Bukefalos 28 år!

Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Perfekt! Hoppas på någon med bra erfarenheter ;)
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Såg att detta var en rätt gammal tråd men jag tänkte svara, då jag har rätt erfarenhet.

Min far tillverkar och säljer träpellets av högsta kvalitet, och det innehåller INTE någon diesel, utan pelletsen binder sig själv och ser ut som klister på utsidan men jag kan försäkra alla om att det inte är några tillsatta ämnen, endast flis och spån blandningar. Min far är även VD för peewee kattströ och detta innehåller som bränslepelletsen heller ingen diesel, det vore ju idiotiskt, eller hur?

Jag har även haft hästar i hela min uppväxt, har jobbat som hästskötare åt en känd OS ryttare och där märkte jag hur spånet aldrig sög upp kisset utan man var tvungen att praktiskt taget ösa ur spånet varje dag för att få det torrt och fräscht inne i boxen. Då var jag även tvungen att fylla på med en spånbal/dag för att fylla upp boxen igen.

Nu till saken, jag använder idag peewee strö i mina boxar hemma, det fungerar jättebra då pelletsen suger upp kisset så det blir som en liten "kaka" av kisset som man bara plockar bort. Det betyder att det inte sprids kiss i hela boxen och man behöver knappt ta ut hälften av vad jag behövde när jag använde spån för att få det torrt. Jag har räknat ut att jag sparar väldigt många slantar i månaden (om jag nu behövde betala min egen pellets..) mot om jag använde spån. Pelletsen är däremot ngt dyrare men behöver man knappt ta ut hälften och väldigt sällan fylla på sparar man ju en hel del, eller hur? det säger ju sig självt. Dessutom slipper man ammoniak lukten, det luktar gott av träet och då pelletsen suger upp kisset blir det ALDRIG blött på golvet. Hur bra är inte detta då? Man sparar pengar OCH hästen har det alltid fräscht och ljust inne i boxen. Jag kommer aldrig mer gå tillbaka till vanligt spån efter att ha börjat med detta.

Och om ni tycker att det verkar bli hårt att ligga på, lugn, hästen trampar sönder pelletsarna och använder man 6mm ist för 8mm så är det inte alls hårt från början heller. Och även fast pelletsen trampas sönder så är uppsugningsförmågan densamma som i fast pelletsform.

Hoppas ni blev klokare på mitt svar!
 
Sv: Skllnaden mellan halmpellets och bränslepellets?

Men halmpelletsen som säljs som bränslepellets är överdragen med diesel, vilket analyserna visar när man gör sådana.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fick tag på ett par helt underbara skor till mycket bra pris häromdagen 😍 Problemet är att de börjar skava redan efter ett par...
Svar
10
· Visningar
857
Senast: Lyan
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 998
Senast: Hedinn
·
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 453
Senast: SiZo
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp