Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Detta med att hålla på med trav, handlar bara om pengar, man är så jäkla rädd att hästen ska göra sig illa i hagen, det står för mycket pengar på spel,DJURPLÅGERI TYCKER JAGDet finns en travare en bit bort, den har en "hage" på 7x7 meter, jag kan inte fatta att man få har kvar hästen på detta viss.:mad: :mad: :mad: ...det handlar om för mycket pengar om hästen skulle skada sig får man till svar......är detta en djurvän??????????
 
Sv: Släpp ut hästarna

Carro_N skrev:
För det första så är det sant att hästarna klarade sig förr utan täcke och förnödenheter vilken årstid som helst. Men inte släpper du ut ett Arabiskt fullblod utan täcke i -25C, hoppas jag. Detta är för att det Arabiska fullblodet hör hemma på den arabiska halvön, och där blir det inte så kallt som i Norrland.
Jag har flera erfarenheter av hästar som rids i en timme om dagen och sedan får de stå resten av dagen i boxen. Det tycker jag inte är okej, några timmars utevistelse bör hästen få, i någorlunda stor paddock så hästen får röra sig fritt.
Själv bor jag i Skåne och här blir det inte speciellt kallt, unghästarna som står på skolan går utan täcke ute i hagen. Men börjar det snöa eller regna bör man ta in hästen, för annars finns en stor risk att hästen blir förkyld. Det värsta som kan hända att hästen blir våt och sedan nerkyld.
Ta ut hästen efter eget förnuft!
Behandla hästar som hästar....:cool: Hästar ska vara ute så mycket som möjligt, oavsett lite snöväder. De har rätt till ett vindskydd eller dyligt,,,,,om mina skulle få välja: skulle de gå ut, så fort de ätit upp sin mat kl 10.00 på kvällen....Men det är jag, människan som vill att de ska vara inne över natten...Jag tro att de är rätt nöjda i alla fall de är ute mellan 12 - 16 timmar/dygnet....:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Man hästar är olika, sätter olika päls osv. Min arab och min travare måste ha täcke, annars blir deras ryggar väldigt ömma, då föreslå jag faktiskt täcke på just dem två, för de mår bästa av det... De andra därimot sätter en helt annan päls, de skulle bara må dåligt av täcke...det där är så olika....Man gör det som hästen mår bäst av...hästar som fryser, kan slå sig på njurarna och svullnade leder uppstå...inte bra....
 
Sv: Släpp ut hästarna

rocki skrev:
Detta med att hålla på med trav, handlar bara om pengar, man är så jäkla rädd att hästen ska göra sig illa i hagen, det står för mycket pengar på spel,DJURPLÅGERI TYCKER JAGDet finns en travare en bit bort, den har en "hage" på 7x7 meter, jag kan inte fatta att man få har kvar hästen på detta viss.:mad: :mad: :mad: ...det handlar om för mycket pengar om hästen skulle skada sig får man till svar......är detta en djurvän??????????
De flesta travare jag känner går ute i stort sett hela dagarna, i normal stora hagar?
De tränar dessutom hårdare än vad de flesta i ridsporten kan stava till... :eek:
Travet är väl inte direkt kända för att ha hästarna inne, det är väl ridsportens ryggsäck?

Själv har jag mina penga maskiner ute i en jätte stor hage, ca: 3,5 hektar, med både stenar, bäckar, pinnar, rötter, grenar och träd. Året runt och de ända gånger jag är tveksam på att släppa ut dem är när det blåser isbjörnar och Pingviner eller är kramsnö.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Olga Klara!
Du ska veta en sak och detä r att dina hästar som tränas 7dagar iveckan och bara får gå ute på dagarna bara MÅR INTE BRA! ok?? Jag håller helt och hållet med Rolle! Hästar som får gå ute på lösdrift eller vara ute så mycket som dom kan får vara en liten del utav dom hästar som dom egentligen är??? Ska du kanske ta in dina små pållar i huset och ge dom täcke och kudde med???? t.ex araberna hos mig klarar av att stå ute dygnet runt utan problem för dom har fått chansen att få sin vinter päls! Att du håller på att att behandlar dina hästar som porslinsdockor är bara synd för dom! Att hästar trampar upp sina hagar är la inget farligt???? dom gör det på Hösten/vintern.. men du kanske har klinker i dina hagar??? Så innan du lägger in dina kommentarer om andras hästar så ta o tänk lite på hur du själv har det med dina!!!! TACK FÖR MIG!
 
Sv: Släpp ut hästarna

Rocki: Om du låter dina hästar sätta vinterpäls så behöver dom inte täcke..;) tänk på det... ALLA hästar kan få vinter päls precis lika bra som ett kallblod eller så..;)
 
Sv: Släpp ut hästarna

Sweden trotter skrev:
det finns mkt som e dumt här på jorden men att hästar ska tvingas vara ute mina hästar 6 st står inne dygnet runt och skrittas eller körs 6 dagar i veckan så har jag lärt mig att man gör i USA jag har alldrig haft så fräsha hästar någon sin. har vänner som har sina hästar ute och dom e skadade jämt. dom måste väl ha klipp kort hos veterinärerna.:D jag tror inte att sälskaps hästar har det så bra som folk tror. någon srev här att dom får "lätt" träning 5-6 dagar i veckan detta är huvudlöst vad är lätt träning skritt en timme va kallar vissa häst folk detta för träning jag skrittar mina hästar för att dom inte ska bli galna när jag ska trava med dom. skritt i skogen är inte träning det är ett dyrt tids fördriv som inte gangar hästen alls det är en skön avkoppling för människan :rofl: jag kan förstå att petter lundberg reagerar på detta jag undrar om det är byråkrater som tar detta beslut. någon skriver här att hästar ska vara ute 14 timmar per dygn menar man då att man ska släppa ut hästarna kl 0600 och ta in dom kl 0800 då har vi redan åkt till tävlingarna värmt och kanske till och med kört loppet dom i mitt stall som släpper ut hästarna släpper kl 0900 och tar in kl 1400 denna tid är tillräkligt för att dom ska "ha klippkort hos veterinärerna" ha hästarna inne mera isstället det är vad jag tycker välkomna med åsikter om detta ha de bra och gott nytt år.:bow:


HERREGUD!! Du är ju fan en skam för hela hästvärlden.... :eek: Hur kan du göra så mot dina hästar????? Dom är inte dina jävla porslinsdockor du vet!!! DOM ÄR HÄSTAR!!! inget annat!! stackars djur, borde får vara någon annanstans...
 
Sv: Släpp ut hästarna

hopp_freak skrev:
Olga Klara!
Du ska veta en sak och detä r att dina hästar som tränas 7dagar iveckan och bara får gå ute på dagarna bara MÅR INTE BRA! ok?? Jag håller helt och hållet med Rolle! Hästar som får gå ute på lösdrift eller vara ute så mycket som dom kan får vara en liten del utav dom hästar som dom egentligen är??? Ska du kanske ta in dina små pållar i huset och ge dom täcke och kudde med???? t.ex araberna hos mig klarar av att stå ute dygnet runt utan problem för dom har fått chansen att få sin vinter päls! Att du håller på att att behandlar dina hästar som porslinsdockor är bara synd för dom! Att hästar trampar upp sina hagar är la inget farligt???? dom gör det på Hösten/vintern.. men du kanske har klinker i dina hagar??? Så innan du lägger in dina kommentarer om andras hästar så ta o tänk lite på hur du själv har det med dina!!!! TACK FÖR MIG!


:smirk:

Lustigt vad folk är underliga.

Visst behandlar jag mina som porslinsdockor :angel: det är just därför de aldrig är halta eller klarar av att gå runt en svår fälttävlan utan att bli halta, det är därför de är blanka i pälsen har bra hull och är glada både i hage och när man rider. Och du visst är det lustigt att mina går ute hela dagarna i hage

Tycker att du skall lära dig att skriva så man kan läsa vad du menar :crazy:

Och du har varit och hälsat på mina hästar eftersom du kan avgöra hur de mår??

Snälla vänd dig till de andra här inne som inte har lösdrift också är du snäll, så lär du märka att de flesta faktiskt har sina hästar på stall på vintern. Som DU själv tex

Tycker synd om dina araber (arab) om de går ute i ur och skur utan skydd.

Och tror du verkligen att hästar blir sjuka av att ha täcke och vara klippta??

Fast du är ju inte så gammal så du får väl mer erfarenhet du med..
 
Senast ändrad:
Sv: Släpp ut hästarna

Väldigt vad personangrepp det var här då...

Mina hästar går ute helt och hållet en 5-6 månader om året (tas in för att ridas eller köras etc.) och övrig del av året går dom ute åtminstone en 12 timmar per dygn och står uppstallade på nätterna.
Självklart får dom mat och vatten i hagen.

Faktum är att de allra flesta dagar kan dom gå nakna utan täcke på sig...
Hästar har inga större problem med TORR kyla (ingentligen inte människor heller för den delen).
Men vid väta får dom täcken på sig, även om ett av stona alltid ställer sig väldigt frågande till om det verkligen ska vara nödvändigt med eländiga täcken...
 
Sv: Släpp ut hästarna

*lånar knapp*

Alla hästar kan vara ute i -25-30grader. Är det en tävlingshäst så är det bara att täcka den ordentligt (tjockt täcke, halstäcke, magplatta mm). Man behöver ju inte har dom ute hela dagen men 3-5 timmar klarar dom.

Jag har bott uppe i norrland på ett ställe där det inte alls är ovanligt att det blir kallare än -30 grader på vintern.
Vi hade tävlingshästar där också...;)
Skulle vi inte släppt ut våra hästar från ca -20grader så hade dom fått stå inne från december- februari och det tycker jag skulle vara mycket värre än att de får gå ut i -38 grader i 3-5timmar.
Har hästarna ordentliga täcken och det är ännu bättre om dom dess utom kan äta medans dom är ute....
Då klarar dom sig alldeles utmärkt, jag tror tilloch med att dom mår riktigt bra av det...

Jag vet INGEN häst som dött av att ha det så...
 
Sv: Släpp ut hästarna

hopp_freak skrev:
Olga Klara!
Du ska veta en sak och detä r att dina hästar som tränas 7dagar iveckan och bara får gå ute på dagarna bara MÅR INTE BRA! ok?? Jag håller helt och hållet med Rolle! Hästar som får gå ute på lösdrift eller vara ute så mycket som dom kan får vara en liten del utav dom hästar som dom egentligen är??? Ska du kanske ta in dina små pållar i huset och ge dom täcke och kudde med???? t.ex araberna hos mig klarar av att stå ute dygnet runt utan problem för dom har fått chansen att få sin vinter päls! Att du håller på att att behandlar dina hästar som porslinsdockor är bara synd för dom! Att hästar trampar upp sina hagar är la inget farligt???? dom gör det på Hösten/vintern.. men du kanske har klinker i dina hagar??? Så innan du lägger in dina kommentarer om andras hästar så ta o tänk lite på hur du själv har det med dina!!!! TACK FÖR MIG!

Eh....Tänkte bara låna din knapp, och säga en sak angående araberna....Här har vi en granne som har 2 araber och 1 arabkorsning, och alla går på lösdrift utan problem :)
Alltså, jag tror precis som DU att araber KAN visst sätta på vinterpäls, om dom är vana vid att vara ute så mycket, och så mår dom också bra av att vara ute dygnet runt....
Sen så undrar man varför många folk säger att araber ABSOLUT inte kan vara ute dygnet runt p.g.a. att dom härstammar just från ökenländerna??
Här har man fått för sig att dom därnere har det svinkallt på NATTETID, och skålhett på DAGTID....Så man har faktiskt funderat på att hur i helsike klarar då dom här vackra arabiska fullblod såna där väderklimatet??
Då tänkte man att, eftersom vi har det rätt så kallt häruppe då borde väl dom oxå kunna anpassa sig till klimatet??
Jag har iallafall sett araber sätta på rejäl vinterpäls utan problem, och då ser dom ut som små welshar :)

Jag har också mina på lösdrift...Men ingen arab, utan det är en travare och en ...eh...SHETTIS :D Som alla andra vet, så är SHETTISAR gjorda just för att vara ute DYGNET RUNT...Dom härstammar ju från de blåsiga Shetlandsöarna, och kan klara sig på så lite föda....
Men, här får dom (mina) fri tillgång på HÖ och så får dom kraftfoder 1 gång/dag....Dom verkar trivas så bra, för min travardam har ju rejäl vinterpäls men hon är fin i hull, har fin päls och ser välmående ut. Hon vägrade gå in i stallet, här har man många gånger tänkt bara ställa henne inne och pyssla men nej, säger damen bestämt :D
Så det får bli därute :smirk:

Ja, men...Här har man läst att någon här som skrev att arabiska fullblod kan ALDRIG klara av att vara ute dygnet runt...Hm...Här minns man iallafall att man haft hand om ett arabiskt fullblodssto, som trivdes super med att vara ute dygnet runt...Hon satte rejäl vinterpäls, och hade fri tillgång på grovfoder.....
 
Sv: Släpp ut hästarna

*lånar knapp*

Jag har en arab...<-------(se bilden)
Hon föddes i norrland och bodde där tills hon var 5år sedan flyttade vi till stockholm.
Hon ser ut som en ISBJÖRN (fläckig isbjörn:p ) på vintern.
När vi bodde i norrland så var hon ute oavsett vad det var för grader eller väder. Hon hade täcke från att det var -15 grader och om det snöade. Det kallaste väder hon varit ute i är -38grader. Då var hon ute i ca6 timmar. Hon hade tjockt täcke + att hon hade fritillgång på hö.
Hon lever ännu och blev inte sjuk eller såg ut att på annat sätt må dåligt av detta...
Så visst tål även araber kyla...
 
Sv: Släpp ut hästarna

mirjada skrev:
*lånar knapp*

Jag har en arab...<-------(se bilden)
Hon föddes i norrland och bodde där tills hon var 5år sedan flyttade vi till stockholm.
Hon ser ut som en ISBJÖRN (fläckig isbjörn:p ) på vintern.
När vi bodde i norrland så var hon ute oavsett vad det var för grader eller väder. Hon hade täcke från att det var -15 grader och om det snöade. Det kallaste väder hon varit ute i är -38grader. Då var hon ute i ca6 timmar. Hon hade tjockt täcke + att hon hade fritillgång på hö.
Hon lever ännu och blev inte sjuk eller såg ut att på annat sätt må dåligt av detta...
Så visst tål även araber kyla...

Där ser man!...... ;)
Araber är ju som bekant seglivade,oxå!....Dom är ju iallafall hästar, och kan visst sätta på vinterpälsen och deras päls anpassar sig till vårt klimat lika bra som alla andra hästraser....
En stilla undran....Är inte ENGELSKA och ARABISKA fullblod av samma sorts..? Eh, nu menar jag INTE att dom ÄR lika till utseendet, utan det menas att dom kanske inte är alls lika vad gäller hull, hälsan, och så vidare...
Alla säger ju att ENGELSKA fullblod inte alls kan klara sig ute så länge så bra som andra hästraser??
Annars så har man iallafall sett andra araber härhemma som går ute så länge, och endel har ju sina araber på lösdrift.........
Har en kompis här, som gnällde och tjatade på att just denna arab var så dåligt skött just för att han går i lösdrift.
Kan tillägga att araben är 21 år, har satt rejält med vinterpäls, verkar må prima, han har mat och har 2 andra sällskap en arab och en arabkorsning. Allihopa går UTAN täcken.... :angel:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Engalska fullblod och arabiska fullblod är inte ett dugg lika förutom att de kanske i grunden har samma förfäder.

Men som raser är de helt olika.

Det ena fullblodet jag har hemma har normal vinterpäls men dock ganks tunn den andra har sommarpäls. Det borde väl säga sig självt att dessa två har det svårare med fuktig kyla än vad andra har.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Tacitus skrev:
Väldigt vad personangrepp det var här då...

Mina hästar går ute helt och hållet en 5-6 månader om året (tas in för att ridas eller köras etc.) och övrig del av året går dom ute åtminstone en 12 timmar per dygn och står uppstallade på nätterna.
Självklart får dom mat och vatten i hagen.

Faktum är att de allra flesta dagar kan dom gå nakna utan täcke på sig...
Hästar har inga större problem med TORR kyla (ingentligen inte människor heller för den delen).
Men vid väta får dom täcken på sig, även om ett av stona alltid ställer sig väldigt frågande till om det verkligen ska vara nödvändigt med eländiga täcken...


Mina går också ute i princip hela dagen (7,30-14,30/15,30), men vi har inte speciellt många dagar här nere som är torra vinterdagar. Vi har väldigt hög fuktighet och det är rått som bara den, att det dessutom blåser konstant gör ju inte saken bättre.

Täcken har endast mina hästar som är klippta, förutom de två fullblod som inte sätter vinterpäls.

Och klippta är de hästar som tävlas eftersom de svettas och hinner inte torka mellan klasserna.

Och om det är mig du menar med personangrepp så är det bara att läsa de inlägg jag svarat på :crazy:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Jag säger bara en sak äntligen,hästar är utedjur och mår bäst av att vara ute:banana:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Jag säger bara en sak äntligen,hästar är utedjur och ska vara ute
 
Sv: Släpp ut hästarna

Vadå bodde inte på dessa breddgrader HALLOOOOOO......:eek: Hur tror du att islandshästarna har klarat sig i alla år utan stall och vindskydd?????? Om hästarna får vara häst och vara ute som de är skapta för sååå mår de bäst:rofl: Tänk att det ska behöva komma en lag för att alla hästar ska få gå ut på dgagrna. Jag blir alldeles bestört:eek: Det är männsikans behov vi tillgodoser när vi håller påatt fjanta runt hästen med allt vad det innebär, täcken osv....Fram för lösdrift och låt din häst vara häst:banana:
 
Sv: Släpp ut hästarna

grodan skrev:
Vadå bodde inte på dessa breddgrader HALLOOOOOO......:eek: Hur tror du att islandshästarna har klarat sig i alla år utan stall och vindskydd?????? Om hästarna får vara häst och vara ute som de är skapta för sååå mår de bäst:rofl: Tänk att det ska behöva komma en lag för att alla hästar ska få gå ut på dgagrna. Jag blir alldeles bestört:eek: Det är männsikans behov vi tillgodoser när vi håller påatt fjanta runt hästen med allt vad det innebär, täcken osv....Fram för lösdrift och låt din häst vara häst:banana:

Oj....... Du lär bli påhoppad för det.... ;)
Nääe, men här håller man med dig, och jag ser ju på mitt sto som trivs jättebra att vara ute dygnet runt (läs: lösdrift)....Hon är ju bara en varmblodstravare....Och sen så har jag en shettis - men dom är ju som bekant "födda" för att få vara ute dygnet runt året OM, vilket alldeles för många hellre stallar in dom i tron att dom småhästarna skulle frysa häcken av sig :angel: -
Detta varmblodstravarsto som jag har, dom klarar visst av att gå på lösdrift....Både promenadhästar + aktiva travare :D

Om jag skaffar mig en ny, AKTIV travare får den självklart gå i lösdrift ;) Bara lägga på bra täcken, och så får ju dom givetvis ordentligt med mat........

Men allvar talat....Det här börjar bli för tjatigt....Bara låt folk göra vad FAN dom vill med sina hästar, om dom verkligen tycker deras hästar mår så bra av att stå på stall, så får väl dom det och vi som hellre vill ha våra hästar på lösdrift får väl vi ha det då...
Egentligen så tror jag nog de flesta hästar vill gärna vara ute dygnet runt........
 
Sv: Släpp ut hästarna

Vad är det som är så svårt att förstå??? Hästarna var vilda för i tiden men dom är inte det längre dom flesta födds ju faktiskt i fångenskap. Håller med om att man kan göra det bästa av situtionen.

Hästar är indiver och tycker och tänker olika precis som vi människor...tex. endel människor gillar att promenera medans andra kanske föredrar att sitta framför tvn. Det är precis som med hästar vissa kanske gillar att hoppa och andra inte.
Det jag försöker säga är att alla hästar är olika och att man borde anpassa sina "metoder" till hästen.
Endel människor svettas extremt mycket så också hästar ska man då strunta i att raka hästen på vinter och ställa ut den i hagen alldeles blöt efter ridpasset så att den får stå och frysa???hur snällt är det mot hästen???
Skulle ni släppa ut era barn i kylan om dom hade lekt med sina kompisar och var alldeles genom svettiga:confused:

Min fyraåring går ute varje dag från 09.30-16.00. Tycker att det är alldeles lagom faktiskt..och det tror jag att hon också tycker. Hon gick ute dygnet runt med två andra ston till mitten av Oktober och alla tre är överlyckliga över att få komma in i stallet varje dag nu, slippa stå ute i kylan. Mycke mysigare att få komma in till stallet och bli lite ompysslad.

Kort och gott tänk tillbaka på hur ni själva vill ha det, sova ute eller ine...är det så kalt ute att jag behöver en extra tröja??
Vi har ju trots allt också varit djur en gång i tiden;) men vi e ju inte vilda nu..hehe..eller?

Menar inte att hoppa på någon säger bara vad jag tycker...

Tack och hej!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 116
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 705
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp