Bukefalos 28 år!

Skriftlig varning!

Vad skulle du varna angående?

Jag har full förståelse att upprepad och lång sjukfrånvaro är problematiskt. Men är sjukfrånvaron giltig, vad ska du varna om? Att AT har dålig hälsa?
På den tiden man inte hade jobb utan satt i skolbänken, så körde jag ofta gamla bilar.
Och en sak lärde man sig då, att ville polisen hitta ett fel så hittade man ett fel på ens bil.
Vill en ag "bli av " med en dyr anställd så brukar det lösa sig med tiden.

Jag försvarar det inte, accepterar det som en del av tillvaron.
 
Fast då är det ju ett samtal med den anställda som gäller? Och inte en varning för "olovlig frånvaro". Då ljuger man ju, inte speciellt trevligt det heller.
Säg nu att AG vill bli av med "en dyr anställd"
Och exempelvis en anmälning inte skötts enligt regelverket eller inte kan dokumenteras.
Så är ju en skriftlig varning grundat på fakta som den anställde inte kan motbevisa ett första steg.
Han har inga direkta möjligheter att snabbt byta ut personen i fråga.
Det kostar företaget stora pengar och han söker då en snabbare lösning ur situationen.
Omplacering, arbetsbrist, andra arbetstider, andra uppgifter är ju saker som även brukar dyka upp.
 
På den tiden man inte hade jobb utan satt i skolbänken, så körde jag ofta gamla bilar.
Och en sak lärde man sig då, att ville polisen hitta ett fel så hittade man ett fel på ens bil.
Vill en ag "bli av " med en dyr anställd så brukar det lösa sig med tiden.

Jag försvarar det inte, accepterar det som en del av tillvaron.

Visst kan man bli av med en anställd om man inte vill ha denne kvar. De flesta AG vet precis vilket schema som skulle passa en anställd allra sämst... Man kan vägra semester på ansökt tid osv.

Men du svarar inte på frågan - vad skulle du skriva en varning om? Det är som sagts i tråden inte så bara att spotta ur sig varningar. Så vad skulle du varnat om med en anställd som är sjuk ofta, men har giltig sjukfrånvaro?
 
Visst kan man bli av med en anställd om man inte vill ha denne kvar. De flesta AG vet precis vilket schema som skulle passa en anställd allra sämst... Man kan vägra semester på ansökt tid osv.

Men du svarar inte på frågan - vad skulle du skriva en varning om? Det är som sagts i tråden inte så bara att spotta ur sig varningar. Så vad skulle du varnat om med en anställd som är sjuk ofta, men har giltig sjukfrånvaro?
"På den tiden man inte hade jobb utan satt i skolbänken, så körde jag ofta gamla bilar.
Och en sak lärde man sig då, att ville polisen hitta ett fel så hittade man ett fel på ens bil"

Letar en person efter ett fel så är sannolikheten stor att den personen till slut finner vad han letar efter.
En inte korrekt sjukanmälan , är bara ett exempel.
 
"På den tiden man inte hade jobb utan satt i skolbänken, så körde jag ofta gamla bilar.
Och en sak lärde man sig då, att ville polisen hitta ett fel så hittade man ett fel på ens bil"

Letar en person efter ett fel så är sannolikheten stor att den personen till slut finner vad han letar efter.
En inte korrekt sjukanmälan , är bara ett exempel.

Så det du egentligen ville säga var att om du vore företagare med en handfull anställda och en var sjuk ofta så skulle du se till att bli av med personen på det sätt som krävdes.
 
En skriftlig varning är inte så "bara".

Tror många gånger man mår bättre av att ta det lugnt, se vad man kan göra och har man problem med ångest är det väldigt viktigt att lära sig släppa saker och se "litenheten" i dem. En varning på jobbet är inte livet.
 
Så det du egentligen ville säga var att om du vore företagare med en handfull anställda och en var sjuk ofta så skulle du se till att bli av med personen på det sätt som krävdes.
Om jag hade 4 anställda och en av dem vore borta så ofta så skulle jag naturligtvis söka en annan lösning,
Allt annat vore orättvist gentemot mitt företag, mot de andra som jobbar där som periodvis får en betydligt tyngre arbetsbelastning.

Min skyldighet som företagare är dels gentemot företaget och dels gentemot hela arbetsstyrkan.
Passar någon inte in i gruppen så.....

Jobbar idag helt på egen hand. Kan jag inte leverera så får jag inga pengar,
 
En varning är en disciplinär åtgärd som kräver stöd i lag eller i kollektivavtal. På det kommunala området ( inkl Landsting) finns detta i kollektivavtalet. Detta är -som flera har påpekat- omgärdat av viss formalia. Anledningen till en varning ska vara kopplad till 'fel- eller försummelse i anställningen'. Att vara sjuk kan i sig aldrig vara fel eller försummelse, däremot kan att inte följa rutiner för sjukskrivning vara det. En felaktigt utfärdad varning kan bli föremål för tvisteförhandlingar mellan fack och ag och kan ytterst bli föremål för prövning i arbetsdomstolen. Om kollektivavtal saknas kan ag inte använda sig av varning som en disciplinär åtgärd . Då kan ag istället påminna den anställde om sina skyldigheter enligt anställningsavtalet, detta kallas ofta för en LAS-varning. En sådan är dessvärre svår att angripa arbetsrättsligt ...
 
Så det du egentligen ville säga var att om du vore företagare med en handfull anställda och en var sjuk ofta så skulle du se till att bli av med personen på det sätt som krävdes.

Tyvärr är det ju ett så stort problem för ett litet företag att man som arbetsgivare MÅSTE försöka lösa problemet genom att bli av med den anställde. För att inte äventyra företagets existens och därmed övriga arbetstillfällen.
 
Tyvärr är det ju ett så stort problem för ett litet företag att man som arbetsgivare MÅSTE försöka lösa problemet genom att bli av med den anställde. För att inte äventyra företagets existens och därmed övriga arbetstillfällen.

Så funkar dagens system. Tyvärr, för alla inblandade. Vi MÅSTE få till en reform på området.
 
Jag är inte säker på hur en lösning skulle se ut, men det är ju realitet idag. Det finns inte utrymme att ha återkommande sjukskrivningar i en mindre verksamhet.
 
Jag är inte säker på hur en lösning skulle se ut, men det är ju realitet idag. Det finns inte utrymme att ha återkommande sjukskrivningar i en mindre verksamhet.

En lösning är att undanta företag med mindre än 5-10 (?) anställda från vissa delar av ansvaret för korttidsfrånvaron. När företaget är större än så börjar man få till volymen så att riskspridningen gör att det ändå funkar.
 
Det kan vara en modell

Jag är generellt för att företagen får ta eget ansvar för kostnader, men med hänvisning till det svenska anställningsskyddet blir det ett oerhört stort ekonomiskt risktagande att ha vissa anställda, som då riskerar att hamna helt utanför arbetsmarknaden.

För många mindre företag är det ju heller inte möjligt att omplacera p g a sjukdom, och då blir det ännu tyngre att hantera ekonomiskt under alla utredningar, rehabilitering, sjukskrivningar och uppföljningsmöten. Under tiden vågar få anställa någon vikarie, för det i sig är en kostnad att sätta in någon i verksamheten, för att sedan bli tvingad att sparka iväg när den ordinarie kommer tillbaka för att jobba en kort stund innan ny sjuklöneperiod och nya dubbelkostnader för företaget.

Svårt.
 
Till att börja med så ska man ställa sig frågan vilket ansvar ett företag / en företagare har.
Som jag ser det:
1 Att långsiktigt se till företagets överlevnad
2 Att alla som investerar kapital, arbete o förtroende i företaget får lön för mödan
3 Sin egen personliga ekonomiska säkerhet.

Det innebär att maskiner, produkter och människor som långsiktigt kostar företaget pengar o förtroendekapital måste avlägsnas från företaget.

Företagets samhällsansvar då?

Javisst!
Att de som jobbar där får ut sin lön och att man som anställd kan lita på att företagaren ser till företagets bästa, dvs arbetsplatsens.

Men någon socialinrättning är det inte.
Den som på sikt inte kan bära sin börda måste bort.

för att ta en liknelse,
ridskolan har plats för 10 hästar.
dessa behövs om man ska kunna genomföra det man åtagit sig.
om nu en av hästarna ständigt faller bort och man måste belasta de övriga hårdare så är den enda långsiktiga lösningen att byta ut kusen som inte håller måttet.
 
Tyvärr är det ju ett så stort problem för ett litet företag att man som arbetsgivare MÅSTE försöka lösa problemet genom att bli av med den anställde. För att inte äventyra företagets existens och därmed övriga arbetstillfällen.

Jo. Men att ge skriftliga varningar i det fiktiva fall som ställdes upp och dess förutsättningar är inte lämpligaste sättet ur något perspektiv.

Men det landsbygdsbo menade var inte att hen skulle ge skriftlig varning ang giltig sjukfrånvaro, utan just att på de sätt som krävs och går bli av med AT. Vilket gjorde ursprungsuttalandet begripligare.

Sen vad jag anser om det har jag inte och kommer inte att uttala mig om.
 
Alla företag delar inte ut skriftliga varningar med tyngd bakom. En kollega fick en skriftlig varning då han hade krockat firmabilen. 7 år i företaget innan och aldrig krockat en bil innan. Någon speciell tyngd i den varningen fanns inte.

Eller som jag själv då, fick en skriftlig varning för att jag hade vägrat skriva i "områdespärmen". Förhavandet gick till som sådant, min GL kom bakifrån, kastade pärmen framför mig på bordet, röt "SKRIV" och vände sig om och gick igen. Jag gjorde en tyst protest i 10 min och skrev senare. Här har min AG inte ens brytt sig om att kolla i pärmen för att se om det stämde. Istället fick jag höra att JAG måste vara trevlig och tänka på min attityd. Tydligen så är det inte ok att vara besviken när man har fått fel lön under 1,5 års tid och det inte rättas till ens när man ringer och tjatar om det. Nu har det rättats till, efter att jag ringde varje dag en period och påtalade problemet.

När min AG ger ut skriftliga varningar så betyder det absolut ingenting för mig längre. Jag kunde verkligen inte bry mig mindre. Jag är extremt trogen mot våra kunder och gör allt i min makt för att de ska bli nöjda och känna sig trygga i de tjänsterna vi erbjuder. Men min AG har jag noll och ingen respekt för.
 
För någon som har en sjukdom kan 5 dagar per år vara väldigt lite.
Snälla jämför inte med dig själv. Alla är olika.

Om man har sjukfrånvaro vid fem dagar och fem tillfällen så räknas det som upprepad korttidsfrånvaro och skall utredas.

Arbetsgivaren har skyldighet att ta reda på vad sjukfrånvaron beror på och att sätta in insatser för att avhjälpa frånvaron. Tex kan det bli aktuellt med att arbetstagaren får gå till företagshälsa.

Om det sedan är psykisk eller fysisk ohälsa spelar mindre roll.
 
Det kan vara en modell

Jag är generellt för att företagen får ta eget ansvar för kostnader, men med hänvisning till det svenska anställningsskyddet blir det ett oerhört stort ekonomiskt risktagande att ha vissa anställda, som då riskerar att hamna helt utanför arbetsmarknaden.

För många mindre företag är det ju heller inte möjligt att omplacera p g a sjukdom, och då blir det ännu tyngre att hantera ekonomiskt under alla utredningar, rehabilitering, sjukskrivningar och uppföljningsmöten. Under tiden vågar få anställa någon vikarie, för det i sig är en kostnad att sätta in någon i verksamheten, för att sedan bli tvingad att sparka iväg när den ordinarie kommer tillbaka för att jobba en kort stund innan ny sjuklöneperiod och nya dubbelkostnader för företaget.

Svårt.

Det innebär också i praktiken att mindre företag är mindre angelägna att tillsvidareanställa och andelen visstidsanställda kan vara stor.

I Sverige krävs mycket innan man blir avskedad, vilket också innebär att den som blir av med jobbet blir stigmatiserad som "omöjlig".
 
AG har handlat fel men vill du verkligen jobba kvar under en sån chef??? Är solklart att chefen försöker hitta skäl att bli av med dig, dvs ditt arbetsklimat kommer inte bli roligt framåt. :(

Om jag vore i din sits hade jag börjat söka nytt jobb i dag. Hade inte velat slösa bort min tid på att arbeta för någon jag visste försökte bli av med mig på alla möjliga fula sätt.

Det finns bättre arbetsplatser som inte drivs av diktatorer...

Nu är det väl så att TS mår mycket dåligt. Då är det inte tillfälle att göra något drastiskt. I stället borde denne lägga fokus på att rida ut ångest-perioden.
Att ta beslut som är avgörande för sin ekonomi, familjesituation, och framtid bör man inte göra i affekt, eller i en period när man mår dåligt. Bättre att fatta beslut när den dåliga perioden är över och man kan göra rationella bedömningar, i stället för bedömningar grundade på känslor.
Dessutom är det inte lätt att sälja in sig själ själv hos en ny arbetsgivare, när man har ångest.

Som företagare,tycker jag att AG har agerat överilat. Känns lite obehagligt med ett sådant drastiskt beslut. Nu vet vi endast TS version, och som AG kan ha annan syn på situationen.

Eftersom jag är uppväxt i en företagarfamilj och nu driver företag, så kan jag säga att många arbetstagare blundar för vissa av sina egna brister i en situation. Då är det inte alltid så lätt för facket att företräda sin medlem. Många chefer blundar även de för sina egna brister.
 
Jag tycker det är oerhört svårt att generalisera. För det första kan upprepad korttidsfrånvaro bero på kronisk sjukdom och där FK gör in från dag 1för att inte belasta ag , att ngn har småbarn som ständigt bär hem nya infektioner under en tid eller att ngn faktiskt passar på att vara hemma så snart man 'har en fis på tvären' ... För det andra så är det tyvärr långt ifrån alla ag som är rädda om sina anställda. En del ag underbemannar verksamheten och pressar sina anställda till det yttersta med ökad frånvaro som följd. Ska ag bara då kunna göra sig av med den anställde som blir sjuk och inte orkar? Hur ska man veta vem som har pressats till sjukfrånvaro och vem som ev småfuskar?
Med det sagt kan jag ibland tycka att det är väl svårt för en ag säga upp när det inte fungerar av andra skäl än sjukdom - ag ska kanske kunna avsluta en anställning utan att ha saklig grund - men i så fall ska det kosta en rejäl slant!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 813
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 531
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp