Skoluniform, ja eller nej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

NEJ! jag skulle aldrig i hela mitt liv ta på mig något sådan, tycker det är nog hemskt att tävla i rida ridbyxor och kavaj :smirk: Nej och fy... det finns bättre saker att lägga ner energi på. Fler aktiviteter till alla undommar tex!
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Det där med fingerspetsarna har jag aldrig hört, men nog vore det ett bra alternativ?

Jag tycker inte heller att bara magar och axlar eller synliga underkläder hör hemma i skolan.

Det behöver inte alls vara en uniform, så en genomtänkt dress code är lika bra.

Du menar att det är föräldrarnas sak att fostra sina barn, men när de inte gör det då? Eller när barnet/ungdomen byter om i skolan?

I vintras hade jag en elev som satt och huttrade och frös i sitt tunna sommarlinne med bara tunna "snör-axelband". Hon påstod givetvis att hon inte var kall alls, men jag tyckte verkligen synd om henne.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag skulle ALDRIG sätta på mig en skoluniform.
Skulle jag få en skulle jag elda upp den. Vad ska uniform vara bra för?
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Ja till skoluniform förutsatt att den blir flexibel och man kan välja mellan byxor, kjol eller shorts beroende på väder och smak.

Tänk att slippa fundera på vad man ska sätta på sig på morgonen. Att slippa tävla med dyra märkeskläder i skolan.

Nu när alla pratar om de fattiga familjerna i Sverige borde skoluniform vara ett sätt att minska pressen på dem - billigare klädkonto och lika för alla.

Och som sagt var... på fritiden klär man sig som man vill.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag ville ha det när jag gick i skolan, jag tyckte det verkade kul. :) Fick det inte..

Men det jag undrar över när jag läst den här tråden är att i många svar verkar skoluniform anses lika som något militäriskt, någon 40-tals-dräkt eller i allmänhet varma, otympliga och något som hämtat ur en gammal engelsk internatskola.
För mig kan en skoluniform vara nåt så enkelt som en t-shirt och en collegetröja med skolans emblem på, samt något att ha på benen.

När jag gick i gymnasiet hade vi just tshirts och collegetröjor i skolans färger och med märke och namn på som man kunde köpa, och de sålde bra och till ett vanligt klädespris. De höll bra också, har fortfarande bägge kvar och nu är det 4 år sen jag gick ut. Jag gillade att ha dem, det var kul helt enkelt. Så jag kanske är färgad från detta?

En skoluniform kan vara många saker...
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

*lånar*
Det är interessant, föräldrarna röstar för och barnen emot. Barnen, som faktiskt ska ha de på sig. Allt snack om att "vuxna har kavaj etc. på sig på jobbet" fungerar inte. Det beror ju helt på vilket jobb man har! Andelen kostymnissar är nog betydligt lägre än de som går i vanliga kläder eller kläder tillverkade för ett speciellt ändamål, som ridbyxor eller snickarbyxor.

Mobbingen kommer inte att upphöra, som jag har skrivit i Ä.U, varför ska vi som sköter oss behöva vika oss för de som mobbar? Sätt på dem uniform istället. Själv skulle jag aldrig aldrig ALDRIG sätta på mig en uniform. Visst, normen i skolan är ofta fina, märkeskläder men många bryter sig loss från den här trenden och klär sig på ett annat sätt. Ska vi straffas för att vi vill uttrycka vår personlighet?

Fine, många har små linnen, korta kjolar etc... Själv kan jag inte argumentera för eller emot i den frågan eftersom jag själv klär mig så- dock inte som alla andra, utan tex. i svart lackklänning, kort läderkjol, nätstrumpbyxor. Jag har fått många negativa kommentarer men har aldrig accepterat detta och genom det har min självkänsla växt!

Fingerspetsar och inga bara axlar som i USA. Men vill vi verkligen ha ett USA i Sverige? :crazy:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

"Fingerspetsar och inga bara axlar som i USA. Men vill vi verkligen ha ett USA i Sverige? "

Nej men vi vill inte ha exponerade tonårsdöttrar som förvrider synen på kvinnor till att vara objekt.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej, men jag tror inte att skolunifrom kommer att hjälpa. Alla ideal som man blir påprackade bidrar 100000 ggr mer än vad kompisarna klär sig i. Hellre ett minimummått på skyltdockor och modeller.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej, nej nej!!!
Ingen skoluniform.

En dress code är ett mycket bättre förslag ang sexuellt utmanade kläder och i flera skolor så vet jag att de redan nu sätter åldersgräns för smink ex.

MEN återigen är inte problemet där det hör hemma, skoluniform kommer inte hindra klädföretag och tidningar att marknadsföra och sälja produkter som finns i handeln i dag.

Förmodligen kommer det bli tvärtomeffekt i stället.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

mimus skrev:
En dress code är ett mycket bättre förslag ang sexuellt utmanade kläder och i flera skolor så vet jag att de redan nu sätter åldersgräns för smink ex.

MEN återigen är inte problemet där det hör hemma, skoluniform kommer inte hindra klädföretag och tidningar att marknadsföra och sälja produkter som finns i handeln i dag.

Förmodligen kommer det bli tvärtomeffekt i stället.

Jag haller med om att en dress code ar battre, i alla fall lattare att genomfora om man tanker pa hur Sverige ser ut idag.

Nar det galler att det skulle bli nagonslags tvartomeffekt, sa kan vi ju titta pa andra lander dar de har skoluniform och se hur det ser ut dar.
Har pa Irland har ungarna uniform, och jag ser aldrig talat ingen skillnad pa ungarna har an i Sverige, forrutom att tjejerna pa Irland har battre sjalvfortroende och inte samma krav pa att vara snygga.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Carat skrev:
håller med G_Z .. alla trivs inte i kjol o. framför allt ej den färgen.

Vilken färg?? Och varför har alla hängt upp sig på kjol? Skoluniform kan ju vara allt möjligt, som så många redan påpekat.

Vad tror ni egentligen att vi har nu, om inte en sorts påtvingad skoluniform. Skillnaden är att nu är det barnen som väljer "uniformen" och som "talar om" för de andra vad man ska ha på sig, annars blir det vuxna. Jag tror inte att barn uttrycker vem de är genom kläder och stil, snarare visar de bara att de också har råd och förmåga att följa ett väldigt snävt och trångsynt mode.

När vi ändå har USA på tapeten i denna tråd så vill jag bara berätta lite om mina upplevelser. Jag har bott i USA under en lång tid (ca 13 år). Såpass länge att jag lärde mig hur livet fungerar i detta land, inte bara hur det fungerar enligt svensk TV och filmer på bio. Det kan irritera mig något :devil: när folk drar sina slutsatser enbart från TV eller en två-veckors charterresa till Florida. Något som är mycket positivt med USA är att det alltid existerar mångfald i vad som är mode. Visst är vissa färger eller stilar mer eller mindre populära vid vissa tidpunkter, men det finns så mycket mer att välja på. Man kan bibehålla, och utveckla, sin personliga klädsmak och lita på att man kan hitta "sina" kläder år efter år. I Sverige svänger ju modet så man blir tokig. Är det populärt med utåtsvängda byxor, till exempel, så får man leta med ljus och lykta efter byxor som är raka om man trivs i det. Nästa säsong är det INGEN som kan tänka sig utåtsvängda byxor, och skulle man vilja hitta såna så går det inte. Flummigt? Kanske, men jag tror ni förstår vad jag menar. I USA är det faktiskt möjligt att ha en alldeles egen stil, medans man i Sverige får sy sina egna kläder alt. åka utomlands för att klara av det.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej usch vad hemskt, och vad tråkigt sen, att alla såg likadana ut hela tiden...
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

ramonarunds skrev:
Har pa Irland har ungarna uniform, och jag ser aldrig talat ingen skillnad pa ungarna har an i Sverige, forrutom att tjejerna pa Irland har battre sjalvfortroende och inte samma krav pa att vara snygga.

Det låter ju väldigt bra det du säger
, men hur exploateras unga kvinnor på Irland, jag tänker på mode som är "utmanade" modemagazin och skvallerblaskor?
Tror du att de inte har samma krav på att vara snygga pga uniform eller pga arv,miljö, och media?
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Pontevecchio skrev:
Nej fy!



Hetsen kommer man inte heller ifrån eftersom det kommer bli tydligt vem som har den "fina" uniformen från den privata skolan och vem som har en gammal ärvd kommunalskole uniform.


Håller verkligen med här. Debatten verkar ju generellt gå som sådant att förespråkarna talar om att detta minskar mobbningen och att ungarna inte behöver känna sig pressade av märkeshetsen. Ren sh*t. Som någon tidigare sa, ungar e påhittiga. Vill de mobba ngn, hittar de på en anledning för att mobba den. Precis som pontevecchio sa kommer det också tydligt att synas vem som har en för liten uniform o vem som jämt kommer i nyköpt m.m´, spec om flera "varianter" av uniformen finns. Enda fördelen jag kan komma på är att det ibland skulle kännas skönt att bara kunna hoppa in i uniformen på morgonen, utan att behöva tänka på om det matchar, när man använde det sist m.m.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

mimus skrev:
Det låter ju väldigt bra det du säger
, men hur exploateras unga kvinnor på Irland, jag tänker på mode som är "utmanade" modemagazin och skvallerblaskor?
Tror du att de inte har samma krav på att vara snygga pga uniform eller pga arv,miljö, och media?
Visst vill de vara snygga, det vill val alla tjejer, men man skiljer pa vardag och fest pa ett battre satt an vad vi gor i Sverige.
Jag tar min sambos lillasyster som exempel, for hon ar ett jattebra exempel: :idea:
Hon fyller 14 ar i oktober, ar aktiv i skolan och har mycket kompisar och aven pojkvanner. Hon gar ut pa ungdoms diskon och ar socialt aktiv.
Han har en modern kladstil, men hon skiljer pa vardag och fest. Till skolan har hon sin marinbla uniform, maskara och lite lappglans eller liknande. Hon har naturligt lockigt har, som hon hatar, men hon later det vara lockligt till vardags.
Till fest, eller vid speciella tillfallen, sa har hon sina "egna" klader pa sej givetvis, da ar det ofta korta kjolar och urringade trojor, mer smink och dessutom maste man hjalpa henne att "straighta" haret pa henne, sa att det blir rakt.
Ska hon pa bio klar hon sej i snygga jeans och en snygg top/troja, har lite smink pa sej och haret ar inte sa viktigt. Detta ar aven nar hon ska pa date. Nar de ska ut och shoppa pa stan kan de ibland ga i uniformen om de gar direkt fran skolan, annars byter de om till vardagskladsel.

Skillnaden jag ser pa henne och hennes kompisar, om man jamfor md de svenska tjejerna, ar att de irlandska tjejerna fixar sej en gang, medans de svenska tjejerna fixar sej hela kvallen..de gar och drar fingrarna genom haret, fixar lappstiftet med 15 min mellanrum osv.
Dessutom kan de irlandska tjejerna slappna av mer till vardags och inte bry sej lika mycket om sitt utseende. Man ser verkligen skillnad mellan fest och vardag, medans i Sverige ser tjejerna likadana ut till fest som de gor till vardags i den aldern. De ar stylade hela tiden i Sverige, med full-on make-up till vardags!!

Det ar mycket miljo och arv, da man generellt inte har sa hoga krav pa utseendeet pa Irland. :angel: Man tar folk som de kommer, utan krusiduller och smasaker. Man accepterar manniskor som de ar pa ett annat satt. Jag brukar saga att jag kan ga pa stan pa Irland med fett har utan att nagon ens marker, medan tonarstjejerna bakom mej i kon pa ICA definitivt hade viskat till varandra och undrat om jag inte visste vad en dusch var!!
Sedan tycker jag inte att man ar lika markesfixerade har, utan det ar helt acceptabelt att ga omkring i klader som inte kostar sa mycket. Man ser mer till personligheten istallet for hur en person ser ut. Dock ska det sagas att markesklader ar precis lika vanligt har som det ar i Sverige.

Men lillasystern bryr sej minsann om hur hon ser ut, annat ska man inte tro. Men jag tycker inte att det ar lika hysteriskt har som det ar i Sverige.
Men sa ar ju Irland lite efter nar det galler saker och ting ocksa. Det ar lite svenskt 50-tal over Irland. ;) :love:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Stefffie skrev:
Håller verkligen med här. Debatten verkar ju generellt gå som sådant att förespråkarna talar om att detta minskar mobbningen och att ungarna inte behöver känna sig pressade av märkeshetsen. Ren sh*t. Som någon tidigare sa, ungar e påhittiga. Vill de mobba ngn, hittar de på en anledning för att mobba den. Precis som pontevecchio sa kommer det också tydligt att synas vem som har en för liten uniform o vem som jämt kommer i nyköpt m.m´, spec om flera "varianter" av uniformen finns. Enda fördelen jag kan komma på är att det ibland skulle kännas skönt att bara kunna hoppa in i uniformen på morgonen, utan att behöva tänka på om det matchar, när man använde det sist m.m.

Vad spelar det för roll om några kommer i nyköpt uniform?

Idag kommer en del med dyra märkeskläder och andra med ärvda kläder och den skillanden är ännu större än mellan en ny och en bagagnad uniform.
Uniformen kommer dessuom alltid vara uppnåelig medan Canada Goose-västar och allt ungar nu ska ha idag, är ouppnåeligt för många.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Att införa skoluniform tycker jag känns som att skjuta mygg med kanon...
Hur skulle det vara om man införde lite klädregler istället? Att man tex förbjöd ungarna att komma till skolan med jeansen nedhasade på halva rumpan så att kalsongerna eller stringtrosorna syns, eller med tunna, urringade linnen där halva behån syns för att inte tala om bar mage! Kan ingen förälder ,rektor eller lärare meddela eleverna att sådan klädsel inte är acceptabel?

Fast det skulle förstås innebära att lärarna skulle tvingas föregå med gott exempel, och att de inte vill det har man ju förstått många gånger under barnens skoltid. Hur ska man övertyga en 13-åring om att stringtrosor inte är ett lämpligt plagg när gymnastikfröken går med synliga sådana? Varför måste musikmagistern klä sig i shorts på jobbet? Måste alla manliga lärare ha slitna jeans, sandaler och murarskjorta? Jag tycker att lärarna ska ge signaler genom sitt uppförande och sin klädsel att skolan är en arbetsplats och ingenting annat. Under min skoltid, på 60- och 70-talet var lärarna propert klädda, många hade kavaj och slips, de kvinnliga hade kjol och pumps, och de såg inte ut att vantrivas särskilt med det. Jag kan inte minnas att någon gick med jeans, utom möjligen yrkeslärarna, och bara gymnastiklärarna bar träningsoverall ( och jag kan sätta en peng på att ingen av dem hade stringtrosor under) . Om lärarna klär sig som ovårdade tonåringar kan de inte heller räkna med att bli respekterade som lärare och vuxna, vare sig av eleverna eller föräldrarna ( hur föräldrar klär sig kan vi ta en annan gång!), vilket borde stämma till eftertanke. Nu vet jag att det kommer att ylas från alla bukefalister som är lärare om att det är så opraktiskt med något annat än jeans, och att lärare minsann arbetar på ett annat sätt nuförtiden blablaba , men så ser det också ut som det gör i skolan och därför kommer det nu krav på skoluniform istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 248
Senast: Grazing
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 009
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 594
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp