Släpp ut hästarna

Sv: Släpp ut hästarna

Men jippie! Äntligen! Ska vi öht ha detaljstyrd lag för hästhållningen så bör den här lagen vara bättre än den vi har nu att hästar inte får vara ute längre än 14 timmar utan ligghall... Det måste väl vara viktigare att tillgodose att de kommer ut öht än att begränsa hur länge de är ute?

Sen är det ju som det står i artikeln svårt att veta hur man ska formulera lagen för att den ska ta hänsyn till undantag som konvalescens, dåliga väderförhållanden, avmaskningar, ej tillgång till hage pga att ny stängsling gör, ja, allt vad man nu kan komma på...

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

jag tycker den lag vi har idag svarar till dig som tyckte att dne lagen som eventuellt går i kraft skulle vara bättre en lagen att man inte får vista sina hästar ute mer en 14 timmar dygnet utan ligghall. Den lagen tycker jag är utmärkt! många hästar har ägare som inte har möglighet att släppa in sina hästar när det behövs de innebär att kalla stormiga vintrar kan vissa hästar behöva stå ute 14 timmar dygn sura o få lunginflamation och tänk dig sommrarna med all mygg och ingenstans att komma in bort ifrån dem. Men jag vet även att denna lag inbte följs av så många vilket e synd. Själv bestämmer mina hästar när de vill gå ut och när de ska gå in och jag har möjlighet att ge dem den tiden. de som inte har de så bör ha ett vindskydd
 
Sv: Släpp ut hästarna

Jag tycker däremot att alla hästar ska vistas ute varje dag men med förstånd att kanske inte ta ut dem de kallaste dagarna då vill säga minus 25 grader och då inga längre stunder. men alla hästar ska ha tilgång till hage o jag tycker även att lagen om stl på hagar ska ändras då trav hästarna tex inte har allt för roliga hagar vilket liv att stå i en ruta och springa för att tjäna pengar och duger man inte där går man till slakt
 
Sv: Släpp ut hästarna

Håller med, hästarna kan väl inte må bra om de ska vara inne hela dagarna. Hästarna i Stall Marielund, där jag har min Svalur får de vistas ute varje dag och det blir de JÄTTEGLADA av!!:) :love:
 
Sv: Släpp ut hästarna

min medryttarhäst är ute 6 timmar / dygn , hon behöver så mkt mkt mer :(
ja skulle vilja att hon hade en box att gå in till när hon ville ,, att gå på lösdrift men med tillgång till box :banana:
 
Sv: Släpp ut hästarna

milla_n skrev:
många hästar har ägare som inte har möglighet att släppa in sina hästar när det behövs de innebär att kalla stormiga vintrar kan vissa hästar behöva stå ute 14 timmar dygn sura o få lunginflamation och tänk dig sommrarna med all mygg och ingenstans att komma in bort ifrån dem.
Men vadå, så alla hästar som går på lösdrift eller står i utebox får lunginflammation? Ot, jag vet, men tycker det låter skumt.... jag har en häst som blir sjuk av att STÅ I STALL, och har stått på lösdrift i fem år och mår utmärkt....

ÄNTLIGEN, jag tycker det är bra. Vi får inte glömma vad hästarna är byggda och gjorda för, vi tar bort så mycket naturligt från dem så att de räcker iaf....
 
Sv: Släpp ut hästarna

säger bara en sak... ÄNTLIGEN!!!:) :banana: :bump: :bow:
 
Sv: Släpp ut hästarna

om hästarna tål 25 minus eller inte beror ju till stor del på om de fått sätta päls eller inte.
att tävlingshästar som tränas hårt går täckade för att inte bli långhåriga är ju ganska naturligt. de är därmed mer känsliga för kyla.
till skillnad mot t.ex. skogsmullehästar eller avelsston o.likn. som inte tränas o därför inte blir svettiga. de kan sätta päls o tål också kylan nästan hur bra som helst. hästar tål i regel kyla bättre än värme ...
så ut med dem i hagen bara!
 
Sv: Släpp ut hästarna

*lånar tråd*

Jag vill gärna hålla med, men det är inte helt okomplicerat. Tävlingshästar på hög nivå behöver inte alltid vara ute och inte heller så länge. De får både fysisk och psykisk stimulans av sin träning och tävling. Fritidshästar ( i bästa fall ex. ca 1 tim lätt träning, 5 dgr/vecka), föl och fölmärrar, unghästar, konvalecenter etc. är en annan sak.

I grunden tycker jag att hästar bör tillbringa så många timmar som möjligt ute. Men tävlingshästar på elitnivå? De får ju så mycket fysisk och psykisk stimulans så jag vet inte om flertalet timmar i hage bör vara krav för dessa.

Men det är ju inte i denna grupp vi ser problemen, eller hur? Där vi ser stora problem är hos den stora och växande gruppen fritidsryttare. I många fall inhyrda där stallet har sina rutiner och regler som reglerar hästens möjlighet till utevistelse. Många av dessa stallar har inga tillfredsställande vinterhagar, och inte heller tillräckligt många/stora. Hästarna får ex. gå ut i små grushagar enligt schema, ca 2 tim/dag.

Tja, jag skulle kunna dra upp många exempel på var den nya lagen skulle kunna göra nytta - men den borde också utformas på så vis att professionella tränare med goda referenser avseende sin hästhållning kan få dispans från en ev. tvingande lag.
 
Sv: Släpp ut hästarna

Jag trodde att detta var och är en självklarhet. Hästarna skall självklart vara ute på dagarna de är ju faktiskt flockdjur. Säg den människa som skulle vilja vara inomhus hela tiden och inte ha möjlighet att få gå ut. Att inte släppa ut hästarna ser jag som djurplågeri. Hästarna klarar att gå ute året runt, det är bara vi människor som tar bort den möjligheten genom att klippa hästen och fjanta runt med olika täcken. Hästen sätter den päls som den behöver för att klara av ett visst klimat. Hur klarade sig egentligen hästen innan människan började att använda sig av hästar.

Lt Cowboy
 
Sv: Släpp ut hästarna

Klart hästar ska vara ute dagligen, helst jäte många timmar i hagen.

Men måste man då be veterinären skriva ut en lapp om att hästen har boxvilla om det är vad som bestämt? Å så säter man den på boxen eller något liknande. Eller när hästen har fått lugnande utav en eller annan anledning (tandläkare är min) hon hinner ju för sig ut normalt sett efter det. Men man vet ju aldrig om så kommer att bli fallet jämt å ständigt.
 
Sv: Släpp ut hästarna

AnnaKarinA skrev:
Men vadå, så alla hästar som går på lösdrift eller står i utebox får lunginflammation? Ot, jag vet, men tycker det låter skumt.... jag har en häst som blir sjuk av att STÅ I STALL, och har stått på lösdrift i fem år och mår utmärkt....

ÄNTLIGEN, jag tycker det är bra. Vi får inte glömma vad hästarna är byggda och gjorda för, vi tar bort så mycket naturligt från dem så att de räcker iaf....


Skydd är väl det primära!

Här nere i skåne på slätten finns det inte ens träd som skydd. Där är det väldigt bra att det finns regler på skydd för hästar eftersom det har funnits många hästar som inte haft det. Utan stått ute i snålblåst och regn helt på öppna fält.

Om de blir sjuka av att stå på stall har nog inget med just stallet att göra utan mer hur man har för stallmiljö :smirk:
 
Sv: Släpp ut hästarna

Excalibur skrev:
Jag trodde att detta var och är en självklarhet. Hästarna skall självklart vara ute på dagarna de är ju faktiskt flockdjur. Säg den människa som skulle vilja vara inomhus hela tiden och inte ha möjlighet att få gå ut. Att inte släppa ut hästarna ser jag som djurplågeri. Hästarna klarar att gå ute året runt, det är bara vi människor som tar bort den möjligheten genom att klippa hästen och fjanta runt med olika täcken. Hästen sätter den päls som den behöver för att klara av ett visst klimat. Hur klarade sig egentligen hästen innan människan började att använda sig av hästar.

Lt Cowboy


För det första så bodde hästarna inte på våra breddgrader vilket innebär att de inte utsattes för samma väder.

Fjanta med täcke måste man ju liksom göra om man klipper sin häst! Och klippa sin häst måste man om man jobbar dem som tävlingshäst, det säger sig självt.

Nu har vi inga vildhästar längre så därför är det inte jämförbart tycker jag
 
Sv: Släpp ut hästarna

Hästar får inte lunginflammation av att stå i kallt väder. De får lunginflammation om något främmande kommer ner i lungorna.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

*lånar knapp*

Det är mycket märkligt att det är skillnad på elithästar beroende på vilken gren de går i. VAD är det som gör att elithästar måste klippas och inte behöver gå i hage lika mycket? Är det att de jobbar så hårt? Kan vi då enas att de elithästar som jobbar hårdast av ridhästarna är distanshästar? Vad jag vet går de flesta elithästar i distans ute hela dagarna, på bete dygnet runt på sommaren och många av dem klipps inte alls på vintern om det inte är tävling utomlands där det är varmare.

Jag förstår naturligtvis att hopp och dressyrhästar måste klippas då de mestadels tränas i ridhus under vintern, men jag protesterar lite att man bara utgår från dessa när man pratar tävling och elit.

/Camilla
 
Sv: Släpp ut hästarna

*håller med Camilla H*

även fast elithästarna får stimulans så måste dem även få gå ut och vara hästar!

för en elit häst är väll inte mindre häst än alla andra?
 
Sv: Släpp ut hästarna

He he skratta nästan i hjäl mig luninflamation kommer inte alls av att man får ner något olämpligt i lungorna. Se en människa är du ute mitt i vintern utan kläder får du lunginflamation för att du blivit nerkyld! Desamma med hästar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 116
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig haft möjlighet att ha en egen häst. Jag har dock drömt om det sen jag var pytteliten. Jag har ridit på ridskola, åkt på...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 705
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp