skötsel av beteshagar?

Sv: skötsel av beteshagar?

En slaghack eller betesputs (om man kör relativt långsamt och vinklar upp den lite) hackar som regel sönder växterna så att hästarna kan gå där och äta i princip minuter efter putsning. De hackade växterna multnar ganska fort, vid ekologiska odlingsformer är det tom vanligt att man odlar gröngödslingsgrödor som hackas och lämnas som näring.

Jag fick som sagt tillgång till igenväxta hagar förra året och med mer mark ansåg jag det nödvändigt med en betesputs och en gräsharv. Men både betesputsen och gräsharven envisades med att lämna långa "korvar" med slaget gräs efter sig. Som jag kände mig tvingad att ta bort för det blev på sina ställen ganska rejäla högar. Men då måste gräset varit för långt? Undrar fortfarande hur en långfingerharv ser ut du nämde i tidigare inlägg?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

KL

Minns inte om det varit uppe i tråden tidigare, men om man kör med betesputs, hur blir det med gödselhögaran som slås isär? Sprider man inte ut parasiterna då? Eller torkar de upp och dör istället?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Försöker svara flera här nu...

Torkning kan påverka smak och giftighet hos vissa växter, tex ranunkel som går att använda som foder om den är torkad och lagrad minst 3 månader men som annars är giftig.

Det är dock ovanligt med dessa växter och effekten är ofta ringa så att lämna slagna rator i hagen är som regel ingen som helst fara.

Det är större risk med att låta djuren beta för kraftigt så att maten tar slut för då finns det risk att dom äter sånt som dom normalt inte äter vilket kan leda till förgiftningar såväl som kolik.

En slaghack eller betesputs (om man kör relativt långsamt och vinklar upp den lite) hackar som regel sönder växterna så att hästarna kan gå där och äta i princip minuter efter putsning. De hackade växterna multnar ganska fort, vid ekologiska odlingsformer är det tom vanligt att man odlar gröngödslingsgrödor som hackas och lämnas som näring.

Att ta hö av ratorna gör man inte eftersom dessa dels består av näringsfattigt ogräs och dels att det inte blir särskilt många kg per ha när man lägger ihop - tar man hö så vill man ju ha ut en 3-5 ton torrsubstans per ha... inte 50 kg :D

Dessutom måste grödan strängläggas etc och för de mängder som ratorna ger så är det inte ens lönt att starta traktorn...

Putsar betena gör man för att minska mängden ogräs, för att minska parasittrycket i hagen, för att hålla undan sly och för att inte gräset ska bli förvuxet och näringsfattigt.

Tack för informativt svar!
Jo, att göra hö av det vore väl inte direkt att betrakta som effektivt jordbruk, mer söndagsnöje/terapiarbete för oss kontorsnissar :D Förra året gjorde vi hö när vi slog gräset i trädgårn (gammalt bete, ej gräsmatta) mest för att det var roligt. Vände o räfsade ihop för hand, alltså. Men du har förstås rätt i att det inte skulle bli ngt superhö av ratorna!

@mackan & snowball: Uttryckte mig kanske lite otydligt angående rator och ogräs... Nej mina hästar äter inte färska smörblommor, men grannens kor o får äter dem i höform (efter tillräcklig torkning när de inte giftiga längre). Vet ej hur det är med hästarna, är första sommaren vi har dem hemma. Vad jag menade var att det känns viktigare att bli av med ratorna än annat ogräs som hästarna trots allt äter.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

För att en betesputs ska kunna hacka sönder gräset så ska man köra långsamt och gärna med putsen lite grann vinklad uppåt.

Det står ofta i manualen på betesputsar att man kan köra bortåt 12 km/h över fältet men då hinner den inte slå sönder materialet, lägger man sig istället på ca hälften dvs runt 6 km/h så hinner den slå sönder gräset mera.

Det är också viktigt att man inte har för lågt motorvarv eftersom knivarna då riskerar att snurra för långsamt, många traktorer kräver ett motorvarv på mellan 1800-2300 för att man ska få tillräcklig "snurr" på putsen.

Många gånger kan en slaghack vara effektivare på detta men de kostar som regel mer och man har inte heller möjligheten att snabbt köra över endast rator på ett i övrigt kortbetat fält.

Men om man ska kunna använda betesputsen fullt ut så behöver man ändra körteknik efter vilket resultat man vill uppnå.

Det är också viktigt att man håller knivarna vassa, dessa kan med fördel slipas lite grann med tex fil eller vinkelslip lite då och då för att dom ska behålla en viss skärpa.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

KL

Minns inte om det varit uppe i tråden tidigare, men om man kör med betesputs, hur blir det med gödselhögaran som slås isär? Sprider man inte ut parasiterna då? Eller torkar de upp och dör istället?

Är det vackert väder och kort gräs så kan en del maskägg torka sönder, dock är det sällan som man är så långt ner i backen med knivarna att dom slår sönder dyngan, då ska man ju ligga i marknivå och inte 10 cm ovanför.

Dock så har putsen den effekten att när gräset växer upp genom dyngan så fastnar äggen högst upp på gräset, när man sen slår av gräset och hackar det så ramlar maskäggen ner på backen där dom inte äts upp av djuren i samma utsträckning vilket minskar parasittrycket på betet.

Som sagt var så är det inget självändamål med förvuxet halvmeter långt gräs... optimal längd på ett bete är sådär 10 cm snarare än 50 cm.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Om det vore så väl att det bara var 50 cm där det var som värst... I somras när jag vadade i väg i gräset så kan jag säga att shettisen knappt syntes alls... Och gräset var väl partivis minst 120 cm. Och det förstår jag med att det alls inte är bra. Tror huvudproblemet i vårat fall är att vi har för lågt betestryck. Kan man skläppa på hästarna tidigare på året? Tex redan i maj, eller nu nästan? För att de ska hinna hålla gräset nere lite mer.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

För att en betesputs ska kunna hacka sönder gräset så ska man köra långsamt och gärna med putsen lite grann vinklad uppåt.

Det står ofta i manualen på betesputsar att man kan köra bortåt 12 km/h över fältet men då hinner den inte slå sönder materialet, lägger man sig istället på ca hälften dvs runt 6 km/h så hinner den slå sönder gräset mera.

Det är också viktigt att man inte har för lågt motorvarv eftersom knivarna då riskerar att snurra för långsamt, många traktorer kräver ett motorvarv på mellan 1800-2300 för att man ska få tillräcklig "snurr" på putsen.

Jo jag kör långsamt (min traktor är gammal och vill för tillfället inte alls gå på högväxeln utan enbart i snigelfart :crazy: men hellre det än tvärtom)och med minst 1800 varv. Och putsen är vinklad uppåt så mycket det går. Tyvärr är även hydraliken tjurig och putsen är så tung att jag inte kan höja den bara lite med armarna utan den är antingen i botten eller högst upp.

Men som sagt detta var hagar som inte betats på minst tre år.

Fortfarande är jag nyfiken på det du kallade långfingerharv
 
Sv: skötsel av beteshagar?

En betesharv är kanonbra för att slå sönder och fördela skithögar + att den också luftar upp grässvålen en aning.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

KL

Minns inte om det varit uppe i tråden tidigare, men om man kör med betesputs, hur blir det med gödselhögaran som slås isär? Sprider man inte ut parasiterna då? Eller torkar de upp och dör istället?

En betesputs slår väl oftast inte sönder högarna den ska ju gå lite högre än så.
Angående att sprida ut gödseln lite (med någon slags harv) så har jag hört att det ska man helst gör på hösten i samband med nattfrost för det tycker inte parasiterna om. De kan ju tydligen övervintra i en väl samlad hög men kör man med gräs/betesharv när det har varit nattfrost och helst ska bli nattfrost natten efter också är det betydligt mindre parasiter som överlever.

Sprida ut gödseln ska man däremot absolut inte göra vid fuktigt väder för det gillar dom utan möjligtvis vid rejäl torka i såfall.

Detta har jag hört
 
Sv: skötsel av beteshagar?

I stora delar av NORRLAND kan man släppa djuren på bete i mitten på Maj... i södra delarna av landet kan man utan vidare släppa djuren på bete redan i början på maj och sedan låta dom gå ute maj, juni, juli, augusti, september och allt som oftast även under oktober på bete.

Det är när det börjar bli kallt på nätterna som man kan börja ta in hästarna för att minska risken för fång, när det fortfarande är ljust men ändå är kallt på nätterna så kan det lagras upp fruktan i gräset vilket leder till fång.

Om vi jämför med kor som faktiskt är känsligare för kyla än hästar :D, så är det i norrland lagkrav på att dessa ska gå på bete 2 månader per år och söderöver är det lagkrav på dom ska gå på bete i 4 månader per år, så 4-6 månader betesgång är inget konstigt för hästarna.

Bete är ju i särklass det bästa sättet att "skörda" foder till djuren på, bra beten kan utan vidare halvera foderkostnaderna för djurhållningen.

Självklart så behövs det inte ges något kraftfoder under denna tiden, det kan finnas enstaka hästar som faller ur på beten och såna hästar ska man inte avla vidare på - kan dom inte föda sig själva så klarar dom heller inte av att "mata" ett föl.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Vårat "problem" är ju för mycket bete. Så även om vi släpper dem på sommarbetet redan nu, och tar tillbaks dem till vinterhagen i oktober så kommer det finnas gräs att äta och plocka med tills snön kommer. Vinterhagen är så stor så det blir väldigt mycket gräs där med.

Ute är det ju året runt, de går på lösdrift. Den ena har inte stått inne en natt på två år.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Jo, då är det ju putsning som gäller - vi kör ofta med putsen på betet även när hästarna går där för att det inte ska bli övervuxet och bli sly som hinner rota sig (en del sly kan ju utan vidare växa 1/2-1 meter på ett par månader under sommaren).

Sparar man 10-15 cm med gräs så finns det gott om mat kvar men man slipper problem med att det blir övervuxen djungel av hagen.

Gräset mår bara bra av att man slår det, då blir det tätare och frodigare.
 
Senast ändrad:
Sv: skötsel av beteshagar?

Det är nog putsningen i första hand vi får satsa på!

Om man håller efter och slår det innan det blivit meterlångt, utan snarare om det är kanske 30-50 cm långt, kan man slå med någon form av slåtteraggregat (vet inte vad det heter) som man har för att slå hö med, istället för puts?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Om ni har så mkt mark, då slår ni väl eget hö där?

/Gg
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Nej, det gör vi inte. Vi har inga maskiner för det. Vi tog hö på åkrarna första året vi bodde här, men då fick vi hjälp av en bonde i närheten att ta hö.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

kl

Jag har lånat in får (4st har varit här i 3 veckor, kommer 4 till) :)

Betestrycket har under en mängd år varit för högt här på gården, nu kommer det bli bättre.

Ett par hagar har inga rator, man ser bajshögarna, men de hästar som gått där har tydligen haft för lite, för de har ätit upp allt runt högarna :eek:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 545
Senast: Juli0a
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 585
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 867
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp