Bukefalos 28 år!

Skolprojekt - nh/trickträning med ponnyn.

minponny

Trådstartare
Tänkte ta tag i det här med hanteringen av min osäkra men lyhörda gamla (25) ponny. Jag har fem veckor på mig att lära honom ett valfritt trick och ska föra dagbok på hur det går varje dag. Jag har satt upp flera mål, vissa barnsligt enkla, för att jag ska vara nöjd oavsett om det knappt är en förändring alls eller om han kan ligga ner. Jag kan en del om nh och min egen ponny är väldigt lugn och trevlig. Det här är dock mammas ponny och hon jobbar inte så mycket enligt nh-filosofin. Hon kommer fortsätta rida på honom ibland såklart, men jag kommer börja lägga ner mycket av min tid på honom och hanteringen av honom. Det här är kanske är ett dåligt projekt, klaga gärna, men det är redan bestämt och jag kommer inte ångra mig. Tänker göra det bästa av situationen helt enkelt, det får gå hur det vill. Både han och jag kommer dock lära oss en hel del, det är jag säker på.
Det är helt enkelt så att jag ska bygga upp ett förtroende och sedan lära honom ett trick. Tänkte satsa på att lära honom buga, men kan även vara nöjd med att lyfta hoven på kommandot. Det spelar ingen roll alls hur mycket han och jag utvecklas, det är både jag och min lärare överens om.
Vad tror ni om detta projekt?
Kan ni ge några bra tips på internetsidor, böcker och andra källor man kan få bra information och vägledning av?

Tack på förhand. :)
 
Sv: Skolprojekt - nh/trickträning med ponnyn.

Jag tycker att det låter som ett superkul projekt! :D
Fast jag tror ni kommer hinna lära er fler än ett trick på den tiden ;)

Jag skulle vilja tipsa om klickerträning, det är väldigt roligt och tydligt sätt för hästen att lära sig saker. Det finns en bok som heter "Skjut inte hunden" som är jättebra och handlar om klickerträning, där kan du läsa en massa om teorin bakom och vad man ska tänka på när man klickertränar.
Det finns också massor av film på youtube angående klickerträning, där kan du hitta både inspiration och träningstips.

Så, mitt tips är att söka på klickerträning, det finns massor att läsa och lära, spelar ingen roll om det handlar om hundar ofta i texterna, det funkar samma med häst.

Lycka till och ha det så kul!
Du kan väl lägga upp (delar av) dagboken här sedan? Skulle vara kul att läsa :idea:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 561
Senast: Snurrfian
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 010
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 165
Senast: tara
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp