Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Tyvär är det nog så att mång travtränare(ägare) ser på sina hästar som en maskin som ska trimmas för att vinna och har glömmt vad det är dom jobbar med...går det inte att trimma maximalt så blir det slakthuset för många mycket bra hästar. kravet på utevistelse borde i allra högsta grad gälla proffsstallen, att låta hästar bara trippa runt i skrittmaskin är ett jävla ofog. :mad:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hej!Jag tror att hästar anpassar sig bra efter miljön dom e i,att dom tål kyla vilken hästras det må vara .Den kyla vi har e inte så farlig heller och dom anpassar nog "klädseln" om dom får vara ute utan täcken .När hästen "fryser" reser dom håren i olika riktningar för att hålla värmen som vi när håren reser sig.Det kan dom inte om vi lägger ett täcke på fast då får ju täcket värma istället då.Även om det e runt 30 kallt mår nog alla (djur o människor) bäst av att va ute i "friska" luften ändå.Sätt upp något slags vindskydd (stor öppning om det e flera hästar så alla har en chans att få kommma in) så får dom gå in om dom vill,ute i det vilda tar dom väl det som finns.Även om hästen e ett "flyktdjur" o tror jag vill ha sikten fri.Flyktinstinkten sitter nog kvar fastän vi avlar o har oss o gjort dom "tama".
 
Sv: Släpp ut hästarna

Håller med om att hästen mår bra av att vara ute..men jag tror inte att den mår dåligt av att vara ine heller. Nu menar jag inte att hästen alltid ska vara ine. Men jag tror att dom tycker det är skönt att få komma in på kvällen till boxen, få lite mat och bli ompysslad. Nu är de ju tyvärr så att alla hästar inte får komma ut varje dag och det är ju synd men jag tror att det är svårt att göra något åt det...:crazy:
 
Sv: Släpp ut hästarna

mysecretgarden skrev:
Men hur ser ni bukare på det här? Att fyra stora ridskolor eventuellt får flytta eller bomma igen pga de nya förslagen?

Gör mig inte ett dugg, varför ska hästarna lida för att innerstadsungarna ska rida? Det finns inte ett argument i världen som försvarar en livskvalitètsförsämring för att någon människa ska ha roligt.

Jag velar lite, ska jag svara någon typ Sweden Trotter så blir jag bara elak.
Så jag säjer så här, bara rent allmänt.

1) Araber är inte ett dugg päckliga, de pallar temperaturskillnader på över 40 grader (ofta mer) då det kryper ned på nätterna i det gamla hemlandet.

2) Utegången handlar för mig inte så mycket om vad hästen gör ute, utan vad den slipper stå ut med inne.
Hästar som står på stall större delen av dygnet bråkar med människor, väver, biter och sparkar i väggarna, försöker slakta grannen när det är mat.
Alternativt stänger av och står bara och glor in i väggen hela dagarna (noll livslust).
Får den mat på bestämda tider en tre/fyra gånger om dagen så får man små troll som lärt sig klockan och som hoppar ur skorna och skiter i vem som står i vägen om man är sen.
Magen och tarmkanalen mår inte bra av att inte få mat (finns studier på det) och hästen blir otroligt rastlös när dens tugg och strövbehov inte blir tillgodosett.

En häst på lösdrift i en bra flock är lugn, harmonisk och har aldrig några olater, får den fri tillgång på hö/stråfoder så har den dessutom en glad mage och slipper stressen som det ofta blir i flockar när den är satt på svält (tex om de åt upp lunchen 13:00 och jag kommer och fodrar 18:30 igen) det är svält och då går störst först.
En gammal och/eller ranglåg häst blir ofta utan, en häst utan mat på vintern =fryser.

Kyla oroar jag mig aldrig för, så länge det finns höade sängar att ligga i (även om vissa somliga lika gärna ligger i snön direkt) täcken och hö -det jag passar mig noga för är drag.
Här kan det krypa ned till en 30 minus på vintrarna och ingen har vart sjuk i något mer än någon enstaka hälta sedan -00.
 
Sv: Släpp ut hästarna

vacasso skrev:
Gör mig inte ett dugg, varför ska hästarna lida för att innerstadsungarna ska rida? Det finns inte ett argument i världen som försvarar en livskvalitètsförsämring för att någon människa ska ha roligt.

Jag velar lite, ska jag svara någon typ Sweden Trotter så blir jag bara elak.
Så jag säjer så här, bara rent allmänt.

1) Araber är inte ett dugg päckliga, de pallar temperaturskillnader på över 40 grader (ofta mer) då det kryper ned på nätterna i det gamla hemlandet.

2) Utegången handlar för mig inte så mycket om vad hästen gör ute, utan vad den slipper stå ut med inne.
Hästar som står på stall större delen av dygnet bråkar med människor, väver, biter och sparkar i väggarna, försöker slakta grannen när det är mat.
Alternativt stänger av och står bara och glor in i väggen hela dagarna (noll livslust).
Får den mat på bestämda tider en tre/fyra gånger om dagen så får man små troll som lärt sig klockan och som hoppar ur skorna och skiter i vem som står i vägen om man är sen.
Magen och tarmkanalen mår inte bra av att inte få mat (finns studier på det) och hästen blir otroligt rastlös när dens tugg och strövbehov inte blir tillgodosett.

En häst på lösdrift i en bra flock är lugn, harmonisk och har aldrig några olater, får den fri tillgång på hö/stråfoder så har den dessutom en glad mage och slipper stressen som det ofta blir i flockar när den är satt på svält (tex om de åt upp lunchen 13:00 och jag kommer och fodrar 18:30 igen) det är svält och då går störst först.
En gammal och/eller ranglåg häst blir ofta utan, en häst utan mat på vintern =fryser.

Kyla oroar jag mig aldrig för, så länge det finns höade sängar att ligga i (även om vissa somliga lika gärna ligger i snön direkt) täcken och hö -det jag passar mig noga för är drag.
Här kan det krypa ned till en 30 minus på vintrarna och ingen har vart sjuk i något mer än någon enstaka hälta sedan -00.

Men om man säger så här:

Är alla hästar som står på stall så som du beskriver??

Är alla hästar som går på lösdrift så som du säger??

Nej jag tror inte det för jag har sett både och. Förskräckliga lösdriftar vilka motsvarar det stall du beskriver. Och jag har även sett stallar som hästarna mår utmärkt i.

En häst som står på stall på natten behöver inte lida brist på rörelse. Om de går ute i hage på dagarna och rids på kvällarna.

Mina hästar går ute i hage hela dagarna får FRI tillgång på hö HELA dagen, dvs de äter alltid.

De slåss inte vid fodring av kraftfoder och de står def INTE och stirrar apatiskt.

http://x11.putfile.com/1/810061916.jpg

http://x11.putfile.com/1/810065143.jpg


Dessa hästar väntar på kraftfoder och inet slåss de eller stirrar apatiskt in i väggen
 
Sv: Släpp ut hästarna

Håller med olgaklara...tycker inte att man ska dra alla över samma kant.
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
Men om man säger så här:

Är alla hästar som står på stall så som du beskriver??

Är alla hästar som går på lösdrift så som du säger??

Nej jag tror inte det för jag har sett både och. Förskräckliga lösdriftar vilka motsvarar det stall du beskriver. Och jag har även sett stallar som hästarna mår utmärkt i.

En häst som står på stall på natten behöver inte lida brist på rörelse. Om de går ute i hage på dagarna och rids på kvällarna.

Mina hästar går ute i hage hela dagarna får FRI tillgång på hö HELA dagen, dvs de äter alltid.

De slåss inte vid fodring av kraftfoder och de står def INTE och stirrar apatiskt.

http://x11.putfile.com/1/810061916.jpg

http://x11.putfile.com/1/810065143.jpg


Dessa hästar väntar på kraftfoder och inet slåss de eller stirrar apatiskt in i väggen

*lånar din knapp*

Hursomhelst...Kan tänka mej att dessa ENGELSKA fullblodshästarna kanske inte klarar av att gå i lösdrift, pga. deras "tunna" päls. Men det finns väl fåtal som KAN vara ute dygnet runt??
Har för mig att några här som har sina fullblod i lösdrift utan några problem, men det beror nog mycket på hur individen klarar och hur dom har "bott", eller nåt liknande.

Vill bara säga att dina hästar är FINA!! :) Här tänker man inte säga något annat än att det är gott att du har dina hästar ute LÄNGRE, men att dom ändå går in på kvällar för att dom är "frusna" av sej ;)

Än så länge vi alla sköter våra hästar på ett så bra sätt och ser till så att dom mår bra, har hälsan själva och så vidare, så är det väl bara BRA!

Haré gött! ;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

olgaklara skrev:
:smirk:

Lustigt vad folk är underliga.

Visst behandlar jag mina som porslinsdockor :angel: det är just därför de aldrig är halta eller klarar av att gå runt en svår fälttävlan utan att bli halta, det är därför de är blanka i pälsen har bra hull och är glada både i hage och när man rider. Och du visst är det lustigt att mina går ute hela dagarna i hage

Tycker att du skall lära dig att skriva så man kan läsa vad du menar :crazy:

Och du har varit och hälsat på mina hästar eftersom du kan avgöra hur de mår??

Snälla vänd dig till de andra här inne som inte har lösdrift också är du snäll, så lär du märka att de flesta faktiskt har sina hästar på stall på vintern. Som DU själv tex

Tycker synd om dina araber (arab) om de går ute i ur och skur utan skydd.

Och tror du verkligen att hästar blir sjuka av att ha täcke och vara klippta??

Fast du är ju inte så gammal så du får väl mer erfarenhet du med..

hmmm jag undrar verkligen det... tror du verkligen dina hästar mår så bra som du tror???? fast du verkar ju vara världens duktigaste människa när det gäller hästar... Ja det är la klart hästarna kommer in ibland.. dom måste ju få vatten dagligen och krafft.. men sen vill dom ut igen... jasså du tycker synd om araberna??? mmm det är verkligen jättesynd om hästarna som aldrig har varit sjuka i hela sitt liv.. om vi bortser från lite snuva...
Nej jag tror inte jag VET och det är stor skillnad..
Finns flera hästar så mår psykiskt dåligt av att gå ute med täcken hela dagarna.. men det borde la du veta som kan allt???? ;)
Vad har min ålder med detta att göra?? även om du är 40år äldre än mig så betyder det inte att du kan mer än mig....
 
Sv: Släpp ut hästarna

Carolrita skrev:
Eh....Tänkte bara låna din knapp, och säga en sak angående araberna....Här har vi en granne som har 2 araber och 1 arabkorsning, och alla går på lösdrift utan problem :)
Alltså, jag tror precis som DU att araber KAN visst sätta på vinterpäls, om dom är vana vid att vara ute så mycket, och så mår dom också bra av att vara ute dygnet runt....
Sen så undrar man varför många folk säger att araber ABSOLUT inte kan vara ute dygnet runt p.g.a. att dom härstammar just från ökenländerna??
Här har man fått för sig att dom därnere har det svinkallt på NATTETID, och skålhett på DAGTID....Så man har faktiskt funderat på att hur i helsike klarar då dom här vackra arabiska fullblod såna där väderklimatet??
Då tänkte man att, eftersom vi har det rätt så kallt häruppe då borde väl dom oxå kunna anpassa sig till klimatet??
Jag har iallafall sett araber sätta på rejäl vinterpäls utan problem, och då ser dom ut som små welshar :)

Jag har också mina på lösdrift...Men ingen arab, utan det är en travare och en ...eh...SHETTIS :D Som alla andra vet, så är SHETTISAR gjorda just för att vara ute DYGNET RUNT...Dom härstammar ju från de blåsiga Shetlandsöarna, och kan klara sig på så lite föda....
Men, här får dom (mina) fri tillgång på HÖ och så får dom kraftfoder 1 gång/dag....Dom verkar trivas så bra, för min travardam har ju rejäl vinterpäls men hon är fin i hull, har fin päls och ser välmående ut. Hon vägrade gå in i stallet, här har man många gånger tänkt bara ställa henne inne och pyssla men nej, säger damen bestämt :D
Så det får bli därute :smirk:

Ja, men...Här har man läst att någon här som skrev att arabiska fullblod kan ALDRIG klara av att vara ute dygnet runt...Hm...Här minns man iallafall att man haft hand om ett arabiskt fullblodssto, som trivdes super med att vara ute dygnet runt...Hon satte rejäl vinterpäls, och hade fri tillgång på grovfoder.....


Jag håller med dig precis... Låter man hästen vara häst så är den det..;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

hopp_freak skrev:
hmmm jag undrar verkligen det... tror du verkligen dina hästar mår så bra som du tror???? fast du verkar ju vara världens duktigaste människa när det gäller hästar... Ja det är la klart hästarna kommer in ibland.. dom måste ju få vatten dagligen och krafft.. men sen vill dom ut igen... jasså du tycker synd om araberna??? mmm det är verkligen jättesynd om hästarna som aldrig har varit sjuka i hela sitt liv.. om vi bortser från lite snuva...
Nej jag tror inte jag VET och det är stor skillnad..
Finns flera hästar så mår psykiskt dåligt av att gå ute med täcken hela dagarna.. men det borde la du veta som kan allt???? ;)
Vad har min ålder med detta att göra?? även om du är 40år äldre än mig så betyder det inte att du kan mer än mig....


ja jag tycker att du kan lära dig att skriva ren svenska och inte allt i ett enda blurr..

Och ja jag tycker fortfarande synd om dina araber om du har dem ute i ur och skur UTAN skydd.

Och du om du läser så brukar inte mina hästar vara sjuka öht inte ens snuva :angel:

Och nej jag är inte 40år äldre än dig även om man skulle kunna tro det på ditt sätt att formulera dig :crazy:

Du vet inget om mina hästar och tja med ditt uttalande så tror jag faktiskt att jag kan mer om hästar än vad du kan...

Och för att göra dig lite lugn så mår mina hästar utmärkt och de som inte är klippta har en tjock fin vinterpäls, men har självklart ett vindtäcke som skydd för vinden som oftast kommer från sidan där vi bor

Ursprungligen postat av hopp_freak
Olga Klara!
Du ska veta en sak och detä r att dina hästar som tränas 7dagar iveckan och bara får gå ute på dagarna bara MÅR INTE BRA! ok?? Jag håller helt och hållet med Rolle! Hästar som får gå ute på lösdrift eller vara ute så mycket som dom kan får vara en liten del utav dom hästar som dom egentligen är??? Ska du kanske ta in dina små pållar i huset och ge dom täcke och kudde med???? t.ex araberna hos mig klarar av att stå ute dygnet runt utan problem för dom har fått chansen att få sin vinter päls! Att du håller på att att behandlar dina hästar som porslinsdockor är bara synd för dom! Att hästar trampar upp sina hagar är la inget farligt???? dom gör det på Hösten/vintern.. men du kanske har klinker i dina hagar??? Så innan du lägger in dina kommentarer om andras hästar så ta o tänk lite på hur du själv har det med dina!!!! TACK FÖR MIG!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 117
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 705
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Kattsnack 10
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp