Bukefalos 28 år!

Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

flashlight

Den andra tråden togs bort ser jag.

Om vi då undviker att prata om folk alls kanske vi kan diskutera ridning, om det är ok?:confused:

Jag hade några frågor som jag gärna ville ha svar på och som jag är seriöst intresserad av.

AnnaA var inne på att skolgalopp är kanske en helt egen gångart? Som inte har med galopp att göra alls, då blir det ju en annan sak. Tror något åt passartad tölt :confused: (rätta om jag har fel AnnaA -tråden är ju borta)

Men om vi nu inte nämner nån särskild så ser det på filmer i alla fall ut för mej som om mycket går ut på att helt enkelt få mer vikt bak, oavsett vad som händer i övriga kroppen:confused: Menar nu tex filmer som visat det man benämner AR och särskilt då sk skolgalopp.
Om man gör så som Linna tex beskrev och som fanns beskrivet på den onämnbara sidan, så blir det som att helt förbigå den tretaktiga galoppen för att häva hästen bak på bakdelen, med bakåttänk i kroppen:crazy:

Är det, (om man nu anser att det sättet att rida ett par "skolgaloppsprång" ur skritt innan hästen kan galoppera i tretakt är ok) viktigt vad som händer i kroppen på hästen i rörelsen, dvs hela dess överlinje, eller är huvudsyftet att flytta bak vikt? Utan ram och arbete genom kroppen. anser man ändå att det är ett arbete som gynnar hästen? Hur?

Kan man diskutera det?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Liknelsen med passaktig tölt var för att i denna flyttas hovarna hö bak-hö fram -paus- vä bak vä fram. Och i den skolgalopp jag sett ser det ut ungefär som ytter bak-inner bak -paus- ytter fram-inner fram. Kanske en rätt dålig liknelse :o

Men nu i natt har jag funderat lite på den här skolgaloppen och kan se en del poänger - har inte tid att skriva nu men jag återkommer :D

(förresten så heter jag Anna, inte AnnaA ;) )
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

"Men om vi nu inte nämner nån särskild så ser det på filmer i alla fall ut för mej som om mycket går ut på att helt enkelt få mer vikt bak, oavsett vad som händer i övriga kroppen:confused: "

Du har rätt här, galopp bakåt kommer ur jämfotagalopp på stället och det går inte utan viktöverförelse bakåt. Jag tror att det är så vi bör se terre a terre, som en förberedelse för att galoppera baklänges.

Det är lätt att glömma bort att man förr red baklänges i både trav och galopp och då krävdes en stor förmåga hos hästen - läs utbildning - att flytta sin balanspunkt framåt och bakåt. Vi är nu så influerade av den moderna tävlingsdressyren där det är ett absolut no-no att tänka bakåt. Så var det inte förr. Ser man på rörelser ur det perspektivet så blir verkligheten lite mer nyanserad!

Gast
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

OK:idea: Det ger en förklaring ang den typen av rörelse, intressant!

Det är troligen svårt att få hästen igenom i kroppen baklänges:confused: antar jag, så jag kan förstå vad du menar och hur man kan förklara detta "bakåttänk" som jag kallar det.
Det blir ju logiskt:D Ur det prespektivet.

Men då undrar jag om man inte idag blandar ihop saker och ting:o I grundutbildningen borde man väl ändå först fokusera på hur hästen arbetar genom kroppen, på ett gynnsamt sätt? Det blir ju fortfarande minst lika tokigt, (i mina ögon) att lägga in denna typ av övning med skolgaloppsprång innan man ens kommit till en tretaktig galopp? Man lär hästen fel rörelsemönster/uppmuntrar fel rörelsemönster.

Att man sen om man vill komma till den nivån att man galopperar baklänges tex behöver lära in terre a terre osv DÅ är det en annan sak, och man kanske tillfälligtvis måste acceptera den typen av arbete. Men det måste ju ligga väldigt långt in i framtiden för de flesta.:o

Men är det då inte så att många idag blandar ihop saker och ting och inte riktigt förstått syftet med vissa rörelser:confused:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nu ska jag försöka formulera vad jag tänkte på.

Om man utgår från terre-a-terre. Den är ju helt tvåtaktig med rakriktad häst! Om man ur den tänker sig terre-a-terre åt höger eller vänster, dvs man böjer hästen åt ena hållet. Då blir det ju precis en sån fyrtaktig gångart som vi pratar om :idea:

Någon kommenterade i förra tråden att man inte kan byta galopp i skolgaloppen, men det gör man ju givetvis då via terre-a-terren. Och på slagfält så har man ju jättestor användning för sånt här. Ur terre-a-terre eller skolgalopp kan man enkelt byta riktning, flyta iväg i en galoppskola, ladda iväg uppåt i ett skolsprång eller kasta sig framåt i en carrière. Krävs förstås att man har en hel del energi i galoppen och en stark häst.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Hej Hej nu är jag tillbaka (inte för att jag tror ni har saknat mig..:angel:)!
Man lär inte in ett felaktigt rörelsemönster för att man tar skolgalopp först eftersom om man låter hästen gå fram mer i skolgaloppen så blir det automatiskt tretaktig galopp om hästen är stark nog:D.
Att häva sig bakåt med bakåttänk är inget som är önskvärt i utbildningen av skolgaloppen, om man tvingar hästen bak på bakdelen så har man helt missat poängen i utbildningen ..
Du har helt rätt AnnA visst kan man byta galopp från skolgalopp precis så som du skriver men man behöver faktiskt int göra ren terre terre utan räta ut galoppen till nästan terre terre och helt enkelt byta böjning!
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nu bara spånar jag om varför man öht använder skolgaloppen på "outbildade" hästar, eller rättare sagt inte ännu nog starka hästar.

Om de har fysiska hinder att använda kroppen helt igenom i en tretaktig galopp, så i stället för att harva på i en nedbrytande passtaktig eller hackig dundrande okontrollerad galopp, så väljer man att komma upp i en (för?) samlad fyrtaktig galopp ett par-några steg, för att genom den kraftansträngningen få in ett sundare rörelsemönster och lyckas komma åt den svaga punkten. De "vanliga" vägarna är ofta oåtkomliga pga allt bagage de har. Kroppen kan ha sånt starkt "minne" och vilja röra sig i invanda mönster, att det kan vara lättare att bryta med något helt annorlunda. Inte steg för steg kämpa sig bakåt från fullt ös/påsljut mot handen till samling. Mer ta ett-två steg samlat och jobba sig framåt mot det ökade och då förhoppningsvis ha en annan kvalite på rörelsen! (Men jag vet inte.. Kanske det aldrig funkar så?)

Alltså en, ja, genväg att jobba upp ländmuskler och bärighet, för att sedan komma fram mer och mer mot tretakt och sedan ha en sund arbetsgalopp.

Kanske man om man misslyckas sitter där med en sabbad häst som fastnat i den där spända "kastgaloppen" och fortsätter hetsa på stället. Men om man sköter det snyggt kanske man kan få fram den där längningen och börja komma fram i en stark tretaktig galopp.

Det här handlar ju ofta om kallblodstravare (de jag sett) där man försöker hitta en väg som inte påminner om den springhets de kan så väl. Att rida i en tretaktig galopp på en sådan häst direkt är inte lätt! Finns den inte ens i hagen lär den inte komma otvunget under ryttare!
och deras energi och rörlighet kan jag förstå inbjuder till att ta det från "fel håll", bakifrån med samling de egentligen inte orkar.
Men om man gör det medveten om de brister som finns i rörelsen och strävar efter att få ihop hästen till en stark helhet då känns det inte direkt skadligt.

Skulle nog må sämre av att se en stressad travare tusen varv i okontrollerad galopp/slängtrav på bogarna, än ett par steg i fyrtaktig galopp och sedan vila, för att lära in ett nytt sätt att använda kroppen.

Vår yngre travare har en fin tretakt och det skulle inte falla mig in att börja sätta honom på arslet, men den äldre har jag hellre sett i fyrtaktig hög galopp än den katastrof till rörelse som han kunnat visa upp.
-Men, aldrig tvunget, utan mer genom kroppspråk som inbjuder till samling från backen. Men även uppsuttet ibland kommer de där korta korta fyrtaktiga sprången om energin sprutar och då rusar andningen iväg värre än under snabbjobb.
Ur det om jag driver framåt kommer hästen in i en tretaktig galopp och känns i övergången ruggigt stabil och har halsen framme och ganska låg.
Och det jobbet ger muskler över länden. Men såklart är jag gladare över en ren tretakt där man ser att hästen lätt kan flyta fram och tillbaka i och ur samling till synes oberörd!
De jag sett som medvetet jobbat i "huvudkastgalopp" har inte sett ut att sitta bekvämt utan det har sett lite halvläskigt studsigt ut!
Den känslan får jag inte i min de gånger min bjudit på fyrtakt! Men takten har varit långsam och lätt att räkna. 1-2-3-4, rullande och böljande.
Känns inte så fel alls!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

OK:idea: Det ger en förklaring ang den typen av rörelse, intressant!

Men är det då inte så att många idag blandar ihop saker och ting och inte riktigt förstått syftet med vissa rörelser:confused:

Tja, jag skulle drista mig till att säga att man tar det man får och så försöker man sätta en trevlig etikett på det hela.
Det man bör leta efter är att hästarna utför det dom ska - oavsett utbildningsnivå - på ett avspänt och lugnt sätt. Så fort det blir hets är det fel. En välskolad häst kan mobilisera energi nog för skolor ovan mark t ex utan att vara hetsig eller spänd.
Vet av egen erfarenhet att det man får när hästen hetsar är bara till nackdel och elände och inget att uppmuntra.
Gast
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Man lär inte in ett felaktigt rörelsemönster för att man tar skolgalopp först eftersom om man låter hästen gå fram mer i skolgaloppen så blir det automatiskt tretaktig galopp om hästen är stark nog:D.

Vad är då syftet alls:confused: Jag fattar inte utan det blir bara mer förvirrat.

Hur vill du att hästen arbetar i kroppen? Är det okej att den inte arbetar igenom ryggen utan bara med länd/bakdel?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jo jag förstår problemen med den typ att häst du beskriver som har svårt för en gångart. Men är det verkligen "skolgalopp" vi pratar om då:confused: Är det inte att man accepterar vanlig hederlig fyrtakt för att man inte kan få något annat just då?

De jag sett som medvetet jobbat i "huvudkastgalopp" har inte sett ut att sitta bekvämt utan det har sett lite halvläskigt studsigt ut!
Den känslan får jag inte i min de gånger min bjudit på fyrtakt! Men takten har varit långsam och lätt att räkna. 1-2-3-4, rullande och böljande.
Känns inte så fel alls!

Jag tycker att fyrtakt känns helt fel, som att hästen faller isär i ryggen:crazy: Obehaglig känsla.
Kan erkänna att det inte är något jag upplevt ofta eftersom jag inte har mkt erfarenhet av hästar som har svårt för galopp. Men spontant skulle jag tänka helt annorlunda i träningen.

Menang "skolgalopp" och det du skriver ser jag det mera som pest eller kolera :cool: och inte att man uppnått nån hög nivå av samling där man förbereder hästen för rörelser baklänges, som man skulle behöva i strid:confused:

Det stärker min bild av förvirring ang rörelserna och vad det kallas och syftet. (Samma gäller det Linna skrev, uppfattar att ni är ute efter samma sak)

Tar mej friheten att citera även Gast.

Tja, jag skulle drista mig till att säga att man tar det man får och så försöker man sätta en trevlig etikett på det hela.

Däremot är det intressant att grunden för detta var något som vi inte använder idag, det ger ett annat perspektiv, onekligen!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag håller helt med Lusidor om att man kan och bör angripa problem från olika håll och acceptera olika fel / prioritera olika saker medan man tränar upp hästen, beroende på förutsättningarna.

Men är det verkligen skolgalopp det handlar om då? Känns det inte nästan som att jämföra balanstrav och taktande med piff och puff..?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men då undrar jag om man inte idag blandar ihop saker och ting:o I grundutbildningen borde man väl ändå först fokusera på hur hästen arbetar genom kroppen, på ett gynnsamt sätt? Det blir ju fortfarande minst lika tokigt, (i mina ögon) att lägga in denna typ av övning med skolgaloppsprång innan man ens kommit till en tretaktig galopp? Man lär hästen fel rörelsemönster/uppmuntrar fel rörelsemönster.

Att man sen om man vill komma till den nivån att man galopperar baklänges tex behöver lära in terre a terre osv DÅ är det en annan sak, och man kanske tillfälligtvis måste acceptera den typen av arbete. Men det måste ju ligga väldigt långt in i framtiden för de flesta.:o

Men är det då inte så att många idag blandar ihop saker och ting och inte riktigt förstått syftet med vissa rörelser:confused:

men man måste tänka på att det är hetl olika syfte med ridningen.

Stridskonst är ju en form av bruksridning, på samma sätt som western eller working equitation. Syftet är ju att få en manövrerbar häst.

Klassisk Dressyr är ju lite annorlunda - det är ju mer ridning som Idrott - som gymnastik.

Där är ju grunden att hästen utför rörelserna på ett hälsosamt och hållbart sätt, den skall ju hålla i längden.

Medan stridshästen skall hålla liv i sin ryttare...

Och det är ju faktiskt stridskonsten anno 1600 - tal som AR bygger på.

det är bara att titta på vilket kopparstick som helst från 1600 - talet - även med "Gunnel Rie" - så tänker halsen bakåt på samtliga, ryggen är också ofta som en hängmatta.


Jag tycker inte det är något att imponeras över.

Har man det som ideal är det ju inte konstig att det ser ut som det gör
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Nej, precis det vara ju min fråga också. :confused:

Det är där jag ser en begreppsförvirring som blir allt tydligare, likaväl som att det finns förvirringar ang syftet bland annat.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

men man måste tänka på att det är hetl olika syfte med ridningen.

Stridskonst är ju en form av bruksridning, på samma sätt som western eller working equitation. Syftet är ju att få en manövrerbar häst.

Klassisk Dressyr är ju lite annorlunda - det är ju mer ridning som Idrott - som gymnastik.

Där är ju grunden att hästen utför rörelserna på ett hälsosamt och hållbart sätt, den skall ju hålla i längden.

Medan stridshästen skall hålla liv i sin ryttare...

Och det är ju faktiskt stridskonsten anno 1600 - tal som AR bygger på.

det är bara att titta på vilket kopparstick som helst från 1600 - talet - även med "Gunnel Rie" - så tänker halsen bakåt på samtliga, ryggen är också ofta som en hängmatta.


Jag tycker inte det är något att imponeras över.

Har man det som ideal är det ju inte konstig att det ser ut som det gör

Ja, precis det jag menar, :idea: Det blir en total sammanblandning
av olika saker på ett sätt som i alla fall för mej förklarar hur man kan acceptera det jag inte kan acceptera:crazy: Jag kan förstå hur man kommit till tänkandet men aldrig att man tror på att det på något sätt skulle vara bra för hästen att utbildas med de utgångspunkterna.:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men den fyrtakt man får är inte _samling_ oavsett om den går med framhov före bakhov eller slår isär diagonalen åt andra hållet.

Det finns ju anledningar till allt.


KL
Oavsett om hästen är frisk eller skadad - eller allra hellst om den är skadad så måste musklerna jobba dynamiskt - dvs växelverkan mellan spänning och avslappning. Annars fungerar inte ämnesomsättningen i muskeln.
Det är a och o på en frisk muskel och totalt avgörande om en muskel skall bli friskare eller mer skadad. :devil:

Ämnesomsättningen i muskeln innebär att blod = näringsämnen och syre = bränsle sugs in i muskeln, och att sedan avgaserna= slaggprodukter = mjölksyra pressas bort.

Det kan bara ske om musklerna arbetar dynamiskt. Gör de inte det så samlar de bara på sig mer och mer slaggprodukter och blir styvare och styvare och får jobba mer och mer, syrefattigt och till slut är inflammationen ett faktum

Det dynamiska arbetet sker både av agonist - utförare - och antagonist - motsatts/motsåndare.

Angående den swingande ryggen

tänk katt; skjuta rygg - magmusklerna drar isär ryggmusklerna och pressar ut slaggproduketerna, när sedan hästen går in i svank dvs kontraherar så sugs nytt blod in.

Få hästar swingar så med ryggen oavsett stil

Bakdelen hinner sällan in på plats så att den välver ryggen uppåt, eftersom galoppen är markbunden pga av spänning och bristande balans.

Det är egentligen inte inner bak som är försenat utan båda bak

Ytter bak kommer inte tillräckligt långt in för att bära vikt det avlastas alldeles för snabbt av inner bak. Eftrsom det avlastas så fort kan det inte bli ngn samling

PÅ en häst med god exteriör kan det räcka med att rida ett par steg i mellan galopp för att få under sig båda bakbenen göra en halvhalt och voi la så är allt på plats.

Framtunga raser funerar det inte på.
Inte de som är stela i ryggen heller.



Medicinen som ordineras beror ofta på erfarenhet hos utbildaren.

Ofta blir det då att välja mellan pest eller kolera.

Men det finns ju andra lösningar - som inte innebär sjukdom och ohälsa.

Är hästen låst i ryggen så bör man ju låsa upp den innan man galopperar. Ryttare och utrustning får inte låsa ryggen. Både sadel och ryttarhöft och rygg måste tillåta swinget.

Sedan så får hästen så gott som alltid hjälp att att ramla på inner fram i galoppen. Dvs svävmomentet där hästen vänder från inner fram tilll ytter bak hindras och tyngs ned av ryttaren



På samma sätt som man börjar med att plocka av den blanka stången på en hsät som tänker bakåt med halsen, så kan man skala av andra hinder, och på så viss hjälpa hästen att hålla balansen - iställlet för att stjälpa den.

Jag er så många undanflykter - min häst är sån och sådan - så jag måste rida i en felaktig form.

När det inte handlar om hästen.

Har hästen en dålig konformation för uppgiften - så ställer det högre krav på ryttaren.

genvägar är alltid senvägar.
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Har hästen en dålig konformation för uppgiften - så ställer det högre krav på ryttaren.

genvägar är alltid senvägar.

Jag vågade inte skriva det:o - men nu kan jag ju instämma:bow:
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Jag håller helt med Lusidor om att man kan och bör angripa problem från olika håll och acceptera olika fel / prioritera olika saker medan man tränar upp hästen, beroende på förutsättningarna.

Men är det verkligen skolgalopp det handlar om då? Känns det inte nästan som att jämföra balanstrav och taktande med piff och puff..?

Bra svar

Men.... jag tycker iten att det är mycket till instruktör om man måste acceptera olika fel....

Alla Klassiska mästare är överens om att prio ett - är de rena gångarterna - Det är det man gör det första året, så fort hästen förstår gas broms vänd.


Annars....:angel: sedan - när man anser att man stärkt hästen färdigt för att gå rätt - hur får man stil på alla de där musklerna som är för korta och fulla av gammal mjölsyra......

Vad skall sträcka ut dem - när de själva är urstarka och deras antagonister helt otränade...

Man har i själva verket sträkt hästen att gå fel.

Hästen blir stark i den form den går i under den tid den arbetar
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men.... jag tycker iten att det är mycket till instruktör om man måste acceptera olika fel....
Jag vet inte hur det fungerar för dig, men för oss vanliga dödliga så brukar det inte alltid bli perfekt i första försöket :p

Både styrka och teknik måste övas in, och olika ekipage kan behöva olika angreppssätt för att komma rätt. Och i exemplet med Lusidors häst så är det ju en travhäst som tävlar på hög nivå, den mår nog jättebra av långsam styrketräning och gymnastik som kontrast till snabbjobb och konditionsträning med vagn :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 156
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 207
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 039
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp