Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Läs nedan?

Om de inte kan anses vilda - anser vi inte att rovfåglar som vi planterar ut i tex Sverige, är vilda?

I övrigt åker jag till Paris nu och hoppas att ni kommit fram till något när jag är tillbaka... ;)

/Camilla


Nope det blev fel, jag menade ovan :smirk:

Men visst du är säkert mkt mer kunnig inom begreppen än de som jobbar med det :angel:

Det är inget jag har hittat på, utan det är faktiskt så. Man skall skilja på utplanterade fåglar där det redan finns exemplar men dock väldigt få.

Dessa hästar blev utdöda och det enda man hade kvar var några exemplar i fångenskap, dessa avlade man sedan upp för att 1990 göra ett försök med att plantera ut dem i det fria. Eftersom de är uppfödda i fångenskap så är de inte vildhästar i form av att de själva klarade av att föröka sig.


Det är bara att jämföra med Tarpanen som fortfarande finns men de är inte vilda längre eftersom de inte klarade av att på egen hand överleva.

Generna är det samma men eftersom vi som människor har hjälpt till så kallas de inte vildhästar enl det ursprugnliga..
 
Sv: Släpp ut hästarna

majamyra skrev:
Hallå, hur barnslig får diskussionerna bli? Själklart är det olika för individerna men enligt min mening mår alla friska hästar väl av att röra sig långsamt o länge i flock. Stora hagar med skog o kuperad terräng är nog dröm för varje häst men inte varje ryttare...
Du som skrev att hästen borde in för att det snöar, har du känt på hästen som står med nysnötäcke på sig, den är inte blöt förrän vi tar in den i värmen o snön smälter. M A O det går inte att lagstifta om varje detalj, ena dagen är det blötsnö o en annan torr snö...:crazy:
Anser själv att en "garagehäst" som alltid är ensam i sin art är det mer synd om än en ridskolehäst som står i spilta. Våra ridskolehästar står en del i spilta, men de går ute i hage varje dag med sina kompisar, motioneras i ridhus/ utebana/fölten/skogen. De får regelbunden hovvård, tandkontroller, vaccinationer, bra foder, regelbundna rutiner, utbildad erfaren personal som ser varje individ. Hur många hästar finns det som står i box men inte får all i övrigt att önska?


Vänder du detta till mig eller tar du bara en knapp i högen???
 
Sv: Släpp ut hästarna

Mm, men vitsen med texten jag länkade till (som faktiskt är om de som verkligen jobbar med detta) var ju att de förökade sig i det vilda. Vad kallar du fölen som fötts i det vilda? "Tama"? "Halvtama"? "Halvvilda"? "Ej vilda enligt det ursprungliga"? Det är du som står för fackkunskapen och fackspråket - jag är bara intresserad av att lära mig vad de rätta begreppen är.

Texten jag länkade till är tydligen inte så sensationell och ingen nyhet - denna flock har enligt dig och dina källor funnits hela tiden, men då är det ju tragiskt och ingen god nyhet direkt som artikeln jag hänvisade till kommer med. I dina källor talas det om 1000 hästar i naturreservat - undra varför det är så glada över 248 - om det är samma sak så har de ju minskat kraftigt, minst sagt...

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

För att stärka vad jag menar så klipper jag ut följande ur den länkade artikeln (jag highlightar det som jag vill trycka på):
“This finding is significant as it shows reintroductions can work,” said Sarah King, ZSL project manager in Mongolia. “The status change is exciting because it illustrates that the horses have adjusted well to native conditions, they are surviving and reproducing well, indicating they haven’t been weakened by captivity - which was an initial worry.”

In 1945 there were only 31 horses in captivity but by the early 1990’s there were over 1500 and reintroductions began into their harsh, native environment of Mongolia..

Här gäller alltså:
1. De fortplantar sig i det vilda.
2. De djur du pratar om (de 1500 enligt ovan) är i naturreservat och har varit det sedan 1945, men sedan början av 1990-talet har man av dessa satt ut en flock som nu är 248 djur som överlever AV SIG SJÄLVA.

Så jag undrar fortfarande hur du skiljer mellan de i naturreservatet och de i det vilda? Samma sak? Varför har man då uppgraderat en ras till utrotningshotad i det vilda? Och inte längre utdöd?

Eller har artikeln skrivits av några som inte har läst det du har läst?

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

Det e klart att hästarna ska få vara ute!!:) Bara för att dom är elit så måste ju dom också få vara hästar! Jag tycker att det e sjukt att inte släppa ut hästarna.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
Mm, men vitsen med texten jag länkade till (som faktiskt är om de som verkligen jobbar med detta) var ju att de förökade sig i det vilda. Vad kallar du fölen som fötts i det vilda? "Tama"? "Halvtama"? "Halvvilda"? "Ej vilda enligt det ursprungliga"? Det är du som står för fackkunskapen och fackspråket - jag är bara intresserad av att lära mig vad de rätta begreppen är.

Texten jag länkade till är tydligen inte så sensationell och ingen nyhet - denna flock har enligt dig och dina källor funnits hela tiden, men då är det ju tragiskt och ingen god nyhet direkt som artikeln jag hänvisade till kommer med. I dina källor talas det om 1000 hästar i naturreservat - undra varför det är så glada över 248 - om det är samma sak så har de ju minskat kraftigt, minst sagt...

/Camilla


Varför läser du inte vad jag skriver??? 1990 började man att inplantera hästarna i naturen igan!!! Exakt det har jag skrivit. Men återigen så kallas dessa hästar inte för vildahästar eftersom det är människan som återinsatt dem i sin naturliga miljö.

De hästar som det talas om ca 1000st är de hästar som sedan 1945 har fötts upp i fångenskap, av dessa hästar planterades en del ut för att se om det gick att återinföra dem i naturen.

Att man är glad över dessa 248 är att de nu lever vilt och förökar sig självt, så försöket har lyckats.
Är detta svårt att förstå?
 
Sv: Släpp ut hästarna

Camilla_H skrev:
För att stärka vad jag menar så klipper jag ut följande ur den länkade artikeln (jag highlightar det som jag vill trycka på):


Här gäller alltså:
1. De fortplantar sig i det vilda.
2. De djur du pratar om (de 1500 enligt ovan) är i naturreservat och har varit det sedan 1945, men sedan början av 1990-talet har man av dessa satt ut en flock som nu är 248 djur som överlever AV SIG SJÄLVA.

Så jag undrar fortfarande hur du skiljer mellan de i naturreservatet och de i det vilda? Samma sak? Varför har man då uppgraderat en ras till utrotningshotad i det vilda? Och inte längre utdöd?

Eller har artikeln skrivits av några som inte har läst det du har läst?

/Camilla

Du kan tydligen inte ens läsa det du själv citerar!!!

Hästarna var utrotade i vilt tillstånd, det fanns inte en enda häst kvar utan endast 31st 1945 i fångenskap!!!! Dessa har man genom avel förökat till runt en 1000st. Av dessa planterades en del ut för att försökta att få dem att föröka sig själva, vilket inte alltid är så säkert att de klarar av efter att ha varit UPPFÖDDA i fångenskap:

“This finding is significant as it shows reintroductions can work,” said Sarah King, ZSL project manager in Mongolia. “The status change is exciting because it illustrates that the horses have adjusted well to native conditions, they are surviving and reproducing well, indicating they haven’t been weakened by captivity - which was an initial worry.”

In 1945 there were only 31 horses in captivity but by the early 1990’s there were over 1500 and reintroductions began into their harsh, native environment of Mongolia..

Som jag sa läs vad som forskarna skriver i det DU länkade till så ser du att det inte alls är speciellt säkert att de klarar sig efter att man har avlat i fåmgenskap!!!!

Jag ville bara belysa att dessa hästar inte gick att tämja och att de var väldigt aggressiva till sitt sätt och på det viset visa att våra tamhästar visst har utvecklats genom avel till att tex göra den mer lätt tämjda
 
Sv: Släpp ut hästarna

Jag har faktiskt lite dåligt samvete :crazy: då jag tycker att våra står för mycket inne. Nu på jullovet har de gått ut ca. 9-9.30 och in ca. 17.30-18.00.Alltså när det blir mörkt.. När skolan börjar blir de utsläppta runt 8. Anledningen till att vi tar in dem så tidigt är att vi har vargar här runt omkring. De går väl inte på hästar i första hand men känns ändå säkrare att ta in dem. Vargar har vi aldrig typ haft förr men nu har hundar försvunnit och man har hittat flera uppätna älgar!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Carro_N skrev:
Själv bor jag i Skåne och här blir det inte speciellt kallt, unghästarna som står på skolan går utan täcke ute i hagen. Men börjar det snöa eller regna bör man ta in hästen, för annars finns en stor risk att hästen blir förkyld. Det värsta som kan hända att hästen blir våt och sedan nerkyld.
Ta ut hästen efter eget förnuft!
Mina hästar står på lösdrift och reglerar själva när de vill gå in/ut. De går även på bete varje sommar utan att ha mer skydd än vad naturen kan ge. De blir blöta då de ibland hellre väljer att vara ute än att gå in, men på fem år har ingen häst jag haft här blivit förkyld.

Jag är ju helt "off" när det gäller den "riktiga" hästvärlden eftersom jag bara har två egna hästar i eget stall, men är det vanligt att "normala" hästar på stall är förkylda då och då?
 
Sv: Släpp ut hästarna

Lindon skrev:
Jag har faktiskt lite dåligt samvete :crazy: då jag tycker att våra står för mycket inne. Nu på jullovet har de gått ut ca. 9-9.30 och in ca. 17.30-18.00.Alltså när det blir mörkt.. När skolan börjar blir de utsläppta runt 8. Anledningen till att vi tar in dem så tidigt är att vi har vargar här runt omkring. De går väl inte på hästar i första hand men känns ändå säkrare att ta in dem. Vargar har vi aldrig typ haft förr men nu har hundar försvunnit och man har hittat flera uppätna älgar!
Vad läskigt!!! :eek: Våra vargar här i sthlm blir ju tyvärr bara överkörda... och så länge de lämnar mina hästar ifred så är det lugnt :D
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hejsan!!!
Tycker vissa saker som skrivs här absurda..Hästarna är i verkliga fallet vilda djur oavsett om det är en elit häst eller en gammal märr.. I stallet där jag tillbringar mycket tid får hästarna gå ute så mycket som möjligt. dom kommer in varje dag och får vatten m.m. dom rids så mycket som behövs, det stoet som jag rider tävlar jag även och hon behöver få vara ute i hagen, annars blir hon galen.. Hon behöver den tid i hagen att få springa runt och hoppa o skutta. En häst borde inte heller behöva ha täcke, varför ska den ha det när den istället kan få vinterpäls och slippa ha ett täcke som är ivägen?? ;) en häst som får gå runt med täcke istället för att få sin vinter päls har mycket lättare för att bli sjuk och må dåligt än en häst som får vara HÄST!

LÅT HÄSTEN VAR ASÅ MYCKET HÄS SOM MÖJLIGT!!!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Carro_N skrev:
För det första så är det sant att hästarna klarade sig förr utan täcke och förnödenheter vilken årstid som helst. Men inte släpper du ut ett Arabiskt fullblod utan täcke i -25C, hoppas jag. Detta är för att det Arabiska fullblodet hör hemma på den arabiska halvön, och där blir det inte så kallt som i Norrland.
Jag har flera erfarenheter av hästar som rids i en timme om dagen och sedan får de stå resten av dagen i boxen. Det tycker jag inte är okej, några timmars utevistelse bör hästen få, i någorlunda stor paddock så hästen får röra sig fritt.
Själv bor jag i Skåne och här blir det inte speciellt kallt, unghästarna som står på skolan går utan täcke ute i hagen. Men börjar det snöa eller regna bör man ta in hästen, för annars finns en stor risk att hästen blir förkyld. Det värsta som kan hända att hästen blir våt och sedan nerkyld.
Ta ut hästen efter eget förnuft!


Så du säger alltså helt fullt ut att ett arabiskt fullblod inte kan stå ute i -20 grader???? För jag menar okej en arab i dina ögon kanske är kort i håret och itne lätt får vinterpäls?? Men då jag själv har 5st araber både utav polsk och egyptiskt ursprung så vet jag att dom får vinterpäls om du låter dom. En arab är som precis vilken häst som helst, bara du låter den... :smirk:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Jag ville bara belysa att dessa hästar inte gick att tämja och att de var väldigt aggressiva till sitt sätt och på det viset visa att våra tamhästar visst har utvecklats genom avel till att tex göra den mer lätt tämjda

Till att börja med är det en viss skillnad på våra hästar och Przewalskiis som har 66 kromosomer mot 64 hos våra.
Att de skulle vara agressiva är nog inte med sanning överensstämmande även om de nog är mer benägna att vilja försvara sig i trängda lägen. Det finns ett reportage på nästan 1 timme om inplantering av Przewalskiis häst i centralasien för inte så många år sedan långt efter 1990. Inga av dessa hästar visade agression mot människan. Tror det var Kunskapskanalen som visade det i höstas.

Men i alla fall, hästen har utvecklats i 50-60 miljoner år, det är inget vi förändrar på några tusen år. Visst vi kan vänja dem vid olika saker men det innebär inte att de mår bra av det. Om man tror att ett klaustofobiskt flyktdjur som har sin trygghet i flocken trivs i en liten bur som i förhållande är mindre än hönsens burar lurar man bara sig själv ;)
Jag kan förstå att man gör inskränkningar för hästen för vår bekvämlighets skull, även om jag inte alltid accepterar det. Men att påstå att hästen inte påverkas negativt av det är nog lite väl naivt även om påverkan inte alltid är så uppenbar.
Och jag kan inte hjälpa men det känns som om du mest behöver rättfärdiga din hantering för dig själv genom att hela tiden gå i svaromål.

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Släpp ut hästarna

Sweden trotter skrev:
det finns mkt som e dumt här på jorden men att hästar ska tvingas vara ute mina hästar 6 st står inne dygnet runt och skrittas eller körs 6 dagar i veckan så har jag lärt mig att man gör i USA jag har alldrig haft så fräsha hästar någon sin. har vänner som har sina hästar ute och dom e skadade jämt. dom måste väl ha klipp kort hos veterinärerna.:D jag tror inte att sälskaps hästar har det så bra som folk tror. någon srev här att dom får "lätt" träning 5-6 dagar i veckan detta är huvudlöst vad är lätt träning skritt en timme va kallar vissa häst folk detta för träning jag skrittar mina hästar för att dom inte ska bli galna när jag ska trava med dom. skritt i skogen är inte träning det är ett dyrt tids fördriv som inte gangar hästen alls det är en skön avkoppling för människan :rofl: jag kan förstå att petter lundberg reagerar på detta jag undrar om det är byråkrater som tar detta beslut. någon skriver här att hästar ska vara ute 14 timmar per dygn menar man då att man ska släppa ut hästarna kl 0600 och ta in dom kl 0800 då har vi redan åkt till tävlingarna värmt och kanske till och med kört loppet dom i mitt stall som släpper ut hästarna släpper kl 0900 och tar in kl 1400 denna tid är tillräkligt för att dom ska "ha klippkort hos veterinärerna" ha hästarna inne mera isstället det är vad jag tycker välkomna med åsikter om detta ha de bra och gott nytt år.:bow:
Herregud! Du är verkligen en skam för hela travsporten! :eek: :mad:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Rolle skrev:
Till att börja med är det en viss skillnad på våra hästar och Przewalskiis som har 66 kromosomer mot 64 hos våra.
Att de skulle vara agressiva är nog inte med sanning överensstämmande även om de nog är mer benägna att vilja försvara sig i trängda lägen. Det finns ett reportage på nästan 1 timme om inplantering av Przewalskiis häst i centralasien för inte så många år sedan långt efter 1990. Inga av dessa hästar visade agression mot människan. Tror det var Kunskapskanalen som visade det i höstas.

Men i alla fall, hästen har utvecklats i 50-60 miljoner år, det är inget vi förändrar på några tusen år. Visst vi kan vänja dem vid olika saker men det innebär inte att de mår bra av det. Om man tror att ett klaustofobiskt flyktdjur som har sin trygghet i flocken trivs i en liten bur som i förhållande är mindre än hönsens burar lurar man bara sig själv ;)
Jag kan förstå att man gör inskränkningar för hästen för vår bekvämlighets skull, även om jag inte alltid accepterar det. Men att påstå att hästen inte påverkas negativt av det är nog lite väl naivt även om påverkan inte alltid är så uppenbar.
Och jag kan inte hjälpa men det känns som om du mest behöver rättfärdiga din hantering för dig själv genom att hela tiden gå i svaromål.

Vänligen
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Hahahahahahahahahahaha

Och VAD menar DU med detta inlägg???? Att jag har mina hästar inne på stall dygnet runt eller!??

Ursäkta mig :smirk: ett ganska patetiskt inlägg som visar att du öht inte läst vad jag skrivit eller vad JAG tycker om stallade hästar dygnet runt.

Suck

Snart kommer du väl att skriva att Przewalskiis hästar är lätta att tämja också :crazy:

Tycker du att detta är speciellt naturligt http://homepage.mac.com/rolle/.Pictures/Solbacken v:8Cren 2004/Gr:8Asklippare-i-tr:8Adg:8Crden.jpg

Eller detta

http://homepage.mac.com/rolle/.Pictures/Solbacken 2004-2005/Ska-du-också-på-maskeradbal-.jpg

:angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

Orkar inte förklara eftersom det inte tydligen inte gör någon skillnad för dig.
Men vill kommentera bilderna, när vi har varit ute och ridit sätter vi pållarna på olika ställen inhägnat med säckaband medan vi blandar till kraftfodret till dem samtidigt som de får stå och pusta ut lite.
För övrigt har ett par av pållarna eksem under knottsäsongen och kliar sönder sig om de inte har ekemtäcke. Det är lika naturligt som när veterinären behandlar sjuka pållar, det förekommer inte i naturen men är ändå nödvändigt för att undvika lidande.

Att du valde just de två bilderna av alla som finns i albumen visar bara dina syften eftersom många av de andra visar vilka hagar de går i normalt.
För övrigt har jag inget för att försöka förklara för dig eftersom du antagligen inte vill förstå och jag har inte heller något behov av få dig att färstå. De flesta som skivit i den här tråden har kommit med kloka inlägg som du tydligen inte vill ta åt dig.Och det visar att de flesta har uppfattat hästens behov vilket är betryggande ;)

http://homepage.mac.com/rolle/Solbacken/PhotoAlbum6.html

Högaktningsfullt
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Släpp ut hästarna

Men snälla du :smirk:

Jag tillgodoser mina hästars behov precis lika bra om du, den enda skillnaden är att jag tror inte att mina fullblod klarar av att gå på lösdrift året runt. Är det så svårt att förstå??

Och ja jag valde de bilderna eftersom de visar att hade dina hästar varit lika vildhästarna så hade de inte mått speciellt bra.

Och tja vad jag ser av dina övriga bilder gör inte mig speciellt imponerad.

Och stängslar du med metalltråd??

Och nä jag ser inte speciellt många blanka och musklade hästar utan mer som jag anser att de som går i lösdrift brukar se ut dvs tuffsiga, matta i pälsen och omusklade

Och nä jag gillar inte bilder som visar hästar som står i lera och äter :
http://homepage.mac.com/rolle/.Pictures/Solbacken v:8Cren 2004/:EEdinn-o-Polli.jpg

eller att man klipper sin häst och har den ute utan täcke:
http://homepage.mac.com/rolle/.Pictures/Solbacken v:8Cren 2004/Sn:9Afall-i-hagen.jpg

Men eftersom jag tydligen har en annorlunda bild av vad jag menar är en välmående och omskött häst är så finns det inget mer att säga. Mina hästar går i hage varje dag och tas in på eftermiddagen och kvällen för att ridas och tränas relativt hårt. Jag har aldrig haft en häst som inte mår bra eller är glad, omusklad eller oblank.

Visst lösdrift är hästens naturliga sätt att leva men eftersom vi påverkat hästen så mkt idag så tycker inte jag att det är speciellt fnaturligt längre för våra hästar, speciellt inte högblodade halvblods/fullblodshästar. Även för dina islandshästar verkar ju det inte heller vara bra eftersom de både har soleksem och kliar sönder sig av knotten och måste på det sättet gå täckade på sommaren för att kunna uthärda.
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

Jag tillgodoser mina hästars behov precis lika bra om du, den enda skillnaden är att jag tror inte att mina fullblod klarar av att gå på lösdrift året runt. Är det så svårt att förstå??

Ja!

För övrigt lägger jag ner nu, det är ganska deprimerande att höra på dig. Kan kommentera bilderna en sista gång bara för att visa att man inte ska ha förutfattade meningar när man ser en bild. Jag kan försäkra dig att våra hästar är fina i pälsen, har bra hull och bra muskling vilket våra veterinärer också påpekar när de är ute för vaccinering. Vi skäms inte för att visa pållarna på Solbacken i alla väder och situationer. De bilder du tar som exempel var det året vi hade problem med pälsätare och det var också därför nämnda häst var klippt. Men under hela den perioden frös han inte en enda gång och var det blött länge och kallt fick han faktiskt täcke, anser bara inte att man ska ha täcke i onödan.Jag kan försäkra dig att pållarna som rids under säsong (4 dagar av 5 samt markarbete)har både flås och muskler till det.
Men som sagt, söker man fel hittar man fel och det verkar vara ett stort intresse hos Er hitta fel hos andra medan Ni kanske inte ser alle Era egna :cool:

Men som sagt, tack för mig i denna tråd, finns ingen anledning när det inte leder till något konstruktivt.Jag har heller inget anledning att försvara mig gentemot någon som inte har samma syn på hästhållning som jag har. Jag har min kvittens genom våra pigga, glada, friska och hela (peppar,peppar) pållar.

Bye........
Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Släpp ut hästarna

Varför skall du försvara dig?? Om du inte ser en aning att allt kanske inte är perfekt :smirk:

Jag har aldrig förnekat att jag skulle ha brister eller fel, till skillnad från dig.

Förutfattade meningar får ju stå för dig eftersom Du dömmer ut alla som inte har sina hästar på lösdrift. Har man hästarna normalt ute på dagarna så anser jag i varje fall att de tillgodoser en hel del av sitt behov, och då menar jag hästar som jobbas 7 dagar i veckan.:smirk:

Och tyvärr jag hittar inte en enda blank häst på någon av dina bilder.

Och hur vet du att hästen som var klippt och stod ute i snöoväder inte frös på natten??

Dessutom så gärna för mig så visa mig ett enda stall med tävlande fullblodshästar som går ute på lösdrift året om
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 116
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 705
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp