Bukefalos 28 år!

Skriftlig varning!

Shpongle

Trådstartare
Jag har precis fått en skriftlig varning från mitt jobb som jag inte tycker är befogad.
Jag har fått en varning för avvikande från arbetsplatsen.. fast jag sjukanmälde mig?!
Min chef tycker inte att psykiskohälsa räknas som sjukdom.. Hon har även pratat med HR som säger att hon med all rätt kan skriva en varning då jag har avvikit från jobbet..
Och nu känner jag att jag mår ännu sämre och har mer ångest efter den där varningen.. för en varning jag inte tycker att jag borde få?!

Jag har även pratat med facket som tyckte det lät konstigt att få en varning när jag har sjukanmält mig enligt rutin.
Vilket innebär att jag ringde jobbet - inget svar, skickade sms till min chefs privata mobil - inget svar (ville inte ringa då hon hade haft intervjuer under dagen), ringer min vice chef privata mobil - inget svar, skickar sms till min vice chef och han ringer upp och jag pratar med honom och meddelar att jag inte kommer till jobbet.
Jag har även sparat samtalsloggarna och sms och fotat dom så det finns bevis på att jag har sjukanmält mig!

Vad tycker ni, är det befogat att få en skriftlig varning? Om inte vad kan jag göra? Även om en varning inte har så stor betydelse så ser det verkligen inte bra ut!

Vill bara tillägga att jag inte har mycket frånvaro heller utan ligger runt 5 dagar/ år.

Hoppas någon har tid att hjälpa mig och reda ut det här!
 
Jag tycker facket får lägga sig i det där. Har du någon möjlighet att få sjukintyg så väger det tungt också. Kanske något att tänka på om det händer igen. Själv kan du nog inte göra så mycket om det inte hjälpte att prata med chefen bara. Kanske om vice chef vill hjälpta till. Annars tycker jag facket får ta tag i det.
Klart man inte ska ha en varning för att man är sjuk om man anmält sig och inte har krav på förstadagsintyg eller liknande. Det är inte upp till AG att bedöma vad som räknas som sjukdom och vad som inte gör det.
 
Utifrån det du berättar ska du inte ha en varning. Det vitkgia är att man sjukanmäler sig enligt rutin. Arbetsgivaren ska inte lägga sig i och bedömma om de anser att man är tillräckligt sjuk.

Fackrepresentant bör definitivt ta diskussion med arbetsgivaren.
Spara alla bevis du har om att du har sjukanmält dig för det kan vara viktiga bevis.
 
Tycker inte att du skall ha någon varning för detta... Och om arbetsgivaren har gett dig en skriftlig varning så har han/hon agerat formellt fel....
Först måste arbetsgivaren underätta dig och din fackliga organisation om att de ämnar ge dig en varning.... Sedan har facket 7 kalenderdagar på sig att begära en överläggning om nämnda varning.... Först efter att överläggningen är avslutad kan man ge dig en varning....
Arbetsgivaren kan däremot ge dig en Skriftlig erinran.... Den behöver de inte förhandla med facket om....
 
Min chef vet om att jag lider av svår ångest i perioder och att allt är en balansgång.. Det var en incident på jobbet som utlöste att jag började må kraftigt dåligt. Det vet min chef om då jag satt och pratade med henne på kontoret, jag går hem på lunch som jag alltid gör och väl hemma så bryter jag ihop. Då ringer jag och sjukanmäler mig..
Jag har idag vart i kontakt med min läkare på psykiatrin och ska träffa henne nästa vecka och då kunna få intyg.

Kvinnan på facket tyckte det inte var befogat utan tyckte att om jag var hemma med magsjuka eller hemma med ångest hade ingen betydelse.
 
Tycker inte att du skall ha någon varning för detta... Och om arbetsgivaren har gett dig en skriftlig varning så har han/hon agerat formellt fel....
Först måste arbetsgivaren underätta dig och din fackliga organisation om att de ämnar ge dig en varning.... Sedan har facket 7 kalenderdagar på sig att begära en överläggning om nämnda varning.... Först efter att överläggningen är avslutad kan man ge dig en varning....
Arbetsgivaren kan däremot ge dig en Skriftlig erinran.... Den behöver de inte förhandla med facket om....

Det är säkert en skriftlig erinran hon menar men hon sa skriftlig varning?!
Men jag vill ändå inte ha någon erinran för dom ligger väl sparade i företaget? Speciellt inte när jag anser att jag inte har gjort något fel.. :(
 
Vansinne, säger jag. Att vi inte kommit längre när det kommer till att förstå psykisk ohälsa :(

Hoppas du mår bättre nu. Jag har också svår ångest i perioder och vet precis hur jävligt det är.
 
Risken är väl att de anser att det börjar bli besvärande med frånvaron, och därför provar att bygga ett case för att senare ha valmöjligheter.

Jag tycker du ska prata med facket, men var helt öppen med alla förutsättningar så de kan förhandla på ett vettigt sätt. Är det så att arbetsgivaren vill bli av med dig, är det nog läge för ännu fler ångestattacker över dåligt arbetsklimat framöver.

För mig är 5 sjukdagar/år oändligt många, jag har inte så många under hela mitt yrkesliv (började jobba 1990)
 
Ta det lugnt! Först ska du få lappen i din hand...din chef kanske lugnar ner sig över helgen...kanske händede ngt på jobbet nu när du gick som fick bägaren rinna över. Även chefer kan ha dåliga dagar...
 
Risken är väl att de anser att det börjar bli besvärande med frånvaron, och därför provar att bygga ett case för att senare ha valmöjligheter.

Jag tycker du ska prata med facket, men var helt öppen med alla förutsättningar så de kan förhandla på ett vettigt sätt. Är det så att arbetsgivaren vill bli av med dig, är det nog läge för ännu fler ångestattacker över dåligt arbetsklimat framöver.

För mig är 5 sjukdagar/år oändligt många, jag har inte så många under hela mitt yrkesliv (började jobba 1990)

För någon som har en sjukdom kan 5 dagar per år vara väldigt lite.
Snälla jämför inte med dig själv. Alla är olika.
 
skulle du däremot få en skriftlig -vad nu det blir- då har chefen gjort fel. Hon hade förmodligen inte pratat med vice chefen än...Spar allt och ha en trevlig helg! Hoppas du trots allt mår bättre nu :)
 
Jag har precis fått en skriftlig varning från mitt jobb som jag inte tycker är befogad.
Jag har fått en varning för avvikande från arbetsplatsen.. fast jag sjukanmälde mig?!
Min chef tycker inte att psykiskohälsa räknas som sjukdom.. Hon har även pratat med HR som säger att hon med all rätt kan skriva en varning då jag har avvikit från jobbet..
Och nu känner jag att jag mår ännu sämre och har mer ångest efter den där varningen.. för en varning jag inte tycker att jag borde få?!

Jag har även pratat med facket som tyckte det lät konstigt att få en varning när jag har sjukanmält mig enligt rutin.
Vilket innebär att jag ringde jobbet - inget svar, skickade sms till min chefs privata mobil - inget svar (ville inte ringa då hon hade haft intervjuer under dagen), ringer min vice chef privata mobil - inget svar, skickar sms till min vice chef och han ringer upp och jag pratar med honom och meddelar att jag inte kommer till jobbet.
Jag har även sparat samtalsloggarna och sms och fotat dom så det finns bevis på att jag har sjukanmält mig!

Vad tycker ni, är det befogat att få en skriftlig varning? Om inte vad kan jag göra? Även om en varning inte har så stor betydelse så ser det verkligen inte bra ut!

Vill bara tillägga att jag inte har mycket frånvaro heller utan ligger runt 5 dagar/ år.

Hoppas någon har tid att hjälpa mig och reda ut det här!

Du kan tycka vad du vill om varningen är befogad eller ej.

Däremot finns det en massa formalia om hur varningen kan eller ska utfärdas.

Facket bör ta hänsyn till om varningen är befogad eller ej, och ska utifrån omständigheterna försvara dina intressen.

Om du är med vill säga. Annars står du ensam.


Om arbetsgivaren skulle fått för sig att inte följa protokollet och istället i princip skrivit en lapp, är det en våt facklig dröm
 
Fast 5 sjukdagar får nog räknas som ganska normalt, eller tillochmed lite. När jag var AG uppmärksammade vi efter 6 karensdagar under 12 månader. Det var mycket. Jag gjorde statistik på sjukfrånvaron och jag tror 6 dagar/år var medel.
Ja jag håller med. Räcker ju med en dunderinfluensa nästan för att vara hemma en vecka.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 813
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 532
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp