skötsel av beteshagar?

mackan

Trådstartare
Vi står inhyrda på en anläggning där ägarna inte själva är hästinsatta, men mycket kommunikativa och villiga att investera och lägga pengar, och därför frågar efter våra önskemål. Nu undrar jag om beteshagar enligt följande scenario:
vi har sommarbeteshagar där vi har tävlingshästar och hästar i träning gåendes juni-juli-augusti, långa dagar 07-18, men tas in nattetid och fodras därmed även inne morgon och kväll.

Betshagarna är använda och hårt belastade sen många år tillbaks då det funnits 12 hästar på anläggningen vilket varit över kapacitet för antalet och storleken på hagarna (rätt stora hagar, men med så många hästar har de blivit hårt betade varje sommar).
Nu har vi bara 7 hästar och kommer ha max 8. vi har möjlighet att flytta runt i hagarna, så att vissa vilar under sommaren växelvis.

hagarna har gräs nog att de har att äta och blir runda första månaden, därefter har de tillräckligt för att ha en bra dag i hagen och uppleva att de "går och betar" även om de aldrig skulle föda sig på det betet om de gick ute dygnet runt.

vi har nu fått frågan om vi vill ha götslat. en del hagar är det stora rator med häst toalett i, fint betes område däremellan. andra är det mer glest i med gräs, dvs det är gräs, men mellanrum och mera glest beväxt. Väldigt lite klöver, mera vanligt, kort spätt gräs, och maskrosor också en del, fast inte i majoritet.

vi är tveksamma under ovan omständigheter, dvs hur hästarna hålls och att vi inte vill ha dem feta, till att gödsla. vi tänker att om hagarna trimmas så räcker det, gödslas de så blir det väl väldigt kraftigt gräs, med risk för fettma, fång osv - eller?

summa summarum: vad är bästa skötseln för såna hagar och vad rekommenderar ni, utifrån det scenario och vad vi är ute efter, som jag målat upp? Hur undviker man att de hagar som är mera "glesa" och har mer maskrosor tas över av ogräs? Händer det ö.h.t om de fortsätts beta? Hur blir man, om ens möjligt, av med de stora partier där det växer långt, grönt, kraftigt gräs som kommit av tidigare hästtoalett områden och sen spridit sig? i en del hagar är det väldigt stora såna partier, som numera inte beror på att hela de områdena används som toalett, även om de gör det till viss del?

när man trimmar: när bör detta göras om vi vill ha återväxt och släppa hästarna där i början av juni?

ska man "harva" runt lite innan man trimmar? dvs räfsa runt i gräset lite?

tacksam för råd då vi har möjligheter enligt våra önskemål men behöver få koll på vad som är lämpligast.Vi är somsagt inte ute efter ngt kraftigt bete, men nu när vi har möjlighet att få önskemål igenom känns det läge att fråga om vad som kan förbättra hagarna enligt beskrivning.

:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: skötsel av beteshagar?

Kan du då utveckla ditt svar och delge mig vid vilken tidpunkt detta isåfall skall ske? är det inte lite sent att tex spruta nu om de skall gå där i juni?

Är det ingen annan som vill bidra i tråden?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Att tillföra gödning utan att så in och utan ogräsbekämpning är ungefär lika smart som att skjuta sig i foten... gödningen skiljer inte på högavkastande gräs och på ogräs så att bara köra på gödning gynnar ogräset.

Det säkraste giftfria alternativet är ju upprepade putsningar följt av höstplöjning, harving under vår/försommar följt av vältning, sådd gräsfrö (tramptåliga sorter ska det vara på bete dvs inte timotej), följt av ännu en vältning.

Genom att välta först en gång innan sådd så minskar man risken för att gräsfröt ska hamna för djupt ner (20 ggr fröets diameter är lagom) och sedan en vältning efter sådd för att inte fröt ska hamna för högt upp.

Det är svårt att hinna få till nått bete första året helt enkelt för att gräset behöver få etablera sig i "lugn och ro" så att rotsystemet hinner utvecklas ordentligt så att man undviker trampskador och även undviker övervintringskador.

Man ska därför ha tillräcklig areal bete för att kunna ta undan mark i minst 1 år om det ska bli bra, därför ska man inte ha för lite mark.

Att så utan att vare sig spruta eller plöja är slöseri med såväl diesel som gräsfrö då det är stor risk att ogräset tar över och fröt då har svårt att hävda sig i konkurrensen.

Satsa därför på att få till bete där nästa sommar, ett alternativ är ju att tex plöja upp och så in 1/5 av marken varje år så blir det inte så mycket mark som blir "avstängd".

I år plöjer ni då upp 1/5 på våren som sås in direkt - denna del får inte hästarna gå på i sommar utan den putsas med betesputs när gräset har kommit upp 2-3 decimeter innan ogräset går i frö och putsningen upprepas så att ogräset inte kan fröa av sig under första sommaren.

Till hösten plöjer ni upp en ny 5;e del av marken, höstplöjning har bättre effekt mot rotogräs men kan i gengäld öka förlusten av kväve från marken så om marken lutar mer än 20 grader så ska man inte höstplöja.
Den höstplöjda 5:e delen sås in på våren efter och putsas under sommaren (även där då "hästförbud" första sommaren).

När ni så har plöjt och sått in hela marken efter 5 år så är det dags att börja om med den första 5:e delen som vid det laget har minskat markant i hur mycket gräs den producerar.

Vid omläggningen så ser ni till att gödsla med den stallgödsel som hästarna har producerat under vintern - om ni ströar med torv så får ni fenomenalt bra dynga som med fördel sprids innan den sista harvningen innan sådd så får gräset rejält med näring när det ska etablera sig.

Fång orsakas främst av fruktan, fruktan använder gräset för att kunna växa och fruktanet lagras upp i gräset då gräset utsätts för solljus utan att kunna växa tex sol + torka eller sol + kalla nätter eller vid kortbetad grässtubb så gödningen har inte så stor inverkan på fångrisken som man kan tro.

Även valet av gräs har betydelse då vissa gräsarter kan lagra mer fruktan än andra så undvik tex rajgräs till hästar. Klöver är mer näringsrikt än gräs och kan därför lättare orsaka fång.

Om ni då undviker rajgräs och ser till att hålla en låg andel klöver i betesvallen så minskar risken för fång. Med klöver är det så att den trivs bara om marken inte innehåller för mycket kväve - man kan tom gödsla bort klöver ur en vall om man tillför rejält mycket kväve så gödningen kan då tom minska risken för fång.

Fetman reglerar ni helt enkelt genom hur stor yta hästarna har att äta på, det är ju också så att långt förvuxet gräs innehåller mindre näring än kort spätt gräs som inte har kommit så långt i sin botaniska utveckling.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Vi sprutar i veckan som kommer, kommer att putsa två-tre gånger innan midsommar och förmodligen också skjuta till lite vallblandning i befintlig vall.

Gödningen har vi redan kört på första omgången, förra veckan. Troligen går där på en omgång till innan hästarna får gå där hela dagar.

Karenstiden på ogräsbekämpningen har licenshavaren koll på, det finns ett medel framtaget för hästbeten som har mycket kort karens (det är vad vi kör på).
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Ett sätt att få bort ratorna är ju att växelbeta med kor eller får. Minskar dessutom parasittrycket så har ni möjlighet att byta hagar med någon så är det ett bra alternativ.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Tack så otroligt mycket för ett sånt utförligt svar!!!! :bow: Fantastiskt. :bow:

Även till Lovisa: toppen, precis vad jag letade efter svarmässigt. tack!
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Nu kom jag äntligen på vad preparatet heter! Gratil har vi sprutat med, 7 dagars beteskarens.

Edit: att köra på gödning om man har mycket ogräs kan slå fel, man göder ju allt som är i hagen och är ogräset starkare så kan man själv göra matematiken...
 
Sv: skötsel av beteshagar?

JAg tycker du ska köra den naturliga vägen, dv växelbeta, slå ned rator mm mm. Medlet som nämns, Gratil kan ju aldrig vara skoj att använda om man är djurvän. Att tvinga marsvin och kaniner att i flera timmar inandas giftiga ångor, preparera deras ögon med medlet samt en massa hudtester. Snälla, används något utan djurförsök. Man kan restaurera hagar den naturliga vägen utan genvägar i form av giftiga medel. Medlet är ortoligt giftigt för vattenlevande organismer.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Jätteintresserad av att höra ett mer utvecklat svar! :bow:

Hur växelbeta -hur långa perioder och med "vad" (får?), eller menar du bara flytta hästarna?

Putsa något och isf när eller bara slå ner rator? Vi funderar på att köra runt en uppocknervänd pinnharv av gammal sort (som vi gör på ridbanan) för att sprida ut ratorna.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

KL

tack alla för allt engagemang i tråden som tagit lite fart! :bow:

Växelbete är inget som kommer bli möjligt, dvs att ta in får eller kor. Däremot har vi som sagt möjlighet att låta halva antalet hagar vila och växla hagar hela sommaren, så att ingen behöver bli nedbetad till botten, dvs inte anstränga betet så hårt som det blivit tidigare.

jag tror med tanke på vad klockan är, att det vettigaste just detta år, är att fokusera på att bli av med ratorna och trimma betet rätt, i rätt tid för att det ska få växa till sig lite igen innan hästarna släpps ut.

Jag har en följdfråga nu när flera hoppat in i tråden:

vi har även gott om vinterhagar. de är stora, och samma sak här - vi har dubbla antalet hagar mot hästar, dvs varje hage med hästar i, har en extra hage som vi kan växla med, eller låta vila.
i dessa hagar blir det förvisso lerigt när det är som värst, men aldrig helt upptrampat, det finns alltid torr mark för hästarna, det är mest första 10-20 metrarna vid grindarna som det blir enbart lera när det är som värst vinter och vår. utöver det växer det gräs. väldigt lite, för att inte säga nästan inga rator, inte mycket ogräs heller.

vad är bästa sättet att hålla dessa i trim? samma här - vi vill inte ha värsta super vallen, dvs inget bete de ska föda sig på, eller bör föda sig på, men hålla hagarna i skick så att de är trevliga för hästarna, binder marken med gräs lite, samt att det gärna finns lite att pyssla med även långt in på höstmånaderna, sept-okt-nov, samt givetvis vår - april och maj.

räcker det att enbart trimma dem regelbundet, enligt ovan beskrivning? eller ska man gödsla/så in mera gräs? kan man så in mera gräs utan att välta upp hagen? (hälften vilar som sagt hela året minus 2-3 månader på höst/vår), samt andra hälften vilar då ca 4 månader (hela sommaren samt ett par veckor på våren och ett par på hösten minst - så ca 5 månader totalt orörda om vi inte medvetet har anledning att släppa dem där, vilket vi inte haft.

isåfall - när och hur många gånger bör de trimmas?

Hoppas jag inte är för krånglig med mina snåriga frågor och att folk har lust att svara.
 
Senast ändrad:
Sv: skötsel av beteshagar?

Om man ska sprida ut dyngan, så ska detta göras minst 1 ggr/veckan. Gör man det nångång bara, så sprider man endast smittan över större områden. Detta sa parasitologen på SLU.

Växelbeta kan man göra på olika sätt. Man kan tex sambeta med får eller nöt, eller ena året låta får/nöt beta och nästa år hästarna. Rator kan man slå ned efter betessäsongens slut.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Något som faktiskt är väldigt effektivt är höns. De sprider gödselhögarna, pickar i sig maskar och ägg som lever i högarna och därmed får man två vinster (förutom äggen :D).
 
Sv: skötsel av beteshagar?

KL

mask är inget som känns särskilt stor faktor här hos oss. Vi har gjort kolla masken många år nu och samtliga hästar i stallet har värden noll varje år, även när stallet hade 12 hästar. Undantaget har varit ett par unghästar/importer som haft blodmask. så det känns inte som om vare sig betena eller hästarna utgör ngn särsklilt relevant smittorisk just i denna ekvationen. :)
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Jag har mina hästar på ett bete som är 6,5 ha och det har inte blivit skött de senaste 30 åren. Eftersom jag värnar om ängshållning är jag noga med att inte ta in maskiner på betet, det är en typisk äng, som mår bra av betesdjuren. Ratorna är iofs relativt stora, men växer inte nämnvärt och parasittrycket är minimalt, min yngsta är i stort sett född på det betet och har alltid 0 på maskproven.
Betet är perfekt för tex islandhästar och vi har just nu en eksemhäst som mår oväntat bra.

Iaf, värnar ni enbart om hästarna så hade jag kört rajder över flera år som Tacitus beskriver, värnar ni om ängsfloran så försök att inte plöja utan växelbete på något sätt.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Om ditt bete inte är "skött" de senaste 30 åren, är det inte mycket sly och så då? Eller är det mer ängsmark med en del träd?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Mager jord och betesgång av hästar varje sommar har skött betet utmärkt:) Dock hade det mått bra av växelbete, men just nu finns inte den möjligheten.
Visst finns där träd och små buskar, men i stort sett bara i kanterna.
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Ett sådant bete skulle jag vilja åstadkomma på vårat 2 hektar stora sommarbete. Det är åkermark med ytterst få träd, de träd som finns sitter i kanterna av åkrarna. Problemet är väl/nog att det bara går två hästar på detta bete. Så det betas nog inte tillräckligt hårt.

Har ditt bete varit brukat tidigare? På vårat togs hö för två år sedan, sedan är inget gjort.

Får du inte mycket rator och/eller övervuxet gräs? Mockar du ditt sommarbete?

KL

Mockar ni andra sommarhagarna?
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Här var det en människa med koll:bow:
Passar på att kidnappa tråden lite (förlåt Mackan)..

Har du några bra tips för beten som inte kan köras med traktor? Misstänker att minst tre av dem kan klassas som naturbeten.
Plöja är mao uteslutet. Växelvis bete med nöt, men årsvis, inte under säsong sas.

Undrar mest om man får så in gräs på sådana beten? Har nyligen tagit över dem sedan min far pensionerade sina kossor:D

Harva, välta och så, görs med "äkta" hästkrafter med fyra ben isf.:bump:
 
Sv: skötsel av beteshagar?

Skulle inte en putsning av betena räcka samt att ni ser till att mocka hagarna?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har en bit skog på min mark som jag långsiktigt skulle vilja göra hage av, då jag har mer användning av hagmark än skogsmark. Är...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 574
Senast: Juli0a
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 585
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 867
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp