Skydd vid longering?

Sparrisen123

Trådstartare
Vad har ni på hästarna när ni longerar? Inget alls, benskydd, lindor, boots...?
Jag försöker hitta något smidigare och snabbare än lindade ben men hittar inget än, vill liksom ha något som skyddar utan att vara "för stumt" och som ger lite stöd. Förslag?
Till en kortbent ponny, dessutom...
 
Sv: Skydd vid longering?

Brukar ha boots och heltäckande dressyrskydd som tex Catago
 
Senast ändrad:
Sv: Skydd vid longering?

Har antingen lindor eller senskydd, ibland damasker.
Dvs samma som om jag ridit dressyr.
 
Sv: Skydd vid longering?

Jag har oftast dressyrskydd både bak och fram. Vissa dagar om det är torrt har jag padd och lindat.

Dressyrskydd är absolut enklast och jag tycker att de ger ett lagom stöd.
 
Sv: Skydd vid longering?

Vid longering/tömkörning har jag oftast samma skydd som när jag rider markarbete/bommar eller rider ut, dvs senskydd och boots fram, låga skydd och boots bak. Funkar bra för oss. Jag kan ha dressyrskydden också ibland, alltså vanliga damasker, men tycker att de andra är smidigare. Viktigast för oss är bootsen eftersom min häst älskar att gå "i snöre" o drar en o annan repa innan vi börjar jobba, o då vet han inte alltid var han sätter hovarna.
 
Sv: Skydd vid longering?

Damasker med ludd brukade jag ha, "dressyrskydd" men inte mina snyggaste liksom! :) + Boots runt om!
 
Sv: Skydd vid longering?

Varför stöd? Och hur hårt lindar du egentligen med tanke på att du nämner stödet?

Jag hade inte gärna haft några skydd alls och brukade inte ha men så pållan har överben efter en smäll just nu har jag ett par gamla slitna damasker så hon inte slår sig mer på det. För mig är det viktigt att det går snabbt att sätta dit så annat än kardborreskydd är inget alternativ, haha.
 
Sv: Skydd vid longering?

Storhästen har lindor eller neoprenskydd ev. strykkappor/senskydd runt om och boots på alla ben vid longering då han är sjövild.

Lillhästen har ingenting på benen, han tycker longering är trist och har aldrig benskydd annars heller så där behövs inget :)
 
Sv: Skydd vid longering?

Det beror på häst och vad man ska göra.
Mycket och skarp sidvärts brukar jag ha strykisar på, spec fram. Annars beror det på hästens rörelsemönster. En del är utan och andra får strykisar.

Stöd tror jag dels inte behövs på en frisk häst om man tränar den korrekt. Och sen får man isf linda med hårda, elastiska och dra hårdare och på rätt punkter än gemene man kan och bör.
Vanliga skydd eller vanliga lindor ger inte mycket till stöd, anser jag.
 
Sv: Skydd vid longering?

*kl*

Använder inga skydd vid longering.
Enda gången min häst egentlgen har skydd är vid hoppning och uteritt
 
Sv: Skydd vid longering?

Beror helt på underlaget och vad som ska göras..finns risk att slå i = skydd tex boots eller senskydd.
Ingen risk = inga skydd

Tror däremot inga benskydd ger stöd utan de är ett skydd för islag, strykning etc..
 
Sv: Skydd vid longering?

Min ponny är också kortbent, men min uppsättning skydd från Eskadron (fram och bak) i storlek ponny passar henne bra. Hon har alltid dem på sig under arbete, förutom när vi bara promenerar vid handen.
 
Sv: Skydd vid longering?

Min D-ponny är någorlunda kortbent och jag har eskadron terrängskydd stl ponny som täcker hela benen. Snabba att ta på. Eller inga skydd alls. Har dom även vid uteritt.

Har annars cob på honom men många skydd blir snäppet för långa.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 154
Senast: JennyLz
·
Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp