Bukefalos 28 år!

Skönhetstips!

Sv: Skönhetstips!

Manen ska vara KLIPPT om den ska vara lös och kort ca 6cm.
Pannluggen ska vara i samma längd som manen.

6 cm lång (kort) man och pannlugg? Låter fruktansvärt fult i mina öron:eek:
Har du ingen bild så man får se hur det ser ut.

En handsbred lång man tycker jag är snyggast.
 
Sv: Skönhetstips!

eh! det är iaf inte olagligt i holland och tyskland eller i belgien för jag har med egna ögon sett att peter wylde, jessica kurten rodrigo pessoa meredith M. Beerbaum, alla deras hästar e rakade på mulen.. Jag gör de inte men det är inte olagligt!:cool:

Så jag jobbade på tullstorp hade alla hingstar rakade :P
 
Sv: Skönhetstips!

6 cm lång (kort) man och pannlugg? Låter fruktansvärt fult i mina öron:eek:
Har du ingen bild så man får se hur det ser ut.

En handsbred lång man tycker jag är snyggast.

Min hand är ca 6cm bred... Jag har tyvär ingen bild men om man går in på equippa.se hästar 80 000-149 999 :- och klickar in på Fantastisk hopphäst!! så är det min häst, fast han är ganska långhårig på de bilderna! Men fin:rofl: Eller?
 
Sv: Skönhetstips!

Ja på bilden e han långhårig, typ två dagar efter fotot e taget så klippte jag av tre cm eller nått:rofl:
 
Sv: Skönhetstips!

En riktigt rak, tjock svans som är helt rakt avklippt nertill är det fräschaste som finns. Naturligtvis full med pälsglans så att den "rinner" mellan fingrarna.

Absolut!

Men hur får man till den? :angel:

Menar framförallt klippningen och att den är rak som en planka?
 
Sv: Skönhetstips!

jag gjorde det förut ... & min ponny bara stod & hängde så ont gör det nog inte ;)
 
Sv: Skönhetstips!

fläta typ 3-6 flätor och fläta sen ihop till en stor under natten :D blir jättevågig och fin! sen är det ju faktist finast om man tvättar hästen ibland så att man får bort den grövsta smutsen och gör som jag och ryktar hästen minst en hlavtimme varje dag ;) då håller den sig fin! :D och så tar man såklart bort bajs/kissfläckar med vatten om de kommer sånna! :D
 
Sv: Skönhetstips!

fläta typ 3-6 flätor och fläta sen ihop till en stor under natten :D blir jättevågig och fin! sen är det ju faktist finast om man tvättar hästen ibland så att man får bort den grövsta smutsen och gör som jag och ryktar hästen minst en hlavtimme varje dag ;) då håller den sig fin! :D och så tar man såklart bort bajs/kissfläckar med vatten om de kommer sånna! :D

jag badar min häst innan VARJE träning/tävling och efter varannan vart tredje ridpass. Varje gång om han blir svettig men inte med shampoo varje dag:rofl:
 
Sv: Skönhetstips!

Jag spolar också av min lille ponny efter varje pass han blivit svettig (om det är varmt ute) men det blir bara värre, eftersom han rullar sig direkt efteråt och mutsen fastnar jäättebra i den våta pälsen ;)
 
Sv: Skönhetstips!

Bortsa bort alla småfläcka. Rykta till hästen glänser. Borsta man och svans noga. Smörj in hovarna med hovolja eller matolja. Har hästen kort man så är det fint med knoppar. Spruta gärna på lite glansspray om du har för att göra din häst lite extra fin :)
 
Sv: Skönhetstips!

*kl*

För Dressyrtävling (Skriver för hopp/fälttävlan någon annan dag):

För pållen:
* Jag har en skäck, så det blir till att tvätta.
* Gör inbakad fläta i svansen.
* Knoppar manen + pannluggen.
* Klipper hovskägget, skägget, öronen och kronranden.
* Pänslar med Hovolja.
* Lägger på ett nytvättat täcke för att inte smutsa ner honom igen.
* Sätter in honom i en nymockad box med nytt strö.

För Utrustningen:
* Putsar allt läder, är noga med spännena, bettet, tyglarna, pannbandet, stigbyglarna, stövlarna, sporrarna och Sadelvalvet.
* Tvättar schabrak, benskydd/lindor och täcken.
* Packar NOGA.
 
Sv: Skönhetstips!

Praktisk tråd :D

Ang. längden på manen; vilken längd brukar ni rycka/klippa till? Jag "klippte" min hästs man med trimkniv igår, men nu är jag rädd att den blev för kort :crazy:.. Men det kanske den inte blev? Om ni säger vilken längd ni brukar fixa på era hästar :)
 
Sv: Skönhetstips!

Praktisk tråd :D

Ang. längden på manen; vilken längd brukar ni rycka/klippa till? Jag "klippte" min hästs man med trimkniv igår, men nu är jag rädd att den blev för kort :crazy:.. Men det kanske den inte blev? Om ni säger vilken längd ni brukar fixa på era hästar :)

KOmmit fram till att jag va lite snål med längden jag skrev innan jag rekomenderar nog en man på ca. 10 cm inte kortare.:banana:
 
Sv: Skönhetstips!

Finns en "rengöringspasta" på hööks för stigbyglar och bett, går säkert att använda till spännen också. Blir skinande blankt och innehåller inga giftiga ämnen, men man ska självklart skölja bort det endå!

Har man inte tillgång till "rengöringspastan" så kan man alltid koka stigbyglarna (utan gummiplattorna och eventuellt gummisnoddar) och bett i vanligt vatten. Så brukar jag göra och det funkar lika bra :D
 
Sv: Skönhetstips!

Ngn som har bild på hur det ser ut med klipp kronrand ? :)

Har islandshäst och då ska det ju bara mycket "burr" med hår överallt men det jag gör innan tävling är:
- Tvätta hela hästen med schampoo
- Putsa utrustning.

På islandshäst tycker jag bara det ser töntigt ut om man har vågat manen (iof har min häst vågig man :D)
 
Sv: Skönhetstips!

Till skimmlar och vita tecken är potatismjöl suuuuper! Tar bort gult och blir super vitt!
 
Sv: Skönhetstips!

Känns som om att det är många som lägger ut hur dom gör, o utan att ha läst alla inläggen :o så tänkte jag säga vad jag gör...:crazy:

förberedelserna på hästen börjar redan 2-3 veckor innan tävlingen, med en massa rykt, för att få pälsen så fin som möjligt

1-2 veckor innan tävling så ansas hovskägget ändå från hasen/knät till hoven, se får man inte glömma o ta bort de jobbiga små stråna som växt ner så det täcker hoven oxå (även fast de är små)
tar även då o klipper håren UTANPÅ öronen...inte inne, för de behöver dem samt håren som de har från ganascherna o ner till mulen, men INTE känselhåren!
rakar även 10-20 cm från öronen o bakåt på de hästar som får ha det så...
gör detta för att om det blir nåe misstag så kan det växa till sig lite o man kan fixa det så gott det går ;)

1 veckan innan så flätas manen så att man får den på den sida man vill ha den (har den på 2 sidor på ena hästen o då vill jag ha en jämn o rak bena)

om vi måste åka tidigt på tävlignsdagens å badas hästen då, annars så tycker jag att det blir finare om man kan ta det samma dag, gick upp 05.00 för att hästen skulle hinna torka innan man åkte iväg inför förra tävlingen.
men annars så är det dagen före, å då blir det massor med glandspray (absorbine show sheen är skit bra) men vanlig Firefox eller annat funkar ju det oxå, sen oljar jag in hovarna dagen innan o på morgonen, så det hinner åka in i hovarna så de itne blir smutsiga o dammiga. sen på med täcke efter sesång o så får de stå inne över natten...

sen på tävlignsdagen så är det RYKT som gäller...o hela hästen skyddas väl i transporten så att det inte blir nåe skav o rugg lagom tills man är framme.
sen på tävlingsplatesen så ser jag till att kleta på babyolja under svansen på o runt ögonen samt näsborrarna o i dem (inte i ögonen ;))
o drar av med en trasa innan klassen ska sammlas...o det e ju så kul o visa sin häst i bästa möjliga skick! :bump:
 

Liknande trådar

Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 349
Senast: Fiorano
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
9 122
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 323
Senast: MalanMjöl
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp