Skoluniform, ja eller nej?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag tror inte att uniform-tvang gor sa att det blir mindre mobbning, da det finns andra satt att visa formogenhet och ekominiskt "tillhorighet" pa. Tex vad man har for ryggsack, skor, smycken, osv.
Daremot ar det himlans praktiskt med uniform, ungarna vet alltid vad de ska ha pa sej och det blir dessutom billigare, da de inte behover lika mycket skol/fritids-klader.

Har pa Irland har skolbarnen uniform, och det ar ingen som klagar. Daremot vet jag att flera som tex har haft marinbla skoluniform aldrig skulle kopa marinbla klader som vuxen, eftersom det kanns som deras skoluniform. Men da handlar det sakerligen om personer som inte hade en sa lyckad skoltid.

Jag sager jag till uniform, eftersom det blir sa enkelt. Daremot sager jag nej till inforandet av uniform som en mobbnings-atgard, da det inte ar dar problemet ligger.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej.

En tjej kanske trivs i kjol, medan en annan inte gör det. Vem ska man gå efter?
En person kanske inte trivs i just den färgen, en annan trivs bara i den färgen. vem ska man gå efter?

Tycker det är viktigt att man ska kunna trivas i sina kläder. Köper man eget har man ju iaf möjlighet att trivas i kläderna, istället för att få de påtvingade som med skoluniform...
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej, alla är byggda olika å samma kläder passar inte alla(då menar jag modeller, storlekar finns ju), det kommer bara sluta med att folk vantrivs än mer i skolan :eek:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Dessutom är detta med skouniform verkligen könsdiskriminerande , flickor har oftast kjol å pojkar byxor.Vad händer om en pojke vill ha kjol?Kommer han få ha det då?Eller flickor som vill ha byxor för den delen :angel:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Ja men så behöver man ju inte lägga upp det. Det går ju bra att ha både byxor och kjol som man sen får välja vilket man vill ha efter väder och smak.

Jag är för skoluniform. Tycker att det finns alldeles för många tjejer (speciellt) som klär sig vansinningt olämpligt i skolan. Tycker t. ex. INTE att det ska vara bar mage och låga byxor med string som skymtar fram. Vi har haft en 17-årig feriearbetare på förskolan där jag jobbar som klätt sig ungefär så. Tydligen är det svårt att förstå att det inte är riktigt proffsig klädsel. Man kommer inte till jobbet så, tycker jag. På sin fritid klär man sig naturligtvis hur man vill, men på jobbet och i skolan tycker jag att man ska klä sig enligt vissa normer.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag tror som någon annan skrev; det förändrar nog bara formen av mobbning med skoluniform.

Men jag är ändå "på" när det gäller skoluniform, det vore praktiskt. Uniformen behöver inte vara tråkig, det kan ju vara några par jeans, och ett gäng t-shirts och sweatshirts att kombinera med. Kläderna kan vara lekvänliga och icke könsdiskriminerande så även flickor kan vara med och leka i sandlådan ;)
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag är för uniform och har alltid varit det. Tycker att kläder är alldeles för mycket i fokus i skolan. Däremot ska det naturligtvis inte vara tråkiga, könsstereotypa eller obekväma kläder. Jag tänker mig att det ska finnas en uppsättning olika plagg som man kan välja mellan utifrån väder och humör och att utgångspunkten ska vara typ jeans och collegetröja. Inga korta kjolar/kortbyxor med knästrumpor alltså.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag säger ja. Inte för att jag tror att det kommer att minska mobbning i första hand. Mer för att jag tror att det skulle göra barn och ungdomar mindre åtkomliga för utseende- och porrfixeringen.
Och så att både tjejer och killar skulle kunna ha kläder som tillåter aktiviteter. Kläder som fungerar. Inte kläder som skall bäras bara för att visa upp sig.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej, jag vill inte ha skoluniform.

Det skulle nog bli mer mobbing med "Men hon ser MYCKET bättre ut i sin skoluniform än vad du gör" :smirk:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

*lånar knapp*

Jag är FÖR uniform! :bow: Inte för att ta bort mobbingen, men för att stävja de sexualiserade kläderna.

Jag tycker också som Bettysmatte att skolan behöver respekteras. Man går inte klädd i natlinne och badskor på ett jobb, så varför får vilken utstyrsel som helst vara ok i skolan?

Men jag tror inte att uniformen löser ett problem, relationer och respekt för andra människor får man alltid arbeta med i skolan. Uniformen är nog egentligen allra mest en stor lättnad för de föräldrar som inte kan/orkar/vågar vara tydliga med att sätta regler för sina barn. Eller har de ekonomiska möjligheterna att se till att barnen har hela och funktionsdugliga kläder.

Jag har länge önskat uniform för skolelever, men kanske är det för att jag själv upplevde pressen som stor att ha de "rätta" kläderna. Mina föräldrar vägrade att köpa det som "alla andra" hade.

En engelsk vän till mig hävdar dock att hon hatade sin uniform. Hon bar kjol och är ingen kjolperson. Så jag skulle vilja att det fanns ett alternativ. Kjol, längre shorts eller långbyxor.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Du har nog rätt i mycket av det du skriver men jag har ändå svårt att acceptera skoluniform. Det känns lite som att man försöker stöpa alla i samma form.

Rent logiskt så förstår jag varför uniform skulle kunna vara bra men rent instinktivt känns det fel. Uniform på barn ger mig lite rysningar typ Hitlerjugent.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

TomasN skrev:
Du har nog rätt i mycket av det du skriver men jag har ändå svårt att acceptera skoluniform. Det känns lite som att man försöker stöpa alla i samma form.

Rent logiskt så förstår jag varför uniform skulle kunna vara bra men rent instinktivt känns det fel. Uniform på barn ger mig lite rysningar typ Hitlerjugent.

Känner du så inför lagkläder inom sporten också?
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

prinsessfeminist skrev:
Känner du så inför lagkläder inom sporten också?
Nej inte i någon större omfattning. Jag tyckte inte heller att uniform var konstigt i lumpen snarare tvärtom mycket praktiskt.

Så till stor del är nog min ovilja mot skoluniformer mer känslomässig och inte speciellt logisk. Lite tråkigt skulle de väl vara men det kanske inte är så viktigt egentligen.
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Tråkighetsfaktorn är tyvärr hög, men barn/ungdomar är kreativa. De kan säkert spöka ut sig på andra sätt för att märkas.

Jag drog parallellen med sport, för det verkar vara en stor del av poängen med laget. Respekten för uppgiften och lagkänslan byggs väl delvis upp pga man har samma kläder. Eller har jag fel?

Det borde vara en tillgång för eleverna att känna stolthet och respekt för sin skola/plats i samhället.

/Priffe - spånar
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Jag har levt både med uniform och utan och jag älskade att ha uniform! Superskönt, jag behövde aldrig fundera över vad jag skulle ha på mig utan man bara hoppade i den.

Sen som någon skrev att tjejer oftast har kjol och pojkar byxor så tror jag inte att just det skulle slå igenom i Sverige, här skulle vi säkert ha någon unisex-variant. Har också svårt att se att svenska pojkar skulle ha kortbyxor.. :angel:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Dessutom sa ar ju inte det svenska vadret (vintern) lampad for att ha kjol pa sej om man maste vara ut pa rasterna!!
I den skolan som sambon lilla-syster (sladdis pa 14 ar) gar pa far tjejerna valja om de vill ha kjol eller byxor. Pojkarna har inget val och maste ha byxor pa sej. :)
Det ar marinbla byxor och en marin bla overdragstroja, med skolans marke pa brostet. Sedan har de en vit pike-troja under. Nagon slips och sadana extremiteter handlar det inte om, det ar omodernt i skoluniformens varld numera.

Om man inte ar for uniform, ar man da for klad-regler i skolan, som man har i tex USA. Att kjolen inte far vara kortare an tippen pa fingerspetsarna nar man har handerna vid sidorna. Att naveln aldrig far visas, att man aldrig ska kunna se brost-"kylvan", att axlarna maste vara tackta osv, osv.

Jag blir radd nar manniskor sager att det ar bast att skaffa uniform i skolan sa att man kommer bort fran sexualiseringen. Vad hande med att uppfostra sina barn? Vad hande med att uppmuntra barnen att vara egna individer som vagar ha egen smak? Vad hande med sexual och moral kunskapen??
Det ar verkligen inte kladerna det ar fel pa om man vill tona ner sexualiseringen, det ar hela samhallet dar foraldrarna givetvis har ett stort ansvar som vuxna manniskor!!
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej nej nej !

Jag skulle vantrivas så himla mycket mer i skolan om jag blev påtvingad några speciella kläder .
Dessutom är det skillnad på skola och arbete ! Någon skrev att "På sin fritid klär man sig naturligtvis hur man vill, men på jobbet och i skolan tycker jag att man ska klä sig enligt vissa normer."

När man går i skolan så är det den tiden då man ofta hittar sig själv , vilket man gör genom kläder , musik osv . Jag tror att det skulle bli svårare att hitta sig själv som person om man inte får välja vilka kläder man vill ha . När man väl har gått ut skolan och skaffat jobb så vet man -oftast- vem man är som person .

Kläder är ett av mina största intressen och att inte få visa upp mig att 'såhär är jag!' skulle göra mig otroligt .. nedstämd ? Vet inte vad jag ska kalla det . Mobbing kan man inte motverka genom att införa skoluniform - det är bara ett sätt att fly på . :smirk:

Det är bättre att jobba mot ett med jämställt samhälle , inte ta den 'korta genvägen' via skoluniform . Genvägar blir ofta senvägar . :smirk:

/M som älskar kläder och skulle bokstavligen dö om jag tvingades på skoluniform . :crazy:
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej.

Dels för att skillnaden i kläder inte alls skulle bli bättre.
En skoluniform är dyr och har du många barn kommer den då att gå i arv, speciellt om du inte har mycket pengar.
Eller så kommer just det barnet att få ha på sig sin uniform alldeles "för länge" så att den är för liten innan den byts ut.
Idag går de skillnaderna att dölja bättre i o m att det finns så många billighetskedjor så att du i alla fall ser ut att ha nya kläder på dig, eller passade kläder åtminstonde.

Att barnen sedan klär sig "opassande" speciellt många unga tjejer, det håller jag med om, men jag tror inte att en skoluniform skulle göra saken bättre.

Se bara en som enkel sak som storleken på en människa, men "vanliga" kläder kan du lätt trolla bort en lite mullig kropp, eller en mager för den delen för de som har problem med det.
I skoluniform kommer alla att ha "samma förutsättningar" i klädesväg och vissa kommer alltså inte ha en chans att "se bättre ut", utan till en stor nackdel för dem, olikheterna kommer alltså att synas MER än nu.
Så för mobbningens skull tror jag inte alls på det.

Sen är det säkert lättvindigt med tanke på att man alltid vet vad man ska ha på sig, och jag tror heller inte att det skulle gå hem i sverige med enbart kjol till tjejerna och att de även måste ta fram ett par shorts osv...
Men nej, jag vill att vi ska få vara dem vi är, och även få uttrycka det i kläderna.
Att småtjejjer klär sig som små horor, det måste ju även föräldrarna påverka på, OCH klädkedjorna som säljer kläderna till dem (nu pratar jag inte bara om 17 åringarna utan även små barn som 10 åringar osv).

Att man sen har likadana kläder i tex ett fotbollslag är ju för det praktiska när folk tittar på, men det är väl ingen på stan som MÅSTE veta i vilken skola vilken unge går på??
 
Sv: Skoluniform, ja eller nej?

Nej fy!

Jag som är så varm av mig skulle säkert svimma i en varm uniform medans nån annan skulle frysa.

Hetsen kommer man inte heller ifrån eftersom det kommer bli tydligt vem som har den "fina" uniformen från den privata skolan och vem som har en gammal ärvd kommunalskole uniform.

Nä, införa lite fler vuxna i skolan löser fler problem än nån uniform gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 248
Senast: Grazing
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 009
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 993
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 594
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp