Bukefalos 28 år!

Skolgalopp - nytt försök

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Det är också bra att jobba i ett tempo och gångart hästen klarar på ridbanan. Men att från det mixtra med gångarter och samling innan hästen ens kan gå i balans i alla gångarter - det är DÄR jag har synpunkter.
[/QUOTE]

Det är just det som är meningen: att man rider i det tempo hästen klarar av. Hur vanligt är det inte att ryttare driver hästen i ett alldeles för högt tempo för att de ska få "igång motorn och framåtbjudningen" på en häst som slängtravar stressat.
Nej, man anpassar tempot till det hästen klarar av för att få kvalitet, och bygger vidare därifrån. Hästen ska ju tycka arbetet är roligt också.
Dessutom: Ingen vettig ryttare (inom någon disciplin/inriktning) försöker mixtra med samling på en häst som inte kan gå i balans. (det finns ju ingen förutsättning för samling då)
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Dessutom: Ingen vettig ryttare (inom någon disciplin/inriktning) försöker mixtra med samling på en häst som inte kan gå i balans. (det finns ju ingen förutsättning för samling då)

men det är ju där tråden har blivit som mest diskuterad. användare har ju redogjort för hur de anser att det är lämpligt att rida samlande skolgalopp på tex en travare under omskolning, som ännu intehar styrkan att bära sig normalt. Har du läst hela tråden?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Men jag har aldrig sagt att man okontrollerat ska ånga runt om hästen inte orkar. Nu är ju travare ett eget kapitel för det är väl främst såna som har de problem du beskriver. Det finns ju en tråd på hantering om travare och deras förmåga som ridhästar, de har det ju inte lätt alltid, pga de avlas för helt andra uppgifter.

Men hästar är de ju och kanske de minst av alla ska utsättas för hemmagjorda amatörlösningar som nån snickrat ihop och rättfärdigat med att det heter nåt tjusigt som "skolgalopp" (bara som exempel menar INTE nu att du gör det).....:crazy: De skulle kanske mest av alla ridhästar behöva verklig kunnighet när det gäller hästars utbildning och rörelsemönster mm och hur man bäst tränar en häst som har lite andra förutsättningar.

Att rida i skog och mark och hjälpa hästen att hitta sin balans med ryttare och stärka den, är absolut inte fel utan något jag också skulle rekommendera. Det är också bra att jobba i ett tempo och gångart hästen klarar på ridbanan. Men att från det mixtra med gångarter och samling innan hästen ens kan gå i balans i alla gångarter - det är DÄR jag har synpunkter.

Fast - enligt mitt "tänk" så är en häst inte i balans förrän den har åtminstone en liten grad av samling. Eftersom hästen behöver en del balans (som i det här fallet kommer från samling) för att galoppen ska fungera bra, så anser jag därmed att det är en fördel om hästen kan det i skritt innan trav påbörjas, men framförallt i trav innan galoppen påbörjas. Därav att jag inte riktigt håller med om "mixtra med gångarter och samling innan hästen kan gå i balans i alla gångarter". Att börja med skolgalopp innan man anser att hästen kan klara av det på ett bra sätt och kan få ut något utifrån syftet att stärka hästen, det är inte smart nej. Eller juste mot hästen. Precis som att det inte vore juste att träna piaff med en häst som brister i grunder såsom rakriktning, avslappning osv.

Däremot förstår jag ditt tänk, att jobbet måste göras grundligt och att man inte kan tänka att man ska jobba i samlad galopp innan man ens har grunderna. Då tänker jag själv på grunderna rent överlag, de allra viktigaste tycker jag sker i just skritt och trav. Naiv som jag är så hoppas jag att man inte hoppar över trappsteg i utbildningen och gör det halvdant! :p
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

men det stämmer ju inte?
INGEN som kör travlopp vill ha sin häst i den formen under ett lopp!?
aldrig ngnsin sett det, att det skulle vara en strävan eller önskemål eller främja målet som vill uppnås i loppet.
Och dom som vet något om trav kanske vet att man inte kan träna en häst i tävlingsform, då den sliter så förbenat på hästarnas kroppar.
Vi kör dom om möjligt i taktfast balanserad form i ett tempo där de klarar att bära upp sig.
Unghästen på bilden har precis hittat nog styrka för att klara av att bära upp steget i samma grad som han skjuter på. Alltså blir traven ren och kraftfull.

Det finns folk som till o med tränar med checkrem.. Men det finns anledningar till det som att de kanske slår bakut eller är så orena att man med hjälptygeln drar upp huvudet för att kompensera ett uselt baksteg med ett lika uselt framsteg och då hålla traven i för höga farter. men då tar kroppen stryk, vilket många ser som "otur"!

Jag ser snabbjobben som något man måste göra för att man behöver efterlikna tävlingssituationen. Vi drar ofta upp dom i mjjölksyratolerans med galoppjobb för att behålla ryggverksamheten och sträcka ut dom rejält. Den äldre går sällan jobb på bana. Han rids hemma.
Den yngre körs mest bara för att han har såpass fin exteriör och rörelse att han bär upp sig i vagn utan ridträning och skolning för att hitta rätt arbetsform.
Men ska ridas mer nu för att skona kroppen för slitage då han ska börja starta och gå fort.

Jag ser då mycket paraleller mellan god träning inom alla discipliner. Det som stärker sunt är bra!
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

men det stämmer ju inte?
INGEN som kör travlopp vill ha sin häst i den formen under ett lopp!?
aldrig ngnsin sett det, att det skulle vara en strävan eller önskemål eller främja målet som vill uppnås i loppet.

I ett travlopp nej.
Våra travare rör sig så i lugna tempo. I högre tempon kommer näsan fram mer. Varför är det konstigt?
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

Ja de tränare som bara har ett enda standardrecept, som alla ekipage förväntas fungera på, de är jag inte så förtjusta i oavsett vad de kallar sin inriktning :)

Precis! :idea:
Har stött på såna inom de flesta inriktningar jag provat på...
 
Sv: Skolgalopp - nytt försök

I ett travlopp nej.
Våra travare rör sig så i lugna tempo. I högre tempon kommer näsan fram mer. Varför är det konstigt?

det är inte ett dugg konstigt. förrutom att Lusidor skrev "såhär vill vi gärna ha dom i vagn". Jag kommenterade då att de inte körs så i vagn vare sig när de löper loppet eller körs snabbträning inför loppen. Det fanns ingen särskiljning och därav min kommentar.

Lusidor: undvik gärna spydiga kommentarer ang huruvida jag vet ngt om trav eller inte. Dvs din kommentar "och dom som vet ngt om trav".
 
Senast ändrad:
Sv: Skolgalopp - nytt försök

men det är ju där tråden har blivit som mest diskuterad. användare har ju redogjort för hur de anser att det är lämpligt att rida samlande skolgalopp på tex en travare under omskolning, som ännu intehar styrkan att bära sig normalt. Har du läst hela tråden?


Det här kräver ett citat

:bow::bow::bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag har efter dressyrträningen häromdagen funderat över rakriktning. Jag har alltid haft lite problem med att få min häst lösgjord i...
Svar
14
· Visningar
2 155
Senast: Brille
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 198
Senast: Liten
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 032
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp