tagit en timme och gjort en förteckning. Både för egen del (det är lätt att glömma) och för uppföljningen. Men främst för att få slut på argumentationen, i och med att svaret skickas är det punkt för dividerandet.

Det finns redan nedskrivet (jag skrev ned allt som hände i fält, 3500 ord bara. Allt som hänt innan fält skippade jag dock), och jag skickar inget utan hänvisning från min handledare. Det är han som är ytterst ansvarig för projektet och måste godkänna sådant :) Han är borta i ett par veckor till så de kan gott få vänta. Vårt universitet beslutade dock att det inte behövdes en utredning och de är väldigt nöjda med hur vi skötte saken så för oss är det egentligen avslutat.

Egentligen kan de få vänta för alltid, för är man så oprofessionell att man ber om officiella papper över Facebook istället för att skicka ett e-mail vet jag inte om man behöver få papper på grejerna.

Igår var jag dock riktigt arg då vi hittade mer grejer de har "förstört" och då skickade jag nästan en bild på det med orden "behöver du någon mer förklaring än den här skiten?". Men jag tror jag håller mig lite mer professionell än vad de är :meh:
 
Egentligen kan de få vänta för alltid, för är man så oprofessionell att man ber om officiella papper över Facebook istället för att skicka ett e-mail vet jag inte om man behöver få papper på grejerna.

Men det där är ju enkelt att få slut på. Hänvisa till "handledare xxxx xxx via mail så kommer hen att hantera ärendet. Jag har tyvärr inte befogenhet att hjälpa dig". Så är det färdigt med det, och den som kan, vill och orkar får ta tag i saken.
 
Men det där är ju enkelt att få slut på. Hänvisa till "handledare xxxx xxx via mail så kommer hen att hantera ärendet. Jag har tyvärr inte befogenhet att hjälpa dig". Så är det färdigt med det, och den som kan, vill och orkar får ta tag i saken.

Ja jag har blockerat den ena på Facebook redan, och nu gick jag faktist in och blockerade den andra också! Jag kan skicka e-mail om det till dem om det behövs. Jag väntar svar från handledaren vad han vill göra helt enkelt (och jag kan sova igen nu sen ett par veckor tillbaka, har nog mest gått in i arg stadiet men det går över när jag sorterat ut allt själv och det borde vara klart om en dag eller två). De har postat grejer hejvilt på Facebook med allehanda lögner och jag har fortfarande behållt lugnet och agerat professionellt mot dem :up:

Problemet är väl mest att när det händer sådana här saker så tar det flera veckor att arbeta igenom! Egentligen klarar ju av dem och gör det egentligen bra, men jag får fortfarande ångest och går igenom om jag gjort något fel och drömmer upp mardröms scenarion! I verkligheten så har jag ju faktist lärt mig massor av det här, egentligen mycket mer saker än vad jag hade gjort om de skött sig så jag har ju mycket bättre erfarenhet nu för resten av mitt yrkesliv än innan. Egentligen har jag nog hanterat grejen mycket bättre än många andra hade gjort. Det glömmer jag dock bort men det är den delen jag och terapeuten jobbar med just nu så förhoppningsvis löser vi den snart :)
 
Fast om arbetet inte utförs enligt reglerna får du ju lyfta det till din chef och ha ett ordentligt samtal med kollegan. Bryter man mot reglerna och inte ändrar sig är det grund för uppsägning till slut (efter korrekt gång med samtal, varningar osv). En del regler är visserligen dumma men det är bara att gilla läget.

Bryter hen mot säkerhetsregler är det ännu allvarligare, det kan göra att försäkringar inte går in vid ev olycka och ev att arbetsgivaren hålls ansvarig (fast där är jag inte helt säker på hur det fungerar om man kan bevisa att arbetstagaren visste hur något skulle utföras men inte gjorde så).

Har du ingen förman att diskutera personens beteende med?

Hm, utan att avslöja för mycket så kan jag väl säga att "förmannen" (i detta fallet är det faktiskt inte på en arbetsplats) är ytterligare en av dessa tre svåra människor jag har att handskas med. :nailbiting: Dessa två personer håller dock inte med varandra, utan "förmannen" håller med mig om person X men eftersom förmannen själv är egocentrisk och har betyyyydligt viktigare saker att tänka på så är det mitt ansvar att lösa problemen med X. Haha, det låter kanske värre än vad det är. Eller inte. Men gällande person X, som jag är mest irriterad på just nu, så finns det sätt att bli av med hen och det kommer nog att ske inom viss framtid med. Jag behöver ändå lära mig att hantera mina känslor m.m. fram tills dess, och jag misstänker att även om person X försvinner ur mitt liv så kommer det alltid att fylla av nya som hen.

Gällande den tredje personen i mitt liv som gör mig konflikträdd och arg så verkar hen ha en personlighet som gör att allt blir förlåtet. Jag har sagt till mina överordnade och de håller med mig till punkt och pricka, men när de väl ska komma till skott och prata med personen i fråga så lyckas hen på något märkligt sätt att vända deras åsikter i ett nafs, och så är vi tillbaka på ruta ett. :banghead:
 
@Flixies: Har du så dålig backup av cheferna/förmännen hade jag börjat leta efter nytt jobb. Sådant där är aldrig uthärdligt i längden. Antingen har du en arbetsledande roll och den makt och befogenheter som kommer med den eller så har du inte det. Inget "fixa det där bara", det är ju helgalet.
 
Hm, jag ska försöka ge ett exempel utan att avslöja allt för mycket. Sist jag sa till den personen som det är mitt ansvar att säga till när det inte fungerar, så blev denna person väldigt barnslig och idiotförklarade mig. Det personen sa var totalt ologiskt, argumenten gick helt emot både varandra och de gemensamma regler vi har kommit fram till men personen var så upprörd och arg över att ha blivit tillsagd att hen hasplade ur sig lite vad som helst i något försök om att få sista ordet gissar jag. Jag var duktig den gången och behöll mitt lugn, även om jag kände mig som en liten lort på insidan eftersom hen är bra på att "spänna ögonen i en" och få en att känna sig riktigt liten och dålig... Jag förklarade sakligt att såhär och såhär är det - fick till svar att det är jättedumma regler och det fattar väl vem som helst att det inte funkar, och varför går jag på hen - men jag kontrade återigen med att såhär är det bara. Punkt. Sedan var personen obehaglig och barnslig länge efteråt, lät det gå ut över andra saker lite här och var, innan hen till slut återgick till att göra tvärtemot alla andra igen gällande det jag hade sagt till om. Inte ett ord hade fastnat.

Jag är allt för att lyssna på andra och kunna ändra på saker och ting i regler m.m. om någon inte är nöjd - men i detta fall är det tyvärr totalt ologiska åsikter och alla andra på platsen känner som jag. Jag önskar verkligen att jag hade kunnat dela med mig mer konkret, men jag vill inte att personen ska kunna identifiera sig själv och sina handlingar i mina berättelser.
För din egen skulle tänker jag att det är bra att inte aktivt undvika konflikter. Jag tror att man helt enkelt mår dåligt av det. Sen är det väll bra att välja sina strider och att släppa taget om dom när man tydlig gjort sin egen ståndpunkt.
Om någon bryter mot en regel på arbetsplatsen skulle jag säga till personen och sedan förmannen. Det är sedan förmannens ansvar att hantera inte mitt. Om personen blir arg på mig så får den väll vara det.
 
@Flixies: Har du så dålig backup av cheferna/förmännen hade jag börjat leta efter nytt jobb. Sådant där är aldrig uthärdligt i längden. Antingen har du en arbetsledande roll och den makt och befogenheter som kommer med den eller så har du inte det. Inget "fixa det där bara", det är ju helgalet.

Tack, du har helt rätt. I det ena fallet är det som sagt inte på ett jobb men en långsiktig lösning finns där ändå. I det andra fallet är det på ett jobb och där har jag redan ett slutdatum och ett nytt datum för nästa jobb. Så rent praktiskt kommer det att lösa sig tids nog, jag startade mest tråden för att jag insåg hur frustrerad jag blir av vissa personlighetstyper och hur dålig jag är på att hantera dem. Kände sådan ambivalens över att å ena sidan vilja säga till för det känns nödvändigt, och å andra sidan vilja hålla tyst för att situationen bli så jobbig när jag säger till just sådana personer (min konflikträdsla...)
Även om just de tre personerna som är såna i mitt liv nu kommer att försvinna ur mitt liv inom en synbar framtid så är jag övertygad om att jag kommer att stöta på andra sådana människor i hela mitt liv.
 
För din egen skulle tänker jag att det är bra att inte aktivt undvika konflikter. Jag tror att man helt enkelt mår dåligt av det. Sen är det väll bra att välja sina strider och att släppa taget om dom när man tydlig gjort sin egen ståndpunkt.
Om någon bryter mot en regel på arbetsplatsen skulle jag säga till personen och sedan förmannen. Det är sedan förmannens ansvar att hantera inte mitt. Om personen blir arg på mig så får den väll vara det.

Tack, jag tänker nog exakt så egentligen, men har svårt att få till det ibland. Jag väljer mina strider och de absolut nödvändigaste tar jag direkt med personen i fråga, på ett trevligt, moget och sakligt sätt. Behövs det informerar jag överordnad efteråt. Men det jag är dålig på är nog att släppa de strider jag inte tar. Har jag bestämt mig för att undvika en konflikt som jag inte tror är nödvändig/kommer göra någon skillnad så måste jag ju lära mig att verkligen släppa den också, inte låta den ligga kvar i huvudet och pyra. Så mycket lättare sagt än gjort...
 
Något kanske du hittar. Annars fick jag också rådet att föreställa mig damen med typ rosa kaninöron på eller nåt annat galet. Det rådet behövde jag inte utöva eftersom det jag skrev om tidigare funkade.
Det ska jag ta med mig. Att komma på något bra var svårt men en penis i pannan hade varit passande :o
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 202
L
  • Artikel
Dagbok Jag vet att endel inte tycker att man ska prata om religion. Men jag bara vill få ut lite tankar om allt. Men som nog alla har sett så...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: LiviaFilippa
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 339
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Hej! Hur tar jag steget för att faktiskt söka vård för att man mår dåligt psykiskt? I grund och botten handlar det om något som...
Svar
1
· Visningar
749
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp