Bukefalos 28 år!

Skolans ansvar för barnens kläder?

Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

* KNAPP LÅN*

Jag håller med om att allt blev helt fel, men skulle ni alla som är förbannad för att skolan lånade ut kläderna bli lika förbannad om det var era barn som fick låna kläder i en nödsituiation??
Säg INTE att det aldrig kommer att hända er, för under skolans alla år missar man som förälder NÅGON GÅNG!
De är badkläder, skridskor, skidor matsäck och så vidare som man kan missa. och än har jag inte känt någon mamma eller pappa som inte kunnat berätta om någon gång man missat....

Det är mänskligt att fela, och kläderna är säkert på plats på måndag.

* Jenny * Som gärna delar med mej, för att en annan gång kunna vara människa och missa något viktigt.

Det här håller jag också jättemycket med om.
Precis så jag tänker. Här verkar det som om saker är viktigare än barnen och det sättet att tänka är mig fullständigt främmande. Vad är det för medmänniskor??

Men givetvis är det fortfarande så att läraren skulle frågat först. (Men nu börjar jag undra om det finns folk som till och med skulle svarat nej. :crazy:)
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag tycker det är konstigt att kläder lånas ut över en hel helg...? Då borde väl föräldrarna till båda barnen bli kontaktade så att de som lånar kan lämna tillbaka (idag) så att ditt barn har sina varma kläder över helgen.
Vet personalen ens VEM det var som lånade byxorna...?
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Är det inte konstigt att som förälder åka hem med sitt barn som har ett annat barns kläder på sig, utan att reflektera?

Alternativt, komma hem och hitta ett par främmande termobrallor i hallen,
och inte försöka ta reda på vems det är, och om de behövs lämnas tillbaka?

Det brister på många punkter i utlåningen,
den stressade fröken får väl ges en chans till ordentlig förklaring på måndag,
och då också ett krav på att byxorna kommer till rätta senast samma dag, i samma skick som när de lånades ut.

Helt fel gjort av fröken, men låt inte det förstöra en hel helg!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Fast man måste bestänka det som Tinywiny skrev också, dessutom lånades dom kläder som TS barn använder själv, över helgen och ingen vidare förklaring mer än den hon fått av sitt barn?

Mian1 skriver ju att hon absolut kan tänka sig att låna ut dotterns kläder, men som detta skedde verkar vara otroligt bristfälligt.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag försvarar inte sättet de lånade ut kläderna på.
Men på en del här låter det som att de hellre vill att något barn fryser än att deras barns kläder lånas ut. Sjukt oempatiskt och det visar bara att man värderar ting högre än andra människor.

Att sedan tro att det är "bara att" ändra och dona med planerade aktiviteter i skolan visar att man inte hört ett dugg om personalsituationen i skolorna idag. Vi jobbar häcken av oss för att få allt att gå ihop så att det ska bli så bra som möjligt för barnen. Men som sagt - om man börjar snacka om att polisanmäla när något frysande barn får låna kläder så...
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag försvarar inte sättet de lånade ut kläderna på.
Men på en del här låter det som att de hellre vill att något barn fryser än att deras barns kläder lånas ut. Sjukt oempatiskt och det visar bara att man värderar ting högre än andra människor.

Att sedan tro att det är "bara att" ändra och dona med planerade aktiviteter i skolan visar att man inte hört ett dugg om personalsituationen i skolorna idag. Vi jobbar häcken av oss för att få allt att gå ihop så att det ska bli så bra som möjligt för barnen. Men som sagt - om man börjar snacka om att polisanmäla när något frysande barn får låna kläder så...

:bow::bow::bow:
Medmänskligheten har vi tappat....:cry:
Som skolpersonal är ett fruset barn ett fruset barn... Då vill man hjälpa! Inte straffa en glömsk förälder:angel:

* Jenny *
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Äsch vad är det där för snack?

Medmänskligheten brinner fint hos vissa ska du veta ....

Litenvit:

Då följer jag med mer i ditt resonemang =)
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

En skola måste kunna hantera barn som saknar eller har blöta kläder (det måste ju vara ganska vanligt!) och inte lösa det genom att utan förvarning låna ut sånt som inte tillhör skolan. Vad skulle skolan ha gjort om inget annat barn hade haft extrakläder som de kunde ta av? Jag förstår inte ditt resonemang om att skolan ska kunna ta sig friheter med saker som inte tillhör dem och det ska vara okej eftersom att det är så synd om personalen som jobbar häcken av sig. Det tar typ fem minuter att skriva i ett veckobrev att skolan tar emot avlagda kläder att ha i reserv, det har inte med pengar att göra. I mina ögon tog läraren en rövare helt enkelt. Det var väl ingen katastrof men det kan absolut inte vara ett korrekt sätt för skolan att agera.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Jag försvarar inte sättet de lånade ut kläderna på.
Men på en del här låter det som att de hellre vill att något barn fryser än att deras barns kläder lånas ut. Sjukt oempatiskt och det visar bara att man värderar ting högre än andra människor.

Att sedan tro att det är "bara att" ändra och dona med planerade aktiviteter i skolan visar att man inte hört ett dugg om personalsituationen i skolorna idag. Vi jobbar häcken av oss för att få allt att gå ihop så att det ska bli så bra som möjligt för barnen. Men som sagt - om man börjar snacka om att polisanmäla när något frysande barn får låna kläder så...

Men i det här läget blev det ju så att TS dotter fryser själv eftersom det var hennes varmare kläder blev utlånade.

Jag har ju inga egna barn, men jag kan applicera det här till hästvärlden. Någon släpper ut ett gäng hästar, jag har nyligen köpt ett varmt täcke och har sen tidigare ett vintertäcke som inte är lika tjockt och varmt, men som min häst frusit i innan. Jag kommer till stallet och upptäcker att min häst går med sitt gamla täcke och det nya, tjocka täcket ligger på en annan häst, för att den hästens vanliga vintertäcke var blött eller liknande. Jag hade inte haft något emot att låna ut ett täcke, men jag hade gärna blivit kontaktad med en fråga om det är okej, och vilket täcke som jag kan tänka mig låna ut.

Jag hoppas att allt ordnar upp sig imorgon och att kläderna returnas i samma skick!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

En skola måste kunna hantera barn som saknar eller har blöta kläder (det måste ju vara ganska vanligt!) och inte lösa det genom att utan förvarning låna ut sånt som inte tillhör skolan. Vad skulle skolan ha gjort om inget annat barn hade haft extrakläder som de kunde ta av? Jag förstår inte ditt resonemang om att skolan ska kunna ta sig friheter med saker som inte tillhör dem och det ska vara okej eftersom att det är så synd om personalen som jobbar häcken av sig. Det tar typ fem minuter att skriva i ett veckobrev att skolan tar emot avlagda kläder att ha i reserv, det har inte med pengar att göra. I mina ögon tog läraren en rövare helt enkelt. Det var väl ingen katastrof men det kan absolut inte vara ett korrekt sätt för skolan att agera.


Nu slår du in lite öppna dörrar, Mino.
Citera mig gärna vart jag skrivit att det är korrekt och okej att låna ut kläder utan att fråga ägaren.
Läs gärna att jag gav samma tips som du: att ordna en "lånebank" av gamla kvarglömda kläder som ingen känns vid.
Så jag argumenterar definitivt inte emot att det var fel att göra så, MEN därifrån tilll att börja prata om att anmäla..??
Och därifrån till att tro att personalen säkert gör så för att de inte orkar göra dela upp grupperna (med obefintlig extra personal? Det är inte som på förskolan där det finns mycket mer personal att ta av, märk väl!)
Personalen försöker göra BÄSTA MÖJLIGA för barnen och det måste likt förbannat vara så att barnen är viktigare än ting. Eller vad anser du?

Så läs igenom det jag skrivit innan du hugger!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Men i det här läget blev det ju så att TS dotter fryser själv eftersom det var hennes varmare kläder blev utlånade.

(---)
Jag hoppas att allt ordnar upp sig imorgon och att kläderna returnas i samma skick!


Det framgick inte att hon frös, bara att ordinarie kläderna var tunnare än de nya. De nya var dock extrakläderna - man kanske kan utgå från att TS barn redan hade sina ordinarie kläder på sig när den andra fick låna? Vad vet vi.

Det sistnämnda du skriver är givetvis en förutsättning som alla skulle kräva vid utlåning av vad som helst.

Men återigen, för att slippa vidare diskussioner om detta: Jag försvarar inte att någon lånar ut någon annans saker utan att fråga. Men i det här fallet anser jag att det finns en god anledning bakom trots allt, något som gör att åtminstone inte jag skulle bli skitförbannad. Jag skulle nog säga precis som de flesta: be personalen ringa och fråga nästa gång och tipsa om att ordna ett gäng "herrelösa" lånekläder. Det är ju enklast för alla. Och då slipper en del människor visa sina fulaste, mest egoistiska sidor då de kan tänka sig anmäla den som lånar ens barns kläder vid nöd. Voila! Allt ordnat!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

. De nya var dock extrakläderna - man kanske kan utgå från att TS barn redan hade sina ordinarie kläder på sig när den andra fick låna? Vad vet vi

Nej det kan du inte utgå ifrån, inte heller att det var just de nya som var extrakläder. Enligt TS fanns två omgångar kläder, ett nytt och ett gammalt. inget om vilket som var "reservparet".

(Jag personligen hade använt de gamla kläderna som reserv till mitt barn, förstås.)
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Nej det kan du inte utgå ifrån, inte heller att det var just de nya som var extrakläder. Enligt TS fanns två omgångar kläder, ett nytt och ett gammalt. inget om vilket som var "reservparet".

(Jag personligen hade använt de gamla kläderna som reserv till mitt barn, förstås.)

Fast det vet vi ju ingenting om, eller hur?
Vi kan bara utgå från vad som är troligt i det här fallet och då skulle oddsen falla på att TS barn redan hade på sig de tunnare kläderna när det uppdagas att någon står utan lämpliga kläder och då lånas andra omgången kläder ut.

Alternativen är:
- TS barn har på sig de tjockare kläderna, beordras ta av sig dem och låna ut dem och får istället sina tunnare kläder. Hmmm...

eller

- Personalen vet redan att ett barn saknar lämpliga kläder och väljer att låta TS barn ha på sig siina äldre, tunnare kläder och lånar sedan ut de nya, tjockare kläderna till nån annan... Nja....

Men återigen, världen är märklig ibland. Allt är möjligt.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Eller alternativ tre, flera barn står och ska klä på sig samtidigt. Någon saknar kläder och man ser att ett annat barn har dubbel uppsättning och man "tar" därför det ena utan att notera vilket som är vilket.

Och nej, det vet vi inget om så sluta anta saker. Det var liksom det som var min poäng...


Nu är det måndag så jag hoppas kläderna är tillbaka iaf! :)
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Eller alternativ tre, flera barn står och ska klä på sig samtidigt. Någon saknar kläder och man ser att ett annat barn har dubbel uppsättning och man "tar" därför det ena utan att notera vilket som är vilket.

Och nej, det vet vi inget om så sluta anta saker. Det var liksom det som var min poäng...


Nu är det måndag så jag hoppas kläderna är tillbaka iaf! :)

Javisst!
I vilket fall som helst så handlar det ju om att något barn ska slippa frysa och det är väl huvudsaken, tycker jag.
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

:bow::bow::bow:
Medmänskligheten har vi tappat....:cry:
Som skolpersonal är ett fruset barn ett fruset barn... Då vill man hjälpa! Inte straffa en glömsk förälder:angel:

* Jenny *

Äh, tagga ner nu va! Det var väl inte glömd medmänsklighet det handlade om, utan om en förälder som är besviken då skolan lånat ut hennes barns varma kläders så att hennes barn fick gå tunnklädd i stället, och dessutom inte har haft koll på vart kläderna tog vägen!

TS har ju flera gånger skrivit att hon inte har något emot att låna ut, utan det hon vänder sig emot är sättet det skett på. Hon är inte heller arg på barnet eller föräldrarna utan just på hur läraren skött det hela!
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

TS har ju flera gånger skrivit att hon inte har något emot att låna ut, utan det hon vänder sig emot är sättet det skett på. Hon är inte heller arg på barnet eller föräldrarna utan just på hur läraren skött det hela!
Jamen precis. Och det är väl för guds skull ingenting att :cry:a över??
 
Sv: Skolans ansvar för barnens kläder?

Äh, tagga ner nu va! Det var väl inte glömd medmänsklighet det handlade om, utan om en förälder som är besviken då skolan lånat ut hennes barns varma kläders så att hennes barn fick gå tunnklädd i stället, och dessutom inte har haft koll på vart kläderna tog vägen!

TS har ju flera gånger skrivit att hon inte har något emot att låna ut, utan det hon vänder sig emot är sättet det skett på. Hon är inte heller arg på barnet eller föräldrarna utan just på hur läraren skött det hela!

TS skrev att hon skulle härefter bara ha en uppsättning kläder, inga extra. Hon lånar gärna ut, men bara om hon blir tillfrågad...
Jaja... Men vad ska hon då låna ut:crazy:
Någon här skulle blivit vansinnig.
Någon tycker att det är nära stöld.
Någon är rädd att kläderna ska gå sönder.
Någon har köpt kläder till sitt eget barn, Inte för att låna ut.

Jag tycker fortfarande att medmänsklighet är att låna ut kläder till ett fruset barn:angel:
JAG tycker att det är tråkigt att vi inte tänker på barnet som var utan kläder, utan all sympati ligger hos den stackare som fick låna ut kläder:crazy:

MEN JAG TYCKER SKOLAN kunde skött det på ett annat sätt.
Men eftersom ingen av oss var där, vet vi inte hur "nödfall" det var. Inte heller varför det blev som det blev.. Så är det svårt att säga HUR FEL det var.
Jag hoppas att kläderna kommit tillrätta. Och att Ts barn förstod glädjen med att dela med sig.

* Jenny *
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 684
Senast: Juli0a
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 641
Senast: Emtherlia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 761
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Vår 9åring går i en stor skola, nu i 3:an. Det har sedan förskoleklass varit stökigt och ett ganska rått klimat. Gång på gång har vi...
2
Svar
35
· Visningar
7 153
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp