Bukefalos 28 år!

Skriftlig varning!

Om man har sjukfrånvaro vid fem dagar och fem tillfällen så räknas det som upprepad korttidsfrånvaro och skall utredas.

Arbetsgivaren har skyldighet att ta reda på vad sjukfrånvaron beror på och att sätta in insatser för att avhjälpa frånvaron. Tex kan det bli aktuellt med att arbetstagaren får gå till företagshälsa.

Om det sedan är psykisk eller fysisk ohälsa spelar mindre roll.

Ja... det vet jag mycket väl. Jag jobbar med såna frågor.
Dock så kan fem dagar vara lite för någon som har en sjukdom. I många fall vet arbetsgivaren redan om det och utredning etc är redan på gång. Och i många fall kan en sådan utredning av arbetsgivaren ändå inte leda till så mkt. Ofta kommer man fram till att personen fått den hjälp den kan av vården. Ibland kan omplacering ske om frånvaro är ett riktigt stort hinder.
Men jag har aldrig hört ngn bli uppsagd pga personliga skäl pga fem frånvarodagar per år. Arbetsgivaren måste bevisa att du inte är kapabel att utföra jobbet för attkunna säga upp pga personliga skäl. Fem frånvarodagar är inte tillräckliga skäl, då måste det ligga mer bakom
 
Senast ändrad:
Man bör ju vara medveten om att för det lilla företaget så spelar det ingen roll om individen som är frånvarande så ofta fuskar eller är verkligt sjuk.
Kostnaden och problemen är de samma.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 813
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp