Bukefalos 28 år!

Skrämseltips ?

L

Lantlolla

Det är lika lustigt som de låter!
Det är såhär, som jag skrivit i vissa trådar innan så är ena hästen i mitt stall rädd för nästan allt, detta gör att ägaren/ryttaren till denna häst har blivit rädd för att rida henne på vägar och liknande.
Jag har fått i uppdrag att "leka" lite med henne för att få henne till att inse att det inte alls är så farligt.

Hästen och jag har varit ute en gång, och vi gick på vägen utan allvarliga problem, vi kunde gå över bommar i ridhagen utan att hoppa, vi kom alltså jättelångt!

Men det är så är att vi behöver nya utmaningar, steg för steg. Några som har tips på saker som skräms ?
Så att vi har något att jobba med, jag vill att hon skall kunna lita på mig, på andra människor, men då måste hon även kunna lita på sig själv.
Och de kan hon bara hon får tid o tänka lite.

Så lite tips ? Helst grejer man kan få tag i nära hemmet så man slipper köpa en massa dyra saker :P

Jag funderar lite på en presenningen, att gå över eller så. Men jag vet inte om de är lite för stort att börja med, eller klart går ju vika ihop den.. hmm

Tips någon ? *söker med ljus och lykta*
 
Sv: Skrämseltips ?

Plast band, tunnor, hinkar, plastpåsar.
Använd fantasin o Lycka till
 
Sv: Skrämseltips ?

Oj, finns mycket... jag brukar använda mig av saker vi hittar när vi går på promenad. Ex. tomma garage (inte andras, dock!), presenningar, traktorer (som står still), hinkar, tunnor, bäckar, träd, bilar, människor, cyklar... allt som inte finns i en hästhage med andra ord.

Om du inte har så rika omgivningar tycker jag att en presenning är mycket bra. Du behöver ju inte lägga den på hästen första gången, kanske räcker det att bara gå fram och nosa? Vänj den vid att DU är på olika ställen- bakom den, håller på under magen, osv. Vänj den vid att du gör ljud, t.ex. Pulkor är också toppenbra på att göra konstiga ljud, eller varför inte en barnvagn?

Med min häst brukar jag ALLTID gå fram till saker han reagerar på. Stirrar man på ett träd måste man också gå fram och titta/nosa på det, samma med traktorer och annat. Till slut är det inte mycket kvar att titta på (förutom pumor och tigrar, men det finns ju alltid:angel: )
 
Sv: Skrämseltips ?

Haha, jorå vi har tillgång till de mesta de är ju mina grannar o min far o farbror har bondgård tillsammans så finns till o med farliga kor att titta på :P
Hon är inte direkt rädd för traktorer inte när man står jämte iaf, o inte när man sitter på heller då de har en traktor själva som hon msåte vänja sig vid helt enkelt.

Sen igår när jag o hästen stod i ridhagen o tränade lite så kommer de en timmerbil ner från skogvägen o hon är egentligen skiträdd för dessa iaf när man sitter på, vi stressade i två sek ungefär innan jag vände henne så vi såg den hela tiden. då vart den knappt farlig alls!

Min häst är inte rädd för de där så jag tror de va därför ajg va så lugn, för att jag inte tänkte på att hon inte har några nerver.

Det som är jobbigt när hon börjar titta när man är på vägen är att de tär svårt att gå fram till de ifall vi skulle hamna mitt i vägen o d ekommer bil.
Det jag vet är att hon kan ställa sig på bakbenen om hon blir för rädd och se sticka, o jag vet inte riktigt vart hennes gräns går. Jag själv har inte varit med om d men ägaren har.

Mer tips ?
 
Sv: Skrämseltips ?

Det är såhär, som jag skrivit i vissa trådar innan så är ena hästen i mitt stall rädd för nästan allt, detta gör att ägaren/ryttaren till denna häst har blivit rädd för att rida henne på vägar och liknande.

Rädsla från skötaren eller ryttaren smittar av sig på hästen, har en kompis som köpte ett urläckert fullblod som såldes pga att den var rädd och farlig att rida, men den var ju helt gudomlig hos sin nya ägare, men det behöver ju inte va så i detta fallet, men visst påverkas hästen av sin miljö som den visstas i ;)
 
Sv: Skrämseltips ?

Försök lägga in träningen i den vardagliga skötseln och ridningen. Och blir hon rädd så låt henne stå stilla och glo tills hon slappnar av. När hon sen gör det så leder du fram henne tills hon spänner sig igen, låter henne stå tills hon slappnar av osv. tills hon e ända framme. På så sätt stressar du henne inte till att gå fram mot de farliga utan hon får gott om tid till att titta först. Då minskar risken för att hon ska slänga sig iväg.
Hade samma problem med min häst förut, han var helstirrig och kunde resa sig så han gick runt pga. en öppen brevlåda som var stängd dagen innan o sånt. Men nu e han kolugn och reagerar inte för nånting alls längre. Har nog inte skyggat med mej på ett år nu lr så. Bara gått nåt steg åt sidan kke. En annan bra sak med träningen jag nämnde ovan e att min häst nu vet att OM han ser nåt farligt så MÅSTE man gå fram och titta på det. Och eftersom han tycker det är tråkigt att bara stå stilla och är nyfiken så går han helt självmant fram till det som skrämt honom, luktar på det och konstaterar att de inte e farligt. Sen fortsätter vi hur lugnt som helst.
Lycka till!
 
Sv: Skrämseltips ?

Rädsla från skötaren eller ryttaren smittar av sig på hästen, har en kompis som köpte ett urläckert fullblod som såldes pga att den var rädd och farlig att rida, men den var ju helt gudomlig hos sin nya ägare, men det behöver ju inte va så i detta fallet, men visst påverkas hästen av sin miljö som den visstas i ;)


Ja, e matte/husse rädd elelr nervös så MÅSTE de ju va riktigt farligt?:smirk:
 
Sv: Skrämseltips ?

Vad härligt att han blivit så lugn!

Ägaren har blivit rädd för henne då hon började med stegring osv i början när hon red henne sen har de liksom fortsatt så nu krävs de inte så mycket längre.

Men jag har ju inte haft en sån "täntig" häst innan så jag tänker inte på det riktigt på samma sätt.

Men jag kan erkänna att hon skrämde mig en gång igår, vi gick ju lite över pinnar osv så flyttad ejag en o jag såg inte att hon stod o nosade på den så då flög huvudet upp o då blev jag lite lagom rädd, haha men denna pinnen va inte ett dugg farlig sen ändå!

Så jag funderar på att träna lite i hagen på saker som låter först innan vi ger oss ut på vägen igen och tränar på lite såna saker, jag vill helst att hon ska känna att hon kan lita på mig innan vi går ut på vägen igen bland bilar och grejer, då jag kände att de va kansk lite väl stor sak för henne. Fast någon liten bit på vägen ibland tror jag gör nytta då hon lätt kan tröttna ändå.

Fler tips ? :)
 
Sv: Skrämseltips ?

lägg ut massa farliga saker (som är ofarliga att göra illa sig på, tex en pressenning) och lägg hästpellets ovanpå, då kommer hästen tillslut att förknippa nya "konstiga" saker med något gott å vill då utforska nya saker.

och så kan du släppa hästen i paddocken/liten hage och kanske ha en plastpåse att prassla med. även om hästen springer/fjantar sig så prasslar du med påsen, ju lugnare hästen blir prassla destomer(stå still, du ska ju inte driva på din häst) , vill hästen gå fram och nosa så prasslar du aningen mindre ju närmare h*n kommer, och nosar den så ger du den en godbit.
sedan tar du prasselpåsen och stryker den över hela kroppen. du ska kunna stryka HELA hästen inl huvudet med påsen utan att den är rädd/spänd innan du är klar!
 
Sv: Skrämseltips ?

blir din häst rädd när du rider, HOPPA AV och led hästen förbi och visa att det inte är farligt. om du tar på det läskiga föremålet först så vågar hästen efter ett tag göra likadant då den ser att den gör inte "ont" på dig.

använd inte spö/obehag för då kommer hästen att förknippa det "hemska" till något ÄNNU hämskare.

en vanlig missuppfattning är att hästen "fortsätter" att bli värre om man hoppar av men det stämmer inte alls.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
912
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 066
Senast: mamman
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp