Bukefalos 28 år!

Skriftlig varning!

Har inte läst igenom tråden, men hoppas det ordnar sig. Som någon skrev någon gång: det är lättare att jobba med brutet ben än grov ångest. Men en varning är bara en varning eller? Försök att inte göra en höna av en fjäder för då mår du kanske bara ännu sämre. Krya på dig!
 
Tack alla för era svar!
Jag har tyvärr inte orkat svara er då mitt mående inte är på topp just nu men tänkte iaf lämna en liten uppdatering.
Jag har alltså fått en VARNING där händelseförloppet är nedskrivet dock har dom missat en liten sak att jag faktiskt har sjukanmält mig enligt rutin! Men enligt chef och kvinnan på HR (som visat sig vara en väldigt bra bekant med min chef) så var jag inte giltigt sjuk enligt dom.. Jag har heller inte fått skriva ner min variation av händelsen på varningen utan skulle bli tvungen att göra det på ett bifogat papper.
Nu har jag verkligen försökt prata med chefen även försökt få henne att riva varningen men utan framgång.
Så nu har jag lämnat över allt till facket och hoppas dom kan få varningen riven. Enligt facket så är den ogiltig så länge jag har sjukanmält mig enligt rutin vilket jag har gjort. Så nu håller jag tummarna för det bästa.
 
Ser nu att mitt inlägg ovanför är lite luddigt men hoppas ni förstår iaf!

OBS! Varningen avslutades med att om jag missköter mig igen så kommer min framtid på företaget att diskuteras!
 
Tack alla för era svar!
Jag har tyvärr inte orkat svara er då mitt mående inte är på topp just nu men tänkte iaf lämna en liten uppdatering.
Jag har alltså fått en VARNING där händelseförloppet är nedskrivet dock har dom missat en liten sak att jag faktiskt har sjukanmält mig enligt rutin! Men enligt chef och kvinnan på HR (som visat sig vara en väldigt bra bekant med min chef) så var jag inte giltigt sjuk enligt dom.. Jag har heller inte fått skriva ner min variation av händelsen på varningen utan skulle bli tvungen att göra det på ett bifogat papper.
Nu har jag verkligen försökt prata med chefen även försökt få henne att riva varningen men utan framgång.
Så nu har jag lämnat över allt till facket och hoppas dom kan få varningen riven. Enligt facket så är den ogiltig så länge jag har sjukanmält mig enligt rutin vilket jag har gjort. Så nu håller jag tummarna för det bästa.

Din varning är helt upp åt väggarna fel.... Om din arbetsgivare misstänker att du sjukanmäler dig på felaktiga grunder så skall de kalla in dig till ett rehabsamtal/utredning. I den har du naturligtvis rätt att ha ditt fackliga ombud med. Rehabutredningen kan utmynna i att arbetsgivaren ålägger dig att inkomma med ett "förstadagsintyg" (som i min mening arbetsgivaren skall bekosta, beror lite på vad som står skrivet i kollektivavtalet).
Sedan undrar jag som är vän av ordning HUR du fått denna varning.... Har arbetsgivaren först underrättat dig och din fackliga organisation skriftligen att de ämnar ge dig en varning. Detta bör de göra...för därefter har organisationen 7 kalenderdagar på sig att inkomma med begäran om överläggning i frågan. AG kan ej ge varningen innan överläggning med facket skett.... Om AG inte gått efter gängse rutiner så borde vilken normalt vettig ombudsman/förhandlare som helst kunna riva upp detta beslut...
 
Hoppas facket river varningen och din arbetsgivare får sig en ordentlig åthutning så hen skäms.
Enbart arbetsgivaren kan återta varningen, Facket kan se till att AG så gör...
Precis som lil-sis säger så är en varning inte något som man kan se som "bara". Utan en skriftlig varning är något som en arbetsgivare ger när man som arbetstagare misskött sig upprepade gånger eller grovt åsidosatt sina åtaganden. När det gäller varningar så skall facket alltid vara inkopplat... Man kan också få en skriftlig erinran ibland... det är allvarligt, dock inte lika illa som en varning och vid en erinran behöver inte arbetsgivaren kontakta facket...
Nämnas bör också att det finns ingen lag som säger att man måste få ett visst antal varningar innan man blir uppsagd/får sparken uytan varningar är något som regleras i kollektivavtalet....
 
AG har handlat fel men vill du verkligen jobba kvar under en sån chef??? Är solklart att chefen försöker hitta skäl att bli av med dig, dvs ditt arbetsklimat kommer inte bli roligt framåt. :(

Om jag vore i din sits hade jag börjat söka nytt jobb i dag. Hade inte velat slösa bort min tid på att arbeta för någon jag visste försökte bli av med mig på alla möjliga fula sätt.

Det finns bättre arbetsplatser som inte drivs av diktatorer...
 
Jag har precis fått en skriftlig varning från mitt jobb som jag inte tycker är befogad.
Jag har fått en varning för avvikande från arbetsplatsen.. fast jag sjukanmälde mig?!
Min chef tycker inte att psykiskohälsa räknas som sjukdom.. Hon har även pratat med HR som säger att hon med all rätt kan skriva en varning då jag har avvikit från jobbet..
Och nu känner jag att jag mår ännu sämre och har mer ångest efter den där varningen.. för en varning jag inte tycker att jag borde få?!

Jag har även pratat med facket som tyckte det lät konstigt att få en varning när jag har sjukanmält mig enligt rutin.
Vilket innebär att jag ringde jobbet - inget svar, skickade sms till min chefs privata mobil - inget svar (ville inte ringa då hon hade haft intervjuer under dagen), ringer min vice chef privata mobil - inget svar, skickar sms till min vice chef och han ringer upp och jag pratar med honom och meddelar att jag inte kommer till jobbet.
Jag har även sparat samtalsloggarna och sms och fotat dom så det finns bevis på att jag har sjukanmält mig!

Vad tycker ni, är det befogat att få en skriftlig varning? Om inte vad kan jag göra? Även om en varning inte har så stor betydelse så ser det verkligen inte bra ut!

Vill bara tillägga att jag inte har mycket frånvaro heller utan ligger runt 5 dagar/ år.

Hoppas någon har tid att hjälpa mig och reda ut det här!

Om det är befogat eller ej är svårt att bedöma när man bara har ena sidans information.

Skriftlig varning är nåt AG nästan bara tar till när man vill bli av med en arbetstagare, så därför finns all anledning att ta kontakt med facket och få det här utrett. En skriftlig varning kan ha MYCKET stor betydelse, vid nästa händelse oavsett om det är en företagshändelse eller privat.

Det är svårt att säga upp arbetstagare i Sverige. Ett av sätten att bygga ett case för att bli av med någon är att dela ut skriftliga varningar.
 
Enbart arbetsgivaren kan återta varningen, Facket kan se till att AG så gör...
Precis som lil-sis säger så är en varning inte något som man kan se som "bara". Utan en skriftlig varning är något som en arbetsgivare ger när man som arbetstagare misskött sig upprepade gånger eller grovt åsidosatt sina åtaganden. När det gäller varningar så skall facket alltid vara inkopplat... Man kan också få en skriftlig erinran ibland... det är allvarligt, dock inte lika illa som en varning och vid en erinran behöver inte arbetsgivaren kontakta facket...
Nämnas bör också att det finns ingen lag som säger att man måste få ett visst antal varningar innan man blir uppsagd/får sparken uytan varningar är något som regleras i kollektivavtalet....

Oftast får man EN varning och nästa gång det händer är det saklig grund för uppsägning.

Kollektivavtalet reglerar en del om det nu finns något sådant.
 
För ett litet företag betyder 5 sjukskrivningsperioder om ca en vecka per gång ett rejält problem.
Skulle jag ha 3,4 anställda och en av dem pinglade in frånvaro så frekvent skulle jag söka efter stabilare lösningar.
Och då är ju den skriftliga varningen steg ett i en kedja som ska leda till en nyanställning.
 
För ett litet företag betyder 5 sjukskrivningsperioder om ca en vecka per gång ett rejält problem.
Skulle jag ha 3,4 anställda och en av dem pinglade in frånvaro så frekvent skulle jag söka efter stabilare lösningar.
Och då är ju den skriftliga varningen steg ett i en kedja som ska leda till en nyanställning.

Att ha sjukfrånvaro som en hel semester är väldigt hög frånvaro.
 
För ett litet företag betyder 5 sjukskrivningsperioder om ca en vecka per gång ett rejält problem.
Skulle jag ha 3,4 anställda och en av dem pinglade in frånvaro så frekvent skulle jag söka efter stabilare lösningar.
Och då är ju den skriftliga varningen steg ett i en kedja som ska leda till en nyanställning.

Fast då är det ju ett samtal med den anställda som gäller? Och inte en varning för "olovlig frånvaro". Då ljuger man ju, inte speciellt trevligt det heller.
 
För ett litet företag betyder 5 sjukskrivningsperioder om ca en vecka per gång ett rejält problem.
Skulle jag ha 3,4 anställda och en av dem pinglade in frånvaro så frekvent skulle jag söka efter stabilare lösningar.
Och då är ju den skriftliga varningen steg ett i en kedja som ska leda till en nyanställning.

Vad skulle du varna angående?

Jag har full förståelse att upprepad och lång sjukfrånvaro är problematiskt. Men är sjukfrånvaron giltig, vad ska du varna om? Att AT har dålig hälsa?
 
:up:

Plus att AG har ju en rehabiliteringsplikt för sjuka anställda.
Av just det skälet ska man som arbetsgivare vara verkligen aktiv när man har sjukskriven personal.

Många anställda tycker det är överdjävligt att chefen vill höra hur det är, men det är chefen tvingad till. Av just rehabskäl.

Att sätta sig ner och prata om vad situationen innebär för alla parter, vilket krav och ansvar man som arbetsgivare har är många arbetstagare inte medvetna om. Då blir det lite jobbigt. När de får klart för sig att det finns vissa krav att arbetsgivaren ska engagera sig och inte bara tugga i sig intyg efter intyg.

FK kan vara ett bra stöd för AG i de här fallen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 813
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 532
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp