Bukefalos 28 år!

"Sköt dig själv och skit i andra". Eller?

Diskussionen om matvanor i dejtingtråden fick mig att tänka på en vän till mig. Hon har ett gäng mindre hälsoproblem som hon inte får bukt på och jag vill säga till henne att hon måste ta tag i sitt osunda leverne, men vad hon äter och dricker är inte min ensak så jag är tyst. Jag vet också att hennes vikt är väldig känslig för henne, så att som normsmal komma och kommentera hennes vanor vill jag inte göra. Samtidigt ser jag ju vart detta är på väg, och jag ser att hon inte mår helt bra.

I helgen var en killkompis till mig otrogen mot sin fästmö med min vän. Jag blundar (efter påtryckning här på Buke :D), det är hans relation inte min. Hans killkompisar blundar. Alla blundar. Snart gifter dom sig.

En tredje vän till mig är i en relation med en man som jag tycker är elak. Han slår henne inte, men han trycker ner henne. Hon har så mycket skinn på näsan att hon (oftast) viftar bort hans elaka kommentarer. Jag kokar, men hon verkar okej med det. Ser hon inte att hon förtjänar bättre?

Så nu sitter jag här och funderar, vart går gränsen egentligen mellan när man ska sköta sig själv och skita i andra, och när det faktiskt är mer rätt att säga något? Nu tänker jag inte enbart på mina exempel ovan, utan överlag i livet. Har ni någon grundregel som ni brukar gå efter? Jag har vänner som gör olika, vissa kliver rakt in alltid. På gott och ont. Andra blundar alltid. På gott och ont.

På nr 1 så beror det helt på vilken person det gällt. Jag har vänner som jag skulle kunna både pusha och tjata på för att de skulle hålla sig till en sundare livsstil, och där det hade tagits emot som peppande kärlek typ. Andra hade tagit illa upp om jag sa ett enda ord om vad de stoppar i sig så det beror ju helt på personen.

På nr 2 hade jag inte haft något intresse av att fortsätta umgås med varken den som var otrogen eller gänget som skrattade åt det. I mitt umgänge hade otroheten kommit fram till fästmön, någon som står henne nära hade berättat. Jag hade inte behövt göra det själv.

På nr 3 hade jag sagt ifrån men varit tydlig med att jag fortfarande finns där som vän.
 
Med mina bästa vänner är det högt i tak. Vi hade berättat för varandra om det var någonting som vi reagerade på.

Men när det kommer till ytliga bekanta så tänker jag inte vara någon världspolis och berätta för alla att deras partner är otrogen. Jag ser det inte som att det är ifrån mig det ska komma. Precis som att man vet andra saker, men väljer att inte berätta för att det inte är från mig det ska komma. Jag visste tex att en av mina ytliga bekanta skulle göra slut med sin pojkvän, som jag känner betydligt bättre än henne, men det är klart att jag inget berättade. Det är inte från mig det skulle komma. Men det är klart att han säkert hade varit lite bättre förberedd och tagit det bättre om han hade fått lite inside info om det innan.

Vad gäller kompisen som blir nedtryckt så hade jag sagt vad jag tyckte. Jag hade kanske berömt henne istället för att klaga på honom. Tex, "Shit, vad du är sval och lättsam som bara skakar av dig sådana där elaka kommentarer. Jag hade typ lagt mig i fosterställning och börjat gråta!"
 
Med mina bästa vänner är det högt i tak. Vi hade berättat för varandra om det var någonting som vi reagerade på.

Men när det kommer till ytliga bekanta så tänker jag inte vara någon världspolis och berätta för alla att deras partner är otrogen. Jag ser det inte som att det är ifrån mig det ska komma. Precis som att man vet andra saker, men väljer att inte berätta för att det inte är från mig det ska komma. Jag visste tex att en av mina ytliga bekanta skulle göra slut med sin pojkvän, som jag känner betydligt bättre än henne, men det är klart att jag inget berättade. Det är inte från mig det skulle komma. Men det är klart att han säkert hade varit lite bättre förberedd och tagit det bättre om han hade fått lite inside info om det innan.

Vad gäller kompisen som blir nedtryckt så hade jag sagt vad jag tyckte. Jag hade kanske berömt henne istället för att klaga på honom. Tex, "Shit, vad du är sval och lättsam som bara skakar av dig sådana där elaka kommentarer. Jag hade typ lagt mig i fosterställning och börjat gråta!"
Fast det låter nog i mina öron mer som en förolämpningskomplimang, förstår heller inte riktigt det berömvärda. Om det där är det han säger när andra är närvarande vad säger och gör han då när det bara är de två?
 
Fast det låter nog i mina öron mer som en förolämpningskomplimang, förstår heller inte riktigt det berömvärda.
För mig handlar det inte om att lägga skuld på någon, men att mer markera att jag ser och hör vad som händer. Att rakt ut säga att han beter sig illa kommer att få henne att sätta taggarna utåt istället för att själv tänka till.

Min erfarenhet säger mig att det bara blir värre av att lägga sig i en sån där grej, så jag lägger mig inte i. Däremot vill jag markera att jag ser det och att jag finns. Dessutom vill jag väcka en debatt och få svar på hur hon tänker.
 
För mig handlar det inte om att lägga skuld på någon, men att mer markera att jag ser och hör vad som händer. Att rakt ut säga att han beter sig illa kommer att få henne att sätta taggarna utåt istället för att själv tänka till.

Min erfarenhet säger mig att det bara blir värre av att lägga sig i en sån där grej, så jag lägger mig inte i. Däremot vill jag markera att jag ser det och att jag finns. Dessutom vill jag väcka en debatt och få svar på hur hon tänker.
Oavsett vilken väg du väljer så lägger du dig i genom att kommentera. Det krävs inte mycket intelligens för att genomskåda dig och genomskådar personen inte dig kan du inte nå önskad effekt. Personen får ju positiv feedback på relationen.
 
Vad gäller kompisen som blir nedtryckt så hade jag sagt vad jag tyckte. Jag hade kanske berömt henne istället för att klaga på honom. Tex, "Shit, vad du är sval och lättsam som bara skakar av dig sådana där elaka kommentarer. Jag hade typ lagt mig i fosterställning och börjat gråta!"

Men varför vill du berömma någon som är med en skithög? Det finns ju ingen vinst i att folk känner sig duktiga för att de står ut med en taskig relation. De behöver ju snarare bekräftelse på att det deras partner gör inte är okey och att de inte ska acceptera det.
 
Men varför vill du berömma någon som är med en skithög? Det finns ju ingen vinst i att folk känner sig duktiga för att de står ut med en taskig relation. De behöver ju snarare bekräftelse på att det deras partner gör inte är okey och att de inte ska acceptera det.

Berömma? Det är ju en annan vinkel av fakta. Istället för att titta på kuben från öst, väljer du att beskriva den från sydsidan. Och kan väcka tanke och fundering.
 
Absolut, men jag uppfattade det i sammanhanget som "berömma" snarare än berömma.

Kanske fel av mig.

Jaha. Ja oavsett tolkning tycker jag inte det är någon bra idé. Jag hade inte uppskattat att bli berömd av en kompis på ett ironiskt vis om hen ansåg att min partner behandlade mig illa.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 465
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 885
Senast: Hyacinth
·
Relationer Jag vet verkligen inte hur jag ska bemöta min pappa längre. Han är ständigt sur, bitter och tycker extremt synd om sig själv. För ett...
2
Svar
23
· Visningar
7 875
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp