Bukefalos 28 år!

slaktartankar

Sv: slaktartankar

*KL*

Kan bara skriva vad vi fick för vår Varmblodstravare, som var fin och spänstig i hullet. Han hade en levandevikt på 457 kg och när vi fick avräkningen var slaktvikten 193 kg. Kilopriset var 6 kr, så vi fick ca 1100 kr.

Annars tycker jag som övriga - Hemskt att precis köpa en häst för att sedan fundera på att slakta! Då skulle jag hellre lägga ner tid på att träna/utbilda hästen och försöka sälja den till våren.

//Linda
 
Sv: slaktartankar

Men om hon efter köpet upptäckt att hästen hade grav hovbroskförbening?
Ska hon sälja den till nån som inte fattar det då?
Eller ta sitt ansvar som hästägare och slakta hästen?
 
Sv: slaktartankar

Men om hon efter köpet upptäckt att hästen hade grav hovbroskförbening?
Ska hon sälja den till nån som inte fattar det då?
Eller ta sitt ansvar som hästägare och slakta hästen?

Nu har jag inte läst hela tråden, så det visste jag inte. Är hästen sjuk/skadad ska man självklart göra det som är rätt för hästen.

//Linda
 
Sv: slaktartankar

Nu har jag inte läst hela tråden, så det visste jag inte. Är hästen sjuk/skadad ska man självklart göra det som är rätt för hästen.

//Linda

Det är liksom det som är poängen, vi vet ingenting om hästen och anledningen till att den eventuellt ska slaktas eller ens om den ska slaktas.
 
Sv: slaktartankar

Nu har jag inte läst hela tråden, så det visste jag inte. Är hästen sjuk/skadad ska man självklart göra det som är rätt för hästen.

//Linda

Precis. Och vad ger folk rätten att hacka på TS när vi inte vet anledningen till slakten?
 
Sv: slaktartankar

hugger en knapp

Jag känner många bönder som har/har haft slaktuppfödning. Vi kan ta en av dem. Han har inga känslor för sina djur, gullar inte med dem. Han kan stå och skämta och skratta med slaktbilsföraren när de lastar djuren. Djuren är inte hans kompisar, de är en del av hans levebröd. Men - djuren har det jättebra, stora utrymmen att vistas på, torra, rena bäddar, bra mat, välventilerade och ljusa lokaler. Anlitar bra transportör och ett bra slakteri. Varje gång han skickat iväg dem till slakt skrattar han hela vägen till banken:)

Jag vet en annan snubbe som har ett mindre antal djur på en något förfallen gård. Ekonomin är inte alltid den bästa och fodrets kvalitet ofta därefter. Veterinären är dyr och därför kontaktas denne väldigt sällan. Han har känslor för sina djur, även de som föds upp för slakt. Han gråter en skvätt varje gång slaktbilen hämtat. Han behöver pengarna men hade önskat att han inte gjorde det. Han börjar dessutom bli till åren och orkar inte riktigt ta hand om djuren ordentligt. Inte så rikligt med strö och inte alltid så rent. Men han är iallafall ledsen när de åker till slakt.

Nu är detta två ytterligheter, men jag vet vilka av dessa djur jag vill ha på min tallrik....

Jag blir så himla trött på "mänsklifierandet" av våra djur. Djuret fryser, vill in och sova på natten, vill leva o.s.v. Jag tror inte alls det är så. Jag tror att djuret vill ha mat, slippa stå i dålig luft och på en sur bädd (däremot tror jag den skiter i om det ligger några skitar kvar i boxen). Jag tror att djuret tycker det är mysigt med kel och gos från en människa men mysigare i en stor flock med sina artfränder.

Detta är lite jobbigt för oss människor för det stämmer inte överens med våra känslor. Därför inbillar vi oss att våra djur känner och tänker som vi gör. Det tycker jag är OK att inbilla sig så länge man längst inne ändå är medveten om hur det verkligen ligger till. Men när man övertäckar, har på box för många timmar, håller hästkrakar i livet "no matter what" o.s.v. då går det ut över djuret- det tycker jag inte är OK.

Jag tycker också att det är roligt att inbilla mig att mina djur har samma känslor som jag, det blir roligare då. Men det får jag ägna mig åt efter jag har täckt upp de behov som mitt djur faktiskt har.

Angående smileyn så tolkar jag den som de flesta här, att den inte har något som helst samband med själva slakten. Bara en smiley som brukar skrivas efter en fråga för att man hoppas på att få svar.
 
Sv: slaktartankar

"Jag blir så himla trött på "mänsklifierandet" av våra djur. Djuret fryser, vill in och sova på natten, vill leva o.s.v"

Trevligt att djuren vill dö, det visste jag inte, detta vänder uppochner på hela min världsbild. Mot slakteriet allesammans!


Antar att det inte var så du menade.
 
Sv: slaktartankar

"Jag blir så himla trött på "mänsklifierandet" av våra djur. Djuret fryser, vill in och sova på natten, vill leva o.s.v"

Trevligt att djuren vill dö, det visste jag inte, detta vänder uppochner på hela min världsbild. Mot slakteriet allesammans!

Antar att det inte var så du menade.



Det personen du citerade förmodligen menar är att vi människor kan tänka och uttrycka oss, Det finns inget djur som har den medvetna tanken, allraminst hästar.
De har, precis som allt annat levande, en överlevnadsinstinkt vilket är ljusår från en medveten tanke.

Det folk som du gör är att hårddra det in absurdum. En häst kan inte medvetet tänka "Nu dör jag" eller "Jag kommer att dö".
Ett djur kan ha dödsskräck, ja, men det är instinkt och inga medvetna handlingar.
 
Sv: slaktartankar

Jag menade om ett djur är väldigt sjukt t ex så tror jag inte att det tänker, gör allt ni kan bara jag överlever. Jag tror bara att det inte vill ha ont. Jag bara menar att djuret inte kan tänka på livet och döden som vi kan.

Ser att det kan missuppfattas:)
 
Sv: slaktartankar

Folk som jag?

För att citera min föregående post: "Antar att det inte var så du menade. "

Jag tyckte att Minstral uttryckte sig på ett sätt som man kunde tolka lite lustigt. Därav min kommentar. :)


Nu har Minstral klargjort vad h*n menade utan rum för misstolkning. All is good. :)
 
Senast ändrad:
Sv: slaktartankar

Det personen du citerade förmodligen menar är att vi människor kan tänka och uttrycka oss, Det finns inget djur som har den medvetna tanken, allraminst hästar.
De har, precis som allt annat levande, en överlevnadsinstinkt vilket är ljusår från en medveten tanke.

Det folk som du gör är att hårddra det in absurdum. En häst kan inte medvetet tänka "Nu dör jag" eller "Jag kommer att dö".
Ett djur kan ha dödsskräck, ja, men det är instinkt och inga medvetna handlingar.

Det är varken bevisat eller icke bevisat bara antaget utifrån våran uppfattning. Men det finns en uppsjö av filosofiska och vetenskapliga antaganden som pekar på att djur har medvetande, det finns inget som säger att vi människor självklart förstår uttrycket för ett djurs medvetande. Studierna som gjorts på diverse djur har inte alltid fått entydiga resultat vilket gör att man inte kan dra en säker vetenskaplig slutsats utan endast göra antaganden. Studier av exempelvis primater har ifrågasatts som missvisande då de utförs utifrån ett mänskligt perspektiv.

"The widely held opinion that animal communication never expresses any conciuos experience implies that human communications, nonverbal aswell as verbal, has some qualitative attribute that is completly lacking in other species. But there is no direct evidence for this assumption, and the difficulty of determining whether an animal is conscious cuts both ways. Animal awareness is as difficult to disprove as it is to prove. " Donald Redfield Griffin (Amerikansk professor i zoologi)

Jag påstår att det inte finns något fel i att anta att djur kan ha ett medvetande, även om det inte liknas vid människors genom mänskligt utförda experiment. Därmed har jag inte sagt att djur ska behandlas antropomorfistiskt, utan jag utgår ifrån att jag handskas med djur på bästa möjliga sätt enligt djurets (kända) förutsättningar men med ett antagande av viss medvetenhet.

Observera att jag inte försöker tvinga på någon mitt tankesätt utan det är min utgångspunkt och grunden för hur jag ser på annat liv, vad andra tänker angående detta är deras ensak. :)
 
Sv: slaktartankar

Nä, 50%. Precis som på nöt.
Det är slaktsvin som har 30%.

Inte enligt Faringe Kött.

Jag tycker också att det är roligt att inbilla mig att mina djur har samma känslor som jag, det blir roligare då. Men det får jag ägna mig åt efter jag har täckt upp de behov som mitt djur faktiskt har.

Jag jobbar som slaktare, har slaktat flera tusen djur. Jag är med hela linjen, tar emot dem från lastbilen, föser in dem och bultar. Och jag vill nog faktiskt påstå att de har mycket känslor. Djur är kloka och de vet faktiskt vad som är på gång. Den ko jag hälsat på i stallet har en helt annan blick i ögonen när jag står med bultpistolen. Och det är inte någon skräck, hon är precis líka lugn i skjutboxen som när hon stod med kompisarna i stallet.
 
Sv: slaktartankar

Men det är klart att kossan har en annan blick när hon står hemma vid där hon är van och efter en transport och infösning i skjutboxen. Den behöver ju inte vara rädd för det men förändring väcker känslor i synnerhet om man inte är van vid förändringar.
 
Sv: slaktartankar

Klart att jag tror att de har känslor, det är det väl inte någon som har påstått att de inte har? Men de har inte de känslor som vi människor menar med känslor. Det är ju självklart att de har en annan känsla när de hamnar på ett annat ställe än vad de har när de är hemma.
 
Sv: slaktartankar

Hur kan någon enda av oss veta att djuren inte har de känslor som vi har? Är inte det något vi intalar oss för att rättfärdiga vårt beteende mot dem? "Eftersom de inte känner som vi har vi rätt att döda och äta dem"....
 
Sv: slaktartankar

Hur kan någon enda av oss veta att djuren inte har de känslor som vi har? Är inte det något vi intalar oss för att rättfärdiga vårt beteende mot dem? "Eftersom de inte känner som vi har vi rätt att döda och äta dem"....

Nej, det är något vi vet efter forskning och studier av djuren i fråga. :idea:
 
Sv: slaktartankar

Nej, det är något vi vet efter forskning och studier av djuren i fråga. :idea:

Jag började jobba på slakteri 2004. Sett många djur, avlivar själv och har en nära kontakt med våra veterinärer. Jag känner faktiskt ett stort ansvar för djuren på jobbet, att se till att de är trygga i slutet när inte matte/husse finns med. Senast igår disskuterade jag med vår besiktningsvet om grisarnas tankar. Slaktsvin är ändå "vana" att flytta. Först från suggan, sen till en gård där de får växa upp till slaktsvin.
 
Sv: slaktartankar

Jag började jobba på slakteri 2004. Sett många djur, avlivar själv och har en nära kontakt med våra veterinärer. Jag känner faktiskt ett stort ansvar för djuren på jobbet, att se till att de är trygga i slutet när inte matte/husse finns med. Senast igår disskuterade jag med vår besiktningsvet om grisarnas tankar. Slaktsvin är ändå "vana" att flytta. Först från suggan, sen till en gård där de får växa upp till slaktsvin.

Jaha? :confused:
 
Sv: slaktartankar

Men det är ju faktiskt så att senare tiders studier av djuren har visat att de har ett mycket mer komplext känsloliv än vad vi tidigare har trott. De förvånar forskarna hela tiden med att uppvisa förmåga att tänka i andra banor än de förväntade, att kunna tänka framåt och i flera steg, att kunna känna sorg och oro.

Det där med att djuren inte känner som vi tycker jag är en hopplöst förlegad inställning, liknande den som slavhandlarna använde sig av för att rättfärdiga sin buisness.

Jag äter kött och skäms över det, vill jag säga också. Det är ett dilemma för mig detta, och förmodligen slutar mitt resonemang med mig själv i att jag blir vegetarian.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 425
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
407
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
598
Senast: gullviva
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
4 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp