slängtrav innan galopp

P

Pewi

hej
Jag rider ett 12årigt fjordsto som är jätteduktigt och går flott i form i både skritt och trav. Hon är väldigt känslig, jag behöver nästan inte använda varesig skänklar eller händer, vikten räcker bra. Men problemet är galoppen...när jag försöker fatta galopp så börjar hon slängtrava och "faller" lixom till slut i galopp. Hon orkar inte hålla formen och efter några språng tror jag att hon travar med minst ett av benen... Jag vet inte hur jag ska göra?? Ska jag släppa efter jätte mycket med tyglarna i fattningen, eller ha kvar ett stadigt stöd? Jag har försökt att ha henne utåt ställd och fatta i hörn... :confused:
 
Sv: slängtrav innan galopp

Då väntar man med galoppen.

Det är samma sak som med ridtravare, eller vilken ras man än har. Kan man inte fatta galopp ur lugn trav, då är hästen inte musklad/i kondition för att galoppera än/just då.

Markarbeta/dressyrarbeta mera enbart i skritt och trav, ta hjälp av instruktör, även om det "bara" är en stallkompis som står på marken och hojtar. Det betyder MASSOR.

Man MÅSTE INTE galoppera, för att ha ridit ett helt ridpass.
 
Sv: slängtrav innan galopp

Eftersom hästen går i fin form i skritt och trav så får jag en känsla av att den inte är helt otränad. Den är 12 år gammal så jag förutsätter att den har lärt galoppfattning.

Gör en halvhalt och sen en väldigt distinkt galoppfattning. Halvhalten är viktig för att förbereda hästen på att man tänker be dem om något (lite som att trycka ner kopplingen innan man växlar).

Fungerar inte detta beror det antagligen på att du inte är tillräckligt tydlig i fattning, en vanliga orsak.

En bra övning för att ha koll på sin egen kropp är att göra galoppfattningen från stillastående (det kommer säkert ett par travsteg först men det gör ingenting).

Är du i ridhuset så parkera dig mitt på banan, backa in med ändan mot mot ena kortsidan så att du har hela banans längd framför dig.

Ta det sedan lugnt och förbered dig mentalt genom att bestämma vilken galopp du ska ta, tänk sedan igenom momenten för galoppfattning.

Sen gör du momenten noga, ex.vis. vid vänster galopp, sätt dig på höger sittben, lyft vänster tygeln en aning (för att öppna upp för rätt galopp) och tryck distinkt till galoppskänkeln/sätet.

Skulle det inte fungera så finns en ännu tydligare variant.
Håll tyglarna i vänster hand, sätt dig på höger sittben och för att försäkra dig om att bäckenet är "vridet" som det ska, för höger hand så långt bakåt att du t.o.m. föra ner den och klappa hästen på rumpan med den. Och tryck till. På det här sättet får du garanterat rätt galopp.

Många väljer att fatta galopp i ett hörn, men gör man det, då har man redan omedvetet mentalt bestämt sig för att det inte kommer att gå så bra. Förlita dig på din kropp och ni kan, så tror jag att det kommer att gå utmärkt.

Hästar galopperar samma dag som de föds. Så en häst behöver inte vara vältränad för att galoppera med ryttare heller, däremot så kan man så klart inte kräva att den ska orka bära sig i galoppen förrän den blivit lite mera balanserad och musklad.

Jag lär unghästar galoppskänkel så snart som möjligt, oftast efter ett par veckors ridning. En ganska kravlös galopp, där jag bara eftersträvar att de ska vara avslappnade och lugna, på korta sträckor.

Galopp är bland det naturligaste som finns för hästarna. Det är vi människor som "gör" det till något svårt. Hästar fattar gärna på eget initiativ galopp i en uppförsbacke, det gör de för att det är mindre jobbigt än att trava.
 
Sv: slängtrav innan galopp

Har man kommit så här långt då då, att hästen verkligen GÅR i korrekt form i skritt och trav, är det som sagt fattningar, fattningar, fattningar, fattningar som gäller. Inte att galoppera varv på varv på varv på varv, utan att fatta galopp, galoppera tre-fyra språng, sakta av till trav, minska traven till kort trav igen gå in på en volt om det behövs, ny fattning tre-fyra galppsprång, sakta av och jobba med det i veckor, månader, ett halvår om det behövs och med tiden öka på galoppintervallerna allteftersom ork och form stärks.
 
Sv: slängtrav innan galopp

Jag vet inte om det är att du inte gör en tillräckligt tydlig fattning?
Om du inte gör det så, sitt tillbaka och håll om jättemycket med skänklarna.. Jag red en häst som gjorde så, och då blev det att jag föll fram för att liksom jaga igång honom, det blir ju så, fast det är precis tvärtom man ska göra. Du måste hjälpa henne att hålla balansen, och det gör man inte om man bara släpper allt och hoppas på det bästa, för då kommer det garanterat bli slängtrav
(:
 
Sv: slängtrav innan galopp

Tack så jättemycket för svaren :D
Jag provade att göra som ni har sagt, inte släppa henne, ha hela ridhuset framför mig och ha tyglarna i ena handen i fattningen, och det funkade!! Första gångerna blev det trav några steg men sedan blev det galopp från stillastående *så stolt över hästen* Det har även vart så att hon förut har galopperat i 4-takt men jag tror inte änns att hon gjorde det!!!

Tack så mykt:bow:
 
Sv: slängtrav innan galopp

Åh vad roligt att höra! Kul kul!

Det jag beskrev och du testade var förstås den aningen överdrivna varianter, den som är så suverän att ta till för unghästar liksom för ryttare.

Sen när du känner att det sitter någorlunda, så gör du likadant med tyglarna i båda händer. Vrid bäckenet på samma sätt, så att du hamnar aningen på yttre sittben och sen en distinkt fattningen. Det kommer att gå kalasbra!

Keep up the good work! :bump:
 
Sv: slängtrav innan galopp

Tack så jättemycket för svaren :D
Jag provade att göra som ni har sagt, inte släppa henne, ha hela ridhuset framför mig och ha tyglarna i ena handen i fattningen, och det funkade!! Första gångerna blev det trav några steg men sedan blev det galopp från stillastående *så stolt över hästen* Det har även vart så att hon förut har galopperat i 4-takt men jag tror inte änns att hon gjorde det!!!

Tack så mykt:bow:

Psst... trevligt att du är stolt över hästen. MEN du ska framför allt vara stolt över dig själv! Det är din förtjänst att det gick så bra!
 
Sv: slängtrav innan galopp

Tack, vad roligt att du tycker det! :)
 
Sv: slängtrav innan galopp

tänkte kolla me dej! har ett hbl som vägrar ta vänster galopp när ja sitter på kan funka om ja har bom eller litet litet hinder annars vägrar hon! hon tar vänster när ja longerar o tömkör men inte när ja sitter pÅ! nå tips? *hoppas hoppas hoppas*
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: JohannaB
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 213
Senast: Stekspaden
·
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: Badger
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37
  • Glass

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp