Skönhetstips!

Sv: Skönhetstips!

nej inte hela hästen, bara svansen o "det vita"... tycker det blir mycket finare glans med rycktning... och så vägrar jag ta genvägar, hårt arbete ska det vara :D :crazy:

När vi hade besök på ridklubben av "proffs" Från USA att utställningshästarna skulle duscha MINST 4veckor INNAN tävling!
eftersom den bästa glansen kommer från hästarnas eget fett och pälsglans ger inte den "riktiga" glansen!:bow:
 
Sv: Skönhetstips!

Till skimmlar och vita tecken är potatismjöl suuuuper! Tar bort gult och blir super vitt!

Hur gör du med potatismjölet? har en skäck som gärna får gula fläckar och vissa går inte bort med schampoo så jag vet inte hur jag ska få bort dem... :crazy:
 
Sv: Skönhetstips!

Jag har provat att gnugga rycktsten. potatismjöl har inte funkat för mig.

finns "vit-creme" på välsorterade ridsportbutiker, har inte provat än men planerar!
 
Sv: Skönhetstips!

Om du har en skimmel eller hästen har tecken som du vill "lysa upp", ta först torrschampo och gnugga tills det börjar löddra. torka sedan av med entorr handduk och ta lite pälsglans på.
Pälsglansen gör att dammet inte fastnar lika enkelt i pälsen.

Brukar göra det här på min häst's 1/4 strumpa, funkar perfekt :)

Problem med en dammig bak?
ta en svettskrapa och precis sokm du brukar använade fast i pälsens motsatta riktning. Gör susen om du börjar med svettskrapan och tar borstarna efter. (inget bra tips om du har bråttom) :angel:

Om du vill att hästen ska se extra vacker ut, lägg ner mer tid åt knoppning och flätning av svans. inbakade flätor gör att knopparna blir snyggare, och inte som köttbullar. Det är ju snyggast om man syr upp dem, men det går ju lika bra med gummisnoddar.

Du kan ju såklart fläta svansen också. Finast blir det om du gör en inbakad med ganska hårt flätat, och försöker att "lyfta" svansen lite. Ta inte för lite svans itaget, då blir det inget lyft, det ser mer ut som en pannkaka. Om du rider hästen i rätt form kommer svansen höjas lite och eftersom du har flätat den på detta vis, så ser det ut som om hästen har lite arab i sig :)

Din häst kommer överglänsa alla de andra hästarna, det är värt besväret :D
 
Sv: Skönhetstips!

Tvättar och schamponerar hela hästen, ryktar en hel massa och klipper bakom öronen(där tränset ligger), kronranden och svansen om det behövs. Schamponerar alltid svansen i kallt vatten, det glänser mer då. Och knoppar manen :)
 
Sv: Skönhetstips!

Praktisk tråd :D

Ang. längden på manen; vilken längd brukar ni rycka/klippa till? Jag "klippte" min hästs man med trimkniv igår, men nu är jag rädd att den blev för kort :crazy:.. Men det kanske den inte blev? Om ni säger vilken längd ni brukar fixa på era hästar :)

Jag både rycker och klipper :)
Ungefär 10cm tycker jag är lagom, fast ibland blir den lite kortare och då får hon busman ;)

Jordgubben :)
 
Sv: Skönhetstips!

Tvätta hästen dagen innan och spraya fullt med pälsglans. Men spraya inte för myckert pälsglans i manen, det kan bli svårt att hålla i sig ;)
 
Sv: Skönhetstips!

Kl*

Tänkte göra en checklista på hur jag fixar hästen innan tävling:

* börjar med att rykta av ev. lera samt borsta ur manen
* schamponerar hela hästen och sköljer ur
*schamponerar benen på hästen en gång till, sköljer ur
*schamponerar svansen, manen och hans enda vita tecken - stjärnen i pannan med ett schampo för vita delar på hästen, sköljer ur
Sen är det paus medans jag låter hästen torka :D
När hästen är torr:
* Sprayar hela svansen med pälsglans
*Ryktar hela hästen 30 min
*sprayar pälsglans på hela kroppen på hästen (dock ej vid sadelläget)
*ryktar hela hästen 30 min till
*borstar svansen på hästen
*Häller på potatismjöl på topparna (längst ner) och borstar ur, upprepar några ggr :p
Innan jag börjar med "slutputsen" är det knoppningsdags.
Sprayar vatten på manen så den är fuktig, delar upp manen i tofsar och flätar med hjälp av ofärgad hårgele.
Slutputsen:
*Barnolja på knän och haser
*olivolja på hovar
*trimmar hovskägget
*vaselin på mule/runt ögonen

Tror inte att jag har glömt något :D
 
Sv: Skönhetstips!

Jiiiiisses!! Hur långt innan du ska åka är du i stallet...eller gör du detta dagen innan?
 
Sv: Skönhetstips!

Detta gör jag dagen innan (ska tävla i morgon så färska minnet lite)

häst

- Tvättar hela hästen
- Gliss balsam i svansen
- Knoppar medan manen fortfarande är blöt
sätter hårgele i man och avslutar med hårspray på knoppar
- Inbakad knopp i luggen
- Borstar igenom med mjuk borste då hästen torkat
- Sprayar pälsglans på knä, haser, halsmuskel och svans
- Babyolja på mule och runt ögonen
- Trimmar kronranden och under ganaschen samt öronen

utrustning

- Autosol kromglans på allt silver ex. träns, stigbyglar, sporrar mm
- Fettar tränset ordentligt sedan fettar det en gång till dagen efter
(använder hubertusan läderfett som funkar super)
- Smörjer stövlarna
- Fettar sadeln ORDENTLIGT (nästan så man klibbar fast)
- Rengjör stigbygelplattorna


finns massa knep till att få hästen fin detta var några från mig :)
 
Sv: Skönhetstips!

Gör helst allt på morgonen innan men är det tidig starttid schamponerar jag och knoppar sent kvällen innan och gör finputs/svansen på morgonen. Knoppningen tar väl en knapp trekvart om jag fixar väldigt petigt men gör oftast knopparna på 30 min. Sen blir väl själva putset på en 3-4 timmar kanske, både hästen och jag njuter av pysslet och det blir väldigt fint :love:
Har en isabell med kritvit man och svans när han är helt ren, blir väldigt fint efter allt pyssel :bow:
 
Sv: Skönhetstips!

*om hästen har kåda på sig använder jag toapapper eller liknande med margarin på som man smörjer in där kådan är. efter 5 minuter sköljer jag bort margarinet med vatten då är pälsen ren + lev :O

: Bra tips :bow:


*knopparna, om hästen har en lång, smal hals så ser den större ut om man har större knoppar. om halsen är kort och tjock ser den k
längre och smalare ut om man har färre knoppar

: Det är väl tvärtom??? :angel::D lång hals, lite knoppar, kort hals, många knoppar. Sen tkr jag en smal hals ska ha små knoppar och vice versa. annars ser det ju knas ut..:p

*jag klipper hovskägget, undr nackskyddet och vid svansroten - det gör så att det ser elegantare ut !!

: Nackskydd?? :confused:
 
Sv: Skönhetstips!

har nu läst igenom hela tråden men inte hittat nån som använder hårsprejj på knopprna...min ponny är proffs på att skaka/gnida av sig knopparna så ja flätar med två snoddar och sen rullar upp och tar två snoddar på knoppen de gäller att man gör de snyggt och noga annnars ser de bara dumt ut med en "massa" snoddar:P sen de sista hårsprejj över knopprna! innan ja började med detta så lossnade ca 5 av 9 knoppar undernatten, snacka om att man blev galen på morgonen asså:P, nu lossnar oftast ingen men de har hänt att en lossnat:P
 
Sv: Skönhetstips!

Det tipset jag kan ge är att köpa lack till hovarna ...finns både genomskinligt och svart....har man svarta hovar på hästen så e det svarta lacket jättesnyggt....Det blir jätte glansigt....passa bara och sätt inte på lacket om hästen är blöt får då blir det som ett vitt lager på den....;)
 
Sv: Skönhetstips!

Obs! detta ska man låta torka när hästen står i stallgången....
 
Sv: Skönhetstips!

Eftersom jag inte tävlar så mycket med min häst brukar jag oftast innan tävling shampoonera hela hästen(inklusive man och svans) dagen innan.Dagen innan smörjer jag upp både sadel och träns.
På själva tävlingsdagen ryktar jag henne och sprayar på lite pälsglans och reder ut man och svans.Jag penslar också på lite hovolja.
 
Senast ändrad:
Sv: Skönhetstips!

Att en häst ser så naturlig ut som möjligt, är de vackraste, inga flätor eller sådant.. Utan bara ryckta ryckta och åter ryckta.. Kanske en å annan tvätt:angel:
 

Liknande trådar

Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 322
Senast: Fiorano
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 537
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
675
Senast: tuaphua
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp